Ysikympin nopeusmittari

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
aon
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 23:20

Ysikympin nopeusmittari

Viesti Kirjoittaja aon »

Mittari nousee hitaasti johonkin lukemaan ja pysyy siellä pysäytettäessäkin (nytkin on auto 40 lasissa parkissa :D). Pitkään hiljaa ajamalla saa lukeman kyllä laskemaan. Matkamittari pyörii tasaisesti, eli ilmeisesti vika on mittarin päässä.

Käykö vuoden 85 ysikymppiin saman ikäisten satkujen ja ysiysien mittari, jos sellaista lähtisi metsästämään jostain romuttamolta?
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

99:sin käy.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8127
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

oletko kokeillut

Viesti Kirjoittaja mestari »

ensihoitona vedä konehuoneessa olevasta mittarivaijerista hieman poispäin kojetausta niin miracle eli ihme on tapahtunut,mittari jälleen toimii.
aon
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 23:20

Re: oletko kokeillut

Viesti Kirjoittaja aon »

mestari kirjoitti:ensihoitona vedä konehuoneessa olevasta mittarivaijerista hieman poispäin kojetausta niin miracle eli ihme on tapahtunut,mittari jälleen toimii.
Täytyypä kokeilla.
aon
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 23:20

Re: oletko kokeillut

Viesti Kirjoittaja aon »

aon kirjoitti:Täytyypä kokeilla.
Tulipa käytyä pällistelemässä. Onko se toi paksu:
Kuva
aon
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 23:20

Viesti Kirjoittaja aon »

Ei korjaantunut vetämällä. Näyttäisi menevän vähän lähempänä oikeita nopeuksia nyt, mutta saattaa olla, että luulen vaan. Matkamittari sentään toimii vielä, en ihan koko mittaria saanut kiskottua hajalle :D
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11631
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Pahanlaatuisissa tapauksissa saattaa olla niin, että ei riitä käydä vetämässä siitä vaijerista, vaan pitää ehkä järjestää jatkuva veto sieltä konehuoneen puolelta kiinnittämällä vaijeri nippusiteellä sopivaan paikkaan.

Ei sitä voimalla tarvitse nykiä niin että vaijerin kiinnitys mittarin takaa menee rikki, mutta vaijeri ei saisi nojata mittariin, muuten ei viisari palaudu.

Ei se mittariston vaihtokaan paha homma ole, kunhan vaan ensin löydät mittarin, joka ei ole noin kulunut, että ei kestä vaijerin nojaamista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

voi myös kokeilla ruiskuttaa CRC:tä vaijerin yläpäästä sisään. mulla auttoi toimimaan paremmin yhdessä potilaassa
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
aon
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 23:20

Viesti Kirjoittaja aon »

Joo, täytyypä katsella tarkemmin sitten kun on paremmat ajelu- eli testausmahdollisuudet (ja kun/jos saa uutta leimaa tohon autoon, että viitsii nähdä vaivaa :)).

Lähtevätkö muuten nuo mittarit erikseen tuosta mittaristosta irti? En ole vielä viitsinyt ruveta avaamaan tuota niin ei ole oikein käsitystä koko hässäkän rakenteesta.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11631
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mittaristo lähtee ensin irti kokonaisena, kolme mittaria samassa rungossa, mutta kun mittaristo on pöydällä, voit halutessasi vaihtaa kunkin kolmasosamittarin yksitellen.

Jumittavasta nopeusmittarista pitäisi selvitä korjauskehotuksella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
aon
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 23:20

Viesti Kirjoittaja aon »

jus kirjoitti:Jumittavasta nopeusmittarista pitäisi selvitä korjauskehotuksella.
Siis en mä nopeusmittarin takia leimatta jäämistä pelkää, on tuo kuulemma ainakin viisi vuotta noin ollut, eikä noissa vanhoissa katsastuslapuissakaan ole mitään merkintöjä siitä :)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

jus kirjoitti:Mittaristo lähtee ensin irti kokonaisena, kolme mittaria samassa rungossa, mutta kun mittaristo on pöydällä, voit halutessasi vaihtaa kunkin kolmasosamittarin yksitellen.

Jumittavasta nopeusmittarista pitäisi selvitä korjauskehotuksella.
Mielestäni nopeusmittari ei ole pakollinen?
Baas900
"Viggen"
Viestit: 642
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

tomaatti kirjoitti:
jus kirjoitti:Mittaristo lähtee ensin irti kokonaisena, kolme mittaria samassa rungossa, mutta kun mittaristo on pöydällä, voit halutessasi vaihtaa kunkin kolmasosamittarin yksitellen.

Jumittavasta nopeusmittarista pitäisi selvitä korjauskehotuksella.
Mielestäni nopeusmittari ei ole pakollinen?
Nopeusmittari on pakollinen v.1984 jälkeen rekisteröidyissä autoissa.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Baas900 kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:
jus kirjoitti:Mittaristo lähtee ensin irti kokonaisena, kolme mittaria samassa rungossa, mutta kun mittaristo on pöydällä, voit halutessasi vaihtaa kunkin kolmasosamittarin yksitellen.

Jumittavasta nopeusmittarista pitäisi selvitä korjauskehotuksella.
Mielestäni nopeusmittari ei ole pakollinen?
Nopeusmittari on pakollinen v.1984 jälkeen rekisteröidyissä autoissa.
Ainakin raskaassa kalustossa piirturi, ja näin myös nopeusmittari, on pakollinen jostakin -78 vuodesta. Ennen sitä valmistetuissa autoissakin nopeusmittarin pitää toimia. Voisiko henkilöautossa olla noinkin nuoressa autossa tuo raja?
Vastaa Viestiin