Sensonic kenkkuilee

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
ferro
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Loka 08, 2004 04:56
Paikkakunta: Helsinki

Sensonic kenkkuilee

Viesti Kirjoittaja ferro »

Joo, lähdin parkkiruudusta pakilla ja kaikki ok, laitoin ykkösen sisään ja kaikki ok, mutta liikkeelle päästyäni ei antanut vaihtaa isompaa. ns. seinä vastassa. Pysäytin ja lähdin uudelleen ja sain jo kakkoseen asti mutta ei muita. Seisonnassa menee kaikki vaihteet päälle. Missä siis vika? Laatikko, Kytkin, Öljynpaine, nesteet, jokin sähköinen anturi/solenoidi vai häh? Tunnustan olevani sensonicin suhteen aika pihalla..
Anssi
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Toivottavasti ei ole sensonic sökö ja mene laatikon vaihtoon, kuten eräillä. :(

Eräs saabin huoltopäällikkö mukaili asian niin, että sensonicia ei olisi pitänyt päästää markkinoille ollenkaan.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sensonic kenkkuilee

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

ferro kirjoitti:Joo, lähdin parkkiruudusta pakilla ja kaikki ok, laitoin ykkösen sisään ja kaikki ok, mutta liikkeelle päästyäni ei antanut vaihtaa isompaa. ns. seinä vastassa. Pysäytin ja lähdin uudelleen ja sain jo kakkoseen asti mutta ei muita. Seisonnassa menee kaikki vaihteet päälle. Missä siis vika? Laatikko, Kytkin, Öljynpaine, nesteet, jokin sähköinen anturi/solenoidi vai häh? Tunnustan olevani sensonicin suhteen aika pihalla..
Vie auto mahdollisimman pian huoltoliikkeeseen ja pyydä niitä vaihtamaan auto manuaaliksi. Sen jälkeen ei enää ole ACS -ongelmia. Manuaaliksi vaihto maksaa noin 1000 euroa ja voin lähettää sulle muutosohjeet, jos haluat lukaista ne läpi ennen muutosta.

Niin ikävältä kuin se kuulostaakin, niin tuo manuaaliksi vaihto on ainoa keino päästä eroon noista ACS -ongelmista. On nimittäin aika stressaavaa, jos auton kytkin alkaa piiputtamaan pitkällä matkalla "keskellä ei yhtään mitään" :evil: Mulle nimittäin kävi kerran niin. Oltiin menossa Helsingistä Kuusamoon Rukalle ja puolessavälissä syttyi "Check ACS" -valo. Loppumatka ajettiinkin sitten pelko p :evil: rs :evil: :evil: ssä. Lisäksi auton vaihtoarvo nousee hieman, kun auton vaihtaa Sensonicista manuaaliksi.

Olin itse aikanaan innokas Sensonic -fani, mutta käytettyäni 2500 euroa sen korjaamiseen päätin vaihtaa auton manuaaliksi ja maksoin vielä sen 1000 euroa lisää. Ei kannata "lyödä päätä seinään", vaan auto manuaaliksi niin pian kuin mahdollista.

Sitten tämän "saarnamisen" jälkeen itse vikaan:
Sensonic -järjestelmässä on kaksi anturia, jotka tarkkailevat vaihtamista. Toinen on auton vaihdelaatikossa, toinen vaihdekepissä. Jompi kumpi näistä antureista on nyt sitten hajonnut. Anturin vaihtaminen maksaa muistaakseni töineen noin 500 euroa.

Jos auto käy normaalisti, niin vika ei ainakaan ole kampiakselin asentoanturissa. Sensonic ottaa nimittäin moottorin kierroslukutiedon kampiakselin asentoanturilta valitakseen mahdollisimman hyvän vaihtamisajankohdan.

Palaako auton kojelaudassa "Check ACS" -valo? Jos palaa, niin Sensonicissa on joku häiriö ja kannattaa viedä auto pajalle vikakoodien lukuun. Vikakoodien lukuun tarvitaan Tech 2:sta, normaali OBDII -testeri ei valitettavasti riitä. Ja Sensonicin vikakoodeja ei voi nollata/poistaa irroittamalla akun kengät. Vikakoodit säilyvät järjestelmän muistissa niin kauan kunnes ne poistetaan Tech 2:lla.

Selitys: ACS = Automatic Clutch System, eli automaattinen kytkinjärjestelmä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ferro
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Loka 08, 2004 04:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ferro »

Kiitos tiedoista! Auto on nyt katsottu Tech2:lla, eikä vikakoodeja. Myöskään kun vika ilmeni,ei tullut Check ACS-valoa joten vika oli hetkellisesti tod.näk. kytkimen mekaaniikassa tai sensonic-yksikössä ns. ylikuormitus. Auto on taas aivan normaali ajettava. Kytkin on vielä hyvässä kunnossa mutta vaihdan heti tänään siihen nesteet, joita ei ole vaihdettu moneen vuoteen. Vaihdatan myöskin auton manuaaliksi mahd. pian, enkä jää odottelemaan , että sensonic hajoaa oikeasti..

Anssi
Anssi
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

ferro kirjoitti:Kiitos tiedoista! Auto on nyt katsottu Tech2:lla, eikä vikakoodeja. Myöskään kun vika ilmeni,ei tullut Check ACS-valoa joten vika oli hetkellisesti tod.näk. kytkimen mekaaniikassa tai sensonic-yksikössä ns. ylikuormitus. Auto on taas aivan normaali ajettava. Kytkin on vielä hyvässä kunnossa mutta vaihdan heti tänään siihen nesteet, joita ei ole vaihdettu moneen vuoteen. Vaihdatan myöskin auton manuaaliksi mahd. pian, enkä jää odottelemaan , että sensonic hajoaa oikeasti..

Anssi
Autossa oli todennäköisesti tilapäinen hydrauliikkayksikön vika. Sensonic voi joskus mennä tavallaan sekaisin hetkeksi aikaa. Mulla kävi näin muutaman kerran. Tätä voi yrittää korjata seuraavalla tavalla:

1. käynnistä auto
2. anna sen käydä tyhjäkäyntiä muutama minuutti
3. vaihda ykköselle ja aja noin 50 metriä.
4. pysäytä auto ja vaihda vapaalle.
5. toista kohdat 3. ja 4. muutaman kerran
6. lähde sen jälkeen ajamaan normaalisti tehden mahdollisimman paljon tasaisia vaihtoja.
7. tämän jälkeen järjestelmän pitäisi toimia kunnolla. Jos ei toimi, niin sitten Sensonicin antureissa tai hydrauliikkayksikössä on vika, jota ei voi korjata muuta kuin vaihtamalla anturi tai joitain osia hydrauliikkayksikköön.

Kaikista ihmeellisintä tuossa Sensonicissa on se, että sille ei ole minkäänlaista huolto-ohjelmaa. Luulisi, että ainakin tuo hydrauliikkayksikkö vaatisi jonkinlaista huoltoa esim. 200000 km:n ajon jälkeen. Ehkäpä juuri siksi noita Sensoniceja on vaihdettu manuaaleiksi.

Aika irvokasta, että tuosta Sensonicista joutui aikanaan maksamaan extraa 9500 markkaa, kun automaattilaatikon lisähinta oli 13500 markkaa. Ja jos verrataan autoja nykyään, kun niiden valmistamisesta (NG900:n viimeiset mallit) on kulunut 7-8 vuotta, niin kumpia versioita on vielä nykyäänkin liikenteessä? Veikkaan, että automaatteja ja suurin osa Sensoniceista on jo muutettu manuaaleiksi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Meinaatko, että normaali-'tomaattejakin olisi vaihdettu manuaalisiksi? Tai no, on varmaan mutta ovatko automaatit yhtä kalliita ylläpitää verrattuna Sensoniceihin?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tsaarela kirjoitti:Meinaatko, että normaali-'tomaattejakin olisi vaihdettu manuaalisiksi? Tai no, on varmaan mutta ovatko automaatit yhtä kalliita ylläpitää verrattuna Sensoniceihin?
Ei kun meinaan sitä, että kun automaatista on joskus maksanut 13500 markan lisähinnan, niin se luultavasti pelittää vielä tänä päivänäkin. Sensonicin lisähinta oli 9500 markkaa, ja haluaisin todellakin tietää, kuinka monta yli 150000 km:n ajettua NG900 Turbo Sensonicia on vielä liikenteessä tuolla Sensonic -järjestelmällä. Veikkaan, että suurin osa on jo vaihdettu manuaaleiksi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
neiden
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 19:56
Paikkakunta: Espoo

muutoskitti

Viesti Kirjoittaja neiden »

Parts for saabilla näytti maksavan muutoskitti 500 euroa, jos haluaa itse ruuvata. Kohta 230ktkm sensonicilla takana ilman ongelmia... kop kop ;)

Niko
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: muutoskitti

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

neiden kirjoitti:Parts for saabilla näytti maksavan muutoskitti 500 euroa, jos haluaa itse ruuvata. Kohta 230ktkm sensonicilla takana ilman ongelmia... kop kop ;)

Niko
Autoa ei varmaan ole viritetty? :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin