Alkaa jo melkein kaduttaa...
Alkaa jo melkein kaduttaa...
Nimittäin se, että tuli vaihdettua -02 9-5 Aeroon...kun on nyt tullut luettua näitä juttuja täällä foorumissa,niin jo kauhulla odotan paukkuuko kohta Saabbaassa kone vai korkkaako joku muu paikka. Isipapalla on Saabeja ollut reilun 20 vuotta,eikä se ole huonoksi haukkunut, päinvastoin oli iloinen siitä että poika on tullut järkiinsä ja ostanut kunnon pelin. Aikaisemmin on tullut ajeltua erilaisilla GT Mazdoilla noin 15 vuoden ajan, eikä mulla niistä pahaa sanottavaa ole. Nyt tässä mietin,että pitäisikö sittenkin tehdä nopea merkin vaihto vaikka takaisin Mazdaan...
Saabismi voi näköjään tarttua...itämisaika oli vaan pitkä.
9-5 Aero -02
9-5 Aero -02
Turha siitä on kai niin älytöntä paniikkia ottaa siitä auton laukeamisesta. Pidät vaan huoltokirjan kunnossa. Jos vaikka jotain kuitenkin tulee, niin takuuseen vaan.
Totuus nyt kuitenkin on tietysti se, että foorumia kun lueskelee, niin täällähän käsitellään vain niitä huonoja tapauksia. Suurin osa autoista kuitenkin "vanhenee" varmasti ilman mitään ongelmia.
Itse ostin kolmisen viikkoa sitten -02 9-3:n ja onhan sitä foorumia luettuaan tullut kuunneltua kaikki mahdolliset kilinät ja kolinat ja rahinat ja ulinat. Eipä tuolta vielä ole mitään löytynyt..
Toki jos olet kovin huolissasi siitä auton kunnosta, niin ei muuta kuin venttiilikoppa auki. Sieltä pitäisi jo käsittääkseni tuon lietteen muodostuminen näkyä. Ja voihan sen huohotinjärjestelmän ja öljylukon irrottaa ja putsailla, vaikka vaan mielenrauhan vuoksi.
Itse kyselin paikallisesta (surullisen kuuluisasta) Turun Metro-Autosta, että onko noille tehty mitään huohotusjärjestelmän päivityksiä ja olisiko syytä avata öljypohja ja kurkistella sinne. Huollon kaveri sanoi vaan, että täällä noita 9-3:a on kateltu läpi 3 eikä yhdestäkään ole mitään löytynyt. Jos kuitenkin olisin halunnut sen tarkistettavaksi, niin itse olisin joutunut tuon maksamaan ellei sieltä olisi löytynyt mitään lietteitä. Jos taas jotain poikkeavaa olis koneesta löytynyt, silloin kustannukset olis käsittääkseni mennyt maahantuojalle.
Tästä meinasinkin, että kunhan saan itsestäni irti sen verran, et pääsen uudella autolla tuonne tallille, niin putsaan sen huohotinjärjestelmän ja kurkkaan venttiilikopan kannen alle. Jos siellä sitten jotain merkillisyyksiä on, niin sitten onkin aika kääntyä liikeen puoleen.
Tuskin mitään aihetta sen suurempaan huoleen on, kunhan on se huoltokirja kunnossa ja vaihtelee niitä öljyjä sitten sen
10 000 km:n välein.
Totuus nyt kuitenkin on tietysti se, että foorumia kun lueskelee, niin täällähän käsitellään vain niitä huonoja tapauksia. Suurin osa autoista kuitenkin "vanhenee" varmasti ilman mitään ongelmia.
Itse ostin kolmisen viikkoa sitten -02 9-3:n ja onhan sitä foorumia luettuaan tullut kuunneltua kaikki mahdolliset kilinät ja kolinat ja rahinat ja ulinat. Eipä tuolta vielä ole mitään löytynyt..
Toki jos olet kovin huolissasi siitä auton kunnosta, niin ei muuta kuin venttiilikoppa auki. Sieltä pitäisi jo käsittääkseni tuon lietteen muodostuminen näkyä. Ja voihan sen huohotinjärjestelmän ja öljylukon irrottaa ja putsailla, vaikka vaan mielenrauhan vuoksi.
Itse kyselin paikallisesta (surullisen kuuluisasta) Turun Metro-Autosta, että onko noille tehty mitään huohotusjärjestelmän päivityksiä ja olisiko syytä avata öljypohja ja kurkistella sinne. Huollon kaveri sanoi vaan, että täällä noita 9-3:a on kateltu läpi 3 eikä yhdestäkään ole mitään löytynyt. Jos kuitenkin olisin halunnut sen tarkistettavaksi, niin itse olisin joutunut tuon maksamaan ellei sieltä olisi löytynyt mitään lietteitä. Jos taas jotain poikkeavaa olis koneesta löytynyt, silloin kustannukset olis käsittääkseni mennyt maahantuojalle.
Tästä meinasinkin, että kunhan saan itsestäni irti sen verran, et pääsen uudella autolla tuonne tallille, niin putsaan sen huohotinjärjestelmän ja kurkkaan venttiilikopan kannen alle. Jos siellä sitten jotain merkillisyyksiä on, niin sitten onkin aika kääntyä liikeen puoleen.
Tuskin mitään aihetta sen suurempaan huoleen on, kunhan on se huoltokirja kunnossa ja vaihtelee niitä öljyjä sitten sen
10 000 km:n välein.
Olen samassa tilanteessa ja totuushan on, että mikään ei kestä ikuisesti. En ole ns. merkkiuskollinen, joten erilaisia ajopelejä on tullut kokeiltua ja jokaista on joskus joutunut korjaamaan
Ne viat voi tulla niin mersuun kuin ladaankin. Tietysti laadukkaammissa autoissa vikoja on varmaankin pääsääntöisesti hieman vähemmän, mutta johonkin yksilöihin vaan kerääntyy kaikkien alihankintaketjujen "maanantai" kappaleet.
Hauskaa on huomata, että jokaisen auto, joka sillä hetkellä on alla, on vähintään "ihan hyvä tai riittävä". Auton vaihdon jälkeen "siihen merkkiin ei palata enään koskaan" ja uuden auton vikaantuessa "ei vanha opel, mazda jne." niin huono ollutkaan.
Kaikista merkeistä löytyy tarinoita kuinka hyviä ja kestäviä ne on tai kuinka huono se on, riippuu vaan vähän keneltä kysyy. Samalla voi miettiä onko esimerkiksi mersu hintaansa nähden parempi tai kestävämpi kuin Saab tai joku vast.
Minä ainakin ajan saabilla luottaen siihen ettei se nyt ainakaan helpommin hajoa kuin joku muu ja vaihdan sitten joskus toiseen Saabiin tai johonkin muuhun aika näyttää.....

Hauskaa on huomata, että jokaisen auto, joka sillä hetkellä on alla, on vähintään "ihan hyvä tai riittävä". Auton vaihdon jälkeen "siihen merkkiin ei palata enään koskaan" ja uuden auton vikaantuessa "ei vanha opel, mazda jne." niin huono ollutkaan.
Kaikista merkeistä löytyy tarinoita kuinka hyviä ja kestäviä ne on tai kuinka huono se on, riippuu vaan vähän keneltä kysyy. Samalla voi miettiä onko esimerkiksi mersu hintaansa nähden parempi tai kestävämpi kuin Saab tai joku vast.
Minä ainakin ajan saabilla luottaen siihen ettei se nyt ainakaan helpommin hajoa kuin joku muu ja vaihdan sitten joskus toiseen Saabiin tai johonkin muuhun aika näyttää.....
Sehän on tietysti selvää,että ne negatiiviset tapaukset tulee aina helpommin esille,mutta yllätyin silti kuinka paljon täällä asiasta puhutaan...tarkoitan juuri näitä koneremontteja. Omalla autollani on ajettu vasta 34tkm ja kaikki (2kpl) huollot on tehty hyvissä ajoin; muistaakseni n.8tkm ja 25tkm. Lisäksi on vielä tehty kaksi ylimääräistä öljynvaihto huoltoa, viimeisin juuri tällä viikolla. Itse en ole aikoihin enään autoja huoltanut tai korjaillut, vaan jättänyt suosiolla merkkiliikkeen hommiksi ja ainakin paikallisessa Mazda-liikkeessä on homma toiminut. Moottori on toistaiseksi ainakin toiminut ilman sivuääniä, joten elelen toivossa että sama jatkuu...kunhan ei vaan tule liian hiljaista 

9-5 Aero -02
9-5 Aero -02
-
- "Hölösuu"
- Viesti:
Minä olen ajanut riskikoneella 180Tkm ilman ongelmia, jos laatikkoremppaa ei lasketa mukaan. Kone on puhdas ja ei vie öljyä kuin ½-1L / 10 000km siis normaalin määrän.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
- "Tuplakaasari"
Keskustelupalstat ovat huonoja paikkoja yleiskuvan luomiseksi koska harvempi kirjoittaa että "minulla ei ole se ja se paikka mennyt rikki" vaan näppäimistöön tartutaan vasta kun ongelmia esiintyy. Jos osaisin niin tekisin sellaisen webbisivuston jossa olisi vaikkapa Saabin omistajille kysely johon voisi syöttää ajokilometrit ja sitten ruksia kaikki vakioviat mitä on ollut ja mitä ei ole ollut, siitä saisi hieman edustavamman otoksen vikojen esiintymistiheydestä. Mutta kun en osaa.
Siitä nyt ei liene epäselvyyttä että sytytyskasetti on Saabin moottorissa heikko lenkki ja sen vaihtamiseen pitää henkisesti varautua. Mutta tuo on melkeinpä helpoimmasta päästä oleva tyyppivika ja lähinnä vain ärsyttävä riskitekijä tien päällä. Verratkaapa vaikka Bemarin ja Jagen ongelmiin rikkipitoisten polttoaineiden kanssa kun rikki syövyttää nikasil-päällysteen pois sylinteriputkista, sitä ei korjatakaan viidessä minuutissa. Tuo sytytyskasetin korjaaminen sen sijaan onnistuu keneltä vaan eikä kustannuksetkaan ole ihan kohtuuttomia. Tosin Saab saisi kyllä antaa ilmaiset kasetit vanhan rikkoutuessa myös vanhempien 9-5:n omistajille, en ymmärrä miksi minun 99 vm jätettiin pois tuosta takaisinkutsusta.
Siitä nyt ei liene epäselvyyttä että sytytyskasetti on Saabin moottorissa heikko lenkki ja sen vaihtamiseen pitää henkisesti varautua. Mutta tuo on melkeinpä helpoimmasta päästä oleva tyyppivika ja lähinnä vain ärsyttävä riskitekijä tien päällä. Verratkaapa vaikka Bemarin ja Jagen ongelmiin rikkipitoisten polttoaineiden kanssa kun rikki syövyttää nikasil-päällysteen pois sylinteriputkista, sitä ei korjatakaan viidessä minuutissa. Tuo sytytyskasetin korjaaminen sen sijaan onnistuu keneltä vaan eikä kustannuksetkaan ole ihan kohtuuttomia. Tosin Saab saisi kyllä antaa ilmaiset kasetit vanhan rikkoutuessa myös vanhempien 9-5:n omistajille, en ymmärrä miksi minun 99 vm jätettiin pois tuosta takaisinkutsusta.
Kun sulla Skae on noin vähän ajettu auto, niin ota nyt ohjelmaan tihennetyt öljynvaihdot niin moottoriin kuin vaihteistoonkin. Itse vaihtelen litkut moottoriin 10 tkm välein ja vaihteistoon 40 tkm välein eikä ole näkynyt huohotusvikoja tai tahmaisia vaihteistoja. En tiedä, onko liikaa yleistetty, mutta kyllä näiden 9-5:en perusongelmien takana taitaa olla liian pitkät huoltovälit.....
-
- "Viggen"
En kyllä ymmärrä miten se lohduttaa että jotain saa takuuseen? Oletus arvoisesti kai pitäis kulkineen kestää. Eikä maata korjaamolla ja ite kulkea sitten bussilla jne... kun on kulkineeseen sijoittanut "pienen" omaisuuden. Tämä takuu ajattelu on saanut mielestäni uudet ulottuvuudet kun eri merkkejä kuulostelee niin toinen toistaa kaameampia tarinoita tulee esiin. Esim. Focuksen ovet ja luukut, ranskiksien huohotin ongelmat, vag konsernin huohotin ongelmat jne... Eipä paljoa lohduta uutta kulkinetta laittaa.
nm. yhden uuden omistanut, eikä tule uutta ellei liisaria tule hankittua.
nm. yhden uuden omistanut, eikä tule uutta ellei liisaria tule hankittua.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Ei onneksi kirjoittele ehjien autojen omistajat. sellaista omien vehkeiden kehuskelua ei kestä lukea.Mimmi kirjoitti:Pitää muistaa, että täällä foorumilla kaikki huonot asiat saavat hillittömästi palstatilaa, koska kukaan ehjän auton omistaja ei kirjoittele vuodatuksia tänne.
Palsta toimii aikahyvänä tietotoimistona ja apuja saa jos viitsii pyytää.
Ketjun aloittajaa muistuttaisin kulkemaan kypärä päässä, koska eihän sitä tiedä vaikka nuppiin tippuisi meteoriitti. huh huij

Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
Samaa mieltä olen siitä, ettei se takuu ole mikään "autuaaksi tekevä" asia, vaan siihen joutuu tarttumaan vaan poikkeus tapauksissa; mulle tärkeämpää on se että auto vie sinne mihin on matkalla ja vielä takaisinkin, ilman että välillä tarvii poiketa "pikku" moottoriremontissa takuun piiriin.
Pari edellistä autoa on tullut hankittua uutena, joten takuu on ihan tuttu ja turvallisen tuntuinen asia, jota on kyllä oppinut arvostamaan sen koskiessa koko autoa...yritän nyt olla maalaamatta itselleni piruja seinille ja katselen ihan rauhassa miltä elo Saabin kanssa maistuu.
BTW:täällä tuntuu se meteori osuneen aika moneen päähän, joten ehkä mäkin hankin sen kypärän
Pari edellistä autoa on tullut hankittua uutena, joten takuu on ihan tuttu ja turvallisen tuntuinen asia, jota on kyllä oppinut arvostamaan sen koskiessa koko autoa...yritän nyt olla maalaamatta itselleni piruja seinille ja katselen ihan rauhassa miltä elo Saabin kanssa maistuu.
BTW:täällä tuntuu se meteori osuneen aika moneen päähän, joten ehkä mäkin hankin sen kypärän

9-5 Aero -02
9-5 Aero -02
[/quote]
Joo tottahan se on että komeetta on koskettanut:
http://www.rhull.freeserve.co.uk/comets1.htm
Still goin' wrong

Joo tottahan se on että komeetta on koskettanut:
http://www.rhull.freeserve.co.uk/comets1.htm
Still goin' wrong
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
-
- "Hölösuu"
Auton ostaminen uutena on kyllä ainakin minusta takuun vuoksi ihan älytöntä jos yhtään rahojaan ajattelee. NIIN kalliisti siitä saa maksaa kun ajattelee arvon menetystä kolmena eka vuonna. Siinä tulee takuulle niin paljon hintaa että vaikka koneremontti omaan laskuun tulisi halvemmaksi.skae kirjoitti: Pari edellistä autoa on tullut hankittua uutena, joten takuu on ihan tuttu ja turvallisen tuntuinen asia, jota on kyllä oppinut arvostamaan sen koskiessa koko autoa...
Mutta ei kerrota tätä muille uusien autojen ostajille, koska niiltähän ne autot tulee!

9000CS 2,3