Tonnarin vanteet satkuun

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Tonnarin vanteet satkuun

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Haulla selvisi, että ilmeisesti tonnarin vanteet sopivat satkuun, mutta mitä käytännön eroa noissa vanteissa on? Miltä näyttävät satkun alla? Sopiikos nämä aina poikkeuksetta vai voiko tulla jotakin ongelmia?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ainakin peltivanteet sopii eli et lukema on eri . muut tarkentakoon!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Cender
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 15:28

Viesti Kirjoittaja Cender »

Jakohan on sama satkussa ja tonnarissa - 104 x 80. Satkussa pitää olla vaan käsijarru takapyörille (eli uudempi malli)

Monessa Aerossa jonka näin oli tonnarin 3-spoke vanteet (sellaiset missä aukko on vesitipan muotoinen).

Olen nähnyt myöskin Super Aero (9000 CS Aeron) vanteilla satku Aeroja liikenteessä ja ei näyttänyt hullummalta.

Tätyy vaan muistaa että jotkut tonnarin vanteet on 16" ja sitämuka renkaan koko vaihtuu 205/55'een
Cender
Classic Cars are like wine:
the older the better
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Tonnarin vanteet on 6" leveät, satkussa 5,5".
ET tonnarissa 33, satkussa 37-40.

En ole kuullut että kenelläkään olisi ollut ongelmia tonnarin 15" vanteitten kanssa. Joillakin on ollut vaikeuksia saada 195/65-15 rengasta sopimaan alle, mutta se ei varsinaisesti kuulu vanneasiaan eikä satkun originaaliin valikoimaan.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Tonnarin peltivanteet ovat 6" ja ET on 33. Satkussa 5,5" ja ET 40. Mitä pienempi ET, sitä ulommaksi vanteet tulevat. Kyllä kai nuo pääsääntöisesti mahtuvat. Tosin en sit tiedä jos on matala auto, isot vanteet ja korkeat renkaat, että ottaako silloin lokasuojiin. Täytyy vaan muistaa, että vanne on sen 7mm ulompana, jos rupeaa oikein tiukkaa sovitusta suunnittelemaan.

Itsellä oli satkussa tonnarin Sunburst-alut, myös 6" ja ET 33. Ulkonäköä ei ainakaan haitannut tuo pienempi ET, pikemminkin päinvastoin :P

Edit: Tuossa meverkko oli kertonut jo samat. Ja taisipa olla niin, että satkun ET on 38, eikä 40 niinkuin ylempänä kerroin.
9-5 2,3t -03
#2514
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Montoya kirjoitti:
Edit: Tuossa meverkko oli kertonut jo samat. Ja taisipa olla niin, että satkun ET on 38, eikä 40 niinkuin ylempänä kerroin.
Niitä taitaa olla erilaisia. Itsellä on ainakin peltivanteet muistaakseni joko 37 tai 38, sekä Super Inca -alut ET40. Jotkin vanteet taisi olla aluina tuon ET38. Mutta eihän sillä parilla millillä ole merkitystä.

ITsellä on tonnarin Soft Spoket (3puol.) ässässä kesäkiekoilla ja 195/60 rinkuloilla. Tekee hyvää ulkonäölle!
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla on 900:ssa GB-tykkivanteet, 15" halkaisija 6" leveät Et35 ja 195/60R15 hakkapeliitta2:t päällä. Hyvin sopii pyörimään ja kumit on just oikeassa kohtaa, eivätkä raavi mistään koriin tms.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Mulla oli tonnarin pellit satkussa 205/60/15... vois sanoa että mahtu ongelmitta (kyllähän ne aika ulkona edestä oli, mutta ei niistä kukaan avautunut)
3 kertaa yhteensä hälppäs takaa johonkin (ei tiedä ottiko lokasuojaan). Ajeltiin yhtä hieman töyssyisempää asfalttitietä neljä päällä, 80km/h rajoitus.(sivutie keskellä ei mitään, todella luokattomassa kunnossa, niinkuin ois jätetty kaikki kivet tien alle)
Mutta ei missään muualla ottanut (vaikka oli usein 5 kyydis, joskus jopa 6)

Että ihan huoletta alle vaan jos sulla sellaset on.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ei tuosta ole tarkoitus mitään kivirekeä ;) tehdä, eli 15" ja 185/65 -koon renkaat tulisi. Ja peltivanteet tosiaankin.
Tuossa on muuten 195/60 15" rekisteriotteen mukaan vakiorengaskoko, miksi ihmeessä noin leveä? Tuossa -84 mallisessa sen sijaan on 165/65 15" vakio.

Mutta hyvä tietää, että sopivat ongelmitta. Autoon on lastattu yleensä vain kuljettaja, välillä lisäksi yksi matkustaja, ja todella harvoin enemmän ihmisiä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

[quote="Cender"]Jakohan on sama satkussa ja tonnarissa - 104 x 80. Satkussa pitää olla vaan käsijarru takapyörille (eli uudempi malli)

mikä jako? 4x108.... mulla on kesävanteet et 33 7"leveät ja 205 kumit päällä. takaa ottaa kiinni puskurien jatkeisiin jos takana istuu porukkaa ja ajaa töyssystä!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Yhteen Saabiin tein matalan alustan ja leveen rengastuksen takia seuraavaa:
Käänsi takaakselin lavettien etu korvat toisinpäin, pultit suhteessa kumiholkkiin ei oo keskellä ja samanverran ku se muutos siirsi akselia eteenpäin niin jatkoin taaksepäin meneviä reaktiotankoja ( Laillista vai ei..)
Mahtuu menee 205 nakki koko pyöräkoteloon ilman jousia pelkkiä pohjaanlyöntikumeja vasten. Panhard tanko ei ollut paikoillaan ja mittasin niittenreikävälin tarkasti. Lyhensin tankoa sopivan määrän . Holkki putken sisään ja luokkasauma päälle. Kun jousitus on normaaliasennossa niin takaakseli on muutaman millin sivussa mut eipä oo hangannut ikinä rattaat kaariin tai mihinkään auton korissa . Pohjapanssari senkin edestä raapinut asfalttia....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Cender
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 15:28

Viesti Kirjoittaja Cender »

nalleolut kirjoitti: 4x108....
Niin :oops: :oops: :oops: ns typo.
Cender
Classic Cars are like wine:
the older the better
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Jep, tosiaan tuossa talvirenkaita alle vaihdellessa otin Satkun Sunburstit (ET40) alta pois ja peltivanteet alle, ihmettelin siinä tovin että mitäs prkl kun nuo vaikuttavat vähän hassulta, olikin tonnarin vanteet. :) Tosiaan vaikuttaa ulkonäköön enemmän kun uskoisi tuo pieni leventyminen.

Ajatus hieman karkasi kun vetelin nylonharjalla puhtaaksi yhtä kuppaiseksi päässyttä vannetta, näytti nimittäin ilman maalia aika hyvältä. 8O Jostain kun saisi suorat ja ruosteettomat tonnarin peltivanteet, lasikuulapuhaltaisi, vähän vetelis hiomatahnalla..avot! Köyhän Saabistin bling-blingiä! Kyllä 20-tuumaiset kromatut billet-vanteet kalpenis, ei olekaan joka pojalla kiillotettuja peltivanteita. :lol:
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

akyttala kirjoitti:Ei tuosta ole tarkoitus mitään kivirekeä ;) tehdä, eli 15" ja 185/65 -koon renkaat tulisi. Ja peltivanteet tosiaankin.
Tuossa on muuten 195/60 15" rekisteriotteen mukaan vakiorengaskoko, miksi ihmeessä noin leveä? Tuossa -84 mallisessa sen sijaan on 165/65 15" vakio.
Itseasiassa 185/65 sopii paremmin 5,5" vanteelle, kuin 6":lle.
Tarvitsetko? Olisi ylimääräiset suhteellisen siistit.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 071#173071
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

akyttala kirjoitti:Ei tuosta ole tarkoitus mitään kivirekeä ;) tehdä, eli 15" ja 185/65 -koon renkaat tulisi. Ja peltivanteet tosiaankin.
Itsellä on satkussa kesärenkaat tonnarin 15" peltivanteilla ja toimii oikein mainiosti. Ja kokohan on juuri tuo 185/65 ja hyvin istuu 6" leveälläkin vanteella. Eron huomaa vain siinä että tulee hiukan ulommas mikä taas omaan silmään sopii mainiosti. Ajossa en ole huomannut eroa.
#2029 Kari Kutuniva
Vastaa Viestiin