Moottorin häiriövalo syttyi - OK

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Moottorin häiriövalo syttyi - OK

Viesti Kirjoittaja TKL »

No niin, nyt on SS:n moottorin häiriövalokin sitten nähty.. ja tullaan näkemään vielä päivän ennenkuin pääsen luetuttamaan vikakoodit ja samalla resetoimaan häiriövalon huollossa pe aamuna. :evil:

Aikast merkilinen tilanne, tulin työpaikalle ja kulman takaa kurvasi paku parkkitalon takaa vauhdilla keulaa kohti jolloin heitin liinat kiinni ehtimättä laittaa kytkintä pohjaan. Auto sammui siis "vedosta", uudelleenkäynnistys ja kaikki toimi ok mutta mittaritauluun jäi punottamaan moottorin häiriövalo.

Kokeiltiin lukea koodeja työkaverin obd testerillä jolla saa 95 Aero -02:sta hyvin tiedot ulos. Mutta eipä näytä toimivan SS:ssä, asiahan on taidettu jo todeta TS:n ja Aero04:sen toimesta mutta näinhän tilanne tosiaan on.

Auto siis toimii ok mutta harmittaa vaan pirusti ajella autolla vielä n. 120 km ennenkuin pääsee huoltoon luetuttamaan nuo vikakoodit :evil:
Viimeksi muokannut TKL, La Joulu 17, 2005 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin häiriövalo syttyi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

TKL kirjoitti:Mutta eipä näytä toimivan SS:ssä, asiahan on taidettu jo todeta TS:n ja Aero04:sen toimesta mutta näinhän tilanne tosiaan on.
Joo, pikkasen kyllä etukäteen kauhistuttaa, että kuinka auton käy katsastuksessa, kun siitä ei saa mitään irti OBD -testerillä. Mun mielestä tuo on selvä "virhe" valmistajan taholta, joka pitäisi korjata mahd. pian.

Täytyisi ilmeisesti hoitaa asia kuntoon, ennen kuin auton takuu raukeaa...

Lähetänpä saman tien kyselyn maahantuojalle siitä, miksi Sport Sedanin vikakoodeja/muuta informaatiota ei pysty lukemaan OBD -testerillä.... :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: Moottorin häiriövalo syttyi

Viesti Kirjoittaja TKL »

Turbo Sensonic kirjoitti: Joo, pikkasen kyllä etukäteen kauhistuttaa, että kuinka auton käy katsastuksessa, kun siitä ei saa mitään irti OBD -testerillä. Mun mielestä tuo on selvä "virhe" valmistajan taholta, joka pitäisi korjata mahd. pian.
Katsastin SS:n noin kuukausi sitten ongelmitta. Se että saiko inssi sieltä mitään tietoa obd testerillään on asia erikseen, enkä sitä tullut kysyneeksi kun ei mitään mutissut asiasta.
Turbo Sensonic kirjoitti: Lähetänpä saman tien kyselyn maahantuojalle siitä, miksi Sport Sedanin vikakoodeja/muuta informaatiota ei pysty lukemaan OBD -testerillä.... :roll:
Excellent :D
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

TKL kirjoitti:No niin, nyt on SS:n moottorin häiriövalokin sitten nähty..
Heh... itse näin sen kans pari viikkoa sitten. Lähdin töistä ajeleen, kun huomasin että valo paloi. Pysäytin auton, sammutin ja uudestaan käyntiin - ei muutosta. Seuraavana aamuna huoltoon.

Huoltoraportti seuraavanlainen:
Vikakoodin luku/REC+SIM+MIU lisäys suoritettu.

Ilmeisesti oli jotain muisteja päässy tyhjentymään autosta silloin kolarin jälkeen, kun akku oli kauan irti. Kustannukset oli 25 euroa :D

Mutta nyt toimii bensamittari väärinpäin :evil: :evil: :evil:
Toissäpäiväna tankkasin ja vieläkin D.T.E 0km, ja mittari ihan pohjassa.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Moottorin häiriövalo syttyi

Viesti Kirjoittaja Bob »

TKL kirjoitti:No niin, nyt on SS:n moottorin häiriövalokin sitten nähty.. ja tullaan näkemään vielä päivän ennenkuin pääsen luetuttamaan vikakoodit ja samalla resetoimaan häiriövalon huollossa pe aamuna. :evil:

Aikast merkilinen tilanne, tulin työpaikalle ja kulman takaa kurvasi paku parkkitalon takaa vauhdilla keulaa kohti jolloin heitin liinat kiinni ehtimättä laittaa kytkintä pohjaan. Auto sammui siis "vedosta", uudelleenkäynnistys ja kaikki toimi ok mutta mittaritauluun jäi punottamaan moottorin häiriövalo.

Kokeiltiin lukea koodeja työkaverin obd testerillä jolla saa 95 Aero -02:sta hyvin tiedot ulos. Mutta eipä näytä toimivan SS:ssä, asiahan on taidettu jo todeta TS:n ja Aero04:sen toimesta mutta näinhän tilanne tosiaan on.

Auto siis toimii ok mutta harmittaa vaan pirusti ajella autolla vielä n. 120 km ennenkuin pääsee huoltoon luetuttamaan nuo vikakoodit :evil:
Noinhan sen kuuluu 95:n OBD-testerin käyttäytyäkin eli se ei ole CAN-BUS yhteensopiva. Jotta OBDll-testeri toimisi SportSedanissa sen pitää olla CAN-BUS -autoille soveltuva eli siinä on pientä eroa aina liitintä myöten: liitin on 16-pinninen molemmissa, mutta OBDll CAN-versioissa käytössä on (tyypillisesti) 8-liitintä normaalin OBDll:n 6:n liittimen sijaan.

Tuosta moottorin häiriövalosta: mikäli moottori toimii OK, niin se saattaa sammua itsekseen 100-500km:n matkalla. Tuo valo voi syttyä mitä ihmeellisimmistä syistä - se on syttynyt osassa mm. viallisen tankin korkin vuoksi -> ei tunnista painetta säiliössä (ajamistahan tuo ei estä, mutta bensahöyryt hyökkää ulkoilmaan -> saastuttaa!!) ja eikun vikavalo palamaan kojelaudassa.

Tuossa "Miika79" kirjoittikin omia kokemuksiaan vastaavan vikavalon syttymisestä - jännä juttu, huoltoraporttiin oli kirjattu MIU-lisäys - miksiköhän, sillä juuri tuota moottorivikavaloahan MIU ei ohjaa, vaan sen tieto tulee suoraan moottorinohjausyksiköltä. MIU ohjaa kyllä muita mittareita yms. kojelaudassa eli olisikohan tuossa syy tuohon bensamittarin sekoamiseen. Korjatkaa jos olen väärässä.
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

OBD

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Omia kokemuksia konttorilta... Ensin autoon kiinnitettiin sellainen mittalaite joka ei näitä lukemia saanut (väärä laite/softa). Sitten sovitettiin toista jolla lukemat saatiin.
-Mscrnt-
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Kävin tänään vaihdattamassa avaimien kauko-ohjaimet uusiin. Samalla tutkittiin tuota bensamittarihommaa. Tech ei löytänyt vikaa ja samalla ajettiin uudestaan päivitetty softa, ei toimi vieläkään :(

Luultavasti anturi rikki. Täytyy ajella vielä vähän aikaa, jos vaikka alkaisi toimimaan yllättäen...

En edes uskaltanut kysyä tuon anturin hintaa.

Eihän Saabanan ollu näyttämässä autoaan tuolla liikkeessä??? Pihalla oli punainen ss mustillä helmoilla rek: ZKG-???
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Heitetäänpäs pieni update tähän väliin koska homma tuntuu jatkuvan...

Eli huollossa (Salon PP-Auto) luettiin vikakoodeiksi:
P0544-pakokaasujen lämpötila-anturin piiri, toiminta viallinen
P0546-pakokaasujen lämpötila-anturin katkos/oikosulku b plussaan

Resetoivat häiriövalon/clearasivat vikakoodit, tekivät testilenkin eikä valo syttynyt. Josta tehtiin päätelmä että ko. anturi oli saanut virheellistä tietoa kun ottaa huomioon tilanteen jonka jälkeen valo syttyi (sammui vedosta ilman kytkintä).

No, laitoin tyytyväisenä auton käyntiin ja menin skrabaamaan laseja ja kun olin lähdössä niin eiköhän samainen valo köllötä taas mittaritaulussa :evil: :evil:

Maanantaina taas uudestaan pajalle .. to be continued.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

TKL kirjoitti:Heitetäänpäs pieni update tähän väliin koska homma tuntuu jatkuvan...

Eli huollossa (Salon PP-Auto) luettiin vikakoodeiksi:
P0544-pakokaasujen lämpötila-anturin piiri, toiminta viallinen
P0546-pakokaasujen lämpötila-anturin katkos/oikosulku b plussaan

Resetoivat häiriövalon/clearasivat vikakoodit, tekivät testilenkin eikä valo syttynyt. Josta tehtiin päätelmä että ko. anturi oli saanut virheellistä tietoa kun ottaa huomioon tilanteen jonka jälkeen valo syttyi (sammui vedosta ilman kytkintä).

No, laitoin tyytyväisenä auton käyntiin ja menin skrabaamaan laseja ja kun olin lähdössä niin eiköhän samainen valo köllötä taas mittaritaulussa :evil: :evil:

Maanantaina taas uudestaan pajalle .. to be continued.
Haa - noihin koodeihin törmäsin jossakin vaiheessa - korjautuvat muistaakseni Trionic:n softapäivityksellä (pakokaasujen lämpötilan laskentasoftan tms. osalta).

Pelkillä vikakoodien nollauksella ei kyllä hoidu toi homma.
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Ei hoidu ei. Se on huomattu ja sen takia ollaan menossa uudestaan pajalle maanantai aamuna.
Jos noiden koodien ilmaantuminen vikamuistiin johtuisi Trionic softan bugisuudesta tuottaen häiriövalon ruutuun niin johan on kumma -> kaikilla ensimmäistä erää omistavilla SportSedanisteilla palaisi häiriövalo jatkuvasti.
Eli veikkaan edelleen että moottorin sammuminen veto päällä on syyllinen tuohon juttuun, se että miten se otti noin pahasti herneet on kyllä aika mysteerio.

EDIT: löytääkö joku WIS:istä jotain noilla koodeilla, minun versiosta ei löydy vikakoodeja lainkaan ? ... pakokaasujen lämpötila-anturi .. en ole moisesta ikinä kuullut, olen luullut tähän asti että pakopuolen ainoa(t) "älykkäät" komponentit ovat lambda(t)
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

TKL kirjoitti:EDIT: löytääkö joku WIS:istä jotain noilla koodeilla, minun versiosta ei löydy vikakoodeja lainkaan ? ... pakokaasunjen lämpötila-anturi .. en ole moisesta ikinä kuullut, olen luullut tähän asti että siellä on vain lambda(t) ?
P0544 Trionic 8

Pakokaasujen lämpötila-anturin piiri, toiminta viallinen

Vian oireet:
Check Engine

Diagnoosiapu:
Päivitä ohjausyksikön muisti
Suorita SPS -ohjelmointi
The later software replaces the sensor with a calculation model for exhaust temperature
(huomautus: outoa, että suomenkielisen tekstin seassa on englanninkielinen lause :roll: )


P0546 Trionic 8

Pakokaasujen lämpötila-anturin piiri, katkos/oikosulku B+:aan

Vian oireet: katso P0544
Diagnoosiapu: katso P0544.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Loistavaa... kiitos TS.
Näyttäisi pikaisesti katsottuna että tässä selviäisi pelkällä softapäivityksellä... kuten itseasiassa Bob tuossa jo tuumi.
Mutta: Ihmettelen edelleen että miten auto voi yhtäkkiä vaatia softapäivitystä jonka oire on moottorin häiriövalo. 8O
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

Miika79 kirjoitti:
Eihän Saabanan ollu näyttämässä autoaan tuolla liikkeessä??? Pihalla oli punainen ss mustillä helmoilla rek: ZKG-???
Terve!

Ei ollut mun pirssi, mutta pitääs mennä ihan lähipäivinä ennen takuun umpeutumista. Tankkimittarini näyttää ihan mitä sattuu ja pitääs saada kuntoon.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

"Ihmettelen edelleen että miten auto voi yhtäkkiä vaatia softapäivitystä"

Noh eräs tulkinta tuosta tekstistä voisi olla että, sensori on sökönä ja se ohitetaan, sitä ei enää käytetä vaan pakokaasun lämpötila saadaan muista lähteistä laskemalla matemaattisesti. Mikä tuntuu tietysti aika hassulta, ellei autossa ole useampia sensoreita pakolämpötilaan liittyen.

Tankkimittari on näitä "well known" juttuja.
Viimeksi muokannut TuuSaR, Pe Joulu 09, 2005 23:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

TuuSaR kirjoitti:"Ihmettelen edelleen että miten auto voi yhtäkkiä vaatia softapäivitystä"

Noh eräs tulkinta tuosta tekstistä voisi olla että, sensori on sökönä ja se ohitetaan, sitä ei enää käytetä vaan pakokaasun lämpötila saadaan muista lähteistä laskemalla matemaattisesti. Mikä tuntuu tietysti aika hassulta, ellei autossa ole useampia sensoreita pakolämpötilaan liittyen.

Tankkimittari on näitä "well known" juttuja.
Todellakin, tulkinta :lol:
Mikäs tuo tankkimittarin "well known" juttu on ? En ole moista nähnyt tällä palstalla, ainoa joka asiaan edes löyhästi liittyy on D.T.E:hen liittyvä ?
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Vastaa Viestiin