NG 900 "Draken" - Valmis!!
NG 900 "Draken" - Valmis!!
Nyt on kolmisen vuotta ajeltu vakiolla Sensonicilla ja "yllättävän" autokuumeen hillitsemiseksi rakkaus täytyy herättää uudestaan.
Tarkoituksena on hieman rakennella ja käyttää sisällä ja ulkona ainoastaan alkuperäisiä viggen/aeron osia tai tehdä kokonaan itse. Mutta kun autoa ei kuitenkaan ilkeä sitten esim. aeroksi kutsua, niin tästähän valmistuu Saab 900 Draken...
Projekti alkaa (luonnollisesti) Draken kylttien valmistuksella alumiinista. Käytin sinistä ja mustaa Alucorexia ja lopputulos on aika kiva:
Itse valmistusmenetelmästä löytyy hieman lisää tietoa oheisen linkin takaa:
http://www.suukko.com/ps/
****
Viime viikolla sain sitten vihdoin vm 2002 mustan 9-3 aero nahkasisustan Ruotsista matkahuollon kautta ja projekti pääsi kunnolla alkuun!
Suomesta ja Ruotsista löytyivät tarvittavat NG900:sen mustat muovin palaset sisälle ja kojelauta on nyt kauttaaltaan musta, samoin b-pilarit. Myös 9-3:sen ovipahvit ja takapenkit menivät heittämällä, mutta etupenkkien kanssa saa vielä jumpata: Ovat muuttaneet penkkien kiinnityspisteitä ja hommassahan joutuu hitsaushommiin - laitan sovituksesta kuvia, kunhan saan ne valmiiksi. Sähköpenkkien johdotuksia ei autosta löytynyt ja päädyin vetämään piuhat suoraan akulta penkkien suuren käyttövirran ja muistin takia.
9-3:sen penkeissä on sivuairbagit, joita ei 900:ssa saa kytkettyä käyttöön ilman isoa (9-3 mod) elektroniikkaremppaa. Onneksi penkkejä sai avattua suht. helposti ja bagit kaivettua turvallisuuden nimissä ulos. Penkkien muodon tähden halusin bagien muovikotelon takaisin sisälle, joten bagit oli (luonnollisesti) pakko paukauttaa... Jos noita lävähtää neljä kpl auton sisälle, niin on siinä matkustajat aika pörrössä, toivottavasti ei itse tarvitse kokeilla:
http://www.suukko.com/saab/airbag.AVI
Aeron penkit vihdoin asennettu autoon. NG900:sen ulompaan kiinnitysrautaan joutui hitsaamaan n.3-4 cm leveä ja 4 mm paksu metalliliuska, jonka takapää taivutettu seuraavaam alkuperäisiä rautoja:
Alla olevassa kuvassa on NG900:sen kiinnitysrautojen tarvittavat muutokset listattu,mikäli siis haluaa asentaa 9-3:sen penkit.
1. "Sisempi etummainen" kiinnityspiste käy sellaisenaa. Sen alle porasin halkaisijaltaan 22 mm ja 4 mm syvän reiän, jotta 9-3 penkin kiskon alla olevalle niitille löytyy tarvittava tila.
2. "Sisempi takimmainen" kiinnityspiste käy myös sellaisenaan, mutta penkkien kiskoon joutuu poraamaan uuden reiän.
3. Ulommaiseen alkuperäisen kiinnityskiskon joutuu katkaisemaan, kunhan uusi lista (numero 4) on hitsattu kiinni. Sähkötuolien moottori tulee kiinnityspinnan alapuolella ja vaatii tilaa liikkuakseen.
4. Ulommaisen kiskon sivulle hitsattu 4 mm lattarauta, johon porattu 9-3 tuolien kiskolle uudet kiinnitysreiät.
5. Ulommaisen kiskon takakiinnitystä vahvennettu pienellä lapulla, jotta uusi kiinnityslista saadaan varmasti tukevasti kiinni.
Näillä eväillä 9-3 penkit tulevat tukevasti kiinni, mutta ovat ilmeisesti hitusen korkeammalla kuin 9-3:sessa, lisäksi taitavat olla alkuperäisiä muutaman sentin keskilinjasta ulompana. Täytyy käydä katsomassa 9-3:sen pohjapellin muotoa, ainakaan 900:seen ei noita penkkejä saa lähemmäs toisiaan ilman suurta operaatiota.
