Peltipakosarjat (Viri!)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Peltipakosarjat (Viri!)

Viesti Kirjoittaja Hook »

Niinpä.
Tuli sitten ajankohtaiseksi pakosarjan parantelu.
kun vaihtelin turbon vesiputket hieman kestävempiin (?) ja paksumpin teflonteräsletkuihin
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=27192
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29121
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8&start=15
.. Niin tuli ohimennen huomattua pieni tälläinen näky:
Kuva

Onneksi halkeama ei juurikaan pihise kuumana, mutta kylmänä pitää varsin selkeän puhinan.. :?

Empä löytänyt foorumilta muuta juttua, mutta pikainen etsiskely speedpartsilta teetti tälläisen löydön.
http://www.speedparts.se/prod/sp_avg_grenror.shtml
.. Ja maptun
http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=303

Onko näistä mielipiteitä, kokemuksia laadussa tai kestävyydessä?
Entäpä suomalaisia firmoja, jotka tekevät peltipakosarjoja tilausesta?
Käytännön kokemuksia tasapitkistä pakosarjoista? (nopeampi spoolaus tms..)
Kaikki pakosarjojen paranteluun liittyvät ajatukset ovat tervetulleita, kun näistä ei näytä olevan juurikaan vaihdettu mielipiteitä foorumilla.. :idea:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Kimppatilausta pystyyn ja siten hintaa alas niin vois oikeesti harkita ;)
Aika arvokas on.

Toisaalta jos ahdinta on vaihtamassa isompaan niin kannattaa miettiä mittatyönä tehtyä pakosarjaa, koska ton alkuperäiseen kohtaan sijoittuvan laipan kanssa (johon tuokin viripakosarja kai asettuu) ei kovin hyvin saa isompaa viriahdinta yksinkertaisesti sopimaan. Isommat kompurakotelot ottaa muuten lohkoon kiinni, joten ahtimen paikkaa täytys laskea ja siirtää custom-pakosarjan kanssa enemmän oikeelle tai kokonaan nurinpäin versio.

Mä aion yhä sitkeesti saada mun gt28r:n mahtumaan siihen orkkis-onkaloon orkkispakosarjaan kiinni vaikka tiukkaa on. Ja nyt ollu tarkoituksena pitää konehuone mahdollisimman alkuperäisen näkösenä. Mm. intakeputken kanssa ja korotuspalalla joutuu kikkailee mutta kyllä se siihen menee. Jos ehkä jo ensikesänä :) uusi yritys sillon kun ei oo talvella sisäpaikkaa rakentaa. Mutta uskoisin ton orkkispakosarjan virtaavan muuten ihan mukavasti vielä ton tason ahtimelle...

http://www.saablink.net/TSL/saabforum/v ... highlight=
Tässä yks jenkki joka on myös käyny samaisen kuukausien painintheass -projektin juuri ko. ahtimen kanssa, mutta pyörii se sittenkin. :D
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Soittelin PCS:ään ja speedparsilta löytyy pakosarjaa hyllystä. Materiaalina tavallinen teräs. Hinta tuossa tonnin kohdalla.

Maptunin sarja on (webbisivujen mukaan) ruostumatonta terästä. Tekevät myös "custom" pakosarjoja. hintaan X... Toisaalta, jos oikein käsitin heidän sivuiltaan, niin tekevät nuo ng900/93 pakosarjatkin vasta tilauksesta, eli ei liene paljoa tuohon 875+alv = noin 1100(?) eur hintaan lisää.

Eli ahdinta kannattaisi siirtää sen 1-x cm pissapojan säiliötä päin? Onnistuisikohan pitämään VIELÄ HETKEN aikaa original DP:n autossa kiinni 25:lla, vai joutuukohan sitten kerralla päivittämään.. ÄH.. siis Teettämään senkin sopivaksi samalla kertaa.

Lähinnä, kun äkkiseltään laskeskelisi, niin 1keur kannen porttaukseen, 1keur pakosarjaan, 1keur ahtimeen,.... DP:hen onkin jo laitettu se 1keur.. mutta laipan modifointi.. Ainiin. Se IC ja ... Muuta kivaa pitäs ostella.. Ja syödäkki joskus jotain. :?


Onkos tiedossa pk seudun firmoja, joista kannattaisi alkaa kyselemään tekijöitä?
Onko merkittäviä heikkouksia/etuja rosterisesta? Maptunin pakosarja kiiltää ainakin kivasti, eikä liene ruostu niin nopsaan, mutta äänet, eläminen, kestävyys?

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Jyki
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 07:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jyki »

Pro-turbon pakosarjojen hinnat näyttävät oleva 118-420 €. http://www.proturbo.fi
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Kimppa pakosarja kiinnostaa kyllä jos hinta on tarpeeksi alhainen. Vähän olis tarkoitus talvella tehdä tuollainen mutta saa nähdä saako aikaiseksi. Pitäis saada orkkis pakosarja jostain malliksi niin saan mallinnettua laipat. Putkien suunnittelu vaatiikin hieman enemmän aikaa ja vaivaa.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Hook kirjoitti: Eli ahdinta kannattaisi siirtää sen 1-x cm pissapojan säiliötä päin?
Joo jotain tossa nuolen kohdalla on tiellä - mikälie onkaan? Tässä discoperunan asennuskuvassa siitä on selvästi rälläköity tavaraa pois.

Kuva
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Hook kirjoitti:Lähinnä, kun äkkiseltään laskeskelisi, niin 1keur kannen porttaukseen, 1keur pakosarjaan, 1keur ahtimeen,.... DP:hen onkin jo laitettu se 1keur.. mutta laipan modifointi.. Ainiin. Se IC ja ... Muuta kivaa pitäs ostella.. Ja syödäkki joskus jotain. :?
Joo, ihanan kallista. Meikäläisellä on näköjään välillä menossa kahta eri "kautta" tuon NG900:n pidossa:

-kausi 1: kannattaako enää sijoittaa suurempaa määrä rahaa tuohon vanhaan autoon, kun niitä rahoja ei kuitenkaan saa ikinä takaisin, kun myy auton. Tätä tulee nykyään pohdittua tosi usein. Toisaalta ei raaski myydäkään tuota autoa, sillä sitten alkaisi taas uusi "varustelukierre" ja se ei tee hyvää lompakolle. Lisäksi pidän autoani suhtkoht hyvin varusteltuna, joten senkään takia ei haluaisi luopua autosta.

-kausi 2: pitäisi aina saada autoon lisää jotain pientä. On käynyt mielessä Ferritan putken hommaaminen, mutta se ei vielä ole ajankohtaista, koska JT:n putki ei vielä ole puhkimätä (DP:hän on rosteria, mutta katista taaksepäin materiaali on "aluminoitu" pelti) ja sportkat pelittää vielä toistaiseksi (saa nähdä, kuinka kauan :roll: ). Lisäksi kiinnostaisi homma Speedpartsin sivuilla ollut "hämähäkki" auton alustaa jäykistääkseen, mutta kolaritilanteessa se voi olla tosi vaarallinen.

Joskus taas miettii sitä, että kaikista paras vaihtoehto Saabin virittelyyn olisi tietysti se, että saisi 9³ Sport Sedanin, jossa olisi Trionic 5 -moottori (joko B204L/R tai B234L/R) :twisted: Silloin alustakin olisi suhtkoht kunnossa, kun NG900:n alustasta ei meinaa saada hyvää sitten millään :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

ardjpe kirjoitti:Pro-turbon pakosarjojen hinnat näyttävät oleva 118-420 €. http://www.proturbo.fi
Tuonne ehdottelua kimpasta,jos porukkaa kiinnostaisi... :?:
Saab 900 2.0t Cab -97
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Hook kirjoitti: ... Muuta kivaa pitäs ostella.. Ja syödäkki joskus jotain. :?
Hook
Nooh, useimmille tulee raanasta raikasta vettä ja kaupasta saa edullisesti näkkileipää ja pirkan luomuhernekeittoa (=läskitöntä) :)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin