Saabismi tarttuu

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Marko A kirjoitti:
Tartutaan ny tähän provoon niinkuin purkka tukkaan 8)

Helmoineen aukeavat ovet (paskat lahkeissa) Peräluukku sen kokoinen että konttiin mahtuu tavarat (sedan) peräluukku sen kokoinen että sinne menee jääkaappi, ei kynnystä, tilaa 1600dm3 (combi) tuulilasi kaukana
otsasta (kaikki mallit) kattokourut (lumet sisään kun ovet avataan? ) lampunpesimet jotka pitää lamput puhtaina ainakin sen 10 vuotta ilman että niille tarvii uhrata muuta kuin sulat silloin tällöin
ei liiemmin turhia ongelmia/tyyppivikoja jos uudempiin vertaa (vai? )
ajettavuus huonoissa olosuhteissa. Joku vanhempi poliisisetä on tästä joskus kertonut joitain. Muistaakseni niin, että kun satkulla ajaa ojaan, tullaan sieltä ajamalla poiskin. Jonkun V*****n kun ajaa pöpelikköön niin
siellä on ja pysyy. Mene ja tiedä. Mutta asiaan. Suunniteltu oikeasti myös
kylmiin oloihin. Lukot pelaa, ikkunat aukeaa jne. Sekä TI-miehelle huomattavasti miellyttävämpi peli kuin moni uudempi auto. Soittimet sun muut voi asentaa suunnilleen heinäntekijän järjellä varustettuna. Ei liikaa integroituja juttuja.
Eli sitä arkista käytännöllisyyttä löytyy. Ihan oikeasti, eikä vain mainosmiesten lauseissa.

Mutta, mielipidejuttuja hyvin pitkälti. Ja paljon vielä rahastakin kiinni.
Mikäs siinä jos on ylimääräistä joku 30k€ eikä muuta keksi niin ostaa uusia autoja :lol: Ei haittaa jos ei tullut mieleistä, vaihtaa sitten toiseen...

Nämä toki pätee pääasiassa ehyeen autoon. Moni OG900 alkaa valitettavasti olla jo sen verran paskassa kunnossa että ymmärrän täysin jos niitä ei paljoa kiinnosta ruveta arvostamaan. Etenkin jos ei ole semmosta koskaan ollutkaan.
No ei sitä kysymystä kyllä provoksi ollut tarkoitettu :wink:
En vaan voi ymmärtää mikä siinä 70-luvulla suunnitellussa autossa on muka niin paljon parempaa kuin esim. 9000:ssa tai ihan missä tahansa muussa uudemmassa Saabissa.

Ja nämä perustelut oli ne samat vanhat.
Et sitten viitsinyt vertailla mihinkään. Latelit vain mitä satkussa on.
Eli edelleenkään ei ole tullut kunnollisia perusteita miksi OG900 olisi SE Saab. Ei ainakaan tule mieleen yhtään asiaa jossa vaikkapa 9-3 olisi yhtään huonompi. Tai 9000.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

no

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

No. Tällä hetkellä og900 on noista halvin :) Leimattu ruisku löytyy 400-600 euroon, kaasuttimella siunatut sitten vieläkin edullisempia. Ongelmana vain on se, että noihin hintoihin ilman inspiraatiota ei enää käydä niin herkästi hakemassa leimaa.

Täytyy sanoa, että kohta pelottaa. Tuleeko minustakin samanlainen kuin mersumiehestä, jolle kaikki w123:n jälkeen on pelkkää roskaa ja taksinvalkoinen 200D on ainoa oikea ja ajomäärää pitää olla min. ½miljoonaa..? HUI!

Pitäisi joskus varmasti käydä koeajamassa 9tonnari (puhaltimella tietenkin), tai jopa ng900/9-3; saisi vähän perspektiiviä. Se 2 vuotta sitten koekaahattu 9-3 Aero SS oli 56k€:n hintaisena hiukan liian kallis makaamaan autohalliin .. :lol:
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Provo tai ei niin tekstiä pukkaa Kuva
Ja nämä perustelut oli ne samat vanhat.
Valitettavasti. Mallit (og900) on pysyneet samana vuodesta ´93 :wink:
Et sitten viitsinyt vertailla mihinkään
Lähinnä vertasin kaikilta em osilta tonnariin, kun semmonen tuossa meilläkin on.
On tällähetkellä ainut mihin voin kunnolla verrata. Koko ajan tuon tonnarin kanssa monilta osin olen
kaipallut jotain 900:n ominaisuuksia (mitä tuossa edellä tuli lueteltua).

Mutta (!) siitä huolimatta tonnari taas on monilta muilta osin huomattavasti parempi auto. Satuit
vain pyytämään jotain esimerkkejä og:n paremmuudesta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Aikuisten oikeesti, onhan nyt ysivitonen aika perhanan paljon parempi auto kuin og900. Aika kummaa olisi muuten, onhan niiden konstruktioissa vaan melkein kolmekymmenen vuoden ikäero.
Yhdin siihen mielipiteeseen että OG satku on hauska harrastepeli,
melkein parhaasta päästä. Mutta että se olisi parempi auto kuin 9-5,
tuskin. Oikeanaisilla renkailla ja kunnossa olevalla alustalla Og
taatusti parempi ajaa radalla kuin 9-5. (hymy herkemmässä) :lol:
Toisaalta onhan se pikkaisen kehyempi ja muutenkin pienempi auto.
Mutta jos vaan rahaa olisi niin taatusti menisi satku vaihtoon 9-5.
:wink:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

KuvaJoo, kieli poskessa noita juttuja kirjoittelin. Toki uudemmat on pääasiassa huomattavasti edistyksellisempiä ja parempia. Joitain näitä pikkujuttuja kaipaa, mutta periaatteessa todellakin kaikin puolin parempia. Siis uudemmat. Mutta pitäähän sitä joskus vähän provota ja fiilistellä, vai kuinka?

Pakko vielä jurputtaa, kun tonnariin nimenomaan vertailin. Ajettavuus huonolla kelillä on tullut jo parin talven verran testailtua. Ja Aero tonnarissa sotkee nilkat rapaan kun helmat ei aukea mukana :lol: 9-5 sitten on asia erikseen. Mutta tosiaan tuossa reilut pari vuotta sitten kun uudempaa piti saada, silloin tonnari vei voiton NG900/9-3 malleista meikäläisen testailussa. Ja lähes kaikilla mahdollisilla alueilla... Kuva ..ja tuo oli sitten provo, jos jäi epäselväksi.

Hauskaa viikonloppua kaikille, millä sitten ajattekin. Ja turvallista matkaa...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ihan noin niin kuin ilman provoa:se nyt on vaan oikeasti hauskaa ja ylpeyden aihe omistaa 15 vuotta ja vanhempi oikeasti hienossa kunnossa oleva auto :!: Olen tuosta -90 S oikeasti todella ylpeä,ei kait siinä mitään ihmeellistä ole että uusi auto kiiltelee..Lisäksi kun näitä vanhoja ajan kanssa laittelee/virittelee/harrastaa,nää vaan paranee ajan mittaan.Uusi auto kun käytössä koko ajan huononee ja tarkoitan tällä siis käytetyn ja uuden lähtökohtaa.
Ja halvasta ajosta ainakaan mun kohdalla on ihan turha puhua.Näihin on tän vuoden aikana laitettu varmaankin yli kymppi rahaa.Mutta mitä väliä,ne on ollut sen arvoisia.Ja näissä ei hinta tipu!Noi kaksi tuossa sigussa ei lähde tästä talosta millään rahalla,ton käyttiksen saatan jossain vaiheessa vaihtaa ellen sitten itse muuta kaasaria ruiskuksi..
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Vanhassa vara parempi kyllä, pidin hetken tuota og900i specialia mukavana ja hiljaisena yms, mutta näin lähes kuukauden tauon jälkeen tuo '76 99 yllätti äänellään, ryypyllä hieman pröpötteli, mutta lämmittyään käynti oli yksi kauneimpia, kyllä jäi satku nurkkaan häpeämään kaikin puolin. Toiset tykkää uusista, toiset ogsatkuista, minä tupliksista, taas se tuli todettua, kun tarpeeksi kauan oli koskematta tuohon autoon. :D

Edit: Ja onhan tuon satkun äänikin terve, mutta jotenkin meluisa verrattuna tupliksen nättiin kehräykseen, 10m päässä ei olisi kuullut auton käyvän, piti oikein pakoputkea tarkkailla. Oli konepelti auki tai kiinni, ääni oli musiikkia 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Ajattelin itse juuri tuosta Mimmin aiheesta avata uuden viestiketjun, mutta täällähän oli hirveästi juttua kyseisen otsikon alla, tosin melko paljon asian vierestä.

Kaverini, jolla on tällä hetkellä heikohko taloudellinen tilanne, kyseli tietäisinkö halpaa autoa hänen käyttöönsä. Annoin satkun koekäyttöön viikoksi ja hänet oli myyty. Oli aiemmin omistanut samanlaisen ja samanvuotisen satkun (89 5d) ja sanoi, ettei muistanutkaan kuinka hyvä auto se on ajaa, jämäkkä ja vakaa. Sanoin että se johtuu osin myös renkaista, kesärenkaina oli löysärunkoiset kitkat ja nyt talvirenkaina on Hkpl4:t, jotka on aikas vakaat ajettavat. Hän siihen; ei ne talvikumit vielä ole alla, kitkat siellä on edelleen...
auto meni kiljuen käsistä, tosin olikin aika hyvä yksilö.

Töissä aamukahvin aikaan meillä viriää melkein joka päivä keskustelua Saabeista, pöydässä istuu parikymmentä henkeä, joista neljä Saabistia.
Kumma juttu, kun muilla ei ole koskaan sanottavaa omista autoistaan??

No viime viikolla audimies (A4 TDI automaatti vm 2003) osti kakkosautoksi sitten -96Tonnarin, eikä ole muuta kuin kehunut sitä sen jälkeen... eikä audia ole parkkiksella näkynyt.

Tiimikaveri tuotatti Volvon (oisko jokin V50???) Germaaneista muutama kuukausi sitten ja muutaman kerran viime aikoina 9-5:n kyydissä istuneena on alkanut seurailemaan nettiautosta 9-5:ia, josko joku vaihtaisi Volvon jollakin välirahalla Saabiin.

Kyllä se siemen itää pikkuhiljaa, pomokin Bemareineen on sitä mieltä, että kyllä Saabistit vaikuttaa aika tyytyväisiltä ja merkkiuskollisilta, pitäisiköhän seuraava auto olla Saab??

Nyt kun ostin toisen ISON Saabin ja olen vähän vuorotellen ajellut molemmilla töihin, on alkanut herätä kysymyksiä autojen kulutuksista.
Vastauksena olen sanonut, että iso auto vie nurkka-ajossa enemmän kuin pieni, mutta sitähän varten autossa on iso tankki, ja tietääkseni Neste jalostaa raakaöljyä bensaksi Sköldvikissä entiseen malliin....
Pienellähän tuo 9-5 matka-ajossa menee, alle 7 litran cruise päällä.
Tonnarilla en oo päässy alle 8.3:n
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

No viime viikolla audimies (A4 TDI automaatti vm 2003) osti kakkosautoksi sitten -96Tonnarin, eikä ole muuta kuin kehunut sitä sen jälkeen... eikä audia ole parkkiksella näkynyt.
Taisi ostaa velipojan valkoisen 2.0 lpt:n :?: :wink:


Juu onhan esim. OG900:n ihan hyvä ajaa ja ainakin porukailla toiminut suht hyvin ilman ongelmia( -89 16V n.360tkm). n. 300tkm kohdalla vaihdettiin vaihelaatikko ja nykyään tuo jakopää pitää hieman meteliä, mutta jahka se kestäisi kevääseen, kun ruvetaan heille uutta kulkinetta etsimään. Luultavasti vähän ajettu NG900/9-3:n seuraavaksi tulossa tai jokun muun merkkinen keskikokoa oleva auto :roll:

Mutta, ei tarvitsisi kahta kertaa miettiä kummalla lähtisin reissuun, heidän OG:lla tai omalla 9-5:lla :roll: 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tri-Lo kirjoitti:Niin no tuohon "saabit-on-nykyään-ooppeleita"-hommaan alkaa jo kyllä kyllästyä.
Joo, älä muuta sano. Totuushan on, että Saab on melko monessa vaiheessa hyödyntänyt muiden autonvalmistajien tietotaitoa, kuten esim.

-nelitahtikuupissa oleva Fordin V4 -moottori
-99:ssä oleva, alunperin Triumph -pohjainen moottori, josta sitten "leivottiin" oma versio
-9000:n suunnitteluyhteistyö Lancian ja Fiatin kanssa
-NG900:n suunnitteleminen Opel Vectran aluslevylle
-sama juttu 9-5:n kanssa
-9-3 Sport Sedanin suunnitteleminen samalle aluslevylle, jota Opel käyttää Vectrassaan, ja jota Cadillac käyttää kohta tuotantoon tulevassa BLS:ssä. Joissain Sport Sedaneissa on jopa sama moottori kuin Opeleissa, kuten 2.0t ja 2.8V6t (Opel lainannut Saabin moottorin, joka on kehitetty Holdenin lohkosta), 1.8i (Saab lainannut Opelin moottorin) ja 1.9 TiD (Saab ja Opel lainanneet Fiatin moottorin)
-9-2x, joka on kehitetty Subaru WRX:stä
-9-7x, joka on kehitetty Chevrolet Trailblazerista

Siinäpä se historia lyhykäisyydessään. Eli mikä on alkuperäistä Saabia? Olisivatko ne sitten mallit 92001 (Ur-Saab), 92, 93, 95 ja 96 (kaksitahtimallit)?
Viimeksi muokannut Turbo Sensonic, Pe Marras 25, 2005 20:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

dartsiartsi kirjoitti: No viime viikolla audimies (A4 TDI automaatti vm 2003) osti kakkosautoksi sitten -96Tonnarin, eikä ole muuta kuin kehunut sitä sen jälkeen... eikä audia ole parkkiksella näkynyt.
Ja meikäläisen ajatuksissa harhaillut jonkin aikaa seuraavaksi kulkineeksi A4 Avant tdi. Kysy vaihtaisko päikseen jos Saabeista enemmän tykkää.... :lol:

Aika monet tekee kuten naapurini: osti kakkosautoksi -86 Vollen ja nyt ajelee kaikki taajama-ajot ja kauppareissut sillä. Perheen uudehko Accord on usein parkkiruudussa, paitsi pitkillä reissuilla. Turhaahan sitä uudemman auton arvoa on laskea "turhilla" kilometreillä jos kakkosautolla voi ajaa halvemmalla ja jos kakkosautoon on vielä tarvetta vaikkapa puolison työn vuoksi.
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Taisi ostaa velipojan valkoisen 2.0 lpt:n
Enpäs oo ihan varma. Tiedän kyllä Ramin, koska asui tossa naapurissa,mutta en huomannut katsoa oliko tontun rekkari OGT- XXX.
Olikos siitä otettu viri pois, ja onko "karvalakki", eli ei cruisea, ei autom. ilmastointia???
Vehniällekö se 9000 LPT rakensi? näkyi kunta olevan Laukaa tossa avatarissa
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tevisu kirjoitti:Ja meikäläisen ajatuksissa harhaillut jonkin aikaa seuraavaksi kulkineeksi A4 Avant tdi.
8O
Kuva
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kyllähän se samalta kuullostaa eli rekkari on AGT-??? :wink: OGT on Ramilla vielä, eli hänellä oli kaksi identtistä valkoista tonnaria vähän aikaa :wink:
Tuo toinenhan on aivan valkoinen, korin väriset puskurit,"aero"helmat ja pirunmatala.
Tässä minkä hän myi ei ilmeisesti olekaan ollut viriä koskaan!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

tevisu kirjoitti: Aika monet tekee kuten naapurini: osti kakkosautoksi -86 Vollen ja nyt ajelee kaikki taajama-ajot ja kauppareissut sillä. Perheen uudehko Accord on usein parkkiruudussa, paitsi pitkillä reissuilla. Turhaahan sitä uudemman auton arvoa on laskea "turhilla" kilometreillä jos kakkosautolla voi ajaa halvemmalla ja jos kakkosautoon on vielä tarvetta vaikkapa puolison työn vuoksi.
Tokko sitä noin voi yleistää. Varmastikin jotkut noin tekevät, oli selitys mikä hyvänsä :wink: Eikö ne diiselit ole niitä, joihin kilsoja kerätään.
Audia suunnitteva mieluusti tässä tapauksessa tietty noin funtsii :lol: :lol:

Älä ota vakavasti 8)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin