Sähköantenni hus hiiteen :)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000LPT
"Hölösuu"

Sama täällä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

MP kirjoitti:Moni valittaa tuota sähköpiisjaa huonoksi mutta mulla se toimii hyvin ja kaikki asemat kuulluu rahisematta :)
Sama täällä. Kaksi kertaa tosin on antenni katkennut ulkoisista vaurioista :evil:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Jope
-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mulle saa lahjoittaa käytöstä poistettuja "paskoja" sähköantenneja. Postiosoite YV:llä.. Maksan rahtikulut.

O:-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Kurko
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Jope kirjoitti:Mulle saa lahjoittaa käytöstä poistettuja "paskoja" sähköantenneja. Postiosoite YV:llä.. Maksan rahtikulut.

O:-)
Ja jahka jope saa tarvitsemansa määrän niin mulle 1kpl, jotta sais ton kärryn alkuperäiseen uskoonsa. (vaikkei sillä mitään teekkään) :? .

Voin noutaakin tästä pk seudulta.
MP
"Aero"

Viesti Kirjoittaja MP »

Josko se olis vaan jumissa? Voitelu saattais auttaa jollain suihkutettavalla voiteluaineella. Itelläni jumitteli pakkasella, voitelin ja taas toimii tosi hyvin. Suihkutin siihen.. oliko se silikonia vai vaseliinia..jompikumpi. Toinen noista oli huono, jähmettyy pakkasella. Laitoin sitä kumpi ei jähmety, en vaan muista kumpi se oli :wink:
Ahtopaine kirjoitti:
MP kirjoitti:Moni valittaa tuota sähköpiisjaa huonoksi mutta mulla se toimii hyvin ja kaikki asemat kuulluu rahisematta :)
Mulla sähöpiiska ei nouse kuin kaksi jatkoa yles... pitäisikö sen ojentua piremmäksikin? ...eilen ensimmäistä kertaa ei hyväkäs meinannut sitten mennä ales. Oisko jotain vinkkejä tuon laittamiseksi kuntoon?
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Painkiller
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja Painkiller »

Ja sähköantennin voiteluun käytetään sitten aseöljyä! Ei ota paska kovin kiinni ja kestää jähmettymättä -50'C.
Saabit myyty pois, uutta hakemassa.
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Taidan jättää sähköantennin paikalleen mutta hankkia antennin virkaa toimittamaan lasiin kiinnitettävän version. Voitelusta huolimatta pientä kylmäkankeutta on havaittavissa, pakkasaamuina 3-4 verryttelykerran jälkeen vasta suostuu nousemaan yläasentoonsa, tavanomaisen räminän säestämänä.
Ja ei kuuluvuuskaan ole ihan huippuluokkaa tuolla "ökyantennilla" :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jope
-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kurko kirjoitti: Ja jahka jope saa tarvitsemansa määrän niin mulle 1kpl, jotta sais ton kärryn alkuperäiseen uskoonsa. (vaikkei sillä mitään teekkään) :? .
Hehe, nyt jälkikäteen luettuna tuo mun viesti kuullosti ihan kamalalta pummaamiselta, joten täsmennetään nyt, että meinasin lähinnä pikku/suurivikaisia anteeneja, joiden osista voin sitten kasata pari toimivaa CC:hen ja Finlandiaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
reko
"Tuplakaasari"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reko »

Motorisoitua antennia moititaan melko yleisesti: kuuluvuus ei ole oikein hyvä, toiminta on takertelevaa ja jumittuu herkästi.
Oman kokemukseni mukaan suurin syy antennien takerteluun ja jumittumiseen on antennielementtien pinnan likaisuus ja ylenpalttinen voitelu, sekä puhdistusaineiden käyttö.
Jos likaista antennia puhdistaa runsaalla nestemäisellä puhdistusaineella, valuu neste antennin käyttömekanismikoteloon ja liuottaa siellä voiteluaineen. Mikäli antennielementtejä voidellaan runsaalla voiteluainemäärällä, valuu aine em. koteloon. Ulosvuotoreiän mahdollisesti tukkeentuessa alkaa syntyä antennin toimintaa vaikeuttava mössö -ja erityisesti kylmänä vuodenaikana antennin liikkuvuus kyseenalaistuu.

Kokemukseni mukaan uuden antennin huoltoon riittää sen muutaman kerran vuodessa tapahtuva vahaus normaalilla autovahalla. Ei liene pahasta käyttää metallielementeille kromipintoihin tarkoitettua vahaa, mutta kuituelementeille normaali maalipinnan vaha. Vahauksen lopetus perusteelliseen elementtien "hankauskiillotukseen". Sitten vain pitää elementit puhtaana kostealla räsyllä puhdistaen ja lopuksi kuivaten. Ei siis mitään voiteluaineita!

Vanhan antennin kyseessäollen kannattaa avata antennin käyttömekanismikotelo, puhdistaa se, ja voidella vaikkapa aseöljyllä ohuesti käyttömekanismien liukupinnat.

Uuden antennin kuuluvuudessa ei voine olla valittamista. Vanhan antennin likaisten (ja mahdollisestiu syöpyneiden) elementtien välinen vastus voi olla kasvanut kuuluvuutta heikentäväksi. Puhdistus voi auttaa, mutta varminta on silloin vaihtaa antenniosa uuteen -halpa ja helppo homma. Samalla käyttölaitteistokotelon puhdistus ja voitelu. Ja sitten uuden antennin vahaus.

Näin toimien olen ollut tyytyväinen useiden autojen sähköantennien kanssa -myös nykyisen SAAB 9000 kanssa (jossa tein antennivaihdon heti auton hankittuani, koska se oli jumissa juuri edellä esittämistäni syistä).
Ahtopaine
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Montako jatkonpätkää tuosta sähöantennista pitäisi tulla ulos? ...ittellä pykää vaan kaksi . 25cm pätkää pihalle ja kuuluvuus ei ainakaan tuolla vakiona olevalla saabin? RDS kasettisoitin/radio -yhdistelmällä ole hyvä.
Tuha
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Itse olen vaihtanut kertaalleen sähköantennin maston kun oli se nostohammas-systeemi hajonnut.

Talvella tuo saattaa jäätyä ja ei nouse ihan ylös asti, mutta kyllä tähän asti on iha nhyvin radio kuulunut vaikka ei masto ole ollut ylhäällä astikaan.

:arrow: Hyllyssä odottaa käyttämätön / alkuperäinen sähköantenni moottoreineen, jos tuo nykyinen joskus lakkaa toimimasta.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
reko
"Tuplakaasari"
Viesti:

Tervehdys!

Moottoriantenneja lienee rakenteeltaan erilaisia mitä tulee elementtien määrään, mutta kokonaispituus täysmittaisena lienee oltava 75-80 cm paikkeilla, jolloin kuuluvuus taitaa FM-vastaanotossa olla olla "keskimäärin parhaimmillaan".

Keväällä ostamani hiilikuituinen antenni (Motonet'istä) on 5-elementtinen ja sen täyspituus on 80cm. Ja kuten aiemmin kerroin kuuluvuus sillä on moitteeton. Radiona eräs alkuperäisistä -Grundig WKC6500RDS.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Jatketaan tätä nyt vähän! :) Eli kuuluisiko sähköantennin piiska-osaa pystyä vaihtamaan mekanismia aukaisematta :?: Itse kun yritin tänään illalla koota kahdesta antennista yksi hyvä (toinen toimi mielestäni ennen hyvin mutta piiska huono, toinen naksahteli ja äänteli pahasti mutta piiska ilmeisesti aika uusi).

Eli uutta-piiskaa-sille-syöttämällä-systeemillä en saanut kunnolla toimimaan, vaan jäi aina lopuksi(nostaessa) räpättämään sekunnin-pari lopuksi? :? Sen toisen aukaisin sitten kanssa, vähän puoli-väkivaltaisesti, mutta näyttihän ne osat senkin sisällä melko terveiltä mielestäni..? :roll:

Kokemuksia ja ohjeita kiitos! Kuva :mrgreen:
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllä minulla ainakin moottori naksuu pari kertaa antennin liikkeen loputtua sekä nostaessa että laskiessa. Olen ymmärtänyt että tämä on ihan normaalia toimintaa. Ainakin tuollainen se on ollut koko ajan mitä auto on minulla ollut, neljä vuotta, eikä ole vaatinut minkäänlaista korjausta. Välillä olen pyyhkinyt puhtaaksi vaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
reko
"Tuplakaasari"
Viesti:

Eikö olisi järkevää ajatella niin, että jos tekee antennivaihdon, niin sitten pitäisi voida olla taas huoletta pitempi aika? Mielestäni silloin kannattaisi nähdä sen verran vaivaa, että aukaisee käyttökoneistokotelon, puhdistaa kaikki osat, kevyt voitelu aseöljyllä, tai jollain vettä kestävällä ja kiinnipysyvällä ohuella vaseliinilla, ja sitten uusi antenni paikalleen. Jos laittaa vain uuden antennin, niin ne kotelossa olevat vanhat voiteluaine-puhdistusaine-lika-mössöt varmistavat sen, että ongelmia alkaa olla uuden antennin kanssa pian.

Ja sitten turha holtiton voitelu ja puhdistusaineilla lotraaminen pois, ja hoito kuten aiemmin kerroin -kokemusteni mukaan näin antenni toimii hyvin.
MP
"Aero"

Viesti Kirjoittaja MP »

jus kirjoitti:Kyllä minulla ainakin moottori naksuu pari kertaa antennin liikkeen loputtua sekä nostaessa että laskiessa. Olen ymmärtänyt että tämä on ihan normaalia toimintaa. Ainakin tuollainen se on ollut koko ajan mitä auto on minulla ollut, neljä vuotta, eikä ole vaatinut minkäänlaista korjausta. Välillä olen pyyhkinyt puhtaaksi vaan.
Silloin kun mulla oli antenni jumissa pakkasilla (ennenkun voitelin sen), kuului juuri tuollaista naksuvaa ääntä kun antennin liike loppui.
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Vastaa Viestiin