Jarrujen tärinä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
poskari
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 16:34
Paikkakunta: Turku

Jarrujen tärinä

Viesti Kirjoittaja poskari »

Tässä ongelma, johon kaipaan vastauksia henkilöiltä, jotka mahdollisesti ovat kokeneet saman tai muuten vain tietävät mistä on kysymys;

Saab 9 - 5 vm. 1998

Jarrut täristää valtavasti jarruttaessa. Levyt ja palat on vaihdettu NELJÄ kertaa ja homma toimii n. kuukauden ja taas alkaa sama tärinä. Huollon mukaan kaikki osat liikkuu niin kuin pitää. Ylikuumenemista ei siis ole havaittavissa. Vika on aina identtinen, eli se alkaa pikkuhiljaa ja pahenee koko ajan. Käytössä on olleet niin tarvike, kuin alkuperäisetkin palat ja levyt. Huollolta on loppunut ideat lähes kokonaan. On turhauttavaa käydä kuukauden välein vaihtamassa palat ja levyt ja maksaa siitä monta sataa euroa.

Ts. Onko jollakin ollut sama vika? Jos on, niin mistä moinen johtui?

Useinhan vika voi olla joku, joka ei vain tule edes mieleen tarkistaa. Ja tässä haiskahtaisi tälläiseltä.

Kiitos

Pete
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Mulla oli 406 pösossä samanlaista vikaa.

Pyörän navassa oli jotain häikkää. En muista mitä kun se meni vaihtoon samalla kun tuo vikakin lopulta selvisi (kolmesti vaihdettiin levyt takuuna).
9-3 SC 1.8t -06
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Eikait siinä enää ole oikein muita vaihtoehtoja jos muuuten on homma tehty oikein. Eli mittakellolla napaa mittaamaan.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
poskari
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 16:34
Paikkakunta: Turku

Jarrujen tärinä

Viesti Kirjoittaja poskari »

Jorma;

Kiitos vastauksesta. Kysyisin vielä, että kävikö sinulle myös niin, että palojen ja levyjen vaihdon jälkeen homma toimi jonkin aikaa moitteetta?

Olen itse yrittänyt sanoa huollossa, että jospa vika olisikin jossain muualla kuin jarruissa, mutta ovat jotenkin pitäneet sitä ajatusta mahdottomana. Jos tämä on mahdollista, niin käyn esittämässä teorian sinne välittömästi ja katsotaan saataisiinko homma kuntoon.

Pete
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Levyjen ja palojen vaihdon jälkeen meni tuhansia (yli 10tkm yksillä leyvillä) kilometrejä ilman mitään ongelmia. Siihen aikaan tuli ajettua aika paljon, joten kilometrejä tuli nopsaan. Sitten alkoi pikkuhiljaa aina tärisemään. Uudet levyt yritin aina ajaa sisään mahdollisimman nätisti eikä mitään vesilätäkköjarrutuksia tms ollut.

Edit: Uudet levyt + palat vaihdettiin aina mukisematta ja rahaa pyytämättä.
9-3 SC 1.8t -06
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Saabi on julkaisut ko. aiheesta huoltobulletin, jossa ongelman aiheuttajaksi todetaan juuri nuo navat. Jos niitä ei vaihda, kestävät uudet levyt muutaman tuhat kilometriä ja ravistelu alkaa taas. Tässä linkki bulletiiniin: http://www.townsendimports.com/Saab_TSB ... 0_1912.pdf
Vastaa Viestiin