Kytkimestä ja lämppäristä (ja autonhankinnasta)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Auttaisiko kytkimen ilmaus? ilmausnuppi on siellä työsylinterin päässä, näkyy hyvin kun katselee kytkimen kohtaa.

Tuo puhallinhomma voisi olla kiinni juurikin jostain vastuksesta (tai mikä sitä virtaa sitten säätelee), jos kerran tuo yksi asento toimii.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Breadfan86 kirjoitti:Juu tiedän missä se ilmausruuvi on jos on samoilla tienoilla kuin tupliksessa.
En ole tarkkaan tutkinut, mutta uskoisin olevan, eikös nuo samat värkit ole molemmissa?
MB W203 '04 200 CDI
Sami
"Hölösuu"

Re: Kytkimestä ja lämppäristä

Viesti Kirjoittaja Sami »

Breadfan86 kirjoitti:
Olenko työntämässä käteni p*skaan. . .
Ootko käyttöautoksi hankkimassa vai harrastuskohteeksi? Jos eka vaihtoehto, niin 95%:n toden-näköisyydellä: Kyllä.

(tää kokemus on tullut ihan rekursiivisesti hiukan yli 10:n eri-ikäisen vanhan satkun omistajana.) Jos taas kyseessä on harrastekohde, niin on sitten unohda vastaukseni :D . Pakko myöntää, että satkujen käyttöarvo on ehkä korkein omassa ikäluokassaan ja halvimpia kilometreja tulee, mitä millään muulla kokeilemallani merkillä, mutta kannattaa jo lähtökohtaisesti etsiä tuoreempaa ja mahdollisimman kunnossa olevaa, jos haluaa päästä tuohon käyttöarvoon ja nauttia autoilusta :wink:

500e:n budjetilla saa jo 16V saabejakin.
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Sami kirjoitti:
Breadfan86 kirjoitti:
Ootko käyttöautoksi hankkimassa vai harrastuskohteeksi? Jos eka vaihtoehto, niin 95%:n toden-näköisyydellä: Kyllä.

(tää kokemus on tullut ihan rekursiivisesti hiukan yli 10:n eri-ikäisen vanhan satkun omistajana.) Jos taas kyseessä on harrastekohde, niin on sitten unohda vastaukseni :D . Pakko myöntää, että satkujen käyttöarvo on ehkä korkein omassa ikäluokassaan ja halvimpia kilometreja tulee, mitä millään muulla kokeilemallani merkillä, mutta kannattaa jo lähtökohtaisesti etsiä tuoreempaa ja mahdollisimman kunnossa olevaa, jos haluaa päästä tuohon käyttöarvoon ja nauttia autoilusta :wink:
Itse olen pahasti eri mieltä, itselläni oli alle 600e hintaluokan 900c, joka ei kaivannut kuin ajoa, hyvin huollettu ja kunnossa oleva vanhakin auto pelaa, eikä sitä välttämättä tarvitse "harrastaa", vaan huoltaa.

Ja oma '76 99:ni toimii käyttöautona kesäisin, hintaluokka myöskin tuolta pienemmästä päästä, hyvä huoltohistoria ja kunto ei välttämättä vaadi autolta nuorta ikää tai kovaa hankintahintaa.

Näin se on, toki noita romujakin on tullut ostettua jokusia, tosin ne olen pistänyt osiksi, ja hankintahinnat ovat olleet kympeissä, yhdestä maksoin jopa satasen.

Edit: Ja jos itse olisin millään tapaa järkevä, ostaisin '88-'89 900c:n tehostajalla ja pienillä kilometreillä, halvin tapa Saabastella. Mutta kun en ole niin hamuan ruosteisia tupliksia ja paljon ajettuja ruiskuja. :lol:
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Breadfan86 kirjoitti:
Sami kirjoitti:
Breadfan86 kirjoitti:
500e:n budjetilla saa jo 16V saabejakin.
Eipä ole tullut yhtäkään vastaan. Ja ei ole mitenkään välttämätön tuo 16v. Ja 100 kilsaa pidemmälle en mielellään lähde hakemaan kustannusten vuoksi.

Ja kyllä, käyttöautoksi olen hankkimassa, tosin ei tule niin paljoa ajettua enää, kun nuo työtkin loppui ja armeija häämöttää, mutta autokuume on kova. Onhan noita muutama kokeiltu, ja olivat aika kamalia vehkeitä verrattuna tähän, vaikkei tämäkään helmi ole.
Suosittelen sellaista 900c:tä ihan tosissani, laiskojahan ne, mutta huolto ja korjaus on halpaa, kuten myös kilometrit. Hankintahintakaan ei ole paha, kun katselee minkä ikäistä ja paljonko ajettua kalustoa on tarjolla.
MB W203 '04 200 CDI
Sami
"Hölösuu"

Keltaisessa pörssissä on noita halpoja 16V saabeja. Nettiautossa on 500e:lla kahden kappaleen paketti uudempia (vm90) ruiskusaabbeja. Noita 900c:ta saa ihan pilkkahintaan ja ovat uudempia (oliko ne 89-90 vuosimalleja?). Kepössä on kuitenkin parempi tarjonta kuin nettiautossa.

Minä etsin nykyistä autoani lähes kaksi vuotta, mutta siinä etsimisen aikana ajelin noilla kahden markan saabeilla eivätkä olleet ollenkaan hassumpia, mutta ei niistä kyllä mitään kannata maksaakaan. Tammikuussa ostin 89:n 16V combisatkun 200e:lla ja ajelin sillä kevään varmaan olisi pidemmällekin mennyt, mutta en viitsinyt liata käsiäni moisen takia, vaan ajelin sen paaliin viimeisenä leiman voimassaolopäivänä. Huoletonta ajoa: puhelimen pikavalinnassa kuusakosken numero ja mukana kulki ainoastaan kilpien irroittamiseen tarvittava talttarauta.

Tuon budjettisi vuoksi vain toin esille, että kannattaa tuohonkin hintaan vähän katsoa, koska tarjontaa on ja kysyntää taas ei. Naapurilla on ihan siisti 900c. Kori vaikuttaa asialliselta ja hyvin tuntuu pääsevän. Maksoi 150e
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Jep, entäpä kun 16v:stä alkaa menemään noita ruiskujuttuja, kaikenmaailman lambdat, boksit, ilmamäärämittarit ja mitälie niissä onkin, pierpurgin kun kerran korjauttaa niin on idioottivarma, tai sitten korvaa vanhemman mallisella kaasarilla. Katsastussäätö noihin tehdään vain hieman pyörittämällä.

Ja kaikki kolinat ja mätänemiset sun muut vastaavat ovat ihan auton edellisistä omistajista kiinni, ei venttiilien määrästä eikä iästä saati mallista.

Ja kaasarisatkuissa ON tehostajia, keskuslukkoa yms. kyllä.
MB W203 '04 200 CDI
Sami
"Hölösuu"

lefa42 kirjoitti:Jep, entäpä kun 16v:stä alkaa menemään noita ruiskujuttuja, kaikenmaailman lambdat, boksit, ilmamäärämittarit ja mitälie niissä onkin, pierpurgin kun kerran korjauttaa niin on idioottivarma, tai sitten korvaa vanhemman mallisella kaasarilla. Katsastussäätö noihin tehdään vain hieman pyörittämällä.

.
No joo. Ihmisen rakentamat koneet on semmosia, että ne välillä tuppaa lopettamasta toiminnan. Jos 16V alkaa oireilemaan, niin se vain pitää korjata aivan samoin, kuin tehdään vaikka kaasarikoneiselle saabillekin jos sillä sattuu meno loppumaan. Pierburggi menee rikki siinä missä mikä tahansa muukin tekninen vimpain. Jos 16V saabilla ajaa puuhun, niin ihan yhtä pahaa jälkeä tulee, kuin kaasarisaabillakin. Jos saabin vetaritunneliin tulee reikä, niin se pitää korjata oli se auton tekniikka sitten mikä tahansa. Koskaan en ole törmännyt siihen, että uudemmat saabit olisivat jotenkin epäluotettavempia, kuin vanhat kaasarivehkeet. Melkeinpä päinvastoin, kun olen seurannut noita kaasarisaabbimiehien kalvokeskusteluja.

Kyllä ainakin minä arvostan saabin k-jettiä ja yhtähyvin elektronisia lucasia ja LH:ta erittäin robustina ja mukavana systeeminä. Ei ole minulla ainakaan ollut isompia ongelmia ja toistaiseksi ei ole tienpäälle jättäneet. Kaasarivehkeitä taas en henk. koht. hyväksy omaan pihaani ellei ole kyse todellakin hienosta harrasteautosta, jonka eteen valitettavasti täytyy tänä päivänä tehdä työtä :D

Aika vahvasti kyseenalaistan siis luotettavuusvertailun kaasari ja 16v tekniikoiden välillä jos argumenttina on se, että mekaaninen vimpain automaattisesti kestää paremmin.

Mutta eipä tässä sen enempää kannata jaaritella. Kannattaa pistää se 500e johonkin, mikä tuntuu hyvältä.

Muuten, sillä kasiventtiiliruiskulla ei pääse yhtään sen lujempaa, kuin noilla kaasarivehkeillä. En ainakaan minä ole huomannut mitään niin dramaattista eroa. Kummastakin vetää mummelit potkureillaan ohi ja julkinen liikennekin valitsee suveneeristi ohituskaistaa.. (tuolla aiemmin olin lukevinani, että Breadfan haluaisi vähän enempi potkua)
Viimeksi muokannut Sami, Pe Marras 25, 2005 13:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Sami kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Jep, entäpä kun 16v:stä alkaa menemään noita ruiskujuttuja, kaikenmaailman lambdat, boksit, ilmamäärämittarit ja mitälie niissä onkin, pierpurgin kun kerran korjauttaa niin on idioottivarma, tai sitten korvaa vanhemman mallisella kaasarilla. Katsastussäätö noihin tehdään vain hieman pyörittämällä.

.
No joo. Ihmisen rakentamat koneet on semmosia, että ne välillä tuppaa lopettamasta toiminnan. Jos 16V alkaa oireilemaan, niin se vain pitää korjata aivan samoin, kuin tehdään vaikka kaasarikoneiselle saabillekin jos sillä sattuu meno loppumaan. Pierburggi menee rikki siinä missä mikä tahansa muukin tekninen vimpain. Jos 16V saabilla ajaa puuhun, niin ihan yhtä pahaa jälkeä tulee, kuin kaasarisaabillakin. Jos saabin vetaritunneliin tulee reikä, niin se pitää korjata oli se auton tekniikka sitten mikä tahansa. Koskaan en ole törmännyt siihen, että uudemmat saabit olisivat jotenkin epäluotettavempia, kuin vanhat kaasarivehkeet. Melkeinpä päinvastoin, kun olen seurannut noita kaasarisaabbimiehien kalvokeskusteluja.

Kyllä ainakin minä arvostan saabin k-jettiä ja yhtähyvin elektronisia lucasia ja LH:ta erittäin robustina ja mukavana systeeminä. Ei ole minulla ainakaan ollut isompia ongelmia ja toistaiseksi ei ole tienpäälle jättäneet. Kaasarivehkeitä taas en henk. koht. hyväksy omaan pihaani ellei ole kyse todellakin hienosta harrasteautosta, jonka eteen valitettavasti täytyy tänä päivänä tehdä työtä :D

Aika vahvasti kyseenalaistan siis luotettavuusvertailun kaasari ja 16v tekniikoiden välillä jos argumenttina on se, että mekaaninen vimpain automaattisesti kestää paremmin.

Mutta eipä tässä sen enempää kannata jaaritella. Kannattaa pistää se 500e johonkin, mikä tuntuu hyvältä.
Puuhun ajamisesta ja ruosteesta en ole eri mieltä ollutkaan:
lefa42 kirjoitti:Ja kaikki kolinat ja mätänemiset sun muut vastaavat ovat ihan auton edellisistä omistajista kiinni, ei venttiilien määrästä eikä iästä saati mallista.
Sanomani vain oli se, että jos hankkii halvan käytetyn auton joissa yleensä on vikaa, ja jos vika nyt vaikka on tuolla polttoainepuolella niin tuo 900c on edullisempi korjata (verrataan nyt sitten kaasuttimen huolto/vaihto ja ruiskulaitteen kalliimmat osat).

Itse huolisin kyllä i16-satkun, ja on paria sellaista tullut katsottuakin, mutta vähän vielä epäilyttää moiset ce-valoineen. :?
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Breadfan86 kirjoitti:Kyllä on köyhällä vaikeeta :D . No, huumoria ja malttia kehiin...
Köyhällä se vasta helppoa onkin, kui ei tarvitse miettiä mihin kaikki suuret setelit tuhlaisi. :lol:
Sami kirjoitti:Muuten, sillä kasiventtiiliruiskulla ei pääse yhtään sen lujempaa, kuin noilla kaasarivehkeillä. En ainakaan minä ole huomannut mitään niin dramaattista eroa. Kummastakin vetää mummelit potkureillaan ohi ja julkinen liikennekin valitsee suveneeristi ohituskaistaa.. (tuolla aiemmin olin lukevinani, että Breadfan haluaisi vähän enempi potkua)
Ehkei lujempaa, mutta ainakin sillä pystyy kiihdyttämään liikenteen sekaan ja jopa ohittamaan. On noita kaasaripelejä ollut kolme ja ruiskuja kolme, aika selviä eroja.

Edit: Ja mielestäni 130km/h on riittävä nopeus tässä maassa, kiihtyvyyttä pidän huomattavasti tärkeämpänä. Eikä ole julkinen liikenne näkynyt peruutuspeilissäni kovin lähellä, saati mummelit. Oli alla sitten '86 ruisku tai '76 kaasari.
Viimeksi muokannut lefa42, Pe Marras 25, 2005 13:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin