-86 900 turbo ic. 8v magneettiventtiilin papatus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

-86 900 turbo ic. 8v magneettiventtiilin papatus

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Terve kaikille, saabini venttiili papattaa koko ajan, eikä ahtopainemittarin viisari nouse kuin muutaman millin keltaiselle alueelle. Voisiko apcpoxi olla rikki vai mistä vikaa voisi etsiä. Auto oli ostaessa tälläinen, enkä tiedä vian synnystä mitään, eikä turbotekniikka ole vielä tietämykseni kanssa sopusoinnussa. Samoin ihmetyttää akun vierestä magneettiventtiillille menevästä johdosta haarautuu kolminapainen liitin, joka ei yletä mihinkään. Liitin kuitenkin liasta päätellen,on ollu jossain kiinni. Puuttuuko kenties joku osa.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

hmm.... ei pitäisi kyllä akulta päin mennä mankulle minkään moista piuhaa, ainoastaan apc boksilta 2-napainen...
nakuttaako se heti jo silloin kun laittaa virrat päälle vai vasta käynnissä? jos heti niin olisi ehkä helpointa kokeilla toisella apc:llä..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Kyllä se hetken papattaa loppuu ja taas hetken ja lopulta lopettaa.Kun auton käynnistää nakutus on jatkuvaa, kunnes painaa jarrua, sit loppuu. Se johto tulee ilmeisesti syylärin alta lampun vierestä venttilille , joka on syylärin päällä. Se liitin haarautuu oikean lampun kohdalta. Liittimessä on punainen, musta ja keltainen johto, harmaa leveä ja litteä.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Turbo16 CD
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 20:49
Paikkakunta: IISALMI

apc

Viesti Kirjoittaja Turbo16 CD »

SE kolminapainen liitin ei liity APC-järjestelmään millään tavoin, vaan se on lampupesimen johtoliitos. Kulkee vain samassa johtosarjassa... :)

:)
-SAAB 900 Convertible T16 vm.86, Saab 900 Aero T16 -90
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11631
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Nöyrimmät kiitokset hyvistä vastauksista, huomenna käytännön hommiin ja pilli vislaamaan.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Itselläni oli samainen vika T16:ssa. Vaihdoin lähes kaikki magneettiventtiilin naputukseen liittyvät osat, kunnes tultiin siihen tulokseen että vika täytyy olla APC-boxissa.
Purkki vaihtoon ja naputus lakkasi.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Hki?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Ostitko sen Itä-Helsingissä myynnissä olleen 900T8 -86:en? Siinä ainakin oli sitä APC-boksia "modattu", jos ei löydy sinettiä päältä, saattaa sieltäkin jotain löytyä?
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Juu, just sama ruuhi. Oon aina vähän himoinnu tällästä. Tuli mieleen et alkaa olee viimiset hetket hankkia, ennen ns. keräilylisiä. Mitähän toi SM rekisteriotteessa meinaa, jokin varustelu kenties??
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11631
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Penanen kirjoitti:Mitähän toi SM rekisteriotteessa meinaa, jokin varustelu kenties??
Turbo käsivaihteinen. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29843
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Kuvien perusteella, joita nettiautossa katselin niin näytti aika siistiltä Turbo-satkulta 8)
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Kyllä auto on siisti ja koriltaan, sisustaltaan alkuperäinen mikä vaikutti ostopäätökseen. Viiskymppisenä ei tunaroidut sytytä. Autoa on selvästi elvytetty myyntiä varten, niinhän kaikki tekee. Olis tietysti kiva tietää miksi apc poksissa on kolvi kärynny ja onko mitä muita virityksiä, kun on ensimmäinen turboauto minulle, eikä heti aukee nää jutut. Otin apc:n pois käytöstä, eikä paine nouse kuin keltaisen alkuun. Irroitin hukkaportin tangon, ja vapaana ollessaan tangon reijän ja vivun tapin väliin jää noin sentti. Eikös portti mene kiinni painekellon jousen avulla, mut en oikein ymmärrä miten tää kaikki menee ajossa mitä apc tekee, et paineet nousee yli ns. peruspaineen. Pitääkö tankoa lyhentää vai pidentää saadakseni lisää peruspainetta.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Penanen kirjoitti:Pitääkö tankoa lyhentää vai pidentää saadakseni lisää peruspainetta.
Tankoa pitää kiristää eli lyhentää. Kannattaisi kyllä hommata joku asteikollinen ahtopainemittari, että näkisi paljonko paineita on ihan oikeasti, mutta normaalisti peruspaineet pitäisi mennä siinä turboAPC-mittarissa keltaisen puoliväliin. Yksi erittäin tärkeä juttu näissä T8:ssa on tulpanjohdot ja kannattaa ehdottomasti hommata aidot Bougicordin johdot. Varaosamaailmasta saa kaikki johdot merkkiliikkeen yhden piuhan hinnalla...

APC:n toiminnasta ja virittämisestä löytyy tietoa osoitteesta http://www.900aero.com/

Eski
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11631
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Penanen kirjoitti:Irroitin hukkaportin tangon, ja vapaana ollessaan tangon reijän ja vivun tapin väliin jää noin sentti.
Jos joudut vetämään tankoa sentin verran jotta saisit sen hukkaportin vivun tappiin, esikiristystä tuntuisi olevan vähintäänkin tarpeeksi, luulisin että sillä pitäisi perusahtopaineita lyötyä vähintäänkin tarpeeksi. Ehkä vika on muualla, paineenmittaustavassa tai vuodosta putkistossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Näin itsekin tuumasin kun oli kierretty jenka loppuun. Kuuluuko siihen lukitusmutteri? Kyllä jostain kojelankun sisältä sihisee, kun polkasee. Sain infoa et siellä paineventtiili vuotais. Osaako joku kertoa tarkan sijainnin, ettei tarttis ylimääräistä purkaa. Poksia on sorkittu, hukkaporttia ruuvattu ja ilmeisesti paineenrajoitinkin saatu rikki, kun vaan tietäis mitä muuta "asiantuntevaa" on tehty saadakseen tehoja. No, turbo tutuksi vaikka vaikeimman kautta. On tässä pahvikin saman kaverin laittama, joten pitäiskö pistää kysely ehjästä kannesta. Ihan varoiksi ja vanhuuden turvaksi. Täällä tieto kulkee huomenna sais poksin ja pääsee asiassa eteenpäin. Kiitoksia kaikille.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Vastaa Viestiin