Apuja saabistina pysymiseen tarvitaan

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Apuja saabistina pysymiseen tarvitaan

Viesti Kirjoittaja iku »

Ei, en ole itse vaihtamassa toiseen merkkiin, mutta isäni, pitkän linjan saabisti on alkanut viime aikoina puhella levottomia. Meinaa kuulemma vaihtaa tonnarin Volvon V70-dieseliin. Uudemmat 9-5:set kiisselikoneella maksavat kuulemma liikaa, eikä oikein 9-5:sen ulkonäkökään miellytä.

Nyt tarvittaisiin hyviä vinkkejä, millä kääntää isän ajatukset pois noista traktoreista. Olen yrittänyt vihjailla sille, että se Volvo tulee kamalan kalliiksi, kun traktoreita varten täytyy rakentaa suuli, eihän niitä autotalleissa säilytetä. Ja kyllähän Saabien ja Volvojen ulkonäöstä edelleen pystyy sanomaan, kumpi firma on aiemmin tehnyt maansiirtokoneita ja kumpi lentokoneita. Ei auta, Volvo pitää kuulemma saada... :?

Eli kertokaapas, mitä 9-5-wagonissa diesel-koneella olisi niin ylivertaista Volvoon verrattuna, että saan puhuttua faijan ympäri? :D (Diesel kuulemma pitää joka tapauksessa olla, kun tulee kilometrejä vuodessa yli 60.000)
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Noh 'suht' samoissa hinnoissa ne dieselit on, vaikka kalliiltahan se 1.9d 9-5 tuntuu kun vertaa bensa 2.0:aan.

Jos ei ulkonäöstäkään tykkää niin kannattaa ehdottomasti suostutella 9-3 Combin hommaamista, paljon halvempi diesel(vaikka sama kone) ja ihan erilainen ulkonäkö.

4,8 litraa EU-kulutus maantiellä, sun muuta bonusta kun on uudempaa suunnittelua. Speksiä vaan pöytään isäukko koeajolle.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Apuja saabistina pysymiseen tarvitaan

Viesti Kirjoittaja Jussi »

iku kirjoitti:Eli kertokaapas, mitä 9-5-wagonissa diesel-koneella olisi niin ylivertaista Volvoon verrattuna, että saan puhuttua faijan ympäri?

Lisää pissaa kiukaalle... vastaus on: Ei mitään :)

Tarkennettuna: Tuskin kukaan mitään teknisesti perusteltua järkisyytä löytää.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Noh onhan se 9-5 tietysti Folksamin onnettomuustutkimusten mukaan Ruotsin turvallisin auto, jo useana vuonna peräkkäin.(vai kerran kahdessako se julkaistaan)
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Ei se uusi Volvokaan huono auto ole. :D Mutta asiaan; jos tuon hintaluokan peliä on ostamassa saa varmaankin semmoisen autokaupasta koeajoon pidemmäksikin aikaa, ts. vaikka viikonlopuksi? Molempia kun on tarpeeksi koittanut niin tietää kumpi parempi on. :roll: Ja jos siltikin tekee mieli Volvoa niin tahdonlujuus ei vain riittänyt tällä kertaa. :lol:
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Diesel V70 on ollut kolme vuotta.
Halpaa sen pitäminen ei ole, huollot on kalliita ja osat samoin, ainakin, jos käyttää alkuperäisiä ja merkkihuoltoa. Ajo sinänsä on halpaa ja ainakin meillä kerrassaan huoletonta. Kun kulutus noinkin isolla autolla on 5,5 -
6,5 litraa matka-ajossa ja nurkkapielissä litran enemmän, ei sitä pahaksi voi moittia.

Kannattaa vertailla huoltovälejä ( meillä vielä 15.000 km kun on Audin kone )
Saabin dieselin huoltoa en tunne. Nykyisin Volvolla on 20.000 km. Vanhan Audin koneen tekee kalliiksi huoltaa se, että hihnoja ja hihnan kiristimiä joutuu vaihtamaan ajoittain. Meille sattui vielä sellainen tapaus, että edellinen omistaja oli jättänyt vesipumpun vaihtamatta 90.000 km:ssä, vaikka niin olisi pitänyt tehdä.

Mitä tulee tuohon traktorismiin, niin se on jo menneen talven lumia. Yhtä sutjakka tai kankea Volvo on kuin mikä tahansa iso etuvetoinen.

Volvolla on nykyään oma dieselkone, mutta mistä Saabin koneet tulee?
Fiat, Opel vai Isuzu vaiko joku muu GM tuote? Ei sillä, että asialla olisi sen suurempaa merkitystä, mutta kun en asiaa sen paremmin tunne.

Kyllä molemmat ovat ihan hyviä ajopelejä, käyttötarkoitus ja mieltymykset taitavat ratkaista enemmän.

Sekakäyttö ei ole aiheuttanut sen suurempaa hengen ahdistusta, ehkä jopa avartanut katsantoa, kun pääsee nautiskelemaan kahdesta hyvästä merkistä :D
# 419 Vesa Pohjalainen
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Täytyy sanoa että olen eri mieltä Vesan kanssa tuosta traktorismistä. Nykyistä kulkinetta ostaessani ajelin päivän V70 farkulla ja ei tulisi pieneen mieleenkään lähettää emäntää Itäkeskukseen pysäköimään sitä. Maantiellä ei hävinnyt saabille yhtään paitsi kiihtyvyydessä (karvalakkimalli).
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Maantiellä ei hävinnyt saabille yhtään paitsi kiihtyvyydessä
Omasta mielestä ei pärjää esim. 9-5:lle ajettavuudessa :roll: Tosin en ole ajellut kuin anoppilan vanhemman mallisella S70 TDI:lla (140hv).

Ei ole kyllä tehnyt mitään lähtemätöntä vaikutusta ainakaan minuun :roll:

Tosin tuntuu menevän aika vähällä naftalla ja toiminut aika hyvin ilman mitään suurempia ongelmia(pian 200tkm ajettu).

Niveliä on etupäästä uusittu ja IMM meni tässä syksyllä.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

Itse koeajoin pari viikkoa sitten molemmat, uuden 9-5:n ja V70:n.

Oma mielipiteeni lyhyesti: molemmat hyviä autoja, mutta kokonaisuutena Saab on parempi.

Perusteluja: Ajettavuus on Saabissa parempi. Lyhyen koeajon perusteella molemmat ovat vakaita ajettavia, mutta Volvon ohjaus oli selvästi epämääräisempi. Volvon istuimen mitoitus loppui minulla (193 cm) kesken ja niskatuki painoi ikävästi hartioita. Takatilat olivat Volvossa vähän pienemmät; lisäksi V70:n takapenkillä tuntee istuvansa ikään kuin orrella...

Volvo EI ole kuin traktori. Traktorithan kääntyvät melkein paikallaan. Nyky Volvojen ongelma on pitkä poikittainen viisisylinterinen moottori + vaihteisto, joiden takia renkaiden kääntyvyyttä on jouduttu rajoittamaan. Takaveto-Volvoissahan renkaat sai käännettyä lähes poikittain.

Hinnan perusteella Volvon valitsemista en ymmärrä, sillä 9-5 ja V70 ovat käytännössä saman hintaisia.

Ulkonäköhän on tietysti makuasia, mutta minua ei jaksa ollenkaan sytyttää auto, joita on joka toisella naapurustossa.
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Niin siis, hän ei ole uutta autoa hakemassa, vaan jotain n. 100tkm rullattua ja niillä ajomäärillä Volvot näyttäisivät kyllä olevan n.5000€ edullisempia pyyntihinnoiltaan.

No, täytyy käskeä sen mennä koeajamaan molempia (ahtaisiin parkkihalleihin :D)ja sitten vasta tekemään päätöstä merkin vaihdosta.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

iku kirjoitti:Niin siis, hän ei ole uutta autoa hakemassa, vaan jotain n. 100tkm rullattua ja niillä ajomäärillä Volvot näyttäisivät kyllä olevan n.5000€ edullisempia pyyntihinnoiltaan.

No, täytyy käskeä sen mennä koeajamaan molempia (ahtaisiin parkkihalleihin :D)ja sitten vasta tekemään päätöstä merkin vaihdosta.
Ei tullut pahemmin kiisselikoneita kateltua. Mutta jos jostain löytyy bensavolvo saabia halvemmalla niin olen kiinnostunut! Meikä kun etsi niin hinta oli volvoilla kymppitonnin kalliimpi. Ja volvoilla oli aina ajettu satku enemmän :!:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apuja saabistina pysymiseen tarvitaan

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Jussi kirjoitti:
iku kirjoitti:Eli kertokaapas, mitä 9-5-wagonissa diesel-koneella olisi niin ylivertaista Volvoon verrattuna, että saan puhuttua faijan ympäri?

Lisää pissaa kiukaalle... vastaus on: Ei mitään :)

Tarkennettuna: Tuskin kukaan mitään teknisesti perusteltua järkisyytä löytää.
Turvallisuus.

Turbo joka moottorissa (kuka nyt arvostaakin).
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

TuuSaR kirjoitti:Noh onhan se 9-5 tietysti Folksamin onnettomuustutkimusten mukaan Ruotsin turvallisin auto, jo useana vuonna peräkkäin.(vai kerran kahdessako se julkaistaan)
Volvo on käytännössä aivan yhtä turvallinen.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Edellinen autoni oli V70. Ei muuta pahaa sanottavaa kuin se, että noin joka kolmas vastaan tullut farmari oli Volvo. Ei siis kovin persoonallinen peli. Kulkupuolta oli ihan tarpeeksi.

Kyllä ne parhaat autot ruotsissa tehdään.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

no ainakin veljen emäntä halusi eroon v70 volvostaan viikko hankinnan jälkeen... ei tykänny ei sitte niin yhtään.. ja on siinä volvossa ainaki huonosti rakennettu etupään alusta.. syö laakereita niinku leipää...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Vastaa Viestiin