9-3 2.0t Ulina pakkasella

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
9-3 LPT
"Kaasari"

9-3 2.0t Ulina pakkasella

Viesti Kirjoittaja 9-3 LPT »

Tervehdys kaikille Saabisteille!

Tuli tuossa muutama kuukausi takaperin "vahingossa" ostettua Saab 9-3 matalapaineturbo 2001 mallia.

Nyt kuitenkin ihmetyttää pakkasilla autosta kuuluva outo ääni. Pakkasella kun lähtee moottori kylmänä, niin koneesta kuuluu kierrosten kanssa "tahdissa" menevä ulina. Tyhjäkäynnillä ei kuule ja 3000rpm kuuluu selväti. Moottorista sen on melkein pakko tulla, koska kuuluu kierrosten mukaan. ulina on kuulunut niin kauan, kun auto minulla on ollut. Kun moottori vähän lämpeää, niin ääni häviää.
Mistä tämä ääni tulee/kuuluu? Kenelläkään hajua?
Voihan tuo ääni olla ihan normaali, mutta kun aijemissa autoissa ei vastaavaa ollut...

Autolla ajettu jo 160tkm. Vanha firma auto, joten kaikki huollot ja korjaukset tehty.
En uskonut, että koskaan ajaisin Saabilla, koska en niistä erityisemmin pitänyt. Mutta kun halvalla sai, niin oli pakko ostaa :)
Ja täytyy myöntää, että ihan mukava autohan tuo. Ja moottorista pidä erityisesti :)
Hallu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Tervetuloa joukkoon ja onneksi olkoon HYVÄSTÄ autovalinnasta :wink:

En osaa vasta kyssääsi, mutta sen sanon että kun aikasi täällä "haahuilet" niin alat pitämään autostasi yhä enemmän sillä huomaat että saabismi on sairaus, turbo saabismi mielisairaus ja se johtaa armottomaan auton virittämiseen :D

Lausu nyt ne maagiset sanat kuten minäkin joskus "En mä ala virittelemään, tää riittää mulle ihan hyvin vakionakin" :wink:
Voidaan sitten vuoden päästä naureskella kuinka ne lupaukset ovat kariutuneet - moneen kertaan 8)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
supo
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja supo »

Kuuluiskohan tuo vinkuminen turbosta?
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

supo kirjoitti:Kuuluiskohan tuo vinkuminen turbosta?
Aika viiltävä analyysi...vihellykseksikin tuota jopa jotkut sanovat.

hmm..ulina. Onko ääni miten voimakas? Muita moottorin tahtiin kuuluvia ulinoita voisi olla kytkimen painelaakeri, mutta se yleensä kuuluu koko kierrosalueella.

Mites noin yleensä muilla 9-3:ssa kuuluuko kunnossa oleva turbo auton sisälle? Omassani ei turbo kuulu sisälle juuri koskaan.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
tevisu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mulla ulisi kytkin jostain syystä, mutta ainoastaan silloin kun sitä luistatti. Oli poissa ulina todella pitkään viime huollon jälkeen kun jarrunesteet vaihdettiin, mutta nyt pakkasilla on ulahtanut muutamia kertoja.
Mites noin yleensä muilla 9-3:ssa kuuluuko kunnossa oleva turbo auton sisälle? Omassani ei turbo kuulu sisälle juuri koskaan.
Omassani ei mitään vihellystä sisälle kuulu. Olisiko aavistuksen pientä "huminaa" kun kiihdyttää isolla vaihteella ja kierrokset eivät peitä turbon ääntä. Vaimo ei tosin ymmärrä tuosta "huminasta" mitään...eipä paljon tosin muustakaan, ajeli pari päivää vasemmassa eturenkaassa 1,4 barin paineilla eikä huomannut mitään....
Hallu
"Hölösuu"

Mulla ei ahdin ulise niin nettä sisälle kuulus.
Ehkä muijan ulina peittää muut ulinat :wink:
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
9-3 LPT
"Kaasari"

Just tätä itse pelkään .. :(
Ääni kuuluu siis vain viitisen minuuttia aamupakkasilla. Eli kun moottori vähän lämpenee en kuule enään kyseistä ääntä. Ääni ei ole mitenkään kova, mutta semmoinen, että sen kuulee.
Nooh.. Ei kai tässä itkeminen auta. Sittenhän se tiedetään jos/kun joku hajoaa :)

Ja muijasta se vinkuminen ei kuulu :) ei yleensä ole aamuisin matkassa :)
9-3 LPT
"Kaasari"

93t sport kirjoitti: Lausu nyt ne maagiset sanat kuten minäkin joskus "En mä ala virittelemään, tää riittää mulle ihan hyvin vakionakin" :wink:
Voidaan sitten vuoden päästä naureskella kuinka ne lupaukset ovat kariutuneet - moneen kertaan 8)
Olen tainnut nuo sanat kavereille jo lausua. Kaverit tosin ovat kovasti yllyttäneet lastuttamaan, mutta, mutta..

oikeestaan pelottaa, että miten tommonen veteraani kestää rajumpia tehoja, vaikka ilmeisesti HOT on täysin samalla tekniikalla :?:

Onko noihin saatavilla jotain maltillisempia lastuja kuin nuo 220hp, mitä olen netistä löytänyt. 150->220hp ja 240->350NM kuullostaa aika rajulta :?
Hallu
"Hölösuu"

Saimme suomeen juuri uuden edustuksen jota varmasti kaikki ko. firman kanssa asioineet voinee suositella:
http://www.maptun.fi

Toinen "ei niin suosittu" on: (toimitusvaikeuksia)
http://www.speedparts.se

Ja kun sulla on tuo Tronic-7 systeemi niin myös BSR PPC systeemi saatavilla:
http://www.bsrab.se
http://www.prostreet.fi (saa siis suomestakin)

Yksi vaihtoehto on laittaa saabin oma virisatsi, niitäkin on osalla porukasta.

Noista kun aloitat ihmettelyn niin pääset "jyvälle" :wink:
KARELPA
"Aero"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

9-3 LPT kirjoitti:
Just tätä itse pelkään .. :(
Ääni kuuluu siis vain viitisen minuuttia aamupakkasilla. Eli kun moottori vähän lämpenee en kuule enään kyseistä ääntä. Ääni ei ole mitenkään kova, mutta semmoinen, että sen kuulee.
Nooh.. Ei kai tässä itkeminen auta. Sittenhän se tiedetään jos/kun joku hajoaa :)

Ja muijasta se vinkuminen ei kuulu :) ei yleensä ole aamuisin matkassa :)
Mulla joskus tonnarissa oli samat oireet ja turbohan se oli. Nimen omaa kun painat hiukankin kaasua niin alkaa ulina(Ei vihellys, vaan ulina). Jos tuo virittäminen ja turbon vaihto suurempaan ei kiinnosta niin se kantsii huollattaa ennen kuin ajaa sen loppuun. Remontti kohtuu halpa jos ei tarvii vaihtaa kuin laakerit. Ja hajotessaan turbo voi rikkoa koko koneen.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
9-3 LPT
"Kaasari"

KARELPA kirjoitti:
Mulla joskus tonnarissa oli samat oireet ja turbohan se oli. Nimen omaa kun painat hiukankin kaasua niin alkaa ulina(Ei vihellys, vaan ulina). Jos tuo virittäminen ja turbon vaihto suurempaan ei kiinnosta niin se kantsii huollattaa ennen kuin ajaa sen loppuun. Remontti kohtuu halpa jos ei tarvii vaihtaa kuin laakerit. Ja hajotessaan turbo voi rikkoa koko koneen.
No voi hemmetti. Kuuluiko ääni sinullakin vain kylmänä?
Mistäs löytyisi joku paja pk-seudulta, joka osaisi sanoa suoraan mikä vikana, ja ehkä myös tarvittaessa korjata tuon? Ei oikein kiinnostaisi viedä laakkoselle..
KARELPA
"Aero"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Otappa imuputki irti turbon kompurapuolelta ja katso loytyykö siivistä tuhoja ja onko imupuolella öljyä. Koita turbon akselia onko siinä välystä. Säteen suuntaista välystä saa olla(akseli on öljyfilmin varassa). mutta päittäisvälystä ei. Jos löytyy öljyä niin melkovarmasti turbo. Sit vielä savuttaako auto tyhjänkäynillä oljyn hajuista pakokaasua? Varsinkin jos olet polkenut kovin.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
9-3 LPT
"Kaasari"

KARELPA kirjoitti:Otappa imuputki irti turbon kompurapuolelta ja katso loytyykö siivistä tuhoja ja onko imupuolella öljyä. Koita turbon akselia onko siinä välystä. Säteen suuntaista välystä saa olla(akseli on öljyfilmin varassa). mutta päittäisvälystä ei. Jos löytyy öljyä niin melkovarmasti turbo. Sit vielä savuttaako auto tyhjänkäynillä oljyn hajuista pakokaasua? Varsinkin jos olet polkenut kovin.
Ei savuta, eikä vie oljyä. Savutuksen olisin kyllä huomannut.
Kävin äsken laakkosella, vai onko se nyt länsi-auto (menee tämä työpäivä näinkin).. Ei sieltä mitään tyhjentävää neuvoa tullut, mutta eivät kuulema ensimmäiseksi turboa epäilisi. En tiedä sitten. Kytkintä ja moniurahihnaa ne kovasti tuolla tarjosi, mutta täytyypä vielä tutkia.
Uusi ahdin vaihtoineen oli semmonen reilu 1k€. Pitipä tuokin kysyä siinä samalla :)

Nyt kun on tullut noita lastusivuja (kiitos 93t sport:lle linkeistä), niin täytyy sanoa, että "halvalla" saa melkoisen tehonlisäyksen, jos nuo 220 hv pitää paikkaansa.

Satuimpa siinä läniautossa käydessäni huomaamaan tien toisella puolella tommosen pikkusen pirteämmän turbopelin. Nimittäin Audin RS6:n. Ensimmäinen semmonen jonka olen livenä nähnyt. Piti tietenkin käydä kurkkimassa :)
Hallu
"Hölösuu"

Eipäs käydä kurkkimassa vieraisiin pöytiin :wink:

Kyllä ne tehonnousut on melkoisia, ja todellisia.
Tsekkaa toi, siinä tein ekaksi kiihdytyksen 0-100km/h vakiona ja sitten Speedparts: sin Stage-1: llä.

Ekana alkaa Stage-1 kiihdytys, ja kun 100km/h on saavutettu (7sek) jatkuu vakiolla kiihdytys jolla sitten saavutetaan 100km/h 8,3sek ajassa.

Eli eroa on, ja "normaalissa" ajossa tuon eron huomaa vielä selvemmin.

http://personal.inet.fi/cool/saab93t/vi ... 0steg1.wmv
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jes, tuo edellisen linkin lastu on täällä nykyään. Täytyy sanoa että "ei haittaa" normaaliajossa :) Mulla nyt oli valmiiks jo se 185hv lastu vakiona, joten tuo ei niin hirveä lisäys ollut, mutta huomaa toki. Ja kylähän kone sen kestää, harvempi sitä kaasupohjassa koko ajan ajaa...vai ajaako?? 8O :evil: :D

EDIT: lauantain ja sunnuntain välisenä yönä rikospoliisi kävi huomauttamassa liian urheilullisesta ajotavasta. Liikennesäännöt ovat kuulemma voimassa yölläkin. 8O

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin