NG900 turbon jäykentyvä kaasupoljin?!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

NG900 turbon jäykentyvä kaasupoljin?!

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kilometrien karttuessa ja huipputehojen (& käytön) kasvaessa tuolla ng900 turbolla olen törmännyt "jännään" (myös häiritsevään) ilmiöön kaasupolkimen jäykkyydessä.

Olen keväästä lähtien ihmetellyt jäykkää kaasupoljinta. 2kk sitten otin jo vainoharhaisuudessani vaijerin irti ja öljysinkin samalla, kokeilin kääntää käsin vaijerin vetämää läppävipua, enkä löytänyt mitään moitittavaa ja käsin painessa kaasupoljintakin kaikki tuntui olevan ok... Mutta ajossa pistin taas jossainkohtaa merkille, että poljin on raskas painaa pohjaan, vaikka öljyämisen jälkeen kokeilin (kädelläkin) että poljin liikkui keposasti pohjaan asti kuin rasvattu. :? :idea: :?:

Tätä aikani ihmeteltyäni olen tullut siihen tulokseen, että ahtopaineilla on selvästi jäykentävä vaikutus polkimeen, koska moottorin ollessa sammuksissa tai (alle 2000rpm) poljin on kevyt painaa pohjaan, mutta yli 3000rpm ja rauhallisesti painaessa (ahdot ehtivät nousta enne polkimen pohjaan painumista) poljin tuntuu jäykkenevän loppua kohti, kuin alla olisi pesusieni tai lattiamatto, mutta kumpaakaan en ole polkimen alta kiihdytyksen aikana löytänyt.. :? (eikä johdu siitä, että vetely vie yleensä lähes kaiken huomioni..)

Epäilykseni kohdistuvat jotenkin kaasuläpän akselin laakerointiin joka käsin kokeiltaessa (moottorin ollessa sammuksissa) tuntuu olevan ihan ok.
Vielä en ole läppäkoteloa milläänlailla purkanut/avannnut, mutta se menee varmaan seuraavaksi ruumiinavaukseen, jos muu ei auta...

Vastaavia havaintoja?
Ideoita?
Teorioita? (ja jätetään ne epäilykset vainoharhaisuudesta minulle kertomatta :twisted: )

Olen kuullut että joissakin uudemmissa automalleissa on kaasupolkimeen rakennettu sähköinen "servomoottori" joka antaa tuntumaa/"ohjeita" kuljettajalle lisäten nostovoimaa (="jäykentämällä") poljinta taloudellisuuden ("kuorman") mukaan, jonka tarkoituksena on "kannustaa" kuljettajaa taloudelliseen ajoon.. (esim. erään sukulaisen bensa-tomaatti P*ssat vm -00) mutta ei tälläsiä tiettävästi saabeihin ole vielä rakennettu.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

No. Tänään sitten innostuin (tai hermostuin.. :twisted: ) ongelmasta todella. Irroitin imusarjan alumiinimutkan kahdella 6mm pultilla (siitä muovin alta) nähdäkseni itse läpän.

Tutkin vaijerin mekanismia läppään nähden. Aikasemmin rasvaamani kaasuvaijeri vetää jousipalautteista 10cm "linkkua", joka taasen työntää n4cm tangolla varsinaista jousipalautteista läppävipua auki.
Tämä linkkujousihirviö menee "kuivana" huiman jäykäksi, kun itseläppä menee vähänkin jäykemmäksi paineiden kasvaessa.
Palautus jousET hiertää, linkuissa syntyy kitkaa ja kun tälläistä pitäisi vetää vaijerin jäpi, niin ei ihme että pohjaan polkeminen on käynyt työstä.

Ruiskuttelin vaseliinispraytä molempien hiertävien palautusjousien ympärille, lisälinkun niveliin sekä tietysti itse kaasuläpän akseleihin molemmilta puolin, niin nyt auto tuntuu melkein karkaavan käsistä kevyellä polkaisulla. :lol:
Kumpa pysyisi tuo lisenssikin taskussa.. :roll:
Olen nähnyt huomattavasti yksinkertaisempia ja silti toimivia (vähemmällä rasvalla) ratkaisuja siihen, miten vaijeri avaa läppää. Esim. og900... Ehkä tossa on haettu lisälinkuilla "lineaarisuutta tai progressiivissuutta" toimintaan. En jaksanut pohtia fysiikkaa enempätä tällä erää. 8)
.. Huomasin samalla, että lisäilmamoottorin ja kaasuläpän yläpuolinen letku kaipaa vaihtoa, kun oli jo klemmarin vierestä puoliksi öljyn lahottama.. Ja mikä sattuma, että letkun päät ovat eripaksuisia... :?
No pitää jättää jotain huomisellekkin :lol:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tääpä on suosittu topic, kun porukka tänne niin ahkerasti kirjoittelee :oops: :lol:

Saabikin on aikojen kuluessa huomannut vian, eli
---------------------
Saab 900 M94-97 4-sylinterisellä moottorilla alustanumerovälilillä R2000001-V2019663 (3d/5d) S7000001-V7003647 (cab).

Taustaa:
Kaasuvipu saattaa takerrella ja muuttua jäykäksi. Tämä korjataan vaihtamalla ruuvi ja holkki.
4613246 Sarja, jossa ruuvi ja holkki.
----------------------

Että sepä vainoharjaisuudestani.. Pitänee vielä parantaa tuollakin muutoksella autoani :)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Hook kirjoitti:Taustaa:
Kaasuvipu saattaa takerrella ja muuttua jäykäksi. Tämä korjataan vaihtamalla ruuvi ja holkki.
4613246 Sarja, jossa ruuvi ja holkki.
----------------------
Hook
Liekö osat ihan standardikamaa..? omassa vessassa en ole moista ongelmaa vielä havainnut.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

EPC:ssä on tuon pultin osanumero vaihtunut 97... ja käskevät vanhoihin laittamaan uutta korvaavaa mallia olevan pultin&holkin.

Vanha pultti 7985070
Uusi pultti 7987175

Vanha holkki 9149576
Uusi holkki 9185422

Veikkaampa vaan taas että noissa osissa ei lue saabin osanumeroa ja on tietty hyvin mahdollista että kohdallasi ei (vielä?) ole ongelmaa ilmennyt tai se on vaihdettu jo valmiiksi..
Pitänee käydä ostamassa osat, ottaa (taasen..) parit valokuvat ennen uusien asennusta ja sitten pääsee asiasta kiinnistuneet vertailemaan omia osiaan kuvan pultteihin :)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Hook kirjoitti: Pitänee käydä ostamassa osat, ottaa (taasen..) parit valokuvat ennen uusien asennusta ja sitten pääsee asiasta kiinnistuneet vertailemaan omia osiaan kuvan pultteihin :)

Hook
hyvä :wink:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kuva

Siinäpä noi. Eska 88 lukee molemmissa pulteissa ja holkitkin näyttää kutakuinkin samalta. Liekkö ehkä vaihdettu jossain huollon yhteydessä uudempiin tai holkin materiaalieroa ei ole helppo huomata paljain silmin.?
Uudessa pultissa oli kierteissä valmiina jotain kierrelukitetta. Liekkö tämä syynä pultin vaihtoon holkin vaihdon yhteydessä.

Holkki&pultti pussi maksoi sen noin 4 euroa Länsiauto Varistossa, jonne Olarista tilasivat päivässä.

Vanha holkki oli varsin hiertyneen ja kuluneen oloinen linkun liukupinnan kohdalta ja rasvastakaan ei ollut tietoa, joten tämä nivel oli varsin karhea varsinkin sivuttaisrasituksessa..
Uusi holkki+pultti & vaseliinia ja nyt on ennätysliukas kaasupoljin :)

Asennuksessa tarttee sitten (turbollisissa) 10mm lenkkiä/pientä hylsäsarjaa, jolla saa läpän pultin & läpän imumutkan irti sekä letkuklemmarin avaustyökalua, kuten ruuvari (ahtoputki..).

Hommaa helpottaa, jos ottaa cruisen&kaasun vaijerit irti, johon tarttee esim pihtejä, jolla saa sokkalevyt irti vaijerien juuresta.

Kiinni laittamisessa pitää muistaa katsoa, että linkun kierrejousen kynnnet tulevat niille tarkoitetuille paikoille esijännitykseen, että kaasupoljin palautuu ylös :)


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin