Vaihteisto öljy
Tuo kuulostaa vähän helpommalta tavalta 99:iin. Satkuun sitä voi lirutella sieltä akselin stefan kautta, vähän niinku tankkais
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Satkuun on nyt vaihdettu teboilin semi-synteettiset moottoriöljyt laatikkoon. Oli asentajan ja valmistajan suositus. Jään odottamaan miten laatikko pelaa, ennen vaihtoa oli vaihteet vaihdettava rauhallisesti muuten karhasi vastaan.
Saab Suomesta - hyviä autoja
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
no minä kävin kuopion putkolasta eli siis valtuutetulta saabin huollollta ostamassa vaihteistoöljyä niin sanoivat että saabin oma moottori öljy käy vaihdelootaan.ja hyvinhän tuo on tuolla laatikossa pysynyt jo monta tuhatta kilometriä.Ebba kirjoitti:Minä olen luullut että Saabin suositus on että synteettistä moottoriöljyä ei saa laittaa laatikkoon?tany kirjoitti:Satkuun on nyt vaihdettu teboilin semi-synteettiset moottoriöljyt laatikkoon. Oli asentajan ja valmistajan suositus...
ei muuten ollut saabin oma moottori öljy sen kalliimpaa kuin mobilinkaan öljyt.
Eli "puoli" synteettinen, eli öljyssä on n. 1/3 synteettistä öljyä sekoitettuna mineraali öljyyn. Ei tuolla pitäisi olla eroa synteettiseen. Syyt noiden synteettisten käytön välttämiseen lienevät tuossa öljyn nopeassa "ohenemisessa" ja vanhempien <-90 autojen tiiviste materiaalien kovettavassa vaikutuksessa (stefat, ventiilikopan tiiviste (jos kumia) jne...) Uudemmissa on eri kumilaatua joka paremmin kestää tuota syntsa öljyä.tany kirjoitti:Kyllä tätä Teboilin semi-synteettistä kirja suosittaa. Olisko se semi-sana ratkaisun avain?
Aiheesta kävin kyselemässä tuolla Nesteen moottorilabralla (olin töissä viereisessä rakennuksessa) ja näin kertoilivat silloin -90 luvun alussa.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Se vuotaako vaihteisto vai ei on aika huono indikaattori öljyn sopivuudelle. Vuoto aiheutuu tiivisteviasta, ehjät tiivisteet eivät sanottavasti vuoda öljyillä joiden viskositeetti on oikea, ja tiivistevika ei korjaudu öljyn vaihdolla.
Jos vanhan lootan öljyjen kanssa alkaa pulaamaan sillä silmällä että vuodot katoaisivat niin se on suunnilleen sama kuin pakkasella kusisi housuihinsa - hetken lämmittää, mutta sitten tulee pirun kylmä.
Aina löytyy joku liemi jolla vanha loota tihkuu vähemmän kuin oikealla öljyllä, mutta se oikea öljy on kuitenkin voitelun kannalta parasta. Vuodot loppuu varmasti kun pumppaa laatikon puolilleen NLG 000 kutua, mutta niin loppuu ennenpitkää vaihteiston toimintakin.
Jos vanhan lootan öljyjen kanssa alkaa pulaamaan sillä silmällä että vuodot katoaisivat niin se on suunnilleen sama kuin pakkasella kusisi housuihinsa - hetken lämmittää, mutta sitten tulee pirun kylmä.
Aina löytyy joku liemi jolla vanha loota tihkuu vähemmän kuin oikealla öljyllä, mutta se oikea öljy on kuitenkin voitelun kannalta parasta. Vuodot loppuu varmasti kun pumppaa laatikon puolilleen NLG 000 kutua, mutta niin loppuu ennenpitkää vaihteiston toimintakin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Tiedän tiedän, enkä sitä noin tarkoittanutkaan.. Asia tuli vaan mieleen tässä "kokeilujen huumassa" ja synteettisten öljyjen sopimattomuudesta puheenollen (syystä että niillä vuotaisi).
Toisaalta ei varmastikaan mitenkään niin järjetön öljy laatikkoon, spekseissähän pysyisi ja ehkä parhaiten sisälläkin jos stefat ovat kuivanoloisia eikä jostain syystä uusiminen kiinnostaisi..
Toisaalta ei varmastikaan mitenkään niin järjetön öljy laatikkoon, spekseissähän pysyisi ja ehkä parhaiten sisälläkin jos stefat ovat kuivanoloisia eikä jostain syystä uusiminen kiinnostaisi..
Oleellisinta tuossa öljyhommassa lienee kuitenkin se että öljy on kohtalaisen tuoretta eikä 250-400tkm ajettua
Laitan tuohon 99:iin vm 1973 ihan tavallista mineraali-moottoriöljyä, ainakin nähdäkseni pelaako koko laatikko enää 8 vuoden seisonnan jälkeen.
Jotta saisi käsityksen kuinka esim. nuo synkat toimivat eri öljyillä pitäisi olla vertailukohteena puhtaat öljyt, ei liene kamala yllätys jos laatikko alkaa pelaamaan hienosti esim. 75-hypoideilla loppuunajettujen öljyjen jälkeen. Ja en ota kantaa siihen etteikö tuo 75W-hypoidi sopisi laatikkoon, kokemusta kun ei noista öljyistä kamalasti ole.
Jos tuon wanhuksen laatikko näyttäisi toimivan hyvin moottoriöljyillä taidan laittaa sinne jotkin 75W-90 synteettiset lootaöljyt, eipä ole ainakaan kylmänä tahmea käyttää.
Laitan tuohon 99:iin vm 1973 ihan tavallista mineraali-moottoriöljyä, ainakin nähdäkseni pelaako koko laatikko enää 8 vuoden seisonnan jälkeen.
Jotta saisi käsityksen kuinka esim. nuo synkat toimivat eri öljyillä pitäisi olla vertailukohteena puhtaat öljyt, ei liene kamala yllätys jos laatikko alkaa pelaamaan hienosti esim. 75-hypoideilla loppuunajettujen öljyjen jälkeen. Ja en ota kantaa siihen etteikö tuo 75W-hypoidi sopisi laatikkoon, kokemusta kun ei noista öljyistä kamalasti ole.
Jos tuon wanhuksen laatikko näyttäisi toimivan hyvin moottoriöljyillä taidan laittaa sinne jotkin 75W-90 synteettiset lootaöljyt, eipä ole ainakaan kylmänä tahmea käyttää.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Joo, 10w30 farm oilit lykkäsin nyt vaihteistoon kun sattui olemaan saatavilla. Sellainen havainto ainakin että mukava on käyttää, kylmänäkään ei tappele lainkaan vastaan. Tuskinpa ainakaan 75W hypoidia huonompaa on joka palaa pohjaan. 80W90 hypoidilla rutisi kylmänä jos ei vaihtanut hitaasti.
Itse en ainakaan enää mitään hypoidiöljyjä tuonne lootaan tunge, kunhan saan vuodon korjattua (vuotaa kuin seula jostain) niin varmaankin jotain 75W90 lootaöljyä taikka ihan vain moottoriöljyä sopivalla vaihtovälillä.
Itse en ainakaan enää mitään hypoidiöljyjä tuonne lootaan tunge, kunhan saan vuodon korjattua (vuotaa kuin seula jostain) niin varmaankin jotain 75W90 lootaöljyä taikka ihan vain moottoriöljyä sopivalla vaihtovälillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Mistäs sä Tri-lo kaivat esiin noita hymiöitä?
Kaiketi jotenkin linkittämällä löytyisivät, mutta nuo uusimmat hymiöt suorastaan hyppivät silmille tai uhkailevat käsiasein
Kuupassa taitaa olla parasta se 75W hypoidi, oliskohan siltä ajalta perua nuo suositukset, en itse jaksa ymmärtää miksei synteettinen öljy pelaisi aivan hyvin og:n laatikossa? Ei kait ne synkat noin herkkiä voi olla että esim. 10W-40 moottoriöljyllä pelaisivat hienosti mutta taas 75w-90 synteettisellä lootaöljyllä eivät??
