Se siitä tupliksesta sitten (vesipumppu kettuilee)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Eihän tämä ketään hyödytä, mutta tosiaankin tuo 4-vaihteinen kaasarisatku on paras auto, mitä tässä maailmassa olen ajanut/nähnyt.
v. -84 ja 900GL on tuon malli. Yli 350tkm mittarissa ja mitään vikaa ei ole koskaan ollut, jopa parempi, kuin tuo tämän hetkinen 900c -90.
Meni katsastuksestakin laakista läpi, vaikka oli ainoa ajopäivä kyseisellä autolla koko samaisena vuotena.
Tuolla se odottaa ajoon pääsyä. Tarkoitus olisi kuitenkin ensin jonain päivänä tehdä hiukan paremmin tuo etukulman kolarikorjaus, nyt on vain lekalla ja pakkelilla oiottu. Uutta konepeltiä, etulokasuojaa yms. ja auto on taas vanhassa loistossaan. Harmittaa todella, että tuo kolaroitiin, kun on tosiaankin ollut niin loistava vehje. Eikä ollut edes oma syy, vaikka nuoren miehen niskaanhan se syy poikkeuksetta kaadetaan. :( Niin katkera..
Ikinä en kyllä tuota kuitenkaan hukkaa, sen verran arvostan ja kumarran sitä, enkä vähiten siksi, että takuulla pelasti henkeni silloin.
Ihan tulee tippa linssiin :cry:..

Ja asian ydin on siinä, että jos jostakin löytää ehjäkorisen 4-vaihteisen kaasarisatkun, voi ainakin autoilun saralla olla maailman onnellisin ihminen.
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

moottori

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

etsi moottorin luovuttajaksi h koneinen 99 tai 900 ja tee rintapeltiin vesipumpun tarvima tila ei iso homma .moottorin luovuttaja autoja löytyy .edullisesti jopa autoliikkeistä
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Breadfan86 kirjoitti:Perkele teiän kanssa. Nyt mä rupesin tosissani harkittemaan tuota satkua 8O Syökö nelivaihteiset yleisesti enemmän bensiiniä kuin viisivaihteiset samassa nopeudessa. Ainakaan tolla tupliksella ei viittiny ajaa 85 kovempaa juuri tuo kulutuksen ja helvetinmoisen mekkalan takia.
Itse päästelin sekä GLs satkulla että GL(s) tupliksella (tupliksessa tosin h-kone) 4v-lootalla siinä missä 5-vaihteisellakin, kulutus oli 7,8 -> 10 riippuen miten rääkkäsi, taisi sitä toistakymmentäkin mennä, kun innostuin moottoritietä keväällä päästämään. Ei nuo kuitenkaan syöppöjä ole.

Meteli ei mua ainakaan ole haitannut. Sitäpaitsi vanhan auton kuuluu pitää ääniä, muuten joku luulee uudeksi. :wink:

Ja omalla '76:lla ihannenopeus äänien suhteen on 80-90km/h, mutta satanenkin menee tasaisen hyrinän kera.

Edit: Ja jostain kumman syystä 4-vaihteisilla ei tarvitse etsiä vaihteita vaikka olisi 500tkm mittarissa, yleensä 5-vaihteiset ovat ulvovia arpakoneita, ainakin omalla kohdalla.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Löytyyhän siitä nelilovisesta hyviäkin puolia. Talvisin sitä toivoo tuommosta 4-vaihteista itsellekkin, onhan se selvästi mukavampi ajaa Suomen talvinopeuksilla. Viides vaihde on liian harva 80km/h nopeuteen, 5-vaihteisen nelonen taas liian lyhyt samassa nopeudessa. Vielä kun lisätään nuo monin paikoin vaihtuvat 60/70km/h risteysnopeudet, saa 5-vaihteista olla kepittämässä kokoajan. Nelilovisessa kun saa kuuskymppiä tauluun ja syöttää laatikolle nelosta, saa ajella rauhassa sen kummemmin miettimättä nopeutta. Meneehän se lähes yhtä äänettömästi satasessaki, moottoritienopeuksissa alkaa jo ääni kuulua.
Mutta ainakin itselle Saabin koneen ääni on kuin musiikkia, paitsi paljon parempaa. Usein risteyksestä kiihdyttäessä, ohituksissa yms. radio saa luvan sulkeutua ja tehdä tilaa kauniimmille äänille..
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

lefa42 kirjoitti:Eikö kenelläkään muka olisi myydä kokonaista ehjää B-konetta, ehkäpä sellaista mallia johon pumppu vielä löytyisi, jos kerran kone on pois noussut, niin kyllähän sinne toinen tilallekin tipahtaa?

Tuo 99 vaan on niin komean näköinen ikäisekseen, että saisi pysyä liikenteessä. :?
Mie olen ite miettinyt, mitä tekisin tuolle omasta 99:stä yli jäävälle B-koneelle, joka käy ja kukkuu? Vesipumppu vuotaa ja jakoketju on venähtänyt. Pitäisi varmaan avata se sitten kun olen nostanut pois ja katsoa sylinterien kuluneisuus. Ainakin eräät museoautojen rakentajat ovat tietojenimukaan törmänneet sellaiseen hauskuuteen, ettei tahdo enää löytyä vähän ajettuja lohkoja joihin uudet männät olisivat ilman porausta laitettavissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

akyttala kirjoitti:Löytyyhän siitä nelilovisesta hyviäkin puolia. Talvisin sitä toivoo tuommosta 4-vaihteista itsellekkin, onhan se selvästi mukavampi ajaa Suomen talvinopeuksilla. Viides vaihde on liian harva 80km/h nopeuteen, 5-vaihteisen nelonen taas liian lyhyt samassa nopeudessa. Vielä kun lisätään nuo monin paikoin vaihtuvat 60/70km/h risteysnopeudet, saa 5-vaihteista olla kepittämässä kokoajan. Nelilovisessa kun saa kuuskymppiä tauluun ja syöttää laatikolle nelosta, saa ajella rauhassa sen kummemmin miettimättä nopeutta. Meneehän se lähes yhtä äänettömästi satasessaki, moottoritienopeuksissa alkaa jo ääni kuulua.
Mutta ainakin itselle Saabin koneen ääni on kuin musiikkia, paitsi paljon parempaa. Usein risteyksestä kiihdyttäessä, ohituksissa yms. radio saa luvan sulkeutua ja tehdä tilaa kauniimmille äänille..
Minä kanssa olen pitänyt kovasti tuosta nelilovisesta askista, joka on 99cc:ssäni. 40km/h ylöspäin voi huruutella nelosella ja kivasti menee. Ehkä vaihdan ensiön nykyisestä sikatiheestä 4:stä 5:een, jotta saisi hitusen putoamaan matka-ajossa kierroslukua. Tuohon matkustamon meluun vaikuttaa tietysti pakoputken kunto ja konepellin äänieristys. Ei tartte kummoinen halkeama olla pakoputkessa siellä etupöntön maisemissa, kun koppi täytyy hirveellä mölinällä tuossa 3000rpm:n tietämillä. Kaikista erikoisintahan tuossa on juuri se, ettei auto mölyä ulospäin, vain juuri matkustamoon tuollaisessa tapauksessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

olisiko nelivaihteisetkin lootatkin jo pidemmällä välityksillä satkuissa? mulla oli pari päivää 83 vuoden 4-lootainen satku ja ei se ollut sellainen meuhkaaja kun jotkut vanhemmat nelivaihteiset tuplaysit.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Breadfan86 kirjoitti:Perkele teiän kanssa. Nyt mä rupesin tosissani harkittemaan tuota satkua 8O Syökö nelivaihteiset yleisesti enemmän bensiiniä kuin viisivaihteiset samassa nopeudessa. Ainakaan tolla tupliksella ei viittiny ajaa 85 kovempaa juuri tuo kulutuksen ja helvetinmoisen mekkalan takia.
Siihen nelivaihteiseen on myös helppo vaihtaa niitä ensiövälityksiä oman maun mukaan. Esim. kun pistää seiskan ensiön niin kokonaisvälitys tais olla pidempi mitä vastaavas viisvaihteisessa ja tosiaan omat havainnot tukee myös tuota että ovat yleensä äänettömämpiä.

Paimiosta löytyis myös yks 99 missä olis b-kone ylimääräsenä, kunnosta ei ole muuta tietoa kuin edellisen omistajan sana.
Jos jaksaa asennella vesiletkut ja sulakkeet asennella paikoilleen niin koeajollekin pääsee. Kallis tuo ei olis...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lucaf kirjoitti:olisiko nelivaihteisetkin lootatkin jo pidemmällä välityksillä satkuissa? mulla oli pari päivää 83 vuoden 4-lootainen satku ja ei se ollut sellainen meuhkaaja kun jotkut vanhemmat nelivaihteiset tuplaysit.
Vm 1979 Saab 900, vaihteisto G34402, kokonaisvälityssuhde 4-vaihteella 3,76.
Vm 1979 Saab 900 Turbo, vaihteisto G44602, kokonaisvälityssuhde 4-vaihteella 3,26
Vm 1981 Saab 900, vaihteisto G34504, kokonaisvälityssuhde 4-vaihteella 3,50
Vm 1982 Saab 900, vaihteisto G34406, kokonaisvälityssuhde 4-vaihteella 3,55
Vm 1983 Saab 900 GL, vaihteisto G34406, kokonaisvälityssuhde 4-vaihteella 3,55
Vm 1984-86 Saab 900 GL, vaihteisto G34506, kokonaisvälityssuhde 4-vaihteella 3,30
Vm 1987 Saab 900c, vaihteisto G34508, kokonaisvälityssuhde 4-vaihteella 3,30
Vm 1987-88 Saab 900 i, vaihteisto G34408, kokonaisvälityssuhde 4-vaihteella 3,55

http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm


Vm 1977 Saab 99, kokonaisvälityssuhde 4-vaihteella 3,9
Vm 1978 Saab 99, kokonaisvälityssuhde 4-vaihteella 3,8
Vm 1978 Saab 99 Turbo, kokonaisvälityssuhde 4-vaihteella 3,5
Vm 1979 Saab 99, kokonaisvälityssuhde 4-vaihteella 3,8
Vm 1979 Saab 99 Turbo, vaihteisto G44601, kokonaisvälityssuhde 4-vaihteella 3,3

http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... ios?full=1


Vm 1983-85 Saab 900 Turbo, kokonaisvälityssuhde 3-vaihteella 3,22

http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... eed?full=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo viimeinen taisi olla automaatti, kun kolmosella tommonen välityssuhde.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Enskahan on ne rattaat ensiövälityksessä jotka pyörittää sitä ketjua. Ensiövälityksen rattaat vaihtamalla muutetaan sitten välitystä ja samalla ketjulla toimii, pitäis ainakin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin