Hajoo pää. En löydä tietoa, että jotta miten onnistuu kotikonstein muovin valaminen (siis kipsimuottiin) ynnä että mistä löytyy siihen tarvittavat matskut!
Apuva.
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Pienoismallien rakentelussa käytetty keino on valaa hartsia silikoonikumimuottiin. Homma vaatii alipaineisen tilan, jotta hartsista saadaan kuplat pois. Hyvällä pölynimurilla saa riittävän alipaineen, joten se ei ole suuri murhe. Suurin murhe on materiaalit. Itse olen hankkinut niitä viimeksi 10v sitten, jolloin homma hoitui tilaamalla Englannista (en muista firman nimeä). Saattaa olla että noita jostain saa tätänykyä jo Suomestakin. Kannattaa kysellä esim IPMS Finlandin forumilla http://www.ipmsfinland.org
Netistä varmaankin löytyy aiheesta ohjeita vaikka kuinka paljon. Esim:
Riippuen siitä mitä olet tekemässä niin yksi keino on muovilevyn "tyhjiö"muovaus muotin päälle... tässäkin usein riittävä "tyhjiö" syntyy pölynimurilla.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Uuh. Tulipa aimo läjä tietoa. Ja vieläpä nopeasti!
Nyt ongelma onkin enää tuo hinta.
Olen siis ajatellut tekeväni muutaman sisustuksen pisteosan itse, tyyliseikoista johtuen...siis noita lämmityksen säädön ja puhaltimen nopeuden vipuja.
-Bror-Erik Wallenius
Jussi kirjoitti:Riippuen siitä mitä olet tekemässä niin yksi keino on muovilevyn "tyhjiö"muovaus muotin päälle... tässäkin usein riittävä "tyhjiö" syntyy pölynimurilla.
Niin, ja tätä kohtaa en oikein ymmärtänyt?..!
-Bror-Erik Wallenius
Jussi kirjoitti:Riippuen siitä mitä olet tekemässä niin yksi keino on muovilevyn "tyhjiö"muovaus muotin päälle... tässäkin usein riittävä "tyhjiö" syntyy pölynimurilla.
Niin, ja tätä kohtaa en oikein ymmärtänyt?..!
Joo... jätin sen selittämättä kun ajattelin ettei se varmaankaan ole vaihtoehto.
Elikkäs: Tyhjiömuovauksessa tehdään positiivinen muotti, jonka päälle vedetään pehmeäksi lämmitetty muovilevy alipaineen avulla. Homma toimii aika ohuilla levyillä hyvin... esim pienoismallilentokoneiden kuomuja, rc-autojen koreja jne pystyy tekemään tällä menetelmällä.
Laitteisto on aika yksinkertainen. Tarvitaan laatikko ja sille tiivis kansi, jossa on reikiä todella tiheään. Laatikkoon yhdistetään pölynimurin letku tai jokin muu vehjes jolla voidaan imeä sieltä ilmaa pois. Lisäksi tarvitaan vielä kannen mittojen mukainen kehys, jonka saa tiiviisti puristettua kantta vasten. Muotti laitetaan kannelle ja otetaan hieman kantta suurempi pala muovilevyä. Levyä lämmitetetään tasaisesti niin että saadaan se painumaan karkeasti muotin päälle ja sitten puristetaan levyn reunat kantta vasten kehyksellä. Sitten vain pölynimurilla alipainetta laatikkoon ja peukut ylös että muovi vetäytyy täysin muottia vasten. Lämmityksen voi hoitaa monella tavalla: Kuumailmapuhallin, ipunasäteilijä jne... uunissa lämmitys ei oman kokemuksen mukaan oikein toimi.
Tämä linkki selvittänee enemmän kuin yllä oleva sepustus:
tknummelin kirjoitti:Uuh. Tulipa aimo läjä tietoa. Ja vieläpä nopeasti!
Nyt ongelma onkin enää tuo hinta.
Olen siis ajatellut tekeväni muutaman sisustuksen pisteosan itse, tyyliseikoista johtuen...siis noita lämmityksen säädön ja puhaltimen nopeuden vipuja.
eikös noita voisi sorvailla ja jyrsiä muovista? vuolla puukolla ja muotoilla viilalla? ajaa vaikka dremelillä hieman kerrassaan?
jari kirjoitti:
eikös noita voisi sorvailla ja jyrsiä muovista? vuolla puukolla ja muotoilla viilalla? ajaa vaikka dremelillä hieman kerrassaan?
Eij tjule nätti. Valamalla voisi tulla nätimpi, tarttee yrittää sitä
-Bror-Erik Wallenius
niin aika kiinnostava juttu. Muistan joskus 90 luvun alussa ystäväni oli Virossa töissä semmoisessa paikassa, jossa oli semmoinen vaakuumpöytä. Laitettiin ihan huvin vuoksi esim. shampanjapullo sinne pöydälle ja ''otettiin muotti'' Mutta muistaakseni se muovi oli aika ohutta semmoista, jota pakkauksissa käytetään. Kuinkahan paksua pystyy tekemään sillä menetelmällä-osaako joku sanoa???
jos kojelautan osista on kyse, niin pitäis olla ainakin 2-3 mm...