EGR:n ohitus? Tid?
EGR:n ohitus? Tid?
Eli onnistuuko? Mitä haittaa?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Toi EGR paskansi 2,2 TiD:ni imusarjan perusteellisesti.
Nyt putsauksen jälkeen sen ohittaminen/eliminointi on vakavasti mielessä.
Miten ohitus vaikuttaa (katsastuksen yhteydssä) pakokaasuarvoihin? NOx arvojahan ei tietääkseni suomessa mitata.
Mikä olisi paras/helpoin keino ohittaa EGR ilman että Check engine valo syttyy?
Mielessä on käynyt EGR venttiilin imuputken tukkiminen esim. lyijyhaulilla tai muulla sellaisella.
Tykkääkö kone pahaa kun ei saa kuumia pakokaasuja seoksen mukana? -Muita ikävyyksiä odotettavissa?

Miten ohitus vaikuttaa (katsastuksen yhteydssä) pakokaasuarvoihin? NOx arvojahan ei tietääkseni suomessa mitata.
Mikä olisi paras/helpoin keino ohittaa EGR ilman että Check engine valo syttyy?
Mielessä on käynyt EGR venttiilin imuputken tukkiminen esim. lyijyhaulilla tai muulla sellaisella.
Tykkääkö kone pahaa kun ei saa kuumia pakokaasuja seoksen mukana? -Muita ikävyyksiä odotettavissa?
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
Asiahan on näin. että kaikki mikä tehtaalla autoon on laitettu pitää toimia.
Omassa autossa imusarja lähes puhdas viimeisen 100tkm jälkeen. 0 - 110tkm niin oli aivan savessa. Veikkaan, että suurin osa paskasta kertyy auton alkukilometreillä ja tietysti silloin jos pököttelee tyhjäkäynnillä / matalilla kierroksilla paljon ( kaupunkiajoa ).
Jos jotain tulppaat niin tulppaus pitäisi käsittääkseni suorittaa pakosarjan päästä ei imusarjasta esim. laipalla tms. En tiedä mitä vaikuttaa...kannen lämpötiloissa saattaa tapahtua muutosta?? Päästöihin en usko hirveästi vaikuttavan. Ainakin vakiokoneessa päästöt katsastajan mukaan minimaaliset. Joku hakkeri varmaan pystyisi säätämään EGR:n toimintaakin...ainakin VAG vehkeissä pystyy säätelemään.
Toinen villimpi vaihtoehto on tehdä konepeittoon pyöreä reikä ja varastaa naapurin Valmetista läpällinen pakoputki...imusarjaan nätti reikä suoraan venttiilille ( pitäisi kääntää ) ja sitten antaa soittaa....
Omassa autossa imusarja lähes puhdas viimeisen 100tkm jälkeen. 0 - 110tkm niin oli aivan savessa. Veikkaan, että suurin osa paskasta kertyy auton alkukilometreillä ja tietysti silloin jos pököttelee tyhjäkäynnillä / matalilla kierroksilla paljon ( kaupunkiajoa ).
Jos jotain tulppaat niin tulppaus pitäisi käsittääkseni suorittaa pakosarjan päästä ei imusarjasta esim. laipalla tms. En tiedä mitä vaikuttaa...kannen lämpötiloissa saattaa tapahtua muutosta?? Päästöihin en usko hirveästi vaikuttavan. Ainakin vakiokoneessa päästöt katsastajan mukaan minimaaliset. Joku hakkeri varmaan pystyisi säätämään EGR:n toimintaakin...ainakin VAG vehkeissä pystyy säätelemään.
Toinen villimpi vaihtoehto on tehdä konepeittoon pyöreä reikä ja varastaa naapurin Valmetista läpällinen pakoputki...imusarjaan nätti reikä suoraan venttiilille ( pitäisi kääntää ) ja sitten antaa soittaa....

Ei omakohtaisia kokemuksia, mutta siskon miehen BMW:ssä tehtiin egr:n poisto ja kaveri katsasti auton viikko sitten. Ei mitään sanomista päästöissä. Kyseessä on siis 2.5 TDI kone.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ei liity tähän.. mutta oletkos penkittänyt autoasi boksin kanssa?Grendel kirjoitti:Kyseisessä autossa on PSI:n tehoboksi. - Ei kai sen pitäisi vaikuttaa EGR ventiilin toimintaan?
Tietääkseni vain ns. "oikeat" lastuviritykset vaikuttavat paitsi EGR:n myös sytytysennakkoon ja ahtopaineeseen. Boksit säätää vain ruiskutusaikoja.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Miksei liittyisi? Pari vuotta sitten muistaakseni 103,6 kW ja 312 Nm. Ero tuntuu paljon huimemmalta. Kulutuskin tippui melkein litralla. PSI:n boksi on tietääkseni ainut digitalinen. Se on nyt ykkös, eli vakioasennossa mutta 2 ja 3 asennotkin löytyy jos sattuisin leipääntymään nykytehoon.
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
Ei vaikuta egr:n toimintaan millään tavoin. Huijausboksilla huijataan vaan syöttöpumpun syöttömäärää eri osakuormituksille. Muihin parametreihin se ei vaikuta.Grendel kirjoitti:Kyseisessä autossa on PSI:n tehoboksi. - Ei kai sen pitäisi vaikuttaa EGR ventiilin toimintaan?
Tietääkseni vain ns. "oikeat" lastuviritykset vaikuttavat paitsi EGR:n myös sytytysennakkoon ja ahtopaineeseen. Boksit säätää vain ruiskutusaikoja.
Ohituksesta
Niin, eikös suomessa mitata tosiaan vain ne savukaasut eli hiukkaspäästökös se on se oikee nimi?Toi EGR paskansi 2,2 TiD:ni imusarjan perusteellisesti. Nyt putsauksen jälkeen sen ohittaminen/eliminointi on vakavasti mielessä.
Miten ohitus vaikuttaa (katsastuksen yhteydssä) pakokaasuarvoihin? NOx arvojahan ei tietääkseni suomessa mitata.
Sitä vaan tuossa tuumin, että jos EGR toimii (?) vain osakaasulla ajettaessa, niin eikös sen pitäisi olla poissa päältä muutenkin silloin, kun katsastusmies polkaisee kierrosmittarin pohjaan?
Juuri tuossa eilen porisin erään työkaverin kanssa,joka oli diisseli Hiaceen uutena ostaessaan tulppauksen pakokaasujen takaisinkierrätykselle. Se oli ainakin mennyt savuista ihan hyvin läpi...
Keskusteluista ns. "asioista perilläolevien" kanssa tiedostetaan EGR:n älyttömyys käytännössä. Olen kuullut että uusista autoista, mm Opel ja VW, ohitetaan tai poiskytketään EGR jo toimitettaessa. Siksi olen itsekin harkinnut sen ohitusta. - Sen tukkeutuneen imusarjan tulen kyllä muistamaan ikuisesti, niin painajaismainen näky se oli.
Ohitusleikkauksen haitat vs. hyödyt kuitenkin aina kiinnostaa.
Ohitusleikkauksen haitat vs. hyödyt kuitenkin aina kiinnostaa.
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
Re: EGR:n ohitus? Tid?
Otetaans vanhaa topicia jälleen esille...
Valittelin tuossa jo syksymmällä, että 9-5 2,2 TiD savuttelee kovin paljon. No, se jostain syystä tuntui talvella vähän helpottaneen ja Forte-käsittely tiputti k-arvot tosi siisteiksi. Nyt se savutus on taas yltynyt ihan huimiin mittoihin.
Onkos se EGR se epämääräisen näköinen häkkyrä siinä turbon vieressä? Mikäli se on se, niin lieneekö normalia, että se on ikäänkuin öljysumun peitossa? Kovin siivottoman näköinen systeemi muuten suhteellisen siistissä konehuoneessa...
Onkohan tuo imusarjan putsaus isokin homma? Ja tarviikos siinä yhteydessä vaihtaa jotain tiivisteitä tms? Osaisi vaan hankkia sopivat tarpeet valmiiksi, kun alkaa hommaa touhuamaan...
Avusta kovasti kiittäen...
Valittelin tuossa jo syksymmällä, että 9-5 2,2 TiD savuttelee kovin paljon. No, se jostain syystä tuntui talvella vähän helpottaneen ja Forte-käsittely tiputti k-arvot tosi siisteiksi. Nyt se savutus on taas yltynyt ihan huimiin mittoihin.
Onkos se EGR se epämääräisen näköinen häkkyrä siinä turbon vieressä? Mikäli se on se, niin lieneekö normalia, että se on ikäänkuin öljysumun peitossa? Kovin siivottoman näköinen systeemi muuten suhteellisen siistissä konehuoneessa...
Onkohan tuo imusarjan putsaus isokin homma? Ja tarviikos siinä yhteydessä vaihtaa jotain tiivisteitä tms? Osaisi vaan hankkia sopivat tarpeet valmiiksi, kun alkaa hommaa touhuamaan...
Avusta kovasti kiittäen...
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
Audi A4 1,8t Quattro
Re: EGR:n ohitus? Tid?
Ei kai siellä turbon puolella nyt ole jotain ylimääräisiä vuotoja jos kerran öljyistä?
Tuossa vuosimallissa kai muuttuvasiipinen ahdin, onko alipainekellossa kalvo ehjä?
Tuossapa muutama kuva.
Jos konehuoneessa näyttää jotensakkaan tältä, niin EGR-venttiili löytyy tuolta koneen imusarjan puolelta:
http://koti.mbnet.fi/snuggles/IMG_1868.jpg
Tuolta suunnilleen näyttää putsaamaton imusarja:
http://koti.mbnet.fi/snuggles/IMG_0777.jpg
Imusarjaa putsatessa kannattaa vaihtaa imusarjan tiiviste.
Aika suoraviivainen operaatio. Jynssätessä voi kyllä kotvanen vierähtää...
Tuossa vuosimallissa kai muuttuvasiipinen ahdin, onko alipainekellossa kalvo ehjä?
Tuossapa muutama kuva.
Jos konehuoneessa näyttää jotensakkaan tältä, niin EGR-venttiili löytyy tuolta koneen imusarjan puolelta:
http://koti.mbnet.fi/snuggles/IMG_1868.jpg
Tuolta suunnilleen näyttää putsaamaton imusarja:
http://koti.mbnet.fi/snuggles/IMG_0777.jpg
Imusarjaa putsatessa kannattaa vaihtaa imusarjan tiiviste.
Aika suoraviivainen operaatio. Jynssätessä voi kyllä kotvanen vierähtää...
Re: EGR:n ohitus? Tid?
Ei ollut siis EGR se minhun kysymykseni aihe. Kiitos hyvistä kuvista.
Onko tuo imusarja alumiinia? Ajattelin vaan, että miten kovilla aineilla sitä uskaltaa liotella. Tarjolla on lähes mitä vaan pH-haarukassa 2-12...
Onko tuo imusarja alumiinia? Ajattelin vaan, että miten kovilla aineilla sitä uskaltaa liotella. Tarjolla on lähes mitä vaan pH-haarukassa 2-12...
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
Audi A4 1,8t Quattro