kylmäkäynnistys ja ääni ajaessa (vm98)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

mjpelkon kirjoitti:Moi,

287tkm (itse ollaan ajettu 57tkm).

Ei ääniä kylmänä eikä lämpöisenä (riippumatta pakkasesta).

-Make
näin se oli itselläkin viikko sitten vielä :/ ...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Jyrki27
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: To Loka 20, 2005 07:35

Viesti Kirjoittaja Jyrki27 »

Voiskos olla että nakumainen kalkatus kylmänä johtuis venttiilinostimista/painimista? Oli joskus yhden jenkin kanssa kalkatusta joka loppui hydr.nostimien vaihdolla.

Tuolla Saabsitellä löytyi tekstiä joka viittais tuohon.

Mahtaako olla menetelmää jolla paikantaa viallinen painin?


http://www.thesaabsite.com/9000/9000eng ... ternal.htm

"Cam follower (valve lifter)?noise can be identified by noting that a loud tap exist when the vehicle is first started and the noise then goes away. Locating a failing cam follower can be difficult (or near impossible). One suggestion is to replace one full bank of lifters to try to rid the noise. This means you would have to buy 8 followers instead of 16 at a time"
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jyrki27 kirjoitti:
Mahtaako olla menetelmää jolla paikantaa viallinen painin?
Irroita venttiilikoppa lämpimästä koneesta (ei nyt kuuma tartte olla, kunhan ei ole seissyt kahta viikkoa...). Painele nostimia, jos joku niistä on selvästi "löysällä", eli painuu helpommin kuin muut, niin se on susi.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Moottorin pesu/huuhtelu voisi auttaa venttiiliääniin mikäli ei varsinaista fyysistä vikaa värkeissä.... Forte/STP Engine Flush/polttoöljy -satsi öljyn sekaan ja korotettua tyhjäkäyntiä n. 30min. Tietty tämän jälkeen uudet öljyt ja filtteri. Itse laittaisin vielä varmuuden välttämiseksi rvs-aineet tuon perään.

Omassa tontussa saattoi joskus kuulua ennen tehtyäni nuo mainitsemani toimenpiteet tuota "normaalia" venttiilien naputusta kylmänä muutaman minuutin... hävisi tuolloin nuokin het kun lähti ajamaan tai vähän lisäsi kierroksia.

Tuo pidempiaikainen ääntely/naputtelu sun padastasi tietty kenties antaa aihetta isompaan huoleen...
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
MikAero
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 06:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kylmäkäynnistys ja ääni ajaessa (vm98)

Viesti Kirjoittaja MikAero »

9000cst kirjoitti:Moro taas kaikille. Nyt kun Check Engine on tapettu ja saatu auton lämmöt kuriin niin uusia "ilmioitä" tullut esiin.

Numero 1:

Jos auton seisoo pakkasessa esim vaikka -3:sta -15:sta ja sitten täräytetään aamulla käyntiin. Kuuluu mielenkiintoisia ääniä mitä ei koskaan aikaisemmin ole kuulunut. Äänet ovat seuraavanlaisia:

-naputusta (sähköisen kuulloista)
-kahinaa ?
-diisselimäinen ääni ajaessa

Ja todellakin kun lähtee ajamaan niin sisälle selvästi kuuluu jokin ylimääräinen ääni joka kuullostaa "pahalta" minusta, mutta kun auto lämpenee ja vaikka seisoo esim parkissa taas pakkasessa vähän aikaa, nou problem mitään ei kuulu.

Numero 2:

Ikinä ei ole yksikään omistama ysitonnari sammunut startin jälkeen tai vaihtoehtoisesti tarvinut 2 starttiyritystä (vaikka olis ollu roikan päässä).


Eli mitä nyt on pielessä, auttakaa te "asiantuntijat" joilla on kokemusta tämän suuntaisista, mitä voin tarkistaa ja tutkia ennen kun alan miettimään tulevaisuutta autolle sen enempää ?


Jouluisin Terveisin: 9000cst :P

Ei ole tarkoitus pilata joulua mutta samoilla oireilla ja 10tkm tarkkuudella samoilla kilsoilla mulla tuli kannentiiviste tiensä päähän. Viittaan lähinnä diisselimäiseen käyntiin.
Kun jonkun aikaa(~10tkm) oli tuota ääntä kuulunut niin sitten alkoi paisuntasäiiöstä häviämään nestettä. :cry:
- Iso vaan ei aikuinen -
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Onko autoa viritetty? Jospa se on rikki. :roll: :roll:
Aki Peltola #1132
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Tonnarit kahisee/rämisee kylmänä lähes aina vähän ja sit se nostajien nakuttelu,no sehän kuuluu asiaan.
Hanaa vaan kylmälle koneelle niin lämpee nopeemin ja hävii kaninat/nakutukset.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ei kannata polkea sitä ennenkuin mutka on tarpeeksi lämmin.
Ohjekirjassakin on maininta asiasta... :o
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kyllä tuo oma tonnarikin sen verran kylmänä ääntelee, ettei tee mieli koskea kaasuun ollenkaan, ennemmin antaa käydä hetken ja juo vaikka kahvit silläaikaa, pääsee vieläpä lämpimään autoon samalla vaivalla. :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin