Eli og900i 8v -89 lämmöt eivät nouse kovinkaan ylös, hieman vihreälle puolelle. Sisälle kyllä lämpöä riittää kohtuullisesti. Autoon vaihdoin keväällä vesipumpun vaihdon yhteydessä myös termostaatin(88 asteisen) joten luulisi sen olevan vielä kunnossa vai vaatiko satku talvisin tuon kuumemman termarin? Edellinen 90:nen kyllä piti hyvin lämmöt tuolla 88 asteisella talvellakin. Vai voisiko autossa olla joku muu vika?
Ei kai "talventappajaan" tarvitse alkaa mitään pahveja jäähdyttäjän eteen asenteleen
meidän perheen toisessa Saabissa(vaimoni sisaren 900S)
on ihan sama juttu-viisari menee vaan ehkä 1/4
kylmästä asennosta ylös. Ja puhaltimesta pitäis käsituntumalla tulla kuumempa ilmaa.
Mutta korjatkaa viisammat-olisko itse termostaatin asennosa myös huomiotavaa. Siis tarkoitan kun sen uuten laittaa sinne, niin piti osoitta jonnekin....?
samaa asiaa miekin kyselen joten se reikä termarin kannessa ylöspäin!
ja ilmaus että keula on ylempänä ku perä! ja termostaatti saabin tiskiltä.
miekin epäilin näiden toimenpiteiden hyödyllisyyttä mutta en ole katunut kilometriakaan. lämpenee 85% nopeammin ku enne termarin vaihtoa !
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Tänään vaihdoin termarin satkuun. Vajaan viisi vuotta kestikin saabin tiskiltä ostettu orggis. Uusi kustansi 14egeä. Ilmauksen tein tälläkertaa varsin laiskasti. Avasin ilmausruuvin ja täytin nestettä koneeseen, kunnes ilmausruuvista tuli nestettä. En edes laskenut konetta tyhjäksi vaan tempaisin vaan termarikotelon auki, vaihdoin termarin ja löin ruuvit kiinni. Ei siitä montaa desiä karannutkaan nestettä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Oma satkukaan ei halua nostaa lämpöjä. Termari on vaihdettu, kokeiltu käytössäolevaa toimivaakin, muttei auta. Lämppäri kuitenkin puhaltaa kuumaa ilmaa. Mistä jäähdytysjärjestelmään voisi päästä ilmaa? Kaikki konehuoneen jäähdyttimen letkut on vaihdettu ehjemmän näköisiin. Nestettä ei kulu juuri yhtään, joten tuskin isoa reikää voi olla. Syyläriltä paisuntasäiliölle tuleva pikkuletku on tarkistamatta sekä auton sisällä olevat lämppärin letkut. Kai sisällä haisisi jäähdytinneste, jos vuotaisi, seos on kuitenkin n.70%. Syylärikin on syksyllä vaihdettu, käytetty, mutta uudenveroinen.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Isäukko ja kaveri ihmetteli kans tänä talvena hidasta lämpenemistä 16 v . koneissa. Kuulemma 8 venaiset lämpee nopeempaa ja pitää mittarin puolessavälin. Molemmat on vaihtanut termarit ym. mutta hitaasti lämpenee. Sitte ku laittaa lämppärin hanan kiinni ja ajelee niin nousee mittari puoleenväliin mut heti ku kääntää hanan auki niin lämmöt alkaa tippuun viisarin mukaan n. klo. 16 kohdalle.
16 venaisten ominaisuus vai jotain muuta ? Kertokaa jos tiedätte.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
t8 kirjoitti:Oma satkukaan ei halua nostaa lämpöjä. Termari on vaihdettu, kokeiltu käytössäolevaa toimivaakin, muttei auta. Lämppäri kuitenkin puhaltaa kuumaa ilmaa. Mistä jäähdytysjärjestelmään voisi päästä ilmaa? Kaikki konehuoneen jäähdyttimen letkut on vaihdettu ehjemmän näköisiin. Nestettä ei kulu juuri yhtään, joten tuskin isoa reikää voi olla. Syyläriltä paisuntasäiliölle tuleva pikkuletku on tarkistamatta sekä auton sisällä olevat lämppärin letkut. Kai sisällä haisisi jäähdytinneste, jos vuotaisi, seos on kuitenkin n.70%. Syylärikin on syksyllä vaihdettu, käytetty, mutta uudenveroinen.
Itelläni aikanaan sama ongelma,mutta ajan kanssa selvisi että lämppärinkenno vuotaa....ekaks ei huomannu mitään muuta kuin juuri tuon huonosti lämpeämisen,mutta myöhemmin alkoi kastelemaan mattoa...eipä siinä muu auttanut,kuin kennon vaihtaminen....
miulla lämpenee nopeesti ku ei pidä puhallusta ku perus asennossa! 7km ja lämmöt normaalissa,sit uskaltaa laittaa puhalluksen päälle ja 10km kohdalla pakko riisua takki....!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
TeppoY kirjoitti:Eli og900i 8v -89 lämmöt eivät nouse kovinkaan ylös, hieman vihreälle puolelle. Sisälle kyllä lämpöä riittää kohtuullisesti. Autoon vaihdoin keväällä vesipumpun vaihdon yhteydessä myös termostaatin(88 asteisen) joten luulisi sen olevan vielä kunnossa vai vaatiko satku talvisin tuon kuumemman termarin? Edellinen 90:nen kyllä piti hyvin lämmöt tuolla 88 asteisella talvellakin. Vai voisiko autossa olla joku muu vika?
Ei kai "talventappajaan" tarvitse alkaa mitään pahveja jäähdyttäjän eteen asenteleen
osta seuraavalla KERRALLA 105 ASTEINEN TERMARI vaikkapa pilitemalta.
Kyllä ainaskin miun 900i 8-tappisesta korjautui viisarin makaaminen alhaalla ja viileys kovemmalla pakkasella uuden termarin vaihdolla. Saabin orggiksen ostin. Vanhakin oli orggis ja se kesti melkein viisi vuotta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabin orkkiksella ei tee mitään(on testattu/ostettu useampaan kertaan)
ei nousseet lämmöt puoleen väliin ja satku oli kovilla pakkasilla turhan viileä saabiksi.nyt on tarvike 88 tai 89 termari ja lämmöt nousi puoleen väliin -20 pakkasillakin.
Orkkistermarilla voi pärjätä hetken aikaa tai pidempään. Hyvä puoli niissä on, että jos heti samantien alkavat jumittaa, niin vaihto uuteen samanlaiseen yleensä onnistuu. Tarviketermarin vaihto-oikeus saattaa olla rajoitetumpi.
Vai onko joitain perusteluja, miksi Motorad (alkuperäisen termostaatin valmistaja) onnistuisi termostaatin valmistamisessa järejestelmällisesti huonommin kuin esim. tarvike-Calorstat?
Huonoja yksilöitähän voi tulla miltä vaan valmistajalta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00