Ja jos on pienintäkään epäilystä siitä että hypoidit palaisivat kiinni, niin ei missään nimessä niitä laatikkoon, ja tässä uskon ehdottomasti Ecopowerin neuvoon, ja myös Jcarlssonin.
Kuten jo aiemmin mainitsin niin lootaöljyt kannattaa vaihtaa asap mikäli niiden vaihdosta ei ole mitään tietoa, luultavasti on sellaista vetistä ja metallia paljon omaavaa litkua jonka voiteluominaisuudet lähentelevät olematonta Eli siis mitä tahansa puhdasta öljyä tilalle mielmuummin kuin ajaa vanhoilla, kamalaan kuntoon päässeillä litkuilla.
Kaiketi jotenkin linkittämällä löytyisivät, mutta nuo uusimmat hymiöt suorastaan hyppivät silmille tai uhkailevat käsiasein
Kuupassa taitaa olla parasta se 75W hypoidi, oliskohan siltä ajalta perua nuo suositukset, en itse jaksa ymmärtää miksei synteettinen öljy pelaisi aivan hyvin og:n laatikossa? Ei kait ne synkat noin herkkiä voi olla että esim. 10W-40 moottoriöljyllä pelaisivat hienosti mutta taas 75w-90 synteettisellä lootaöljyllä eivät??
Ja jos on pienintäkään epäilystä siitä että hypoidit palaisivat kiinni, niin ei missään nimessä niitä laatikkoon, ja tässä uskon ehdottomasti Ecopowerin neuvoon, ja myös Jcarlssonin.
Kuten jo aiemmin mainitsin niin lootaöljyt kannattaa vaihtaa asap mikäli niiden vaihdosta ei ole mitään tietoa, luultavasti on sellaista vetistä ja metallia paljon omaavaa litkua jonka voiteluominaisuudet lähentelevät olematonta Eli siis mitä tahansa puhdasta öljyä tilalle mielmuummin kuin ajaa vanhoilla, kamalaan kuntoon päässeillä litkuilla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mulle ei sitten koskaan tullut sitä vastausta saabilta esittämiini vaihteistoteknisiin kyssäreihin eivät vissiin mitenkään innolla suhtaudu, kun joku finski kyselee vanhan satkun vaihdelaatikosta No, kyllä mä GM saabinkin joskus ostan, mutta tuossa vastauksessa olisi saabilla hyvä rako lujittaa merkkiuskollisuutta.. Kun kysyjälle vastataan edes jotakin, niin kysyjälle tulee hyvä mieli:)
Muutaman jutun kuulin omasta mielestäni luotettavalta taholta, jos muita tää kiinnostaa (katsastusmies perhetuttu, jonka vinkit/tiedot on tähän mennessä olleet hyviä. Ei kuitenkaan saab asentaja, vaikka satkulla ajaakin. On kuitenkin opiskellut autoalaa):
-Lisäaineistusta ei kannattaisi käyttää, jos on valmistajan toimesta todettu, että perävälitys pärjää ilmankin. Perävälitys on mahdollista suunnitella monella tavalla kompromissina aivan samoin, kun mikä tahansa muu mekaanista tehoa välittävä rattaisto.
-99:ssä on alussa käytetty lisäaineistusta ja sille on ollut tarve. Laatikko uusiutui ja lisäaineistuksen tarve poistui (ketjuveto).
-GL5 on yleensä takavetoisten autojen peräöljyä ja GL4 suosituksen mukaan etuvetoisten autojen laatikkoöljyä.
-Liian ohut öljy pääsee valumaan pois voitelupinnoilta ja ei toimi oikein, kun taas tarkoitukseen soveltuva öljy pysyy voideltavassa ratasfaasissa. Tällä ei ole tekemistä paineenkeston kanssa. Voideltavia paikkoja on muitakin, kuin perävälitys (Hypoidi on todella ohutta.)
-Saabin vaihteisto/moottoriyhdistelmä lämpökapasiteettina antaa haasteita öljyn viskositeetille: Talvellakin öljy kokee olosuhteita laidasta laitaan. Epäili, että tästä johtuu tiivisteiden haasteet myös öljyn sisällä pysymisessä. Moottoriöljyistä monesti unohdetaan, että niitäkin on lisäaineistettu pärjäämään olosuhteissa, joissa ne joutuvat toimimaan.
-Lopuksi ihmetteli, että ei keksi yhtään hyvää syytä, että miksi voiteluainesuosituksia tehtäisiin vastoin tietoa oikeasta voiteluaineesta? 10W30 oli saabin alkuperäistä vaihteistoöljyä ja sitä saa vieläkin huoltamoilta, joilla tätä on jäänyt varastoon ihan saabin virallisessa kannussa. SAE75 luokitus taas sallii melko laajan viskositeetin ja hypoidi on aivan tämän luokituksen ohuimmasta päästä. Samalla luokituksella löytyy paksumpiakin aineita, jotka vastaavat enemmän suositusta.
10W40 öljyllä varmaan pärjää todella hyvin ja sitä mulla on nyt laatikossa. Ehkä jos haluaa etsiä mielenrauhaa öljyistä, niin katselee noita 75W öljyjä paksuudeltaan vastaavia, niin eiköhän se osu aika hyvin kohdalleen. Hypoidia laitetaan sitten sinne bemarin ja muiden takapotkuautojen perään.
Muutaman jutun kuulin omasta mielestäni luotettavalta taholta, jos muita tää kiinnostaa (katsastusmies perhetuttu, jonka vinkit/tiedot on tähän mennessä olleet hyviä. Ei kuitenkaan saab asentaja, vaikka satkulla ajaakin. On kuitenkin opiskellut autoalaa):
-Lisäaineistusta ei kannattaisi käyttää, jos on valmistajan toimesta todettu, että perävälitys pärjää ilmankin. Perävälitys on mahdollista suunnitella monella tavalla kompromissina aivan samoin, kun mikä tahansa muu mekaanista tehoa välittävä rattaisto.
-99:ssä on alussa käytetty lisäaineistusta ja sille on ollut tarve. Laatikko uusiutui ja lisäaineistuksen tarve poistui (ketjuveto).
-GL5 on yleensä takavetoisten autojen peräöljyä ja GL4 suosituksen mukaan etuvetoisten autojen laatikkoöljyä.
-Liian ohut öljy pääsee valumaan pois voitelupinnoilta ja ei toimi oikein, kun taas tarkoitukseen soveltuva öljy pysyy voideltavassa ratasfaasissa. Tällä ei ole tekemistä paineenkeston kanssa. Voideltavia paikkoja on muitakin, kuin perävälitys (Hypoidi on todella ohutta.)
-Saabin vaihteisto/moottoriyhdistelmä lämpökapasiteettina antaa haasteita öljyn viskositeetille: Talvellakin öljy kokee olosuhteita laidasta laitaan. Epäili, että tästä johtuu tiivisteiden haasteet myös öljyn sisällä pysymisessä. Moottoriöljyistä monesti unohdetaan, että niitäkin on lisäaineistettu pärjäämään olosuhteissa, joissa ne joutuvat toimimaan.
-Lopuksi ihmetteli, että ei keksi yhtään hyvää syytä, että miksi voiteluainesuosituksia tehtäisiin vastoin tietoa oikeasta voiteluaineesta? 10W30 oli saabin alkuperäistä vaihteistoöljyä ja sitä saa vieläkin huoltamoilta, joilla tätä on jäänyt varastoon ihan saabin virallisessa kannussa. SAE75 luokitus taas sallii melko laajan viskositeetin ja hypoidi on aivan tämän luokituksen ohuimmasta päästä. Samalla luokituksella löytyy paksumpiakin aineita, jotka vastaavat enemmän suositusta.
10W40 öljyllä varmaan pärjää todella hyvin ja sitä mulla on nyt laatikossa. Ehkä jos haluaa etsiä mielenrauhaa öljyistä, niin katselee noita 75W öljyjä paksuudeltaan vastaavia, niin eiköhän se osu aika hyvin kohdalleen. Hypoidia laitetaan sitten sinne bemarin ja muiden takapotkuautojen perään.
Citroen C5, OG900t16