kylmäkäynnistys ja ääni ajaessa (vm98)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

kylmäkäynnistys ja ääni ajaessa (vm98)

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Moro taas kaikille. Nyt kun Check Engine on tapettu ja saatu auton lämmöt kuriin niin uusia "ilmioitä" tullut esiin.

Numero 1:

Jos auton seisoo pakkasessa esim vaikka -3:sta -15:sta ja sitten täräytetään aamulla käyntiin. Kuuluu mielenkiintoisia ääniä mitä ei koskaan aikaisemmin ole kuulunut. Äänet ovat seuraavanlaisia:

-naputusta (sähköisen kuulloista)
-kahinaa ?
-diisselimäinen ääni ajaessa

Ja todellakin kun lähtee ajamaan niin sisälle selvästi kuuluu jokin ylimääräinen ääni joka kuullostaa "pahalta" minusta, mutta kun auto lämpenee ja vaikka seisoo esim parkissa taas pakkasessa vähän aikaa, nou problem mitään ei kuulu.

Numero 2:

Ikinä ei ole yksikään omistama ysitonnari sammunut startin jälkeen tai vaihtoehtoisesti tarvinut 2 starttiyritystä (vaikka olis ollu roikan päässä).


Eli mitä nyt on pielessä, auttakaa te "asiantuntijat" joilla on kokemusta tämän suuntaisista, mitä voin tarkistaa ja tutkia ennen kun alan miettimään tulevaisuutta autolle sen enempää ?


Jouluisin Terveisin: 9000cst :P
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Kuinka vanha

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kuinka vanha on se kuuluisa DI-kasetti?

Kai kyseessä on vakio boksi?

Jos on yli 200TKM ajettu ja bensapumppu on vaihtamatta, niin en sulkisi sitä vaihtoehtoa pois listalta.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Kuinka vanha

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

9000LPT kirjoitti:Kuinka vanha on se kuuluisa DI-kasetti?

Jos on yli 200TKM ajettu ja bensapumppu on vaihtamatta, niin en sulkisi sitä vaihtoehtoa pois listalta.
Kasetti on ostettu 2003 kesällä ja ei ole ajettu kuin noin 50-60tkm. Kilsoja on 199tkm :roll:
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mimmi kirjoitti:Tulpat?
es7-11 ja on vaihdettu noin vuosi sitten ja kilsoja ei ole tullut kuin 10-15tkm...

Tuli mimmi vain se mieleenn kun autolla on ajettu 4 viikkoa lämmöt alhaalla onko sillä ollu mitään vaikutusta ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Tulpat olis syytä vaihtaa DI-kasetillisessa vehkeessä 10tkm välein. Näin ainakin sanottiin PCS:llä kun kävin hakemassa uuden kasetin ja tulpat samalla. Huonot tulpat nostavat DI-kasetin rikkoutumisherkkyyttä 500%, joten ei oo paha rasti vaihtaa 16e tulpat (no 20e pullakahvin kanssa =) ) esim kerran vuodessa tai sit sen 10tkm välein. Tulee sitä bensaaki tuhlattua isommallaki rahalla kun vähän antaa kenkää motarilla joskus tms =)
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Ok, taidanpa vaihtaa tulpat seuraavaksi, laitetaan tilaukseen pcs:ltä...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ja eikös tuo ohjekirjakin jotain huhuile, jotta kone saattaa käydä kuin diiseli kylmäkäynnistyksen ja oljynvaihdon jälkeen muutaman minuutin ja silloin ei saa ryntäyttää.

Ainakin mulla kans pitää hitonmoista meteliä minuutin pari, jos 20 pakkasesta räjäyttää käyntiin ilman lämmitystä käyntiin.

Vaikka on Mbilin 5-50:set (pitäis varmaan tuo ölkkäpumppa vaihtaa).
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

jpjk kirjoitti:Tulpat olis syytä vaihtaa DI-kasetillisessa vehkeessä 10tkm välein. Näin ainakin sanottiin PCS:llä kun kävin hakemassa uuden kasetin ja tulpat samalla. Huonot tulpat nostavat DI-kasetin rikkoutumisherkkyyttä 500%, joten ei oo paha rasti vaihtaa 16e tulpat (no 20e pullakahvin kanssa =) ) esim kerran vuodessa tai sit sen 10tkm välein. Tulee sitä bensaaki tuhlattua isommallaki rahalla kun vähän antaa kenkää motarilla joskus tms =)
Tuo ohje kannatta ottaa todesta!! :wink: Eli uudet oikean mallin NGK:t 10000 välein, ei tarvi niin usein "VIKISTÄ"nykimisistä ja DI-murheista!! 8O
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Onks näissä DI tontuissa jotenkin tiheempi tulpanvaihtoväli, kuin vanhassa CC:sän joka oli jakajalla.
Eli kai tuo kerran kesässä riittää edelleenkin.
(30-50t).
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Kurko kirjoitti:Ja eikös tuo ohjekirjakin jotain huhuile, jotta kone saattaa käydä kuin diiseli kylmäkäynnistyksen ja oljynvaihdon jälkeen muutaman minuutin ja silloin ei saa ryntäyttää.

Ainakin mulla kans pitää hitonmoista meteliä minuutin pari, jos 20 pakkasesta räjäyttää käyntiin ilman lämmitystä käyntiin.

Vaikka on Mbilin 5-50:set (pitäis varmaan tuo ölkkäpumppa vaihtaa).
olen tietoinen mitä ohjekirja sanoo ja minulla kone ei naputa lähellekkään tuolla äänellä minkalainen oluis ohjekirjan mukaan.

Siis kone ei ole koskaan pitänyt mitään ääntä aikaisemmin vaikka miten kylmä olis ollu. Sievästi "kehrännyt" ja nyt kuuluu tuo helekutin rynkytys vaikka ajais 20min, eli kaukana ohjekirjan tiedoituksista/varoituksista... :roll:

En tiiä sitten voihan se olla että nyt alkaa tuo romu hajoamaan pikkuhiljaa kuten tuntuu tonnareilla olevan tapana kun 200tkm lähestyy... POMMI :oops:
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Joskus moiset naputukset tulevat esiin kun on vaihdettu öljylaatua.
tai öljymerkkiä.
*moottorissa olevat epäpuhtaudet saattavat lähteä liikkeeseen,tai uusi
öljy pesee moottoria liian tehokkaasti ( dieselmoottori öljyillä on tällainen
taipumus, 15W-40 esim, yksiaste dieselmoottori öljy on kaikkein pesevin
öljy*

Mutta olettaisin sinulla olevan näin talvea vasten koneessa 5W-40:n öljy.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Niin kyllähän tuo omakin jo oottaa öljypumpun vaihtoa.
Ajettu 285t ja merkkihuollettu p-aska.

Ja pitää 20 pakkasesta lähdettäessä (ilman bensaslämppäriä) Hitonmoisen metelin 2min. (luulisi jopa jotta V-olvo olisi pellinalla).
hma
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

9000cst kirjoitti: En tiiä sitten voihan se olla että nyt alkaa tuo romu hajoamaan pikkuhiljaa kuten tuntuu tonnareilla olevan tapana kun 200tkm lähestyy... POMMI :oops:
Höpö Höpö 8)

240tkm ja kovaa ajoa, kyllä nää kestää (kunnes ei enää kestä... :roll: )

Vaihtelee vaan sitä mukaa ku alkaa pelottaan kaikkia liikkuvia ja pyöriviä osia..
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Vaan kyllä nuo vanhemmat CC:t oli jotain. :)

Niissä oli sitä vapautta.

Eikä ryppyillyt sillai, jotta jätkä ei ois kotiin saanut.
Toisin kuin nää nykyiset laitteet. :?:
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

287tkm (itse ollaan ajettu 57tkm).

Ei ääniä kylmänä eikä lämpöisenä (riippumatta pakkasesta).

-Make
Vastaa Viestiin