Tonnarin vanteet satkuun

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

itelläni on tonnariin sopivat 7" leveat stilauton vanteet satkussa, ja hyvin pyörii, kunhan vaan rengas on riittävän kapea ja matala.. 1205/50 raappii vielä ihan vähän, ei juuri häiritse, mutta pikkusen kumminkin... jokatapauksessa katsastettu k.o. vanteilla, ja läpi että heilahti.. eivät ole 16"sista kovin tarkkoja, kun ne muutenki saa olla ilman muutoskatsastusta..[/img]
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Paljonko ulommas sitten käytännössä tulee rengas tuolla tonnarin vanteella verrattuna satkun vanteeseen? Rengaskoko on siis se 185/65 15".

Edit: Ja miten käy, jos tonnarin vanne on 6,5" leveä? Ei taida sopia enää pyörimään ilman, että ahdistaa?
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Peltivanteita on saanut sekä tonnariin, että satkuun 5,5" ja 6" levyisinä tehtaalta!

5,5 -> musta, 6" -> hopea. Tämä tosin ei ole 100% nyrkkisääntö, vanteita on saatettu maalata ja muitakin säännön vahvistavia poikkeuksia löytyy varmasti lukuisia. ;-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mimmi kirjoitti:Minulla on ollut sekä hopeisia että mustia peltivanteita ja ne kaikki ovat olleet 6" leveitä.
Mulla on ollut myös hopeisia sekä mustia 5,5" 108-jaon peltisiä. :-)

Tuo värijaottelu on '87 uutuudet-oheismateriaalista.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Saab/Fundo Sunburst 6x15" ET33 näyttää tältä 185/65R15 talvirenkailla OGsatkussa.

Kuva
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

dimebak kirjoitti:Saab/Fundo Sunburst 6x15" ET33 näyttää tältä 185/65R15 talvirenkailla OGsatkussa.
Täysin sama setti omassa 3D OGsatkussa kesärenkaina, vaikka _isot_ vanteet ehkä näyttäisivätkin hyvältä niin jotenkin silmä tottunut kyllä noihin. :wink:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itse tykkään tuosta madallettu alusta ja 15" vanne yhdistelmästä. On silleen sopivan jämäkkä ja tunnokas.

99:ssä on hieman jäykempi ja kulmikkaampi alusta, johtuen kevyemmästä autosta ja v-luokan kesänakeista.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Jep, itse en tiedä onko varsinaisesti madallettu, mutta jos tuo sinun autosi on niin tuota matalampi se ainakin on. :D Ja varsin jämäkkä ajettava, isommissa pompuissa suorastaan paukkukova. 8O
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

ite meinaan madaltaa pirssiä sen 35mm ja uskon vakaasti, että vielä ne 16':set sinne menee, vaikka rengas onkin lokasuojan tasalla...

ihmetyttää itseä nuo puheet siitä, että saabiin ei sovi iso aluvanne... sopiihan se, kun ei laita liian korkeaa kumia... tietenki leveys rajoittaa, mutta kyllä tuo 205 ainakin pyörii komeasti..
eihän halkaisija miksikään muutu vannekoon kasvaessa... öh...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sopii ihan hyvin. Rengaslaskurilla vaan laskee minkä kokoinen rengas on vierintäpinnalta samaa kokoa kuin vakio.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

215/45/17 mahtuu 7" vanteella et 35.

madallettu sen -35

olihan jollain ollut 225, mutta takana kyllä ottaa kiinni ääritilanteissa.
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

dq kirjoitti: Ajatus hieman karkasi kun vetelin nylonharjalla puhtaaksi yhtä kuppaiseksi päässyttä vannetta, näytti nimittäin ilman maalia aika hyvältä. 8O Jostain kun saisi suorat ja ruosteettomat tonnarin peltivanteet, lasikuulapuhaltaisi, vähän vetelis hiomatahnalla..avot! Köyhän Saabistin bling-blingiä! Kyllä 20-tuumaiset kromatut billet-vanteet kalpenis, ei olekaan joka pojalla kiillotettuja peltivanteita. :lol:
Saattaa vaan ruostua "hieman" helposti. Entä jos laittaisi jonkun lakan päälle?
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

MindW kirjoitti:Saattaa vaan ruostua "hieman" helposti. Entä jos laittaisi jonkun lakan päälle?
Juu tiedetään. :lol: Lakka tuskin toimisi, tai siis toimisi niin kauan kunnes tulisi ensimmäinen lakan alle ulottuva kivenisku, josta sitten rapistuisi aika nopeasti pois. Lisäksi lakkahan vie aika paljon kiillosta pois. Vrt. mopon kiillotetut alumiiniosat. Jokin pinnoitus voisi toimia, näihin vaan vaadittaisiin niin hyvät pohjat ettei tulis kesää.
Mutta siis näin enempi tosissaan, jostain voisi metsästää jotkut Saabin orkkisalut ja net kiillottaa. Laittakaa ihmiset kuvia jos olette moisia joskus tehneet. :)
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tonnarin vanteet satkuun

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

akyttala kirjoitti:Haulla selvisi, että ilmeisesti tonnarin vanteet sopivat satkuun, mutta mitä käytännön eroa noissa vanteissa on? Miltä näyttävät satkun alla? Sopiikos nämä aina poikkeuksetta vai voiko tulla jotakin ongelmia?
Mites sitten toisinpäin eli voiko satkun vanteita käyttää tonnarissa?
SAAB 900i 16v -92.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tonnarin vanteet satkuun

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Lindstrom kirjoitti: Mites sitten toisinpäin eli voiko satkun vanteita käyttää tonnarissa?
Kyllä ne alle sopii mutta aika karun näköiset ovat.
Näin ainakin tuossa mun -86:ssa ja kaiketi uudemmissakin meinaan kun mulla on tuossa kanssa uudemmat/isommat etujarrut.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin