Saab 96 V4 -> V6
Saab 96 V4 -> V6
Niin tuota, minkälainen mahtaisi olla tuo muutosprosessi, käsittääkseni ysikuuppaan menisi ford granadan V6 "heittämällä" ? Mitäs muuta siinä pitäisi vaihtaa ja entä pitääkö tehä jotain runko muutoksia?
Luin joskus reilu 1-2 vuosi sitten GTI magazinesta Saab 96 V6 artikkelin, mutta en muista siitä oikeastaan yhtään.. Voisitteko vähän valaista tuosta muuttosprosessista ja että kannataako se edes?
Luin joskus reilu 1-2 vuosi sitten GTI magazinesta Saab 96 V6 artikkelin, mutta en muista siitä oikeastaan yhtään.. Voisitteko vähän valaista tuosta muuttosprosessista ja että kannataako se edes?
Mulla oli monta vuotta tuollainen veekutonen ysikutosessa. Kyllähän se kannattaa. Auto liikkuu iloisemmin ja äänissä on munaa. Vaan miten sen saa nykyään muutoskatsastettua onkin visaisempi pulma. Litratilavuus ja paino varmaan vielä onnistuisi, mutta tehot nousee yli 20% joten pitäisi anoa rakennemuutoslupa.
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Lupia ei vaan paljon heru nykyään...
Jos joku löytää jostain sellaisen todistuksen (jonka siis katsastus-sedätkin hyväksyy) että kajakkeja on tehty 1700cc 90 hv koneella, niin onnistuuhan se ihan heittämällä.
Ja eikös niitä tehty ainakin jenkkeihin vietäväksi (muistaakseni!?!?), joten luulis että jostain jotain todistusta saisi.
Tissarin Mika (se musta 96 V6 tuplaturbo, joka oli siinä Gti:ssäkin) olis varmaan oikea kaveri neuvomaan, muistaakseni se niitä selvitteli...
Jos joku löytää jostain sellaisen todistuksen (jonka siis katsastus-sedätkin hyväksyy) että kajakkeja on tehty 1700cc 90 hv koneella, niin onnistuuhan se ihan heittämällä.
Ja eikös niitä tehty ainakin jenkkeihin vietäväksi (muistaakseni!?!?), joten luulis että jostain jotain todistusta saisi.
Tissarin Mika (se musta 96 V6 tuplaturbo, joka oli siinä Gti:ssäkin) olis varmaan oikea kaveri neuvomaan, muistaakseni se niitä selvitteli...
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Ahaa.... Vesa (lupin kajakki-guruna ) muistaakin varmaan että oliko niitä 90 heppaisia sitten jossain muodossa tehty? Mä kun muistaisin että on?
Tästä aiheestahan on ollut paljon puhetta... olisi kiva, kun tähän saataisiin jonkinlainen piste iin päälle, kun nyt tämä sama asia tuntuu olevan aina kaikilla vähän hakoteillä.
.....niin, ja olisihan itsellekkäkin vähän aiheeseen liittyen suunnitelmia (ei siis mitään V6:sta kylläkään mutta kuitenkin... )
Tästä aiheestahan on ollut paljon puhetta... olisi kiva, kun tähän saataisiin jonkinlainen piste iin päälle, kun nyt tämä sama asia tuntuu olevan aina kaikilla vähän hakoteillä.
.....niin, ja olisihan itsellekkäkin vähän aiheeseen liittyen suunnitelmia (ei siis mitään V6:sta kylläkään mutta kuitenkin... )
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Mika vaikuttaa nykyään Kuopiossa. Katso yhteystiedot http://www.motoroilgirls.fiTurbo16 kirjoitti:Juuri sitähän artikkelia minä tarkotin, juu jos jostain pongais sen sähköpostin, ni vois kysyä...oli muuten sitten tyylikäs se mikan Saabbi.
Saabissa on nykyään motronic ruisku ja tietenkin 2xgarrett..
Se 90 heppanen kajakki 1.7-koneella ei ole ollut sarjavalmistuksessa. Kyseessä siis ainoastaan Saabin 96:een tekemä tehtaan virityssarja jota tuskin voi käyttää vertailumoottorina.
Ne jenkkien 1.7:t on tosiaan saman tehoisia kuin euroopan 1.5. Hommahan liittyi siellä oleviin tiukempii pakokaasupäästönormeihin jotka saavuttaakseen Saab lisäsi moottorin kokoa ja vähensi viritysastetta.
t. Mika
ps. Tissarilla pitäisi olla ainakin kaksi kutosella varustettua 96-saabia...
Ne jenkkien 1.7:t on tosiaan saman tehoisia kuin euroopan 1.5. Hommahan liittyi siellä oleviin tiukempii pakokaasupäästönormeihin jotka saavuttaakseen Saab lisäsi moottorin kokoa ja vähensi viritysastetta.
t. Mika
ps. Tissarilla pitäisi olla ainakin kaksi kutosella varustettua 96-saabia...
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
On niitä tehty josku -70 luvun puolella kaiketi -73, -75kallejh kirjoitti:Ahaa.... Vesa (lupin kajakki-guruna ) muistaakin varmaan että oliko niitä 90 heppaisia sitten jossain muodossa tehty? Mä kun muistaisin että on?
Mulla on -75 esite, jossa on tuollainen 96V4 s , joka siis ei ole sama asia kuin viimeiset superit. Kone oli 1,7 ja tehot luokkaa 90 HP
Voi tosin olla, että kyse on ollut juuri erillestä sarjasta.
Pitääpä tarkistaa siitä esitteestä vielä asia.
kävelevä Saab-tietosanakirja eli Helasterän Mikko tiesi tosta ässästä. Niitä tehtiin ruåttin tehtaalla 25 kpl:een sarja, puuratti ja jalkapallovanteet vakiona. Oransseja, mustat raidat helmoissa, kuten myöhemmässä 25-vuotisjuhlamallissa sekä -79 ja -80 -malleissa. Muistelen näitä juuri Mikon kommentoinneista s-postilistalta.
terv. jt
terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *