Elikkä tuplakaasareilla varustettu SAAB käynnistyy kylmänä todella huonosti. O asteen paikkeilla vielä jotekuten, mutta kun on - 10 astetta pakkasta, niin alkaa jo olla aika mahdotonta käyntinlähtö.
Moottori jaksaa juuri ja juuri kyllä käydä startin avulla, mutta ei omin voimin. Kaasun ei pysty koskemaan ollenkaan.
Mikähän siinä vois olla vikana? Jotkut säädöt ehkä pielessä? Ryyppyjen pitäisi kyllä toimia. Lämmittäminen lohkolämmittimellä auttaa kummasti asiaa.
Luulisi että seos on liian laihaa.
Tuplakaasarillisen huono kylmäkäynnistyvyys
On
Joo mitä suuremmalla todennäköisyydellä kärkiväli on kunnossa, koska auto on sen verran uusi että siinä on tämä ns. kärjetön sytytysjärjestelmä. Tuplakaasarit on tähän asennettu jälkeen päin.
Tilanne oli se että autoa vähän fiksailtiin kesällä, ja samalla tarkasteltiin kohokammioiden tuuletuksen säätöjä, sekä tiivistettiin ryyppyjä. Tuntui että aika rikkaalla kävi. Esim. säätämällä kohokammiontuuletusventtiilit tietyllä lailla, sai auton sauhuttamaan varsin paljon. Samaten röpötti sillain ryyppy päällä.
Autoa ei kuitenkaan saatu katsastuksesta läpi, koska pakokaasuarvot olivat noin kaksinkertaiset. Niin korjaamolla asentajalla (ei kyllä ollut ammattitaitoakaan saati viitseliäisyyttä) oli vaikeuksia säädöissä. Seossäätö ei tuntunut vaikuttavan juuri mitään. Auto kyllä saatiin lopulta säätöihin säätämällä tyhjäkäyntiä.
Tämän jälkeen kohokammioita säädettiin itse ohjeiden mukaan (joskaan en itse säätänyt viimeistä säätöä). Samaten olen saatänyt seokset nyt siten että ruuvit on auki 1 ½ kierrosta. Toi yksikierrrostuntuu olevan optimi.
Tuntuu kuitekin että ryypyt ei rikasta seosta tarpeeksi (etenkään alussa, joilloin tarve on suurin). Kaasuläpänavautuma minulla on kyllkin nyt ollut niin isolla kun sen saa. Kone käy nopeata joutokäyntiä noin 3000 rpm lämpimänä. Että jos sitten seuraavaksi sen kimppuun (mutta kun tallikin on varattu, eikä oo vielä juurikaan pakkasia ollu, sekä on muitakin juttuja kuin auto, ja olen laiska).
EGR-järjestelmä autossani on toiminassa. Minulla on näet sellainen erikoismalli, jossa siis on tämä EGR ja sitten myös ne sellaiset putket jotka lähtee kohokammioidentuuletusventtiilien ulostuloista sinne kaasutinten alle olevaan sähköventtiiliin.
Hieno ja monimutkainen, mutta tuntuu vähän olevan sellainen henkimaailman vehje (ainakin kun vanhaksi tulee, ovat noin 1982-1984 autosta jolla oli ajettu 220 tkm muka). Kaasuttimet on kyllä kunnostettu.
Mutta mikäs oli niillä ryypyn yläpuolella olevien kalvojen tehtävä? Siis oliskos ne ne By-Pass-kalvot? Niissä on sellaisett jousetkin ja ulostulo ulkoilmaan sihdin kautta.
Aattelin jos tekis EGR-sellaisen käsikäyttöisen venttiilin tuon automaatti ohjauksen lisäksi, siis vaikkapa jostain palloventtiilistä.
Tilanne oli se että autoa vähän fiksailtiin kesällä, ja samalla tarkasteltiin kohokammioiden tuuletuksen säätöjä, sekä tiivistettiin ryyppyjä. Tuntui että aika rikkaalla kävi. Esim. säätämällä kohokammiontuuletusventtiilit tietyllä lailla, sai auton sauhuttamaan varsin paljon. Samaten röpötti sillain ryyppy päällä.
Autoa ei kuitenkaan saatu katsastuksesta läpi, koska pakokaasuarvot olivat noin kaksinkertaiset. Niin korjaamolla asentajalla (ei kyllä ollut ammattitaitoakaan saati viitseliäisyyttä) oli vaikeuksia säädöissä. Seossäätö ei tuntunut vaikuttavan juuri mitään. Auto kyllä saatiin lopulta säätöihin säätämällä tyhjäkäyntiä.
Tämän jälkeen kohokammioita säädettiin itse ohjeiden mukaan (joskaan en itse säätänyt viimeistä säätöä). Samaten olen saatänyt seokset nyt siten että ruuvit on auki 1 ½ kierrosta. Toi yksikierrrostuntuu olevan optimi.
Tuntuu kuitekin että ryypyt ei rikasta seosta tarpeeksi (etenkään alussa, joilloin tarve on suurin). Kaasuläpänavautuma minulla on kyllkin nyt ollut niin isolla kun sen saa. Kone käy nopeata joutokäyntiä noin 3000 rpm lämpimänä. Että jos sitten seuraavaksi sen kimppuun (mutta kun tallikin on varattu, eikä oo vielä juurikaan pakkasia ollu, sekä on muitakin juttuja kuin auto, ja olen laiska).
EGR-järjestelmä autossani on toiminassa. Minulla on näet sellainen erikoismalli, jossa siis on tämä EGR ja sitten myös ne sellaiset putket jotka lähtee kohokammioidentuuletusventtiilien ulostuloista sinne kaasutinten alle olevaan sähköventtiiliin.
Hieno ja monimutkainen, mutta tuntuu vähän olevan sellainen henkimaailman vehje (ainakin kun vanhaksi tulee, ovat noin 1982-1984 autosta jolla oli ajettu 220 tkm muka). Kaasuttimet on kyllä kunnostettu.
Mutta mikäs oli niillä ryypyn yläpuolella olevien kalvojen tehtävä? Siis oliskos ne ne By-Pass-kalvot? Niissä on sellaisett jousetkin ja ulostulo ulkoilmaan sihdin kautta.
Aattelin jos tekis EGR-sellaisen käsikäyttöisen venttiilin tuon automaatti ohjauksen lisäksi, siis vaikkapa jostain palloventtiilistä.
SAAB
Re: On
Ryyppy imee ilmaa sitä kautta,kimmoisa kirjoitti:Mutta mikäs oli niillä ryypyn yläpuolella olevien kalvojen tehtävä? Siis oliskos ne ne By-Pass-kalvot? Niissä on sellaisett jousetkin ja ulostulo ulkoilmaan sihdin kautta.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 890#183890
Vieläkö ryyppykotelot on tiivisteliimalla tiivistetty?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
muistas vaan
Joo kun vaan aina muistas kaikki, siis mikä tehtävä on kaikilla osilla ja ehtis kaikkiin tutustuunkin.
Joo ei niitä nyt ihan tiivisteliimalla oo laitettu kiinni. Vois kyllä olla hyvä ratkaisu. Tein ite niihin sellasesta tiivistepaperista pienet tiivisteet.
Niin joo täytyy nyt kattellä niitä säätöjä.
Joo ei niitä nyt ihan tiivisteliimalla oo laitettu kiinni. Vois kyllä olla hyvä ratkaisu. Tein ite niihin sellasesta tiivistepaperista pienet tiivisteet.
Niin joo täytyy nyt kattellä niitä säätöjä.
SAAB
Ne ryypyn kiekossa olevat pienenpienet ilmareiät tahtovat hapettua umpeen. Ne ainakin kannattaa tarvittaessa liuottaa etikalla tai tenulla auki. Lopuksi puhallus paineilmalla. Lämpötilakompensaattorien venttiilit pitää olla kylmänä kiinni. Ryyppyjen tai kaasuläppien synkronointi voi myös olla pielessä tai sitten ilmavuotoa jossakin. Eli näistä aloittaisin.
Pakokaasun kierrätys kannattaa tukkia, se ei ainakaan paranna käyntiä.
Tietoa kaasuttimesta:
http://iai.eivd.ch/users/fwi/cars/docs/ ... tuning.pdf
Lopussa käsiteltyä SU-kaasutinta ei pidä sekoittaa tähän.
Pakokaasun kierrätys kannattaa tukkia, se ei ainakaan paranna käyntiä.
Tietoa kaasuttimesta:
http://iai.eivd.ch/users/fwi/cars/docs/ ... tuning.pdf
Lopussa käsiteltyä SU-kaasutinta ei pidä sekoittaa tähän.
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis