Hyvin alkoi viikko(DI-murheita) ja valitusta merkkihuollosta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

onkohan tuossa tulppa jutussa perää?
Kaikennäköisiä teorioita siitä miksi DI-kasetit hajoaa ja millä ne pysyisi ehjänä pitempään on, mutta enpä sitten tiedä kuinka paljon niissä on perää. Ne hajoaa alkuperäistulpillakin siinä missä jollain muillakin tulpilla... se ei vielä kauheasti todista että jollakin on sattunut kestämään pitkään kun on käyttänyt vain NGK:ta ja jollain toisella on hajonnut nopeasti kun on käyttänyt esim Boschia.

Oma teoriani on että DI-kasetti on vain Saabissa tyyppivika, liian hepponen osa pahoissa olosuhteissa. Silti käytän vain ja ainoastaan NGK:n tulppia, ei ole mitään syytä käyttää jotain muuta merkkiä ja jos vaikka huhussa sittenkin olisi jotain perää.

-J-
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Ja jos toinen kotimainen taipuu, niin tässä DrBoost:in (talon sisältä) kirjoitus asiasta STCS:n palstalla.

Hej !

Förlåt om nå'n tar illa vid sig av mitt försök att förklara så att ALLA förstår.

Då tändstiften användes som sensorer i och med att Saab använder sig av joniseringsmätning över stiften så är valet av tändstift viktigt !
Joniseringsmätningen innebär att 80 V (DI-kassett) 120 V (T8) ligger över stiften, utom förståss då gnistan går.
Beroende på tryck o temp i förbränningsrummet så joniseras "luften" mellan tändstiftet elektroder.
Graden av jonisering avspeglar händelsen, t.ex. knackning.

Joniseringen påverkas av vissa additiver i bränslet, eller av tändstiftets elektrodutformning/material.
Motorstyret kan innom vissa gränser anpassa sig till detta.
INNOM VISSA GRÄNSER !

Det finns alltså inget/lite utrymme för hobbyexperter, försäljare med glättiga floskler, eller andra knasluvor.

HUR SVÅRT ÄR DETTA ATT FATTA ???
Jag lovar att om det dyker upp ett "bättre alternativ" så skall jag berätta för er.

Ja jos tuntuu ettei vielä riitä perusteluksi, niin täältä löytyy
http://www.vehicular.isy.liu.se/~larer/ ... /main.html
#1730
500whp.net member
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Tässä aiempaa keskustelua + poppakonsteja :D

Tuo DI-kasetin ylöspäin pitäminen siitä syystä että on arveltu että siellä jossain (konkissa?) on öljyä ja jos se joutuu väärään paikkaan saattaa se edesauttaa DI-kasetin hajoamista. Mutua osittain mutta eipä tuo varovaisuus pahitteeksikaan ole.

Linkistä http://www.mitt-eget.com/saab/faq_electrical.shtml lainattua:
Some tips how to reduce the risk of a broken DI cassette
Never, absolutely never, run the DI cassette upside down for testing. The transformer oil inside the coils will flow away from the coils and they will overheat. This will damage the cassette.
Never, absolutely never, run the DI cassette without sparkplugs. This will damage the cassette.
Don't place the DI cassette upside down when removing it to get access to the sparkplugs. If you did put it upside down you have to drink a cup of tea after mounting it, but before starting the engine. This will allow time for the transformer oil to flow back to where it is supposed to be.
Use the specified NGK sparkplug. The R in BCPR and PFR is important, it indicates that the sparkplug has a resistor in it. Using non-R sparkplugs with a DI cassette will damage the cassette.
Use the specified NGK sparkplug. Never use weird sparkplug designs with two, three, or fourtytwo spark gaps as they may damage the cassette or produce weird ionization measurements that will cause trouble for the Trionic engine management

Korjaamon ohjeet - niitä taitaa olla yhtä paljon kun korjaamoitakin, esim. tuo rasvan laitto tulppiin, joku juuri postasi jutun että oli ko. asiaa tiedustellut Länsi-autosta(?) että mitä rasvaa sinne oikein pitää laittaa, vastaus oli etteivät he ainakaan mitään rasvoja sinne laittele...kuka tuostakaan tietää sitä totuutta, WIS ei rasvaamisesta puhu mutta rasvaahan tuolla alun perin on eli ei se ainakaan pahitteeksi varmaankaan ole.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

9-5T kirjoitti: Tässä WISsin suosittelemat rasvat.
Jep, näin näkyy on kuten jo silloin aiemminkin todettiin. :wink:
T7 tarttee(?) rasvat, T5 ei(?) eli T5-WIS ei tunne ko. toimenpiteessä rasvaa. :roll:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
jkairt
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 17:16

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Onko se kasetin kesto nuin 60 - 100 tkm ? Eli kannattaako tuossa 150 tkm:n kohdalla (omassa vaihdettu 90 tkm:ssä) ottaa varakasetti ja vaihtovälineet hanskalokeroon, jotta matkan tyssätessä olisi apu myös lähellä ?

Tuoko on juuri se viriviripaikka, jonne Maptuni ym. uuden kasetin päivittää ? Ja palaako sekin sitten loppuun samassa ajassa ?

Kunemmääymmärrämitään...
JK
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

jkairt kirjoitti:Onko se kasetin kesto nuin 60 - 100 tkm ? Eli kannattaako tuossa 150 tkm:n kohdalla (omassa vaihdettu 90 tkm:ssä) ottaa varakasetti ja vaihtovälineet hanskalokeroon, jotta matkan tyssätessä olisi apu myös lähellä ?

Tuoko on juuri se viriviripaikka, jonne Maptuni ym. uuden kasetin päivittää ? Ja palaako sekin sitten loppuun samassa ajassa ?

Kunemmääymmärrämitään...
Kasetin kesto tuntuu olen tapauskohtainen, eli ennakkoon ei voi tietää koska se kosahtaa. Tämänkin palstan saabisteilta on tietääkseni kosahtanut kasetteja alle 50tkm ajetuista autuoista (speedou?).
Eli, jos varman päälle haluaa pelata niin hankkii kasetin kontiin oli autolla ajettu kuinka vähän tahansa.

Viripalikka? :lol:
Ei, sotket kasetin ECU:un, eli mottorin keskusyksikköön.
#1730
500whp.net member
jkairt
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 17:16

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Ok, kiitos Vigge rautalankamallista. Eli se kosahtaa kön kosahtaa. Ja sitä rahaa ei koskaan kumminkaan tule olemaan, jotta kasetin varuille ostaisi. Mutta saahan ajatuksella leikkiä ja sitten -30:n pakkasessa auto pimeänä jossain tuolla korvessa rypeä itsesäälissä ja sanoa, että olisi pitänyt sillon olisi...

Ihan niinkun Pitkävedossa. Aina ne menee niinku on aatellu, jos ei pelaa ja sittenku pelaa niin Veikkaus on ainoa voittaja.
JK
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

jkairt kirjoitti: Tuoko on juuri se viriviripaikka, jonne Maptuni ym. uuden kasetin päivittää ? Ja palaako sekin sitten loppuun samassa ajassa ?

Kunemmääymmärrämitään...
Tuolla osviittaa missä se viripalikka on esim. NG900/9-3: ssa:
http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... /box93.htm
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
lannoite
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Marras 15, 2003 14:56
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja lannoite »

Jotenkin tuntuu typerältä ruveta yli 30 000 euron autossa vara sytytyskasetteja kuskaamaan. No kaippa tua jossain vaiheessa täytyy kuitenkin ostaa. Nyt ajettu 27 000 km ja viälä en kyllä varakasettia osta. :)
Saab 9-3 2.0t SC A
Kyllähän kaikki Saabistit jotenkin on häiriintyneitä.
#1854
Scarabee
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scarabee »

Totta näytti olleen, nämä puheet rasvoista. Eilen vaihdoin ngk:t ensiasennus sellaisten tilalle ja hämmästelin piikkimäistä resistoria( salamatantere) näissä ensiasennus semmoisissa. Uusissa vastaava sistori oli paksumpi ja tasalakinen (rehellisen tulpan näköinen), kun vanhoissa (28k ajettu) 0.7 lyijärin kärjen paksuinen "piikki" :?:
Hyvinpä tuo kuitenkin vielä menee, ulkonäköseikoista huolimatta
:D Niin, ja sitä valkoista mönjää, sitä näytti olevan riittävästi vielä kumituteissa.
#1891
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

9-5T kirjoitti:Hajoohan niitä ensiasennus tulpillakin.
En nyt tarkkaa km määrää saa mieleeni, mutta taisi olla 52tkm, kun 02 vuoden automaatti Aerosta hajosi. :(
STCF #3
Scarabee
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scarabee »

Autosi näkyy olevan 9-5 Aero, jonka vakiotulpat ovat platinakärkiset, NGK PFR.. (juuri sellainen piikki keskielektrodina). Tulpat maksavat jotain 25 eeroo kappale ja vaihtoväli 60000 km. Tilalla voi ilmeisesti käyttää NGK:n BCPR8.. tulppia, joiden saatavuus voi olla kuitenkin vaikeaa.
Huomasitte varmaan drBoostin kirjoituksesta, että tulppia käytetään sytytyksen lisäksi nakutusantureina ja niiden pitäisi toimia tiettyjen speksien mukaan. Niinpä vastaavuustaulukoiden, esim NGK <-> BOSCH pitäisi lämpö- yms. arvojen lisäksi ottaa huomioon korvaavan tulpan ominaisuudet nakutusanturina.

Musti
Pitää paikkansa. Löysin korvaavat ngk:t (3,40 €/kpl) hetken etsimisen tuloksena ja kyseessä olikin lähinnä tsekki, jolla varmistin "kulmilla ajetun" koneen karstan määrän, vaihtamalla tulpat. Eipä noissa platinakärkisissä (kiitos informoinnista!) mitään huomautettavaa näyttänyt olleen, vaikka kyseisellä autolla on ajeltu enimmäkseen lyhyttä työmatkaa. Käynnistymis rytkäykset tosin vähenivät hieman vaihdon jälkeen. Käynnistymiskummallisuuksilla voi olla tekemistä myös palstoilla olevien DI- kasettia koskevien juttujen kanssa. Siksi takakontissa on ylimääräinen kasetti, varuiksi pitkille työmatkoille (tästä vinkistä kiitos 9-5T:lle).
#1891
supo
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2003 16:36

Viesti Kirjoittaja supo »

Täytyy nostaa "valitusta merkkihuollosta" keskustelua pinnalle. Tämä tapahtunut Saabia ja öpelixiä huoltavalla merkkikorjaamolla.
Kuulin tänään, että eräs avopuolison tuttu oli ruvennu tarkistamaan öpelixin huoltolaskua. Öljyä oli menny 4,5 litraa. Muuten hyvä, mutta huoltokirjan mukaan öljytilavuus on 3,5 litraaa :lol: .
Vaihtoehtoja tapahtuneelle:
1. öpelixin huoltomiehet ovat keksineet tavan jolla öljy pakataan tiuhempaan.
2. Uskovat öpelixin kuitenkin vievän öljyä sen verran reippaasti, että laittoivat heti kerralla enemmän.
3. Laskuttettu taas vaihteeks päin persettä (eli rahat pois asiakkaalta metodilla.
4. Ei olla jaksettu hinautua koneen ääreen ja tarkastaa paljonko pitäs laittaa öljyä koneeseen.

Todennäkösesti vaihtoehto 4 on oikea, sillä öljyä oli ollu kuulemma lähes tikun yläosaan asti,ennen kuin lähti huoltoon tarkastuttamaan tilannetta.

Tässä taas vaihteeks yksi syy välttää Saabin ja öpelixin yhteisiä korjaamoja.
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
Vastaa Viestiin