vihdoinkin tunnustus Saabille
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
vihdoinkin tunnustus Saabille
eli Robert Collin myöntää vihdoinkin, että Saab on luokassaan maailman turvallisin ja kyllä.... Volvo jää taakse. Jutussa myös ihmetellään, että miksi Saab ei kunnolla markkinoi että autot ovat huipputurvallisia.
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 55,00.html
Här hänger inte Volvo med längre
Robert Collin om krocktester och verkligheten
Saab - världens säkraste bil! Jaså, du trodde att det var Volvo? Men det är Saab som år efter år toppar Folksams statistik över säkra bilar i verkliga krockar. Och det är ju i verkligheten som det är på riktigt.
I verkligheten, när bilar krockar på riktigt, är det Saab som är säkrast.
Saab tiger
Och det märkliga är att Saab aldrig pratar om den saken. För hos Saab har säkerhet aldrig varit tillräckligt sexigt!
Saab vill sälja bilar på körglädje, förarkontroll (det vill säga hur man undviker olyckor), formgivning och innovation. Men inte på något så trist som säkerhet.
Åren går, Saabs ekonomiska problem bara växer, försäljningen minskar. Men imagestrategerna varnar för att prata om säkerhet. Därför fortsätter Saab att bygga världens säkraste bilar.
Utan att tala om det.
Men snart går det inte att hålla hemligt längre. Det kanske är dags för Trollhättan att berätta hur de bygger sina bilar, både för köparna och för ägarna. Som världens säkraste.
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 55,00.html
Här hänger inte Volvo med längre
Robert Collin om krocktester och verkligheten
Saab - världens säkraste bil! Jaså, du trodde att det var Volvo? Men det är Saab som år efter år toppar Folksams statistik över säkra bilar i verkliga krockar. Och det är ju i verkligheten som det är på riktigt.
I verkligheten, när bilar krockar på riktigt, är det Saab som är säkrast.
Saab tiger
Och det märkliga är att Saab aldrig pratar om den saken. För hos Saab har säkerhet aldrig varit tillräckligt sexigt!
Saab vill sälja bilar på körglädje, förarkontroll (det vill säga hur man undviker olyckor), formgivning och innovation. Men inte på något så trist som säkerhet.
Åren går, Saabs ekonomiska problem bara växer, försäljningen minskar. Men imagestrategerna varnar för att prata om säkerhet. Därför fortsätter Saab att bygga världens säkraste bilar.
Utan att tala om det.
Men snart går det inte att hålla hemligt längre. Det kanske är dags för Trollhättan att berätta hur de bygger sina bilar, både för köparna och för ägarna. Som världens säkraste.
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
Niin ja turvallisuus on aina mielletty Volvon jutuksi. Siinä tulisi vaan äkkiä "Matkijat"- huutoja, kun tuon markkinamiehet tänäpäivänä keksisivät. Tosin molemmat Svenssonimerkit ovat ideologialtaan ja perusarvoiltaan melkolailla samalla viivalla. Voidaan sanoa, että maailmassa on kaksi tapaa tehdä turvallinen auto. Saab ja Volvo. 

Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
En ole aivan samaa mieltä - esimerkiksi peräkolariturvallisuuteen ja retkahdusvammojen ehkäisyyn eivät ole käsittääkseni premiummerkeistäkään panostaneet juurikaan muut kuin Saab ja Volvo, mm. keskieurooppa on ollut kovin hiljaa näiden asioiden kohdalla.TT kirjoitti:Taitaa olla tuo Saabin ja Volvon etumatka kurottu umpeen nykyään. Ehkä vielä kymmenen vuotta sitten olivat osaa muista merkeistä edellä turvallisuudessa, mutta nykyään taitavat olla melkein kaikki jo samalla viivalla, koska markkinat ovat pakottaneet kaikki panostamaan ko osa-alueeseen.
Puhumattakaan mm. hirvikolareistaBob kirjoitti:En ole aivan samaa mieltä - esimerkiksi peräkolariturvallisuuteen ja retkahdusvammojen ehkäisyyn eivät ole käsittääkseni premiummerkeistäkään panostaneet juurikaan muut kuin Saab ja Volvo, mm. keskieurooppa on ollut kovin hiljaa näiden asioiden kohdalla.TT kirjoitti:Taitaa olla tuo Saabin ja Volvon etumatka kurottu umpeen nykyään. Ehkä vielä kymmenen vuotta sitten olivat osaa muista merkeistä edellä turvallisuudessa, mutta nykyään taitavat olla melkein kaikki jo samalla viivalla, koska markkinat ovat pakottaneet kaikki panostamaan ko osa-alueeseen.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Aivan. Auton optimoiminen määrättyyn kolaritestiin ja oikea turvallisuus tositilanteissa pitkän kehityksen ja tutkimustyön tuloksena on 2 TÄYSIN eri asiaa9-5T kirjoitti:Totta mutta vain yhden testin kohdalla eikä sen näköisiä esteitä ole luonnossa montaa. Myöskään turvavyö piipitys ei auta kolarissa vaikka testissä arvostetaan korkealle(9-5 sai viimeisen tähden piipittämällä jälkeen päin).TT kirjoitti: koska markkinat ovat pakottaneet kaikki panostamaan ko osa-alueeseen.

Ainoa tapa tehdä yleensäkin minkäänlaista todellista vertailua on jonkun standarditestin mukaan. Kyllähän auton valmistajat aina kehuvat panostavansa turvallisuuteen monellakin tavalla, mutta jos niistä ei ole luotettavaa mittaustietoa niin menee MUTU puolelle. Kyllähän jokaisen valmistajan mukaan heidän omat autot ovat kaikessa suhteessa parempia kuin muut...
Nuo nykyiset kolaritestit eivät tosiaan ole mitenkään kattavia ja ihmetyttää, miksi niissä ei ole mukana esim hirvitestiä, katon kautta pyörimistä yms. Osa niistä olisi ihan yhtä helppo toistaa kuin nykyiset testitkin. Myös pisteytys on pielessä, mutta parempia ne ovat arvioimaan turvallisuutta kuin käyttäjien arviot.
Toisaalta kyllä niistäkin näkee, miten esim Saabin tulokset ovat kehittyneet. NG900 meni nokkakolarissa tosi huonoon kuntoon, mutta ensimmäinen 9-3 taas sai tosi hyvät pisteet ja sen jälkeen muutkin mallit eli kyllä Saab suunnittelee autot noita testejä varten ihan samaan tapaan kuin muutkin valmistajat.
Oikeassa kolarissa homma menee kuten kummelissa sanotaan, ei taidolla vaan tuurilla eli niitä on aika vaikea vertailla.
Itse ainakin OG900 "tuntui" paljon turvallisemmalta kuin tonnari tai uudemmat mallit esim hirvikolareita ajatellen tuulilasin ja katon muotoilun takia, mutta olisi mielenkiintoista nähdä joku testi onko tosiaan noin.
Nuo nykyiset kolaritestit eivät tosiaan ole mitenkään kattavia ja ihmetyttää, miksi niissä ei ole mukana esim hirvitestiä, katon kautta pyörimistä yms. Osa niistä olisi ihan yhtä helppo toistaa kuin nykyiset testitkin. Myös pisteytys on pielessä, mutta parempia ne ovat arvioimaan turvallisuutta kuin käyttäjien arviot.
Toisaalta kyllä niistäkin näkee, miten esim Saabin tulokset ovat kehittyneet. NG900 meni nokkakolarissa tosi huonoon kuntoon, mutta ensimmäinen 9-3 taas sai tosi hyvät pisteet ja sen jälkeen muutkin mallit eli kyllä Saab suunnittelee autot noita testejä varten ihan samaan tapaan kuin muutkin valmistajat.
Oikeassa kolarissa homma menee kuten kummelissa sanotaan, ei taidolla vaan tuurilla eli niitä on aika vaikea vertailla.
Itse ainakin OG900 "tuntui" paljon turvallisemmalta kuin tonnari tai uudemmat mallit esim hirvikolareita ajatellen tuulilasin ja katon muotoilun takia, mutta olisi mielenkiintoista nähdä joku testi onko tosiaan noin.
NG900 on muistaakseni vanhimpia autoja mitä siellä on koskaan testattu.
Äkkisältään osui silmään vain Rover 600 ja Citröen Xantia jotka on esitelty samana vuonna.
Onhan se tietysti aika ikuisuus väittely onko auto optimoitu testejä varten vai ei. Mutta real life Folksamissa Saab on pärjännyt vuoskaudet.
http://media.gm.com/servlet/GatewayServ ... ocid=11527
Äkkisältään osui silmään vain Rover 600 ja Citröen Xantia jotka on esitelty samana vuonna.
Onhan se tietysti aika ikuisuus väittely onko auto optimoitu testejä varten vai ei. Mutta real life Folksamissa Saab on pärjännyt vuoskaudet.
http://media.gm.com/servlet/GatewayServ ... ocid=11527
->"TT"Tri-Lo kirjoitti:Aivan. Auton optimoiminen määrättyyn kolaritestiin ja oikea turvallisuus tositilanteissa pitkän kehityksen ja tutkimustyön tuloksena on 2 TÄYSIN eri asiaaKuten tositilanteiden tutkimuksissa sitten näkyy..
Kyllä. Mutta ylläolevalla en sitten tarkoittanutkaan Volvon huonoa menestystä jenkkivertailussa vaan nimenomaan esim. tonnaria aikoinaan. Laboratorio-testeissä suorastaan huono, mutta "tosikolari"tutkimuksissa kuten Folksamin, ehdotonta huippua. Siis suunniteltu toimimaan todellisuudessa.
Ja jos autoa saisin alleni valita ennen törmäämistä hirveen se olisi ehdottomasti 9000-88->/NG900/9-3/9-5.
