Tuulilasi Turbo 4/2005, 99 Turbon koeajo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Tuulilasi Turbo 4/2005, 99 Turbon koeajo

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

kai kaikki on jo lukenut 99 Turbon koeajon em. lehdessä. Ai, että oli kivaa luettavaa. Erityisesti jutun alku sai adrenaliinit ylös ; "aika napata edessä matelevan kartano Volvon päänahka"

9-5 Nordic
MattiR
"Turbo"
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Tuli luettua juttu. Oli hyvä juttu ja aivan uskomattoman hienossa kunnossa oleva auto.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Kattokaas siinä kannessa sitä kuvaa... lampun pesimen mekanismi ei ole 99:sta peräisin... 8O vai onko? Eikös siinä ollut hamaan tappiin saakka lineaariset pyyhkimet...?
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

ajn kirjoitti:Kattokaas siinä kannessa sitä kuvaa... lampun pesimen mekanismi ei ole 99:sta peräisin... 8O vai onko? Eikös siinä ollut hamaan tappiin saakka lineaariset pyyhkimet...?
Eikös jutussa sanottu, että 99 Turbon konetila on niin täysi, että sen aikaiset "normaalit" Saabin lampunpesimien koneistot eivät mahtuneet moottoritilaan, joten Saabin täytyi kehittää sitä varten uusi versio.

Vedin tuon jutun ihan ulkomuistista, joten siinä voi olla virheitä :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kyllä,näin oli.
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Jos vertaa, nykyautoihin, niin ei se niin kovin täynnä ollut.

Tosin tuo pelkästään öljyjäähdytetty turbo aihettaa konepeiton alle hieman extra lämpöä.

Turbon vuoksi flekti oli siirretty jäähdyttimen etupuolelle. Ja siittä johtuen "haitari" periaatteella toimiva pyyhin härdelli piti poistaa ja sitten tuli tilalle nämä samanlaiset jumittelevat pyyhin moottorit, jotka ovat vielä vm 2002 9-3:ssakin. Tosin sama jumittelu ominaisuus oli niissä 99:n orikkis pesureissakin

Tähän voisi listata noita Saabismeja joita ei ole pystytty ajan saatossa koskaan korjaamaan :wink:

1. Lampunpesurin moottori (n. 25 vuotta)
2. DI kasetti (n.20 vuotta)

nämä viat ainakin on ollut aina keksimestä lähtien ja lähes joka autossa
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

No kappas, multa on jäänyt sitte joku pala lukematta... 8O

Yleensä noi huulilasin jutut jää lukematta, mutta tämä teki jyrkän poikkeuksen. :D
Toinen lukemisen arvoinen juttu oli Bentley Mulsanne turbon koeajo... 8)

Mulla ei ole kyllä yhdessäkään saapissa ollut lampunpesimien kanssa mitää ropleemia, ja niitä on ollut sentään aika monta erilaista... 8O
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

KARELPA kirjoitti:Jos vertaa, nykyautoihin, niin ei se niin kovin täynnä ollut.
Joo, varsinkin jos vertaa uuteen 9-3:een, jossa on 2.8V6t -pata konepellin alla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

KARELPA kirjoitti:Turbon vuoksi flekti oli siirretty jäähdyttimen etupuolelle. Ja siittä johtuen "haitari" periaatteella toimiva pyyhin härdelli piti poistaa ja sitten tuli tilalle nämä samanlaiset jumittelevat pyyhin moottorit, jotka ovat vielä vm 2002 9-3:ssakin. Tosin sama jumittelu ominaisuus oli niissä 99:n orikkis pesureissakin
flektiä ei ainoastaan turbon jäähdytyksen takia siirretty syylärin toiselle puolelle, ahtoputkien takia flekti ei mahtuisi millään olemaan konehuoneessa..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

gls kirjoitti:
KARELPA kirjoitti:Turbon vuoksi flekti oli siirretty jäähdyttimen etupuolelle. Ja siittä johtuen "haitari" periaatteella toimiva pyyhin härdelli piti poistaa ja sitten tuli tilalle nämä samanlaiset jumittelevat pyyhin moottorit, jotka ovat vielä vm 2002 9-3:ssakin. Tosin sama jumittelu ominaisuus oli niissä 99:n orikkis pesureissakin
flektiä ei ainoastaan turbon jäähdytyksen takia siirretty syylärin toiselle puolelle, ahtoputkien takia flekti ei mahtuisi millään olemaan konehuoneessa..
Aikoinaan kun temusin moisen kanssa niin oli suunitelma siirtää flekti takas coolerin taakse niin jotta olis saanut etupuolelle tilaa Intercoolerille, mutta ei olis ollut kovin helppo juttu.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Kyllä se flekti sinne mahtuu. Mulla oli 99:ssä vakio kaasari 99:n flekti vakio paikalla, vaikka autossa oli b-turbon tekniikka. Tietysti ei ollut sitä välijäähdytintä, mutta tarkoitus oli laittaa. Myöhemmin laitoin turbon flektin ja vaihdoin toisen b-turbon koneen. Kyseinen kone oli muuten KARELPAlle aika tuttu:)

Auto kuki iloisesti varsinkin kylmällä kelillä. Viime keväänä keksin laittaa autoon vesiruiskun ja nostaa ahdot yli 1,2 baariin. Silloin rupes 99 kulkemaan kunnolla;) Oli kiva kiusata liikennevaloissa....

PVI
9-5 Aero Wagon A -01
9000CDE 2,3t -95
900S -90
Vastaa Viestiin