Itse penkeistä kuva lumisateessa:
****
Mittaripaneeli on nyt kauttaaltaan hopea ja Nokia 610 autosarjan näyttö istutettu tuhkakupin paikalle 4 mm vanerilevyyn viistossa kulmassa pakkelin suotuisalla avustuksella.
Nokian autolaturista nappasin kuoret pois tilan säästämiseksi ja piirilevy asettui kuumaliimalla tuhkakupin sisälle. Tupakansytyttimen takaa sitten piuhat laturille, jolloin sytytin jäi vapaaksi. Laturin piuha tulee näytön alareunasta kiinteästi ulos.
****
Takakontin heijastipaneeli saa minun puolestani siirtyä takaisin edelliselle vuosituhannelle, tilalle tulee uusi umpipaneeli. Paneelia muokattiin irrottamalla Saabin logo ja kittaamalla sen reikä umpeen.
****
Perjantai-iltana lähtö Seawindilla Tukholmaan, klo 13:00 Göteborgissa, klo 19:00 takaisin Tukholmassa ja sunnuntaiaamuna kotona. Kun ruotsin poika ei kerran lähetä, niin haetaan sitten itse Blocketissa myynnissä ollut Viggen paketti, kaupan päälle tuli vielä 9-3 maski ja USA vilkuttimet.
Hyvänä puolena näissä oli, että kaikki pisteosat ovat kiinni, eli verkot, sumarit, kiinnikkeet ja etupään alalirpakeke.
****
9-3/9-5 sumuvalot ovat aika herkkiä rikkoutumaan ja kalliita korvata. Hella Micro DE:t maksavat vain 70 euroa pari ja niiden linssin pinta-ala on paljon pienempi. Lisäksi ne sattuvat olemaan juuri sopivia alkuperäisten sumareiden koteloon, eli voin käyttää helposti samoja kiinnityspisteitä.
Alkuperäisistä sumareista irrotettu kaikki ylimääräinen:
Ja tommoset niistä tuli. Peitelevy voisi toki olla umpinainenkin, verkkoa vain sattui olemaan ylimääräisenä:
****
Noh, amisverkko vaihtui sitten lopulta kuvioituun alumiinilevyyn, nyt ne ovat hyvät. Maalari maalasi vihdoin osat ja aloittelin etupään kasaamisen. Puskurin kanssa tuli otettua lisätöitä, sohaisin nimittäin vahingossa öljynlauhduttimeen reiän. Nyt se on uusi, 250 euroa.
Sivuhelmat oli tosi nopeat vaihtaa ja istuivat heittämällä paikolleen.
Takapäässä vain pakoputki temppuili, vakioputki oli nimittäin hyvin nöyrästi vasemmassa ylänurkassa. Putki lämmitettiin punahehkuiseksi ja alas-oikealle nykäisemällä se asettui ihan mukavaan kohtaan.
Spoilerin maalaus meni uusiksi, maalarin pää (!) osui siihen kriittisessä vaiheessa. Päivittelen kuvia, kunhan saan sen kiinni.
*****
Liimasin Draken merkit sivuvilkkujen päälle!! Tätä hetkeä tuli odoteltua miltei puoli vuotta. Korisarja ja 9-5 Vector 17" vanteet tekevät autosta täysin eri pelin vanhaan nähden, mukavaa kun on kevät.
*****
Valmis on, tässä lopulliset kuvat:
Tarkoituksena on hieman rakennella ja käyttää sisällä ja ulkona ainoastaan alkuperäisiä viggen/aeron osia tai tehdä kokonaan itse. Mutta kun autoa ei kuitenkaan ilkeä sitten esim. aeroksi kutsua, niin tästähän valmistuu Saab 900 Draken...
Projekti alkaa (luonnollisesti) Draken kylttien valmistuksella alumiinista. Käytin sinistä ja mustaa Alucorexia ja lopputulos on aika kiva:
Itse valmistusmenetelmästä löytyy hieman lisää tietoa oheisen linkin takaa:
http://www.suukko.com/ps/
****
Viime viikolla sain sitten vihdoin vm 2002 mustan 9-3 aero nahkasisustan Ruotsista matkahuollon kautta ja projekti pääsi kunnolla alkuun!
Suomesta ja Ruotsista löytyivät tarvittavat NG900:sen mustat muovin palaset sisälle ja kojelauta on nyt kauttaaltaan musta, samoin b-pilarit. Myös 9-3:sen ovipahvit ja takapenkit menivät heittämällä, mutta etupenkkien kanssa saa vielä jumpata: Ovat muuttaneet penkkien kiinnityspisteitä ja hommassahan joutuu hitsaushommiin - laitan sovituksesta kuvia, kunhan saan ne valmiiksi. Sähköpenkkien johdotuksia ei autosta löytynyt ja päädyin vetämään piuhat suoraan akulta penkkien suuren käyttövirran ja muistin takia.
9-3:sen penkeissä on sivuairbagit, joita ei 900:ssa saa kytkettyä käyttöön ilman isoa (9-3 mod) elektroniikkaremppaa. Onneksi penkkejä sai avattua suht. helposti ja bagit kaivettua turvallisuuden nimissä ulos. Penkkien muodon tähden halusin bagien muovikotelon takaisin sisälle, joten bagit oli (luonnollisesti) pakko paukauttaa... Jos noita lävähtää neljä kpl auton sisälle, niin on siinä matkustajat aika pörrössä, toivottavasti ei itse tarvitse kokeilla:
http://www.suukko.com/saab/airbag.AVI
Aeron penkit vihdoin asennettu autoon. NG900:sen ulompaan kiinnitysrautaan joutui hitsaamaan n.3-4 cm leveä ja 4 mm paksu metalliliuska, jonka takapää taivutettu seuraavaam alkuperäisiä rautoja:
Alla olevassa kuvassa on NG900:sen kiinnitysrautojen tarvittavat muutokset listattu,mikäli siis haluaa asentaa 9-3:sen penkit.
1. "Sisempi etummainen" kiinnityspiste käy sellaisenaa. Sen alle porasin halkaisijaltaan 22 mm ja 4 mm syvän reiän, jotta 9-3 penkin kiskon alla olevalle niitille löytyy tarvittava tila.
2. "Sisempi takimmainen" kiinnityspiste käy myös sellaisenaan, mutta penkkien kiskoon joutuu poraamaan uuden reiän.
3. Ulommaiseen alkuperäisen kiinnityskiskon joutuu katkaisemaan, kunhan uusi lista (numero 4) on hitsattu kiinni. Sähkötuolien moottori tulee kiinnityspinnan alapuolella ja vaatii tilaa liikkuakseen.
4. Ulommaisen kiskon sivulle hitsattu 4 mm lattarauta, johon porattu 9-3 tuolien kiskolle uudet kiinnitysreiät.
5. Ulommaisen kiskon takakiinnitystä vahvennettu pienellä lapulla, jotta uusi kiinnityslista saadaan varmasti tukevasti kiinni.
Näillä eväillä 9-3 penkit tulevat tukevasti kiinni, mutta ovat ilmeisesti hitusen korkeammalla kuin 9-3:sessa, lisäksi taitavat olla alkuperäisiä muutaman sentin keskilinjasta ulompana. Täytyy käydä katsomassa 9-3:sen pohjapellin muotoa, ainakaan 900:seen ei noita penkkejä saa lähemmäs toisiaan ilman suurta operaatiota.
Itse penkeistä kuva lumisateessa:
****
Mittaripaneeli on nyt kauttaaltaan hopea ja Nokia 610 autosarjan näyttö istutettu tuhkakupin paikalle 4 mm vanerilevyyn viistossa kulmassa pakkelin suotuisalla avustuksella.
Nokian autolaturista nappasin kuoret pois tilan säästämiseksi ja piirilevy asettui kuumaliimalla tuhkakupin sisälle. Tupakansytyttimen takaa sitten piuhat laturille, jolloin sytytin jäi vapaaksi. Laturin piuha tulee näytön alareunasta kiinteästi ulos.
****
Takakontin heijastipaneeli saa minun puolestani siirtyä takaisin edelliselle vuosituhannelle, tilalle tulee uusi umpipaneeli. Paneelia muokattiin irrottamalla Saabin logo ja kittaamalla sen reikä umpeen.
****
Perjantai-iltana lähtö Seawindilla Tukholmaan, klo 13:00 Göteborgissa, klo 19:00 takaisin Tukholmassa ja sunnuntaiaamuna kotona. Kun ruotsin poika ei kerran lähetä, niin haetaan sitten itse Blocketissa myynnissä ollut Viggen paketti, kaupan päälle tuli vielä 9-3 maski ja USA vilkuttimet.
Hyvänä puolena näissä oli, että kaikki pisteosat ovat kiinni, eli verkot, sumarit, kiinnikkeet ja etupään alalirpakeke.
****
9-3/9-5 sumuvalot ovat aika herkkiä rikkoutumaan ja kalliita korvata. Hella Micro DE:t maksavat vain 70 euroa pari ja niiden linssin pinta-ala on paljon pienempi. Lisäksi ne sattuvat olemaan juuri sopivia alkuperäisten sumareiden koteloon, eli voin käyttää helposti samoja kiinnityspisteitä.
Alkuperäisistä sumareista irrotettu kaikki ylimääräinen:
Ja tommoset niistä tuli. Peitelevy voisi toki olla umpinainenkin, verkkoa vain sattui olemaan ylimääräisenä:
****
Noh, amisverkko vaihtui sitten lopulta kuvioituun alumiinilevyyn, nyt ne ovat hyvät. Maalari maalasi vihdoin osat ja aloittelin etupään kasaamisen. Puskurin kanssa tuli otettua lisätöitä, sohaisin nimittäin vahingossa öljynlauhduttimeen reiän. Nyt se on uusi, 250 euroa.
Sivuhelmat oli tosi nopeat vaihtaa ja istuivat heittämällä paikolleen.
Takapäässä vain pakoputki temppuili, vakioputki oli nimittäin hyvin nöyrästi vasemmassa ylänurkassa. Putki lämmitettiin punahehkuiseksi ja alas-oikealle nykäisemällä se asettui ihan mukavaan kohtaan.
Spoilerin maalaus meni uusiksi, maalarin pää (!) osui siihen kriittisessä vaiheessa. Päivittelen kuvia, kunhan saan sen kiinni.
*****
Liimasin Draken merkit sivuvilkkujen päälle!! Tätä hetkeä tuli odoteltua miltei puoli vuotta. Korisarja ja 9-5 Vector 17" vanteet tekevät autosta täysin eri pelin vanhaan nähden, mukavaa kun on kevät.
*****
Valmis on, tässä lopulliset kuvat:
Viimeksi muokannut neiden, Ma Heinä 17, 2006 23:43. Yhteensä muokattu 16 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
-
- "Hirsch"
- Viestit: 951
- Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
- Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio
Aeron sisusta
* snip - teksti siirretty viestiketjun alkuun muokkaustoiminnolla *
Viimeksi muokannut neiden, Ma Joulu 12, 2005 23:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Aeron sisusta
On se vain melekonen mossaus.neiden kirjoitti:http://www.suukko.com/saab/airbag.AVI
Re: NG 900 "Draken"
Hieno projekti tulossa sinullaneiden kirjoitti:Mutta kun autoa ei kuitenkaan ilkeä sitten esim. aeroksi kutsua, niin tästähän valmistuu Saab 900 Draken...
Tuota Draken nimeä on joku muukin käyttänyt tuunatussa ng900:ssa. Tuli bongattua pari viikkoa sitten sellainen Bangkokissa ennennäkemättömillä puskureilla höystettynä. Oli tuo Draken oikein kohokirjaimilla takaluukussa... Hieno oli, tosin madallusta olisi kaivannut paljonkin...
Pari kuvaakin löytyy ko. yksilöstä. Voin lähettää kuvat s-postilla jollekin, joka haluaa kuvat laittaa tänne esille
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Sisustan kuljetuskustannukset
Kuljetus maksoi 1980 SEK toimituksella Bussgods - Matkahuolto, toimitus kesti puolitoista viikkoa. Kaveri oli pakannut ne hienosti suoraan lavalle.
projekti meni sitten loppupeleissä pieleen...
... nimittäin autokuume ei hellittänytkään ja tuli hankittua tämmönen tilalle - Niko