Tyhjäkäynti ja bensapumppu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Bazz
Matalapaineturbo

Tyhjäkäynti ja bensapumppu

Viesti Kirjoittaja Bazz »

Olen lueskellut täältä tonnarin tyhjäkäyntiin liittyvistä ongelmista. Omassa tonnarissa kuitenkin vaiva jatkuu edelleen toimenpiteistä huolimatta.

Eli tilanne on tämä: kylmänä tyhjäkäynti 1400rpm, haalealla koneella 800rpm ja kuumalla koneella taas 1200rpm..

Kone käy nätisti, pientä huojuntaa lukuunottamatta, joka taitaa olla "normaalia". Motti on siis B202i vakiopökäle vm.89. Kulutus on mielestäni yllättävän pieni, matka-ajossa talvirajoituksilla 7L/100km, kaupungissa 9L/100km.

Olen putsannut tyhjäkäyntimoottorin CRC:llä pariinkin otteeseen. Luisti tuntuu toimivan takertelematta. Eilen vaihdettiin myös lämpötila-anturi (se sinisellä liittimellä, kannessa imusarjan alla oleva mokkula).

Em. toimenpiteillä ei mitään vaikutusta.. En ole käynyt kyllä vielä mittauttamassa/säätämässä päästöjä, kai se olisi seuraava toimenpide? Kummastuttaa vain tuo kun tyhjäkäynti tippuu haalealla koneella 800rpm. Jos säätäisi lämpimänä 800rpm, niin pysyyköhän tuo haaleana enää käynnissä ollenkaan?

Sitten toinen kymysys: alkaako bensapumppu olemaan finaalissa kun kylmänä ei lähde käyntiin ekalla starttauksella? Hörähtää vain ja sammuu heti. Toisella taas pamahtaa heti käyntiin. Lisäksi täyskaasukiihdytyksellä on välillä havaittavissa nykimistä? Sen olen myös huomannut, että jos kylmänä laittaa virrat päälle ja odottaa 5-10sek ennen starttausta, saattaa sitten jäädä ekallakin käyntiin. Bensapaineet(ko)?

Muuten auto on toiminut kuin junan vessa, aika hyvin muutaman satasen kolsalta.. Eihän tuo tyjäkäyntihomma haittaisi minua henk. koht. pätkääkään, mutta kun katsastusaika alkaa lähenemään.. :oops:
Tuha
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Kun pistät virrat päälle niin odota vaikka hiukan aikaa niin bensapumppu on kerennyt pumppaamaan järjestelmään painetta. :lol: :lol: Tai saattaa se pumppu finaalissakin olla, riippuu varmaan myös hiukan siitä onko ikinä vaihdettu ja paljonko autolla on ajettu, sillä tuskin ne mahdottomia kestää.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
9000 cs -94
Matalapaineturbo

Moottoritilan letkut

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Onko ne ohuet letky vaihdettu sieltä koneen ympäriltä, minulla tyhjäkäyni vakiintui huomattavasti keikkien letkujen vaihdolla (osa oli jo 10 vuotiassakin rikkonaisia).
jblgti1200
"Hirsch"

Re: Tyhjäkäynti ja bensapumppu

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Bazz kirjoitti:Olen lueskellut täältä tonnarin tyhjäkäyntiin liittyvistä ongelmista. Omassa tonnarissa kuitenkin vaiva jatkuu edelleen toimenpiteistä huolimatta.

Eli tilanne on tämä: kylmänä tyhjäkäynti 1400rpm, haalealla koneella 800rpm ja kuumalla koneella taas 1200rpm..

Kone käy nätisti, pientä huojuntaa lukuunottamatta, joka taitaa olla "normaalia". Motti on siis B202i vakiopökäle vm.89. Kulutus on mielestäni yllättävän pieni, matka-ajossa talvirajoituksilla 7L/100km, kaupungissa 9L/100km.

Olen putsannut tyhjäkäyntimoottorin CRC:llä pariinkin otteeseen. Luisti tuntuu toimivan takertelematta. Eilen vaihdettiin myös lämpötila-anturi (se sinisellä liittimellä, kannessa imusarjan alla oleva mokkula).

Em. toimenpiteillä ei mitään vaikutusta.. En ole käynyt kyllä vielä mittauttamassa/säätämässä päästöjä, kai se olisi seuraava toimenpide? Kummastuttaa vain tuo kun tyhjäkäynti tippuu haalealla koneella 800rpm. Jos säätäisi lämpimänä 800rpm, niin pysyyköhän tuo haaleana enää käynnissä ollenkaan?

Sitten toinen kymysys: alkaako bensapumppu olemaan finaalissa kun kylmänä ei lähde käyntiin ekalla starttauksella? Hörähtää vain ja sammuu heti. Toisella taas pamahtaa heti käyntiin. Lisäksi täyskaasukiihdytyksellä on välillä havaittavissa nykimistä? Sen olen myös huomannut, että jos kylmänä laittaa virrat päälle ja odottaa 5-10sek ennen starttausta, saattaa sitten jäädä ekallakin käyntiin. Bensapaineet(ko)?

Muuten auto on toiminut kuin junan vessa, aika hyvin muutaman satasen kolsalta.. Eihän tuo tyjäkäyntihomma haittaisi minua henk. koht. pätkääkään, mutta kun katsastusaika alkaa lähenemään.. :oops:
-Mulla on tismalleen sama juttu, haaleana käy silleen miten pitäisikin mutta lämpimänä viimeistään nousee tuohon 1200rpm tuntumaan.
Mutta mulla käy yleensä heti startattua kylmänäkin n.reilu 800rpm.

Olen vaihtanut tyhjäkäyntimoottorin,putsannut sen ja nyt vaihdoin vielä lämpötila-anturin.
Anturin vaihdon jälkeen ei muuta muutosta kuin se että käy kylmänäkin välillä normaalisti tyhjäkäyntiä.

Kumma juttu...kone on 2.0 T16.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
jpjk
"Viggen"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Katoppas joku pakkasaamu pellin alle, että onko huohotinletku jäässä. Itse tarkistin asian aamulla ja oli ihan umpijäässä. Otin sisälle lämpiämään ja pistin paikoilleen kun oli sulanut: ei minkäänlaisia käyntiongelmia.

Itselläni oireet juuri samanlaisia, ajaessakin tökkii kylmänä. Lopullista ratkaisua en kyllä tiedä, pitää varmaa ottaa letku yöksi sisälle =)
Bazz
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja Bazz »

Kävin mittauttamassa päästöt. Laihalla oli korkeasta tyhjäkäynnistä huolimatta, eli lämpöanturissa vika ei ilmeisesti ole. No, sehän juuri vaihdettiinkin..

Arvot oli "Laskettu CO" = 0,20 HC = 172 ppm til ja moottorin pyör. nopeus = 888rpm. (Tyhjäkäynnin sai alas kun laittoi takalasinlämmittimen, pitkät valot sekä penkilämmittimet päälle.. :oops: päästölappua varten tietenkin.. :oops: :oops: )

Korjaamon mies meinasi että vika voisi olla IMM:ssä, rikkaammalle ei kannata laittaa, koska tyhjäkäynti nousisi sillä vielä enemmän. Mutta.. ihan sama, päästöistä tuo ei katsastuksessa ainakaan kiinni jää, sitä kun tässä alunperin hieman pelkäsin..

Niin, ja tuohon nykimiseen liittyen. Huomasin että tonnarikin tykkää enemmän 98E:stä. Kun sitä aloin tankkaamaan, niin nykiminen ainakin väheni. Vaikka varmaan se nykiminen johtuu myös tuosta laihasta seoksestakin.

Mutta ei kai tässä muuta, pitää käydä tässä piakkoin näyttämässä konttorilla, sittenhän se näkee löytääkö kassumies autosta vielä jotain "mukavia" yllätyksiä. Uskon että löytää.

Lisäys: kannesta imusarjaan menevän huohotinletkun muoviholkki on halki ja tohisee ilmaa sieltä jonkin verran. Vaikka sen painaa kiinni, niin ei tunnu kyllä vaikuttavan käyntiin.. tietenkin jos nykäisee koko letkun irti, niin alkaa käymään vaivalloisesti. Pitää tuo kuitenkin uusia tässä joskus..
Kurko
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Bazz kirjoitti: Lisäys: kannesta imusarjaan menevän huohotinletkun muoviholkki on halki ja tohisee ilmaa sieltä jonkin verran. Vaikka sen painaa kiinni, niin ei tunnu kyllä vaikuttavan käyntiin.. tietenkin jos nykäisee koko letkun irti, niin alkaa käymään vaivalloisesti. Pitää tuo kuitenkin uusia tässä joskus..
No aloitta siitä imusarjan ja venakopan välisestä letkusta missä se takaisku kuitenkin vuotaa :? .
Tomi9000T
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Onko tuo sitten " normaalia " että tuo tyhjäkäynti heiluu tuossa 800-1000rpm välissä sievästi ?

Tänään käynistin auton -13 pakkases aika hyvin hurahti käyntiin. Takaa kyllä kuulu sellainen skreek ääni pari kertaa kunnes loppu. Olisikohan tuo Bensapumppu lopussa ?, Minusta taisi viimeksi olla kanssa tuollainen ääni kanssa joku 6v vuotta sitten ???
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Kyllönen
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Mikähän mahtaa olla bensapumpun keskimääräinen elinikä?
Omassani mittarissa 277tkm, enkä tiedä onko vaihdettu koskaan. Pitäisiköhän jo vaihtaa?

Teemu
V.J.S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kyllönen kirjoitti:Mikähän mahtaa olla bensapumpun keskimääräinen elinikä?
Omassani mittarissa 277tkm, enkä tiedä onko vaihdettu koskaan. Pitäisiköhän jo vaihtaa?

Teemu
Tuppaavat hajoamaan 150-350tkm välillä, yleensä näyttää tuossa n. 200tkm korvilla korkkaavan, kuten esim itselläni (n. 215000km tais olla mittarissa kun pumppu mykistyi).
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin