Tomaatin pakki

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
miktuo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Loka 28, 2004 12:34
Paikkakunta: Raahe

Tomaatin pakki

Viesti Kirjoittaja miktuo »

Auto on vm.87 9000T16A. Pakin kun laittaa päälle, niin kestää n. 30sek-1min. kun auto lähtee liikkeelle. Mistähän tämä viive johtuu? Muuten kyllä laatikko toimii hyvin.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
miktuo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Loka 28, 2004 12:34
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja miktuo »

No niin. Viive sen kuin lisääntyi ja lopussa katosi pakki kokonaan. Vaihdettiin ne varaajan jouset. Kului aikaa ensikertalaiselta n. 3 tuntia. Ei löydy pakkia vieläkään. Mikähän olisi seuraava toimenpide? Voiko olla tukos jossain?

Toinen kysymys: Miten saadaan tomaatin vaihdekepin suojalevy pois? Ruuvi irti mut ei lähde nostamalla pois. Onko se kiinni jostain muualta vielä kuin siitä keskikonsolin päästä? Pitäs saada vaihteenvalitsinvaijeria vielä säädettyä, kun ei menny laatikon päässä se valitsin kunnolla koloihin.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Otitko jo kepistä nupin pois?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
miktuo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Loka 28, 2004 12:34
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja miktuo »

meinaaks sitä kumia siinä kepin päällä joka lähtee kahdella ruuvilla? En kokeillut sitä vielä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Juu, kumi kepin päällä, joka on kahdella ruuvilla, ja jossa on ne painikkeet sivuilla. Se pitää ottaa pois, jotta kepin juuren peitelevyn saa pois.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
miktuo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Loka 28, 2004 12:34
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja miktuo »

Onko tossa laatikossa muita "pesiä", jossa joku mäntä vaikuttaa pakin toimintaan? Tuli vaan mieleen et jos sieltä jostain on jousi poikki tai mäntä jumissa niin vikahan voi olla sielläkin. Oli muuten toisen varaajan jousi poikki.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

mulla nytkähtää koko auto aika paljon kun laittaa vaihteen päälle (ei välii onko eteen vai taaksepäin vaihde)...samoin 3<->4 väli molempiin suuntiin nytkähtelee todella ikävästi...molemmat jouset on vaihdettu joten onko muita ehdotuksia missä vikaa?

toinen on toi kickdown...siinä ei nykäise mutta laatikko "luistattaa" kickdownissa.....toisella tontulla ku tekee KD:n niin kierrokset pomppaa ~4tonniin samantien, mutta mulla tekee sitä että kun neloselta kolmoselle vaihto siin KD:ssä tulee niin kierrokset menee viiteen tonniin, josta ne tippuu neljään tonniin ja sitten vasta tulee "veto" päälle...eli ihan kuin "joustaa" yli...mistä tämäkin johtuu...välillä myös kickdown rykäisee todella rajusti, tulee yleensä ennen ohitusta vaihdettua käsin kolmoselle
BMW 525iA Touring Executive
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Mäksä kirjoitti: toinen on toi kickdown...siinä ei nykäise mutta laatikko "luistattaa" kickdownissa.....toisella tontulla ku tekee KD:n niin kierrokset pomppaa ~4tonniin samantien, mutta mulla tekee sitä että kun neloselta kolmoselle vaihto siin KD:ssä tulee niin kierrokset menee viiteen tonniin, josta ne tippuu neljään tonniin ja sitten vasta tulee "veto" päälle...eli ihan kuin "joustaa" yli...mistä tämäkin johtuu...välillä myös kickdown rykäisee todella rajusti, tulee yleensä ennen ohitusta vaihdettua käsin kolmoselle
Ootkin varmaan jo tarkastanut kickdown-vaijeritsan säädön. Jos nuo oireet siitä riippuvat, niin vaijeri on säädetty liika löysälle.

Muita mahdollisuuksia onkin varsin paljon.
Yksinkertaisesti laatikon kitkalevyt ovat kuluneet siihen kuntoon, että vaihtaessa luistaa, ei voi korjata muuten kuin laatikon avaamalla ja levyt vaihtamalla.
Myös kytkimiä käyttävä öljypiiri voi olla tukossa, viallinen tai vuotaa. Korjauksena ei muuta kuin laatikon avaus.
Toisaalta matolaatikko on täynnä jos jonkinmoista kuristinta, jousta ja öljyväylää... Matoaskin irrotus ja putsaus voisi auttaa.
Myöskin momentinmuunnin voipi olla kulunut ja äkkinäisellä kovemmalla vedätyksellä alkaa luistamaan hetkellisesti.

Kun käsipelillä neloselta kolmoselle vaihdat, niin vaihdatko kaasun kanssa vai polkasetko vasta vaihdon jälkeen?
Jos vaihdat polkemisen kanssa ja laatikko ei siinä tapauksessa luista, niin silloin tuskin on muussa kuin kickdown-systeemin jossain palikassa vikaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

vaihdan ennen ohitusta, ja sitten polkaisen kolmosen kanssa. KD vaijeria on säädelty, mut pahenee vaan ku tosta sitä muuttaa

hmmeli vikakohteita voi olla aika reippaasti..onhan tolla jo 360tkm jo rullattukkin, mut kai tolla sit pärjäillään kunnes saa jonku uuden auton, en jaksa laatikkoa vaihdella
BMW 525iA Touring Executive
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Mäksä kirjoitti:vaihdan ennen ohitusta, ja sitten polkaisen kolmosen kanssa. KD vaijeria on säädelty, mut pahenee vaan ku tosta sitä muuttaa

hmmeli vikakohteita voi olla aika reippaasti..onhan tolla jo 360tkm jo rullattukkin, mut kai tolla sit pärjäillään kunnes saa jonku uuden auton, en jaksa laatikkoa vaihdella
Jeah. Eikä tuota KD-systeemiä kannatakaan juuri suosituksista muuttaa, koska laatikko alkaa saamaan virheellistä infoa kaasupolkimen asennosta yleensä, eikä sekään ole hyvästä. Lähinnä luistoonhan ja vaihtamisajankohtaan se vaikuttaa.

Sitähän voisi varmaan koittaa, että käsipelillä vaihtessa polkeekin samalla hönkää lisää ja samalla vaihtaa. Siinä sais ainaki selville et luistaaks vain kickdownin kanssa (et onks esim. kickdownin nokkafillaris yms vikaa) vai onko probleemaa muussakin kuten kitkalevyissä yms.

Vaihdelaatikkoremppa ei oo niitä nopeimpia juttuja duunata, ihan palkitseva kyllä onnistuessaan. Mut toisaalta jos on uutta jo harkinnassa niin...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin