jakoketjusta
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
jakoketjusta
Eli saako jostain tarvike liikkeestä katkaistua ketjua jossa on virallinen ketjulukko mukana ettei tarvi alkaa itse niittailemaan? Aika suolanen toi originaalin hinta kun kattelee esim motonetin ketjun hintoja.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: jakoketjusta
Kokeile vaikka Tammer-Dieselistä, tai teollisuustarvikkeita myyvistä erikoisliikkeistä,ostimme vastaavasta paikasta porista T16:a ketjun ja lukon.Subonaattori kirjoitti:Eli saako jostain tarvike liikkeestä katkaistua ketjua jossa on virallinen ketjulukko mukana ettei tarvi alkaa itse niittailemaan? Aika suolanen toi originaalin hinta kun kattelee esim motonetin ketjun hintoja.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Re: jakoketjusta
Moro,
Kyseessähän on aivan normaali teollisuudessa käytettävä 3/8" rullaketju suorilla sivulevyillä.
Toinen satsi (Reilusti ketjua, n.135 lenkkiä+liitoslenkki) olisi vielä ylimääräisenä täällä Tampereella, jos jollakulla olisi tarvetta.
Terveisin, Kari Vänttinen
Itse ostin ketjun ja liitoslenkit -91 900S:ään Tampereen Lielahdesta, Suomen Tehonsiirto Oy:stä. Tarvikkeet kahteen autoon maksoivat yhteensä n.50 euroa.Subonaattori kirjoitti:Eli saako jostain tarvike liikkeestä katkaistua ketjua jossa on virallinen ketjulukko mukana ettei tarvi alkaa itse niittailemaan? Aika suolanen toi originaalin hinta kun kattelee esim motonetin ketjun hintoja.
Kyseessähän on aivan normaali teollisuudessa käytettävä 3/8" rullaketju suorilla sivulevyillä.
Toinen satsi (Reilusti ketjua, n.135 lenkkiä+liitoslenkki) olisi vielä ylimääräisenä täällä Tampereella, jos jollakulla olisi tarvetta.
Terveisin, Kari Vänttinen
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
Moro,
Hommahan meni siten että ensin napsaisin venttiilikopan poies. Seuraavaksi irrotin jakoketjun kiristimen. Sitten suojasin jakopään kotelon erittäin huolellisesti ja rälläköin vanhasta ketjusta yhden lenkin niittauksen auki.
Seuraavaksi irrotin katkaistun lenkin ja liitin uuden ketjun vanhaan liitoslenkillä. Tämän jälkeen poistin suojaukset.
Seuraavassa vaiheessa uusi ketju kierrätettiin ympäri autoa vaihde päällä työntämällä. Samalla apumies veti vanhaa ketjua imunokan puolelta pois ja minä painoin uutta ketjua nokkien hammaspyöriä vasten minkä jaksoin. (Pari kertaa ketju hyppäsi pykälän, mutta nokka-akselista 19mm:n avaimella kääntämällä jaon sai samantien takaisin paikoilleen.)
Kun uusi ketjun oli pyöritetty ympäri, asetettiin suojaukset takaisin paikoilleen ja vanha ketju irrotettiin uudesta ketjusta ja uusi ketju liitettiin umpinaiseksi liitoslenkillä. Muistathan että liitoslenkin lukkosokan umpinainen pää osoittaa ketjun menosuuntaan.
Lopuksi poistettiin taas suojaukset ja tarkastettiin jako vielä kerran sekä asennettiin ketjunkiristin paikoilleen. Venttiilikoppa asetettiin paikoilleen ja auto oli taasen käyttövalmis. Aikaa opereetioon meni tuollainen tunnin tovi.
Remontti-iloa toivottaen, Kari Vänttinen
Tuota luokkaa se on. Motonet kaupittelee 126 lenkkistä umpiketjua, jonka lenkkiluvun muistelisin pitävän paikkansa. Itse otin ketjua hieman ylimääräistä ja katkaisin sitten sopivan pätkän rälläkällä.Subonaattori kirjoitti:Eikös se oo toi 128 lenkkinen mikä tohon mun autoon passaa: - 91 T16
Hommahan meni siten että ensin napsaisin venttiilikopan poies. Seuraavaksi irrotin jakoketjun kiristimen. Sitten suojasin jakopään kotelon erittäin huolellisesti ja rälläköin vanhasta ketjusta yhden lenkin niittauksen auki.
Seuraavaksi irrotin katkaistun lenkin ja liitin uuden ketjun vanhaan liitoslenkillä. Tämän jälkeen poistin suojaukset.
Seuraavassa vaiheessa uusi ketju kierrätettiin ympäri autoa vaihde päällä työntämällä. Samalla apumies veti vanhaa ketjua imunokan puolelta pois ja minä painoin uutta ketjua nokkien hammaspyöriä vasten minkä jaksoin. (Pari kertaa ketju hyppäsi pykälän, mutta nokka-akselista 19mm:n avaimella kääntämällä jaon sai samantien takaisin paikoilleen.)
Kun uusi ketjun oli pyöritetty ympäri, asetettiin suojaukset takaisin paikoilleen ja vanha ketju irrotettiin uudesta ketjusta ja uusi ketju liitettiin umpinaiseksi liitoslenkillä. Muistathan että liitoslenkin lukkosokan umpinainen pää osoittaa ketjun menosuuntaan.
Lopuksi poistettiin taas suojaukset ja tarkastettiin jako vielä kerran sekä asennettiin ketjunkiristin paikoilleen. Venttiilikoppa asetettiin paikoilleen ja auto oli taasen käyttövalmis. Aikaa opereetioon meni tuollainen tunnin tovi.
Remontti-iloa toivottaen, Kari Vänttinen
Mutta työntämällä ei tarvitse kumarrella auton alle tunkkia säätämään.nalleolut kirjoitti:eikö ole helpompaa nostaa keulaa sen verta ilmaan että sais vaihde päällä pyöritettyä toisesta etu renkaasta ketju paikoilleen.... ei tartte ravata auton vierellä!

Ei tuota pitkälle tarvinnut rullailla nelosella.
Terveisin, Kari Vänttinen
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
no niin mittasin tänään kiristimen ihan piruuttaan ja ulos oli tullu 16mm, eli vaihtokunnossa alkaa olla. Kävin motonetissä tänään ja niiden ketju oli umpinainen joten jätin sen sinne. Tietääkö ne sielä Suomen tehonsiirrossa sen ketjun pituueden vai pyydänkö vain 126 nivelisen ketjun?
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Pitääks olla tulpat pois, kun noin tekee. Ja onko saabin tasauspyörästö tosiaan niin tiukka, että saa motin liikkeelle tällä menetelmällä....nalleolut kirjoitti:eikö ole helpompaa nostaa keulaa sen verta ilmaan että sais vaihde päällä pyöritettyä toisesta etu renkaasta ketju paikoilleen.... ei tartte ravata auton vierellä!
Luulen kyllä, että ylettömästi vaatii hauista tai metrin jatkon räikkään....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Kyllä sitä voi renkaasta pyörittää mutta kannattaa tosiaan ottaa tulpat pois. Pyörii helpommin. Ja omasta kokemuksesta tiedän, että tulpat paikoillaan renkaasta pitää pyörittää aika samperin lujaa (tarkistin vetarin suojakumeja ja olipa tietenkin vaihde päällä).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Millaisilla kilometreillä noita jakoketjuja olette yleensä vaihtaneet? Itse olen aina luullut, että ketjullinen jakopää on ikuinen, ei ole tullut mieleenkään että ketjua tarvitsee vaihtaa.
Onko Saabin kone mallia "paskaksi, jos jakoketju menee" vai tuleeko tuosta mitään kummempia vaurioita? Sen kun hinaa kotiin ja laittaa ketjun?
Onko Saabin kone mallia "paskaksi, jos jakoketju menee" vai tuleeko tuosta mitään kummempia vaurioita? Sen kun hinaa kotiin ja laittaa ketjun?
Just tänään luin tuota 99:n korjaamokäsikirjaa ja ainakin siinä mainittiin, että täysin avoin venttiili vastaa mäntään. Näin siis 8-venttiilisessä H-koneessa. Samaa muistelisin kaikista muistakin koneista, siis 8- ja 16-venttiilisistä.
Mulla oli 323tkm mittarissa, kun kone käytettiin levällään. Samalla vaihdettiin jakoketju, kun piti rallattavaa ääntä. Olis saattanu hiljetä pelkällä kiristimellä. Eilen kävin irroittamassa nokka-akselin ja tulinpa katsoneeksi ketjua. Ihan siistiltä vaikutti, pientä kulumisen jälkeä näkyy, että onhan se pyörinyt siellä. Nyt on 406tkm lasissa eli 83 tkm on ollut tuo ketju, ei pidä ääntä. Tosin B-moottorissa ääneen vaikuttaa kiristin enemmän kuin ketju.
Veljellä on S:än lasissa jo reilusti yli 400tkm, vai oliko jo yli 450tkm (en muista). Siinä kuulee jakopään laahavan äänen, vaihdon edessä siis. Tosin sillä yksilöllä on ajettu huoltoon öljynpainevalo päällä.
Mulla oli 323tkm mittarissa, kun kone käytettiin levällään. Samalla vaihdettiin jakoketju, kun piti rallattavaa ääntä. Olis saattanu hiljetä pelkällä kiristimellä. Eilen kävin irroittamassa nokka-akselin ja tulinpa katsoneeksi ketjua. Ihan siistiltä vaikutti, pientä kulumisen jälkeä näkyy, että onhan se pyörinyt siellä. Nyt on 406tkm lasissa eli 83 tkm on ollut tuo ketju, ei pidä ääntä. Tosin B-moottorissa ääneen vaikuttaa kiristin enemmän kuin ketju.
Veljellä on S:än lasissa jo reilusti yli 400tkm, vai oliko jo yli 450tkm (en muista). Siinä kuulee jakopään laahavan äänen, vaihdon edessä siis. Tosin sillä yksilöllä on ajettu huoltoon öljynpainevalo päällä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001