Ratti heiluu ylös-alas...???

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lefa42 kirjoitti:Kuinkas paljon tuota tulee kiristää, vai onko tuolla merkitystä, siis tuon ohjauspyörän säädön toimivuuden suhteen?
Sopivasti :-) Kurko tuossa yllä heitti 20 astetta.
Jos kiristät liian vähän, lukitus ei edelleenkään pidä. Jos kiristät liian paljon lukitusvipu ei vaikuta ratin liikkuvuuteen, jumissa aina.

Siinä vivussa lienee tavallinen mutteri päässä ja kierre tuossa lukituksen pinnapultissa lienee normaalilla nousulla. Vivun liikerata on sen verran lyhyt, että säätö vaan pitää olla oikein, jotta toimii.

Säädä sellaiseksi, että lukitus-asennossa lukittuu ja auki-asennossa liikkuu sopivan nahkeasti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

jus kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Kuinkas paljon tuota tulee kiristää, vai onko tuolla merkitystä, siis tuon ohjauspyörän säädön toimivuuden suhteen?
Sopivasti :-) Kurko tuossa yllä heitti 20 astetta.
Jos kiristät liian vähän, lukitus ei edelleenkään pidä. Jos kiristät liian paljon lukitusvipu ei vaikuta ratin liikkuvuuteen, jumissa aina.

Siinä vivussa lienee tavallinen mutteri päässä ja kierre tuossa lukituksen pinnapultissa lienee normaalilla nousulla. Vivun liikerata on sen verran lyhyt, että säätö vaan pitää olla oikein, jotta toimii.

Säädä sellaiseksi, että lukitus-asennossa lukittuu ja auki-asennossa liikkuu sopivan nahkeasti.
Tämä selvä, tuo alamuovi lienee parilla ruuvilla, kuten satkussakin?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lefa42 kirjoitti:Tämä selvä, tuo alamuovi lienee parilla ruuvilla, kuten satkussakin?
Muovipuoliskot on toisissaan kiinni kahdella ruuvilla ja muovikynsillä, rattiakselin sivuilla oleviin kynsiin pääsee käsiksi rattia pyörittämällä.

Lisäksi alamuovi on kiinni kahdella lyhyellä ruuvilla ohjauspylvään yläosassa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

jus kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Tämä selvä, tuo alamuovi lienee parilla ruuvilla, kuten satkussakin?
Muovipuoliskot on toisissaan kiinni kahdella ruuvilla ja muovikynsillä, rattiakselin sivuilla oleviin kynsiin pääsee käsiksi rattia pyörittämällä.

Lisäksi alamuovi on kiinni kahdella lyhyellä ruuvilla ohjauspylvään yläosassa.
Nääh. Otan ratin irti samalla vaivalla, joku kun on asentanut sen vinoon. Onkin jo alkanut häiritsemään. :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Re:

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Tuo on muuten katsastuksessa hylkäyksen peruste. Itselläni pompahti tuosta. Miten tuohon mutteriin pääsee helpoimmin käsiksi tai oikeastaan avaimiksi? Pystyykö kiristämään katkaistulla 17mm avaimella takakautta?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja jus »

makinju2 kirjoitti:Miten tuohon mutteriin pääsee helpoimmin käsiksi tai oikeastaan avaimiksi?
Ohjauspylvään ympäriltä muovit pois, kuten yllä jo sanottu, ja sitten vaan siitä etupuolelta milli kerrallaan kääntäen, alakautta ei taida olla yhtään parempi pääsy.
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... adjust.php

Hankalampi tyyppivika on ohjausakselia kannattelevan peltikonsolin murtuminen.
http://kuvablogi.com/nayta/671307/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ratti heiluu ylös-alas...???

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mahtaakohan airossa olla nyt tuo konsoli murtunut..

Ratti heiluu ylös-alas ja vasemmalle-oikealle muutamasta millistä senttiin.
Etäisyyssäätöä ei ole, mutta turvatyyny on. Vuosimalli tuo 1994.

Linkissä olevan kuvan mukainen pultti kuitenkin löytyy. Purin muovit ratin ympäriltä, mutta vielä tänään ehtinyt pulttia kiristää..
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... adjust.php

Vaikka etäisyyssäätöä ei ole, tilanne näyttää tuon kuvan mukaiselta. Väljä liike on selvästi noiden "lipareiden" kohdalla.

EDIT: jaa-jaa haku tuotti vielä tämänlaisen tuloksen:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=32301
Mahtaakin olla toivottavasti tästä kyse.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ratti heiluu ylös-alas...???

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Itse kiristysmekanismi on ihan sama eli pulttia kiristämällä välys poistuu, vain käsikäyttöinen kiristyskahva on jätetty pois.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ratti heiluu ylös-alas...???

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Minuteman kirjoitti:Itse kiristysmekanismi on ihan sama eli pulttia kiristämällä välys poistuu, vain käsikäyttöinen kiristyskahva on jätetty pois.
Tuntui tuo pultti tosiaan jonkinverran kiristyvän, ihmeellinen avainkoko: 16 mm :?
Pahin välys ja klonksuva ääni lähti, vieläkin silti jäi rattiin pientä "heiluntaa".

Ihmeen löysällä pultti kyllä oli, mitenköhän tuo voi itsestään aueta?
(tossa matalapaineisessa on tuo säätövipu, siitä olen kerran kiristänyt. Tuo rakenne on sellainen, että pultin löystymisen ymmärtääkin)

Rattiakseli näyttäisi vielä hieman liikkuvan tuohon peltikonsoliin nähden. Varmaankin rattiakselin nivelissä voi olla jo välystä.. kuitenkin 304 tkm mittarissa :)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
9000cse
"Aero"
Viestit: 325
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 17:30
Paikkakunta: Turku

Re:

Viesti Kirjoittaja 9000cse »

[/quote]Eiks se silloin heilu sisään / ulos.
Eli jos heiluu ylös alas jotain on pahasti vialla eli siis ohjauspylväs on irti.
Yhdessäkään tonnarissa en ole korkeus-säätöä tavannut.
(Kannattais laittaa kiinni).[/quote]
Siis MITÄH!?!?!?! Kyllä omassani ainakin ratti liikkuu sisään->ulos ja ylös->alas 8O
SAAB 9000CSE 2.0T -96 B204E (Steg-2) #4964
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
Moottori
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 20:42

Re: Ratti heiluu ylös-alas...???

Viesti Kirjoittaja Moottori »

Vanha tread, mutta ajattelin kysyä täältä, kun omassa saabissa on sama vika ja katsastuksessa pomppasi siitä. Eli ratti liikkuu sisään ja ulos. Mistä kannattaa vikaa alkaa selvittään ja mikä siinä voisi olla? Kannattaa varmaa purkaa ratin ympärillä olevat suojat? Auto on tosiaan NG 900
Saab NG 900 2.0 1996
Jaguar S-Type 3.0 2000
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Ratti heiluu ylös-alas...???

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

No ihan ensiksi kannattaa kysellä tuolla NG900/OG93 -osiolla eikä tonnaripuolella...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin