Takalasinlämmitin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Takalasinlämmitin

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Haulla löysin vanhan topicin, jossa neuvottiin ansiokkaalla tavalla miten noita lankoja korjaillaan.
Tässä tapauksessa vain yksi (juuri liittimen kohdalla) oleva yksi tai kaksi lanka(a) toimii, mutta muut pimeinä. Onko muuta tuolla välillä kuin sulake, joka voisi vaikuttaa noin monen langan toimimattomuuteen vai onko tosiaan käytävä joka lanka yksitellen läpi? Tietysti mittarilla voisi kaiketi koettaa onko langat edes ehjiä ts.mittapää toiseen reunaan ja toinen toiseen ja katsoa onko yhteyttä...
Tuntuu vain jotenkin uskomattomalta, että noin moni lanka olisi jostain kohtaa poikki!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11631
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Takalasinlämmitin

Viesti Kirjoittaja jus »

tkrakas kirjoitti:Tuntuu vain jotenkin uskomattomalta, että noin moni lanka olisi jostain kohtaa poikki!
Kyllä ne vaan voi olla kaikki poikki ja pian menee viimeinenkin, jos et pian korjaa. Sitä mukaa kun toimivat langat vähenevät, virran määrä jäljellä olevilla langoilla kasvaa, ja jos ovat heikossa kunnossa, iso virta on niille liikaa ja kärähtävät heikoimmasta kohdasta. Näin langat loppuvat kiihtyvällä tahdilla.

Välttämättä noissa ensin menneissä langoissa ei ole kuin pieni katkos jossain kohdassa, mutta viimeisenä hävinneet voi olla koko matkalta varsin ohuessa kunnossa.

Johtavuusmittari ei auta lankakatkosten paikantamisessa, paitsi keskellä sellaista lankaa, joka on molemmista päistä poikki ja siten erossa muista langoista. Jos lasissa on yksikin toimiva lanka, päiden välillä löytyy aina yhteys. Langassa olevan viimeisen/ainoan katkoksen paikantamiseen tarvitaan jännitemittausta.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=489
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Omasta autosta oli viisi lankaa poikki, teippasin maalarinteipillä katkosten vierestä lasin ja töhrin tulitikunpäällä tuota hopealakkaa löytämiini katkoksiin. Yksi lanka on edelleen jostain poikki, vaikka jo kolme katkosta siitä on paikattu. Saa kuitenkin välttää nyt, kyllä siitä ulos näkee paremmin kuin viiden langan ollessa poikki keskeltä lasia.

Mikä muuten aiheuttaa lankojen poikkipalamisen? Kyse on siis sedanista, takaikkunalla ei mitään hirvittävää lastia ole kuskattu ja langat olivat mustuneet noista katkoksista.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ja katkoskohdat näkyvät yleensä huuruisessa lasissa hetki lämmittimen päälle kytkemisen jälkeen selvästi: Katkoskohdasta huurre poistuu pieneltä kohdalta, joten ikkunaan on helppo tehdä tussilla merkit katkoskohtien myöhempää paikallistamista/korjaamista varten. :idea:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

yks mun parhaita mokia oli kun kerran aloin raapimaan huuruja combin takalasin sisäpinnasta. Oli vissiin vanhat tiedostot pämähtäneet päälle.
Mut piuhat kesti.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Takalasinlämmitin

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jus kirjoitti:
Kyllä ne vaan voi olla kaikki poikki ja pian menee viimeinenkin, jos et pian korjaa. Sitä mukaa kun toimivat langat vähenevät, virran määrä jäljellä olevilla langoilla kasvaa, ja jos ovat heikossa kunnossa, iso virta on niille liikaa ja kärähtävät heikoimmasta kohdasta. Näin langat loppuvat kiihtyvällä tahdilla.
Esitän eriävän mielipiteeni. Vastussysteemin päissä on edelleenkin sama jännite, (mitä nyt syöttökaapelin jännitehäviö pienenee), kun virtaa kuluttavia vastuksia vähemmän pelissä. Lähtökohtana kuitenkin se, että vastuksen päiden välinen jännite on sama, ja ne on rinnan kytkettyjä. Ei siis pitäisi mitään hirveän suurta virranlisäystä tulla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11631
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Takalasinlämmitin

Viesti Kirjoittaja jus »

Mertmi kirjoitti:Esitän eriävän mielipiteeni.
Itse asiassa tätä minäkin mietin vielä uudestaan tämän kirjoitettuani.

Liiallisella virralla kyllä silti saa vastuksen tuhottua. Omassa 99:ssä toiseksi ylin lanka takalasissa taitaa olla melko pysyvästi pilalla, käytin irrallisia hyppylankoja plussasta tai maasta virransyöttöön katkoksien haussa, kun tuntui että siinä langassa ei virta kulkenut mistään kohdasta mihinkään. Löytyi sitten sellainen kohta, jossa virta kulki. Sattui vaan olemaan aika lyhyt pätkä vastusta siinä välissä, lanka kärähti pois ennen kuin tajusin virheeni.

Muut langat sainkin korjattua hyvin ja on kestänyt. Viime viikolla tosin yksi katkesi korjatusta kohdasta uudestaan, mutta paikka on tiedossa. Näkyi juuri niin kuin Myrkky kirjoitti, laajempana kirkkaana kohtana lasissa katkoksen kohdalla silloin, kun muuten lasi oli vasta osittain kirkastunut lankojen kohdalta.

Taidan silti vielä yrittää maalata sitä isosti käräytettyäkin lankaa umpeen, kolmen gramman pullossa on ihan liikaa maalia tavallisten yksittäisten katkosten korjaamiseen, kuivuu pulloon ennen kuin saa kaiken käytettyä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eikös katkosta voi etsiä ihan vaan kytkemällä vastuksen päälle ja mittaamalla volttimittarilla? Kun kärkeä vie vastusta pitkin (+)-päistä alkaen jännite pysyy samassa esim. 10-12 volttia. Kun katkoskohta ylitetään, jännite putoaa nollaan. Katkoksiahan tietysti voi olla useampikin, mutta ainaskin ensimmäinen löytyy näin. Samahan toki toimii toisestakin suunnasta, eli toinen mittajohto plussaan ja lähtee maadoituksen suunnalta viemään mittajohdinta vastusta myöten plussaa kohti.

Ehjää vastusta pitkin samalla tavalla mittajohtoa liikuttamalla jännite tietysti lähtee putoamaan, koska sehän käyttäytyy samalla tavalla, kuin potentiometri. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11631
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mertmi kirjoitti:Katkoksiahan tietysti voi olla useampikin, mutta ainaskin ensimmäinen löytyy näin.
Tässä langassa katkosia oli enemmän kuin kaksi, ja halusin löytää useimmat niistä ennen maalaushommiin ryhtymistä. Parempi olisi ollut vaan tehdä rauhalliseen tahtiin...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin