Vanha

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Vanha

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Tavallisissa autonmoottoreissa usein oleva välijäähdytin ei ole välijäähdytin, vaan ahtojäähdytin - se siis viilentää ahtimelta tulevaa ilmaa imusarjalle.

Turboja on käytetty laajasti ensimmäisenä lentokonemoottoreissa, mm. II Maailmansodan aikainen natsi-mersu omasi jossain evoluutiovaiheessaan moottorissaan polttoaineenruiskutuksen sekä ahtimen (sodanaikaista tekniikkaa!); tämä oli käyttökelpoista mm. syöksyissä, joissa englantilaisten kaasutin-Spitfire saattoi alkaa kakomaan. Mitä korkeammalla lennettiin, sitä ohuempaa ilma on - pian yhden ahtimen lisäksi alettiin käyttämään toista ahdinta ja nämä saatettiin kytkeä sarjaan. Pian huomattiin tarve jäähdyttimelle turbojen väliin, eli välijäähdyttimelle.

Vanhoissa V8-magazineissakin kuolattavana olleet mekaanisella ahtimella olleet jenkit eivät juuri olisi välijäähdyttimestä hyötyneet. Kun imetään kaasuttimen läpi, saattaa ilma/polttoaineseos alkaa pisaroitumaan (kastepiste). Tilanne muuttuu, kun mukaan otetaan polttoaineensuihkutus.

Turbo - tie tulevaisuuteen :D

EDIT: Tämän piti mennä tuonne Turhaa tietoa -topickiin, saa siirtää!
Viimeksi muokannut petteri75, Ti Joulu 13, 2005 14:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Noissa vanhoissa mäntämoottorillisissa sotakoneissa oli myös vesiruiskutus vakiotekniikkaa...

Ruiskuista sellainen anekdootti että nuo varhaisimmat ruiskut eivät olleet toiminnaltaan vastaavia kuin nykyiset ruiskut. Niissä oli melko suoraviivaisesti sovellettu dieselien ruiskutustekniikkaa - rivimäntäpumput ja ruiskutusannoksen säätö pumpun sylinterin täytöksen säädöllä. Autoissakin oli tuon kaltaisia ruiskuja, mm mersuissa ja volkkareissa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Jussi kirjoitti:Noissa vanhoissa mäntämoottorillisissa sotakoneissa oli myös vesiruiskutus vakiotekniikkaa...

Ruiskuista sellainen anekdootti että nuo varhaisimmat ruiskut eivät olleet toiminnaltaan vastaavia kuin nykyiset ruiskut. Niissä oli melko suoraviivaisesti sovellettu dieselien ruiskutustekniikkaa - rivimäntäpumput ja ruiskutusannoksen säätö pumpun sylinterin täytöksen säädöllä. Autoissakin oli tuon kaltaisia ruiskuja, mm mersuissa ja volkkareissa.
En näihin juurikaan ole perehtynyt. Alkoi mietityttämään, että mihinkäs kehitysvaiheeseen ns. "mekaaninen ruisku" kuuluu? Vaikkapa K-Jetronic, jota ainakin saksalaisissa ja Saabeissa käytettiin.
Äkkiseltään voisi kuvitella, että tuo ko. systeemi olisi tuollaisen dieselin kaltainen...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Sisun Cumminseissa käytettiin termiä "Aftercooler". Imusarjassa oli vesijäähdytteinen kenno, joka piti lämpötilan 80 asteessa.


Noiden vanhojen isojen mäntämoottorien käyntiäänessä on sitä jotain:

Rolls Royce Merlin V-12, 28 l, 1700 hv.
Napier Sabre H-24, 32 l, 3000 hv.
Pratt & Whitney R-2800 Tähti-18, 46l , 2000 hv.

Tuolta muutama muukin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8266
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ahdetussa moottorissa kanavia ei saa kiillottaa. Se edesauttaa polttoaineen pisaroitumista kanavan seinämiin jolla on taas suora vaikutus kanavan virtaukseen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

dimebak kirjoitti:Ahdetussa moottorissa kanavia ei saa kiillottaa. Se edesauttaa polttoaineen pisaroitumista kanavan seinämiin jolla on taas suora vaikutus kanavan virtaukseen.
Tää oli uutta mulle :o Hyvä tietää.
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Paljastan tietämättömyyteni turboa kohtaan ja kysyn mikä hemmetti on ns. hihnaturbo? Eli siis tsydeemi mikä oli esim. Mad Maxin autossa? (siis osissa 1 ja 2, kolmosessahan se oli jo kauramoottorivetoinen...)

t.Sami R.
#986
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Red Dragon kirjoitti:Paljastan tietämättömyyteni turboa kohtaan ja kysyn mikä hemmetti on ns. hihnaturbo? Eli siis tsydeemi mikä oli esim. Mad Maxin autossa? (siis osissa 1 ja 2, kolmosessahan se oli jo kauramoottorivetoinen...)

t.Sami R.
#986
Remmiahdin, eli saa pyöritysvoiman moottorin kampiakselilta, kun turboahdin taas pyörii pakokaasuilla.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8266
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tknummelin kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Ahdetussa moottorissa kanavia ei saa kiillottaa. Se edesauttaa polttoaineen pisaroitumista kanavan seinämiin jolla on taas suora vaikutus kanavan virtaukseen.
Tää oli uutta mulle :o Hyvä tietää.
Jos oikeen tarkkaan muistelen koulun luentoja niin pisaroituminen muuttaa kanavan virtausta niin, että laminaarisen virtauksen ala pienenee.

Vapaastihengittävän mäntämoottorin kanavat voi kiillottaa koska kanava pysyy alipaineisena.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Henkka #2283 kirjoitti:En näihin juurikaan ole perehtynyt. Alkoi mietityttämään, että mihinkäs kehitysvaiheeseen ns. "mekaaninen ruisku" kuuluu? Vaikkapa K-Jetronic, jota ainakin saksalaisissa ja Saabeissa käytettiin.
Äkkiseltään voisi kuvitella, että tuo ko. systeemi olisi tuollaisen dieselin kaltainen...
K-Jetronic taisi tulla ensimmäisenä Porsche 911:sta joskus 70-luvun puolivälin tietämillä ja vasta 70-luvun lopulla muihin merkkeihin... ja hävisi vasta 90-luvun alussa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

remmiahtimesta olen kuullut myös ratustuksesta, jossa voima otettiin akselilta remmillä, ja ahto-osana toimi turboahtimen imupesä...
kysymyksessä oli ilmeisesti joku riesa koppafoortti... mitähän tässä oli ajettu takaa... yhtäkkiä tuntuisi olevan varsin outo tapa saada ahtoa aikaan...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

turkkaki kirjoitti:remmiahtimesta olen kuullut myös ratustuksesta, jossa voima otettiin akselilta remmillä, ja ahto-osana toimi turboahtimen imupesä...
kysymyksessä oli ilmeisesti joku riesa koppafoortti... mitähän tässä oli ajettu takaa... yhtäkkiä tuntuisi olevan varsin outo tapa saada ahtoa aikaan...
En tiedä onko noita ollut vakiona missään autossa, mutta muutossarjoina tuollaisia saa/on saanut. Laitteessa on planeettavaihde jolla nostetaan kierrokset riittävälle tasolle ja voima otetaan hammashihnalla kampiakselin päästä. Laite on olevinaan halvempi ja helpompi asentaa kuin turbo vaikka osat tod.näk maksaakin tuplaten.

Nuo mekaaniset ahtimet eivät sinällään ole niinkään outoja tai huonoja ratkaisuja, niiden suurin varjopuoli on hinta... turbo on halpa. Sekä mersu että klonkswagen luopuivat mekaanisista ahtimista hinnan vuoksi, ei muiden ominaisuuksien.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tässä roots ahdin....

Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jussi kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:En näihin juurikaan ole perehtynyt. Alkoi mietityttämään, että mihinkäs kehitysvaiheeseen ns. "mekaaninen ruisku" kuuluu? Vaikkapa K-Jetronic, jota ainakin saksalaisissa ja Saabeissa käytettiin.
Äkkiseltään voisi kuvitella, että tuo ko. systeemi olisi tuollaisen dieselin kaltainen...
K-Jetronic taisi tulla ensimmäisenä Porsche 911:sta joskus 70-luvun puolivälin tietämillä ja vasta 70-luvun lopulla muihin merkkeihin... ja hävisi vasta 90-luvun alussa.
Porsche 911:een K-jetronic tuli vuonna 1974 ja Saab 99:iin vuonna 1975, eli ei paljoa myöhässä ;)
Tai en ole ainakaan ikinä tavannut vm 1974 Saabia jossa olisi K-jetronic.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin