Sensonic manuaaliksi
Sensonic manuaaliksi
Tarkoituksena on vaihtaa Sensonic manuaaliksi talven aikana. Saabilta näyttää löytyvän valmis muuntosarja tähän tarkoitukseen, mutta ehkä homman voisi tehdä osittain purkuosistakin... Olen hankkinut jo vähän perustietoja hommasta, mutta aika paljon on vielä epäselvää mm:
- onko 9-3 kytkinpoljinpaketti (poljin, tellinki, pääsylinteri, säiliö ja letku) käypäinen sellaisenaan, ilmeisesti NG900:ssa on vuosimallissa -98 jo hydraulikytkin, mutta onko 9-3:ssa samanlainen?
- onko haitaksi jos Sensonicin anturit jäävät paikoilleen (vaihdevivun asento, kytkimen lämpötila jne)?
- onnistuuko SID:n uudelleenohjelmointi merkkiliikkeessä ilman ongelmia?
- käykö leveän jarrupolkimen tilalle suoraan tavallinen jarrupoljin?
- voitteko suositella jotain korjaamoa joka on tehnyt näitä muutoksia Helsingin lähistöllä?
- muuta huomioitavaa?
- onko 9-3 kytkinpoljinpaketti (poljin, tellinki, pääsylinteri, säiliö ja letku) käypäinen sellaisenaan, ilmeisesti NG900:ssa on vuosimallissa -98 jo hydraulikytkin, mutta onko 9-3:ssa samanlainen?
- onko haitaksi jos Sensonicin anturit jäävät paikoilleen (vaihdevivun asento, kytkimen lämpötila jne)?
- onnistuuko SID:n uudelleenohjelmointi merkkiliikkeessä ilman ongelmia?
- käykö leveän jarrupolkimen tilalle suoraan tavallinen jarrupoljin?
- voitteko suositella jotain korjaamoa joka on tehnyt näitä muutoksia Helsingin lähistöllä?
- muuta huomioitavaa?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Ensinnä sellainen kysymys, että miksi olet muuttamassa tuota Sensonicia tavalliseksi manuaaliksi? Onko keskusyksikkö mennyt rikki vai mitä?
Sitten vastauksia kysymyksiisi:
Sitten vastauksia kysymyksiisi:
NG900 Turbo Sensoniciin myydään erikseen konversiopakettia, jolla Sensonicista tehdään vm. 1998 NG900:n tapainen hydraulitoiminen kytkin.Paul kirjoitti:onko 9-3 kytkinpoljinpaketti (poljin, tellinki, pääsylinteri, säiliö ja letku) käypäinen sellaisenaan, ilmeisesti NG900:ssa on vuosimallissa -98 jo hydraulikytkin, mutta onko 9-3:ssa samanlainen?
Jaa-a, mulla on ohjeet tuon Sensonicin muuttamiseksi manuaaliseksi (skannattu PDF:ksi). Enpä ole tutkinut niitä niin hirveästi, joten en tiedä, täytyykö anturit poistaa. Jos kiinnostaa lukea läpi nuo ohjeet, lähetä mailia osoitteeseen turbosensonic@pp.sonera.net tai turbosensonic@hotmail.com, niin voin lähettää ne sinulle sähköpostilla.Paul kirjoitti:onko haitaksi jos Sensonicin anturit jäävät paikoilleen (vaihdevivun asento, kytkimen lämpötila jne)?
Tietääkseni SIDiä ei tarvitse ohjelmoida uudestaan.Paul kirjoitti:onnistuuko SID:n uudelleenohjelmointi merkkiliikkeessä ilman ongelmia?
Käy.Paul kirjoitti:käykö leveän jarrupolkimen tilalle suoraan tavallinen jarrupoljin?
No ainakin Konalan Laakkonen oli tehnyt silloin, kun edustivat vielä Saabia. Heillähän on Konalassa vielä Saabin huolto, vaikka eivät enää myykään kyseistä merkkiä.Paul kirjoitti:voitteko suositella jotain korjaamoa joka on tehnyt näitä muutoksia Helsingin lähistöllä?
Konversiopaketin hinta töineen noin 5000-5500 "mummoa"Paul kirjoitti:muuta huomioitavaa?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Sensonic manuaaliksi
Sensonic toimii vielä mainiosti, varaudun vaan mahdolliseen auton vaihtoon tulevaisuudessa. Autoliikkeet vierastavat näköjään Sensonicia ja se näyttää alentavan auton vaihtoarvoa jonkin verran.
Mulla on tuon konversiopaketin asennusohjeet, mutta mietin jos osat saisi hankittua erikseen vaikkapa hajottamolta jolloin homman hintaa saisi alaspäin.
Sen takia kyselin josko 9-3:n kytkinpoljinasetelma kävisi sellaisenaan paikalleen.
SID pitää mielstäni ohjelmoida normaaliksi, koska siihen tulee Sensonicin virheilmoitukset (Sensonic Saabihan ei lähde edes käyntiin jos SID paneeli ei ole paikallaan autossa)
Mulla on tuon konversiopaketin asennusohjeet, mutta mietin jos osat saisi hankittua erikseen vaikkapa hajottamolta jolloin homman hintaa saisi alaspäin.
Sen takia kyselin josko 9-3:n kytkinpoljinasetelma kävisi sellaisenaan paikalleen.
SID pitää mielstäni ohjelmoida normaaliksi, koska siihen tulee Sensonicin virheilmoitukset (Sensonic Saabihan ei lähde edes käyntiin jos SID paneeli ei ole paikallaan autossa)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Sensonic manuaaliksi
Myy yksityiselle, älä liikkeelle. Sen minä aion tehdä sitten joskus, jos/kun luovun tuosta nykyisestä autostani. Yksityisen voi vielä antaa valita, että haluaako ostaa auton viritettynä vai vakiona. Jotkut tietysti vierastavat viritettyä autoakin, joten ehkä kannattaa myydä auto vakiona. Uskon kuitenkin, että jotkut nimenomaan haluaisivat ostaa viritetyn, hyvin hoidetun auton.Paul kirjoitti:Sensonic toimii vielä mainiosti, varaudun vaan mahdolliseen auton vaihtoon tulevaisuudessa. Autoliikkeet vierastavat näköjään Sensonicia ja se näyttää alentavan auton vaihtoarvoa jonkin verran.
Olen vaihtanut autoni alkuperäisen SID2:n SID3:ksi, eikä minun tarvinnut tehdä mitään uudelleenohjelmointia. Uskoisin, että SID ei itsenäisesti pysty tunnistamaan, onko se kiinni Sensonic -Saabissa tai "tavallisessa" Saabissa. Sensonicin keskusyksikkö (kojelaudan takana kiinni auton "rintapellissä") on yhteydessä SIDiin ja antaa esim. "vaihda pienemmälle" -varoituksen, jos autolla ajaa liian suurella vaihteella liian pienillä kierroksilla.Paul kirjoitti:SID pitää mielstäni ohjelmoida normaaliksi, koska siihen tulee Sensonicin virheilmoitukset (Sensonic Saabihan ei lähde edes käyntiin jos SID paneeli ei ole paikallaan autossa)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Lievästi off-topiccia, mutta kuitenkin..pihassa köllöttää 9k, missä on menossa automaatin muutos manuaaliksi. Ihan sen takia kun tuo vanha Saabin automaatti lähtee kuin purkka tukasta . Varaosavehkeestä irrottelin kaikki manuskan osat ja totesin, että koko poljinpakettia ei tarvitse vaihtaa. Kytkipoljin lähtee erikseen irti ja jarrupolkimeen ajattelin tarjota pientä rälläkkähoitoa. Sitten vaan pidempi pultti polkimen kiinnitykseen..
Nyt on homma edennyt siihen vaiheeseen, että alkaa automaatin kampeaminen keulalta. Syylärille pitää patentoida tukot automaatin jäähdytyslähtöihin, en kehtaa ruveta vaihtamaan koko jäähdyttäjää, meni hermot jo varaosa-autosta irrottaessa . Maanantaihin mennessä pitäisi olla paketti keulalla, saas nähdä käykö vanhat murrokset heittmällä paikalleen..
Nyt on homma edennyt siihen vaiheeseen, että alkaa automaatin kampeaminen keulalta. Syylärille pitää patentoida tukot automaatin jäähdytyslähtöihin, en kehtaa ruveta vaihtamaan koko jäähdyttäjää, meni hermot jo varaosa-autosta irrottaessa . Maanantaihin mennessä pitäisi olla paketti keulalla, saas nähdä käykö vanhat murrokset heittmällä paikalleen..
Foxbody turbo
Juu, huomasin ..ihmettelin ekana että onpas tervaantunutta vettä .9-5T kirjoitti:Eikös siellä syylärissä kierrä laatikon öljyt joten tukkoja ei tarvita.to4 kirjoitti:
Syylärille pitää patentoida tukot automaatin jäähdytyslähtöihin..
Noh, operaatio on suorittettu ja potilas on yhä hengissä. Aikasmoinen urakka oli, mut oli se sen arvoista. Ennen lähti kuin mummo haudasta, nyt on meininki hieman erilaista .
Vielä olis vaihtamatta mittaristo, että sais nopeusmittarin toimimaan. Ainut vaan, kun tuossa manuaalissa on liki 400tkm mittarissa ja käyttöpelissä alle 300tkm . Pitänee antaa vanha mittaristo mukaan ostajalle, jos joskus tulee luovuttua laitteesta.
Foxbody turbo
Hä??? 99:n mittarin ainakin pystyi "päivittämään" akkuporakoneella.to4 kirjoitti:Tuo porakone-tyypitys ei ainakaan toiminut, pitää alkaa purkamaan..
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001