Katsastuskiemuroita
Katsastuskiemuroita
Olisi huomenna uusintakatsastus, kun jäi kiinni jarruista ja käsijarrusta.
Hiukan pelkään saavatko käsijarrua (edessä) korjattua kun jäi tuo tehdaskorjattu satula nyt tähän hätään saamatta?
Mites on, mitä tapahtuu jos ei menekään huomenna uusintakatsastuksesta läpi (rek.viime.nro 8 ). Antaako setä kuukauden lapun vai miten menee?
Hiukan pelkään saavatko käsijarrua (edessä) korjattua kun jäi tuo tehdaskorjattu satula nyt tähän hätään saamatta?
Mites on, mitä tapahtuu jos ei menekään huomenna uusintakatsastuksesta läpi (rek.viime.nro 8 ). Antaako setä kuukauden lapun vai miten menee?
Jos autossa leima on mennyt pitkäksi ja viet sen vuosikatsastukseen kuukausia tämän päivämäärän jälkeen esim. auto on 3 ja viet sen vasta marraskuussa ja ei mene ekalla läpi, niin eikö aina tule korjausluppa ja näyttö kuukauden sisällä? Ei tietenkään ole kuukauden ylittäviä ajoaikoja...carimat kirjoitti:Sitä "vanhaa" kuukauden armonaikaahan ei enää ole, eli jos auto pitää esim rek.no viimosen perusteella katsastaa välillä elo-marras (4 kk ennen), ajo loppuu liikenteessä marraskuun viimonen päivä.Konttorin kautta lupa ajo katsastukseen (vaihtelee kait) /korjaamolle ja sieltä leimalle.Ei kuukauden ylittäviä ajoaikoja normaalin katsastus ajan jälkeen.
Siis eikö ole niin, että jos kärry ei mene huomenna läpi, tulee uusi alusta alkava vuosikatsastus ja mahdollinen uusi kuukauden vikalappu?
Ei, vaan jos et katsastusajan päättyessä ole onnistunut hankkimaan leimaa (3-loppuisessa autossa maaliskuun loppuun mennessä), saat ajaa ainoastaan korjaamolle tai varattuun katsastukseen.tkrakas kirjoitti:Siis eikö ole niin, että jos kärry ei mene huomenna läpi, tulee uusi alusta alkava vuosikatsastus ja mahdollinen uusi kuukauden vikalappu?
http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=991
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ok, mutta mitä tuo kaksi kuukautta sitten tuossa tarkoittaa?jus kirjoitti:Ei, vaan jos et katsastusajan päättyessä ole onnistunut hankkimaan leimaa (3-loppuisessa autossa maaliskuun loppuun mennessä), saat ajaa ainoastaan korjaamolle tai varattuun katsastukseen.tkrakas kirjoitti:Siis eikö ole niin, että jos kärry ei mene huomenna läpi, tulee uusi alusta alkava vuosikatsastus ja mahdollinen uusi kuukauden vikalappu?
http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=991
Ajoneuvoa voidaan käyttää korjattuna enintään kahden kuukauden ajan katsastuksessa hylkäämisen jälkeen, mikäli katsastus on tehty ajoneuvon katsastusaikana. Ajoaikaa on kuitenkin aina katsastusajan päättymiseen asti, mikäli kahden kuukauden ajoaika päättyy aikaisemmin kuin ajoneuvon katsastusaika, eikä ajoneuvoa ole määrätty ajokieltoon.
Oma kärryhän on käytetty katsastuksessa varsinaisena "ajoneuvon katsastusaikana".
Sitä, että jos yrität hakea leimaa maaliskuun puolivälissä, mutta saat vikalistan, saat ajaa siitä päivästä kaksi kuukautta eteenpäin (auto korjattuna) ja hakea leiman toukokuun puoliväliin mennessä. Jos unohdit käydä kahden kuukauden sisällä vikalapusta jälkitarkastuksessa, saat ajaa ainoastaan korjaamolle ja katsastukseen. Nyt on jo mennyt aika monta kuukautta enemmän kuin kaksi kuukautta tuosta maaliskuusta. Ainoastaan hankkimalla leiman saat ajoaikaa.tkrakas kirjoitti:Ok, mutta mitä tuo kaksi kuukautta sitten tuossa tarkoittaa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Eikö tästä katsastuksesta ole ihan turha hikoilla ? Jos vanhassa saappaassa on vikaa eikä rahaa/aikaa leimata, niin ajelee vain ihan rauhassa normaaliin tapaan. Riski kiinnijäämisestä on häviävän pieni. Liikennevakuutus kannattaa autosta kuitenkin aina maksaa.
Meillä suomalaisilla on ihmeellinen määräysten ja viranomaisten kunnioittamisen pelko. Ei katsastamattomalla autolla ajaminen nyt mikään niin iso rötös ole.
Meillä suomalaisilla on ihmeellinen määräysten ja viranomaisten kunnioittamisen pelko. Ei katsastamattomalla autolla ajaminen nyt mikään niin iso rötös ole.

#2172
Itse näen katsastamattoman auton epäkuntoisena, ja siis riskinä. Varsinkin jos kyse on jarruista.95power kirjoitti:Eikö tästä katsastuksesta ole ihan turha hikoilla ? Jos vanhassa saappaassa on vikaa eikä rahaa/aikaa leimata, niin ajelee vain ihan rauhassa normaaliin tapaan. Riski kiinnijäämisestä on häviävän pieni. Liikennevakuutus kannattaa autosta kuitenkin aina maksaa.
Meillä suomalaisilla on ihmeellinen määräysten ja viranomaisten kunnioittamisen pelko. Ei katsastamattomalla autolla ajaminen nyt mikään niin iso rötös ole.
Edit: Omani on katsastettu ajallaan, miksei siis muidenkin olisi.

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
-
- "Turbo"
- Viestit: 202
- Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 20:49
- Paikkakunta: IISALMI
katsastuskiemuroita
Eikä se vakuutusyhtiökään varmaan korvaustilanteessa katso suopeasti, jos ajelee katsastamattomalla autolla. Ei muuta kuin jälkitarkastukseen 

-SAAB 900 Convertible T16 vm.86, Saab 900 Aero T16 -90
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
Re: katsastuskiemuroita
Ei vaikuta mitään korvauksiin. Oleellista on se, että autossa on voimassa oleva liikennevakutuus.Turbo16 CD kirjoitti:Eikä se vakuutusyhtiökään varmaan korvaustilanteessa katso suopeasti, jos ajelee katsastamattomalla autolla. Ei muuta kuin jälkitarkastukseen

#2172
Katsastamaton = epäkuntoinen, katsastettu = kunnossalefa42 kirjoitti: Itse näen katsastamattoman auton epäkuntoisena, ja siis riskinä. Varsinkin jos kyse on jarruista.
Edit: Omani on katsastettu ajallaan, miksei siis muidenkin olisi.
Kovin on yksinkertainen maailmankuvasi

Ja kun sun autos on nuhapumppu, niin muillakin pitää olla


Viimeksi muokannut 95power, Ti Marras 29, 2005 23:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2172
Re: katsastuskiemuroita
Toivottavasti tähän tulee muutos, vuoden aikana, jonka leima kestää ehtii autoon tulla yhtä sun toista ajoturvallisuuteen vaikuttavaa vikaa.95power kirjoitti:Ei vaikuta mitään korvauksiin. Oleellista on se, että autossa on voimassa oleva liikennevakutuus.Turbo16 CD kirjoitti:Eikä se vakuutusyhtiökään varmaan korvaustilanteessa katso suopeasti, jos ajelee katsastamattomalla autolla. Ei muuta kuin jälkitarkastukseen
En väitä että omat autoni olisivat hienossa ja hyvässä kunnossa ikäisikseen (paitsi tietty kuningasauto 99), mutta kyllä nuo kriittiset asiat, kuten jarrut, valot, iskunvaimennus ovat kunnossa, ja pitääkin olla, renkaita unohtamatta.
Edit: Tietääkseni kuitenkin, jos vahinkoautoa aletaan tutkimaan ja havaitaan selkeä vika, joka onnettomuuden aiheuttaa, vaikuttaa myös korvauksiin.
Katsastamaton = epäkuntoinen, katsastettu = kunnossa95power kirjoitti:[quote="lefa42
Itse näen katsastamattoman auton epäkuntoisena, ja siis riskinä. Varsinkin jos kyse on jarruista.
Edit: Omani on katsastettu ajallaan, miksei siis muidenkin olisi.
Kovin on yksinkertainen maailmankuvasi

Ja jos sun autos on nuhapumppu, niin muillakin pitää olla

Aiheen autossa muistaakseni jarruhuolia...

Ja jos autoni on nuhapumppu, niin muut saa tulla ohitse.

EDIT: Vain köyhillä on kiire..
Edit: Ja kyllä, ajoin autoni korjaamolle katsastuskonttorilta, vaikka se hyväksyttiinkin, vain siksi, etten itse hyväksynyt huomaamiani vikoja, sellainen on maailmankuvani.
Viimeksi muokannut lefa42, To Joulu 15, 2005 13:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Pointtina ( ja faktatietona ) tämän katsastuksen suhteen voidaan todeta, että katsastamattomalla autolla voi maassamme ajaa täysin ongelmitta. Ja jos käry käy paskojen toimesta, ovat seuraukset naurettavan pienet.
Harva tietää asioiden todellista laitaa ja investoi turhaan katsastukseen.
Autonsa voi pitää kunnossa katsastuksesta riippumatta. Ei ihmisiä tarvitse mielestäni holhota ryssäasenteella.
Onnettomuuden sattuessa ratkaisevaa on ainoastaan se, että autossasi on voimassaoleva liikennevakuutus. Auton kunto tutkitaan - jos aihetta ilmenee - täysin riippumatta siitä onko autoa katsastettu vai ei.
Katsastamattomalla autolla ajo toimii kuin junan vessa. Arvaa mistä tiedän?

Harva tietää asioiden todellista laitaa ja investoi turhaan katsastukseen.
Autonsa voi pitää kunnossa katsastuksesta riippumatta. Ei ihmisiä tarvitse mielestäni holhota ryssäasenteella.
Onnettomuuden sattuessa ratkaisevaa on ainoastaan se, että autossasi on voimassaoleva liikennevakuutus. Auton kunto tutkitaan - jos aihetta ilmenee - täysin riippumatta siitä onko autoa katsastettu vai ei.
Katsastamattomalla autolla ajo toimii kuin junan vessa. Arvaa mistä tiedän?

#2172
Jos yksi ei maksa, muut maksavat enemmän, tämähän vaikuttaa siltä, kuin kyse olisi tv-lupamaksusta (jonka myös maksan, koska on televisio).95power kirjoitti:Pointtina ( ja faktatietona ) tämän katsastuksen suhteen voidaan todeta, että katsastamattomalla autolla voi maassamme ajaa täysin ongelmitta. Ja jos käry käy paskojen toimesta, ovat seuraukset naurettavan pienet.![]()
Harva tietää asioiden todellista laitaa ja investoi turhaan katsastukseen.
Autonsa voi pitää kunnossa katsastuksesta riippumatta. Ei ihmisiä tarvitse mielestäni holhota ryssäasenteella.
Onnettomuuden sattuessa ratkaisevaa on ainoastaan se, että autossasi on voimassaoleva liikennevakuutus. Auton kunto tutkitaan - jos aihetta ilmenee - täysin riippumatta siitä onko autoa katsastettu vai ei.
Katsastattomalla autolla ajo toimii kuin junan vessa. Arvaa mistä tiedän?
Luulen, että tiedät asian, koska ajat leimaamattomalla autolla, jota en ymmärrä, jos autosi kerran on kunnossa, mikset hae leimaa siihen?
Itse olen persaukinen, mutta silti sen verran "rehti kansalainen", että leimaan autoni, ja vieläpä ajallaan.
Edit: Paljonko katsastamattomalla autolla ajamisesta saa sakkoa? Katsastus on täälläpäin 47e pakokaasumittauksen kera.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI