T8 kannentiivisteen vaihto
T8 kannentiivisteen vaihto
Saisinko vinkkejä miten olette operaation suorittaneet.
Aikanaan B-koneessa nokkaketjun sai ruuvattua kiinni siihen päähän mutta mitenkäs tässä H-koneessa? Jostain lueskelin ruuvarilla kiilausta jne. mutta kuis oikeasti käytännössä olette tehneet?
Mitäs muuta huomionarvoista?
- Jorma
Aikanaan B-koneessa nokkaketjun sai ruuvattua kiinni siihen päähän mutta mitenkäs tässä H-koneessa? Jostain lueskelin ruuvarilla kiilausta jne. mutta kuis oikeasti käytännössä olette tehneet?
Mitäs muuta huomionarvoista?
- Jorma
Apuva, Lux pitäisi saada liikenteeseen.
Ymmärsin, että täällä olisi tuon operaation suorittaneita pilvin pimein?
Vuosimalli -84 ja 8-tappinen turbo.
Kuinka siis irroittaa nokkaketju. Jotain kiilaa sinne ahtaimpaan paikkaan eli kiristimen kohdalle löysäämään ketjua? Pitääkö kiristintä jollain muulla irroitella/löysätä? Akselista irroituksen jälkeen ei tarvitse kiinnittää mihinkään kunhan pysyy kohdallaan?
- Jorma
Ymmärsin, että täällä olisi tuon operaation suorittaneita pilvin pimein?
Vuosimalli -84 ja 8-tappinen turbo.
Kuinka siis irroittaa nokkaketju. Jotain kiilaa sinne ahtaimpaan paikkaan eli kiristimen kohdalle löysäämään ketjua? Pitääkö kiristintä jollain muulla irroitella/löysätä? Akselista irroituksen jälkeen ei tarvitse kiinnittää mihinkään kunhan pysyy kohdallaan?
- Jorma
-
- "Hölösuu"
Itse vaihtelin tuossa joulukuussa tiivisteen ihka ensimmäistä kertaa.
Minä irroitin sen nokkaketjun/rattaan siittä nokka-akselista. lähti pois helposti, en muistaakseni löysännyt edes ketjunkiristintä mutta sen voi kyllä tehdä. Muistaa vaan irroittaessa katsoa että rattaan merkit on kohdallaan. Itse pidin ketjua sen verran tiukalla että se ei pääse putoamaan alaapäässä olevalta rattaalta poijes. Takaisin laittaessa pitää rakentaa sellainen työkalu jolla ketjunkiristin saadaan löysättyä. n. 15-20cm pitkä ja riittävän paksu rautalangan pätkä jossa toisessa päässä on sellainen koukku jolla saa ketjuniristimen läpästä vedettyä. Sen läpän löytää sieltä kun taskulampulla katselee vaikea selittää...katso tuo kuva jos yhtään auttaa
http://www.angelfire.com/crazy/tombster ... saapi3.jpg
sitten vaan vetää läpästä ja hitusen voimaa peliin että saa rattaan takaisin akselille, itse tein yksin mutta 4 kättä ei yhtään huonompi vaihtoehto. Näin itse sen nokkaketjun irroitin/ laitoin takasin helposti meni ja hyvin on sen puolesta saapi pelannut, tosin muut viat vaivaa aikasta lailla.
Jos jonkun mielestä neuvoin päin honkia niin korjatkaa, kun ihan ilman mitää aiempaa kokemusta moisen tein...[/img]
Minä irroitin sen nokkaketjun/rattaan siittä nokka-akselista. lähti pois helposti, en muistaakseni löysännyt edes ketjunkiristintä mutta sen voi kyllä tehdä. Muistaa vaan irroittaessa katsoa että rattaan merkit on kohdallaan. Itse pidin ketjua sen verran tiukalla että se ei pääse putoamaan alaapäässä olevalta rattaalta poijes. Takaisin laittaessa pitää rakentaa sellainen työkalu jolla ketjunkiristin saadaan löysättyä. n. 15-20cm pitkä ja riittävän paksu rautalangan pätkä jossa toisessa päässä on sellainen koukku jolla saa ketjuniristimen läpästä vedettyä. Sen läpän löytää sieltä kun taskulampulla katselee vaikea selittää...katso tuo kuva jos yhtään auttaa
http://www.angelfire.com/crazy/tombster ... saapi3.jpg
sitten vaan vetää läpästä ja hitusen voimaa peliin että saa rattaan takaisin akselille, itse tein yksin mutta 4 kättä ei yhtään huonompi vaihtoehto. Näin itse sen nokkaketjun irroitin/ laitoin takasin helposti meni ja hyvin on sen puolesta saapi pelannut, tosin muut viat vaivaa aikasta lailla.
Jos jonkun mielestä neuvoin päin honkia niin korjatkaa, kun ihan ilman mitää aiempaa kokemusta moisen tein...[/img]
Heh tuollahan se kiristin on mutta mistäs tuon tietää kumpaa mallia on ennen kuin rupeaa voimaa käyttämään
Näyttää pieneltä tangolta jossa matala hammastus.
Mites muuten kannen pulttien kanssa, pitäisikö vaihtaa? Ovat sitä vanhempaa mallia elikkä ei torx tyyppiä.
Edit: lisäkysymys eli mitä kokoa nuo turbon pakosarjaan kiinnittävät pultit on? 17 milliä on liian iso, 16 liian pieni ja 5/8 menisi vain lyömällä eli hiukka liian pieni sekin.
- Jorma

Mites muuten kannen pulttien kanssa, pitäisikö vaihtaa? Ovat sitä vanhempaa mallia elikkä ei torx tyyppiä.
Edit: lisäkysymys eli mitä kokoa nuo turbon pakosarjaan kiinnittävät pultit on? 17 milliä on liian iso, 16 liian pieni ja 5/8 menisi vain lyömällä eli hiukka liian pieni sekin.
- Jorma
-
- "Hölösuu"
No joo ton kuvan jonka tohon tuikkasin niin siinä nuolen kärjen kohdalla vähän näkyy se "läppä" mistä mä nyin, tai ainakin siellä suunnalla se on, se liikku jonkun sentin ylöspäin kun siitä sormella vetää. Mulla se löystytti sen verran että sen rattaan sai kyllä paikalle ilman väkivaltaa. Tuolla lailla mä sen sain ja omani on samaa vuosimallia samalla koneella niin aattelin että jos olisi samanlainen, tiedä sitten..
jos ei ole samanlainen niin toivottavasti joku muu osaa kertoa miten homma hoidetaan...

Kansi on irti. Olikin 15 mm pulteilla.
Ohessa pari kuvalinkkiä.
Toisesta näkyy se ketjunkiristinkin josta ei kyllä lohkon ulkopuolelle tule pulttia?
Uudessa kannentiivisteessä on ylimääräisten reikien lisäksi ne oikeat reiät pienempiä kuin alkuperäisessä. Haitanneeko?
http://www.pitro.com/jorma/lohkotii.jpg
http://www.pitro.com/jorma/kansi.jpg
- Jorma
Ohessa pari kuvalinkkiä.
Toisesta näkyy se ketjunkiristinkin josta ei kyllä lohkon ulkopuolelle tule pulttia?
Uudessa kannentiivisteessä on ylimääräisten reikien lisäksi ne oikeat reiät pienempiä kuin alkuperäisessä. Haitanneeko?
http://www.pitro.com/jorma/lohkotii.jpg
http://www.pitro.com/jorma/kansi.jpg
- Jorma
Hmh kansi on nyt koneistamossa ja pikaisen vilkaisun perusteella ei ainakaan pahasti ole vuotanut.
Mikäs tuollaisen savutusoperaation voisi muu aiheuttaa?
Öljyssä näkyi vaaleaa ainetta tämän savutusoperaation jälkeen ja haisi bensalle. Nyt tikkua kun katsoo niin on puhtaan näköinen. Jäähdytysneste oli normaalin väristä ja normaali määrä.
Turbolla on ajettu remontin jälkeen muutama tuhat kilsaa ja se on pelittänyt moitteetta eikä ole ääntänyt.
Ei kai öljyrenkaat tms. voi yhtäkkiä tuollaista tehdä?
- Jorma
Mikäs tuollaisen savutusoperaation voisi muu aiheuttaa?
Öljyssä näkyi vaaleaa ainetta tämän savutusoperaation jälkeen ja haisi bensalle. Nyt tikkua kun katsoo niin on puhtaan näköinen. Jäähdytysneste oli normaalin väristä ja normaali määrä.
Turbolla on ajettu remontin jälkeen muutama tuhat kilsaa ja se on pelittänyt moitteetta eikä ole ääntänyt.
Ei kai öljyrenkaat tms. voi yhtäkkiä tuollaista tehdä?
- Jorma
Turbo väljä ja kansikin sen verran falskas että plaanattiin. Ensi viikolla saa tuomion tuohon turboon, eli saapiko vielä korjattua vai pitääkö laittaa uusi. Voitelun puutteesta turbo kuitenkin oli kärsinyt. Tiedä sitten johtuiko kannesta vai appiukon viimekesäisistä ajeluista
Kehui, että kulki tosi hyvin. Muistikohan jäähdytellä kun ei aina muista vaihdekeppiäkään käyttää.