Satkun lämmöt ei nouse

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Satkun lämmöt ei nouse

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Eli og900i 8v -89 lämmöt eivät nouse kovinkaan ylös, hieman vihreälle puolelle. Sisälle kyllä lämpöä riittää kohtuullisesti. Autoon vaihdoin keväällä vesipumpun vaihdon yhteydessä myös termostaatin(88 asteisen) joten luulisi sen olevan vielä kunnossa vai vaatiko satku talvisin tuon kuumemman termarin? Edellinen 90:nen kyllä piti hyvin lämmöt tuolla 88 asteisella talvellakin. Vai voisiko autossa olla joku muu vika?

Ei kai "talventappajaan" tarvitse alkaa mitään pahveja jäähdyttäjän eteen asenteleen :D
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Eiköhän se termostaatti ole viallinen. Ilmeisesti huono tarviketuote tai muuten vaan maanantaikappale.
#1970
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

meidän perheen toisessa Saabissa(vaimoni sisaren 900S)
on ihan sama juttu-viisari menee vaan ehkä 1/4
kylmästä asennosta ylös. Ja puhaltimesta pitäis käsituntumalla tulla kuumempa ilmaa.

Mutta korjatkaa viisammat-olisko itse termostaatin asennosa myös huomiotavaa. Siis tarkoitan kun sen uuten laittaa sinne, niin piti osoitta jonnekin....?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

samaa asiaa miekin kyselen joten se reikä termarin kannessa ylöspäin!
ja ilmaus että keula on ylempänä ku perä! ja termostaatti saabin tiskiltä.
miekin epäilin näiden toimenpiteiden hyödyllisyyttä mutta en ole katunut kilometriakaan. lämpenee 85% nopeammin ku enne termarin vaihtoa !
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään vaihdoin termarin satkuun. Vajaan viisi vuotta kestikin saabin tiskiltä ostettu orggis. Uusi kustansi 14egeä. Ilmauksen tein tälläkertaa varsin laiskasti. Avasin ilmausruuvin ja täytin nestettä koneeseen, kunnes ilmausruuvista tuli nestettä. En edes laskenut konetta tyhjäksi vaan tempaisin vaan termarikotelon auki, vaihdoin termarin ja löin ruuvit kiinni. ;) Ei siitä montaa desiä karannutkaan nestettä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juu en miekään tyhjentäny järjestelmää....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Oma satkukaan ei halua nostaa lämpöjä. Termari on vaihdettu, kokeiltu käytössäolevaa toimivaakin, muttei auta. Lämppäri kuitenkin puhaltaa kuumaa ilmaa. Mistä jäähdytysjärjestelmään voisi päästä ilmaa? Kaikki konehuoneen jäähdyttimen letkut on vaihdettu ehjemmän näköisiin. Nestettä ei kulu juuri yhtään, joten tuskin isoa reikää voi olla. Syyläriltä paisuntasäiliölle tuleva pikkuletku on tarkistamatta sekä auton sisällä olevat lämppärin letkut. Kai sisällä haisisi jäähdytinneste, jos vuotaisi, seos on kuitenkin n.70%. Syylärikin on syksyllä vaihdettu, käytetty, mutta uudenveroinen.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Isäukko ja kaveri ihmetteli kans tänä talvena hidasta lämpenemistä 16 v . koneissa. Kuulemma 8 venaiset lämpee nopeempaa ja pitää mittarin puolessavälin. Molemmat on vaihtanut termarit ym. mutta hitaasti lämpenee. Sitte ku laittaa lämppärin hanan kiinni ja ajelee niin nousee mittari puoleenväliin mut heti ku kääntää hanan auki niin lämmöt alkaa tippuun viisarin mukaan n. klo. 16 kohdalle.
16 venaisten ominaisuus vai jotain muuta ? Kertokaa jos tiedätte.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

t8 kirjoitti:Oma satkukaan ei halua nostaa lämpöjä. Termari on vaihdettu, kokeiltu käytössäolevaa toimivaakin, muttei auta. Lämppäri kuitenkin puhaltaa kuumaa ilmaa. Mistä jäähdytysjärjestelmään voisi päästä ilmaa? Kaikki konehuoneen jäähdyttimen letkut on vaihdettu ehjemmän näköisiin. Nestettä ei kulu juuri yhtään, joten tuskin isoa reikää voi olla. Syyläriltä paisuntasäiliölle tuleva pikkuletku on tarkistamatta sekä auton sisällä olevat lämppärin letkut. Kai sisällä haisisi jäähdytinneste, jos vuotaisi, seos on kuitenkin n.70%. Syylärikin on syksyllä vaihdettu, käytetty, mutta uudenveroinen.

Itelläni aikanaan sama ongelma,mutta ajan kanssa selvisi että lämppärinkenno vuotaa....ekaks ei huomannu mitään muuta kuin juuri tuon huonosti lämpeämisen,mutta myöhemmin alkoi kastelemaan mattoa...eipä siinä muu auttanut,kuin kennon vaihtaminen....
Ei se mitn!
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miulla lämpenee nopeesti ku ei pidä puhallusta ku perus asennossa! 7km ja lämmöt normaalissa,sit uskaltaa laittaa puhalluksen päälle ja 10km kohdalla pakko riisua takki....!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Punikki kommari

Re: Satkun lämmöt ei nouse

Viesti Kirjoittaja Punikki kommari »

TeppoY kirjoitti:Eli og900i 8v -89 lämmöt eivät nouse kovinkaan ylös, hieman vihreälle puolelle. Sisälle kyllä lämpöä riittää kohtuullisesti. Autoon vaihdoin keväällä vesipumpun vaihdon yhteydessä myös termostaatin(88 asteisen) joten luulisi sen olevan vielä kunnossa vai vaatiko satku talvisin tuon kuumemman termarin? Edellinen 90:nen kyllä piti hyvin lämmöt tuolla 88 asteisella talvellakin. Vai voisiko autossa olla joku muu vika?

Ei kai "talventappajaan" tarvitse alkaa mitään pahveja jäähdyttäjän eteen asenteleen :D
osta seuraavalla KERRALLA 105 ASTEINEN TERMARI vaikkapa pilitemalta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä ainaskin miun 900i 8-tappisesta korjautui viisarin makaaminen alhaalla ja viileys kovemmalla pakkasella uuden termarin vaihdolla. Saabin orggiksen ostin. Vanhakin oli orggis ja se kesti melkein viisi vuotta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
josipan
"Viggen"
Viestit: 585
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 13:10
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja josipan »

saabin orkkiksella ei tee mitään(on testattu/ostettu useampaan kertaan)
ei nousseet lämmöt puoleen väliin ja satku oli kovilla pakkasilla turhan viileä saabiksi.nyt on tarvike 88 tai 89 termari ja lämmöt nousi puoleen väliin -20 pakkasillakin.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11629
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Orkkistermarilla voi pärjätä hetken aikaa tai pidempään. Hyvä puoli niissä on, että jos heti samantien alkavat jumittaa, niin vaihto uuteen samanlaiseen yleensä onnistuu. Tarviketermarin vaihto-oikeus saattaa olla rajoitetumpi.

Vai onko joitain perusteluja, miksi Motorad (alkuperäisen termostaatin valmistaja) onnistuisi termostaatin valmistamisessa järejestelmällisesti huonommin kuin esim. tarvike-Calorstat?

Huonoja yksilöitähän voi tulla miltä vaan valmistajalta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jarsku
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 09:05

Viesti Kirjoittaja jarsku »

ei laita koko termaria
Vastaa Viestiin