Paljonko teillä kuluttaa OG900Turbo
Enpä ole huomannut että olisi 900S -92 yli kympin vienyt, tosin en ole ajanutkaan pelkkää taajama-ajoa. Normaalina pitäisin 7,5 - 8,5 /100 kim meikäläisen ajossa.
Muistuu mieleen moottoriopin luennot, jolloin todettiin turbon mm. vähentävän polttoaineen ominaiskulutusta, koska riittävä ilmaylimäärä takaa, että palavat molekyylit (H- ja C-yhdisteet) todella palavat ja luovuttavat energiansa matkanteon hyväksi.
Muistuu mieleen moottoriopin luennot, jolloin todettiin turbon mm. vähentävän polttoaineen ominaiskulutusta, koska riittävä ilmaylimäärä takaa, että palavat molekyylit (H- ja C-yhdisteet) todella palavat ja luovuttavat energiansa matkanteon hyväksi.
mulla vanha ässä vei kesällä lapin reissulla (~2000km) keskikulutuksena 7,02l/100km. tuo nykyinen 200tkm enemmän ajettu vie ainakin litran enemmän...
tuolla T16 en varmaan tuossa kunnossa alle 15 ole päässyt, tuntuu niin kovasti mukavemmalta ajaa kovemmalla temmolla
tuolla T16 en varmaan tuossa kunnossa alle 15 ole päässyt, tuntuu niin kovasti mukavemmalta ajaa kovemmalla temmolla

-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Mulla -81 ilman APC:tä vie 11,5 miltei ajossa kuin ajossa. Viime talvena pohjat eli pikkasen alle 8 litraa sain viemää, kun talvirajoitusten aikaan unohdin pistää vitosen silmään ja ajoin 200 km matka-ajoa nelosella. Samalla pätkällä on tullut yritettyä taloudellisuusajoa normaalisti vitosellakin, mutta tuo alle 8 tuli ihan vahingossa.
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Väbä?
900 T16 Aero -90 kesälomamatkalla 7.4l/100km ja ajo oli normaalia, ei taloudellista -> cruise vähentää kulutusta; normaalisti kai joku 8-9l/100km.
Ruiskulla kuin ruiskulla 9l/100km, talvisin kylmäkäynnistykset lisäävät kulutusta, joskus radikaalistikin.
900T8A -84 vei n. 10l/100km tasaisesti.
Ruiskulla kuin ruiskulla 9l/100km, talvisin kylmäkäynnistykset lisäävät kulutusta, joskus radikaalistikin.
900T8A -84 vei n. 10l/100km tasaisesti.
Viime tankillinen matka-ajoa noin 8,5l satasella, eli normikulutus talvikelille. Toisin kuin kaikilla muilla tuntuu menevän niin mulla kulutus nousee kesällä. 9 litraa ja aavistuksen ylikin. johtuu varmaan lähinnä suuremmasta keskinopeudesta.
Talvella pääsee rauhallisella ajolla jopa alle 8 litran...
Kaupunki kulutuksesta en osaa oikein sanoa kun kaupunipyörittelyä tulee niin vähän, mutta varmasti reilusti yli kymppi menee...
Talvella pääsee rauhallisella ajolla jopa alle 8 litran...
Kaupunki kulutuksesta en osaa oikein sanoa kun kaupunipyörittelyä tulee niin vähän, mutta varmasti reilusti yli kymppi menee...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
vaparin nokka, ja ennakko 20.
Vaasaan ja takas alkusyksystä.
Hyvät tuuli olosuhteet. lämpötila n. +13
9l/100
Tuo vaparin nokka on tuonut ainakin kaupunki ajossa pienosta säästöä. Alavääntöä on paremmin.
Nutkun säädin sytkän kohdilleen eli 16, niin rupesi kuluttamaan enemmän näin perstutumalla. Kulku ei parantunut oikeastaan ollenkaan.
Mutta tubon
-potku on tiessään
....
Vaasaan ja takas alkusyksystä.
Hyvät tuuli olosuhteet. lämpötila n. +13

9l/100
Tuo vaparin nokka on tuonut ainakin kaupunki ajossa pienosta säästöä. Alavääntöä on paremmin.
Nutkun säädin sytkän kohdilleen eli 16, niin rupesi kuluttamaan enemmän näin perstutumalla. Kulku ei parantunut oikeastaan ollenkaan.
Mutta tubon


T5 kansi virtaa hyvin mutta nokat on lussut. Lienee juuri bensansäästösyistä..tema kirjoitti:Ennen 9,0l maantiellä ja sekalaisessa kymppi, reilu. Pienin mitattu 8,7.
Nyt uudella osakokoonpanolla jossa vanhaa lohko, imusarja ja ruisku 7,0l maantiellä![]()
Eli OG:n kansi ja ahdin ovat hyötysuhteeltaan kakkoja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
2km työmatkalle auto. No jopas.dimebak kirjoitti:Eipä taida olla sitten mitään kummempaa, kun ei tankkivalokaan pala. Äkkiseltään laskettuna tuo näyttäis vievän 12 litran luokkaa sadalle. Pääasiassa vaimo ajaa tuolla töihin (työmatka reilu 2 kilsaa suuntaan). Tosin nyt olen itsekin käynyt ajamassa isolla a:lla tuota. Kesällä laskeskelin, että 470 kilsaa maantie- ja 200 kilsaa seka-ajolla eli 670 kilsan matkalla meni 8,3 litraa sadalle.

Ei satkussa voi tankkiviisarista laskea keskikulutusta. En luottaisi viisariin. Tuppaavat vanhemmiten valehtelemaan. Onneksi bensavalo on tehty niin idiottivarmaksi, että se syttyy kyllä, kun tankissa on jäljellä 7litraa. Aja parikertaa tankki tyhjäksi ja laske niiden perusteella sitten.
900S -92:n keskikulutus huiteli alle 8:n kun kävin syyskokouksessa. Reissulle tuli kilsoja bauttiarallaa reilu 1000km.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Nii-in? Itse käyn yövuorot autolla ja mulla työmatkaa reilu kilometriMertmi kirjoitti:2km työmatkalle auto. No jopas.![]()
Ei satkussa voi tankkiviisarista laskea keskikulutusta. En luottaisi viisariin. Tuppaavat vanhemmiten valehtelemaan. Onneksi bensavalo on tehty niin idiottivarmaksi, että se syttyy kyllä, kun tankissa on jäljellä 7litraa. Aja parikertaa tankki tyhjäksi ja laske niiden perusteella sitten.
900S -92:n keskikulutus huiteli alle 8:n kun kävin syyskokouksessa. Reissulle tuli kilsoja bauttiarallaa reilu 1000km.

Kävin Kokkolassa mutkan (hain Annin kannen koneistuksesta) tänään ja bensavalo alkoi vilkkumaan, kun trippi näytti 460 kilsaa. Että tuli siihen 70 kilsaa rauhallista maantieajoa. Ynnäilin sitten, että 13 litran tuntumaan meni tuo tankillinen. Siinä on kyllä paljon kylmäkäynnistyksiä ennen kuin sain tehtyä roikan tuohon autoon. Kesäkelillä laskeskelin, että meni alle 12 litran joten kyllä se talvella kulutusta nostaa.
No, meneepähän pari litraa vähemmän kuin Annilla viime talvena

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Meikäläisen Saabeista taloudellisin on og T16kat. Viimeisen kymppitonnin keskikulutus on varmasti alle 8 l/100 km. Ajo on maantiepainotteista öbaut rajotusten mukaan. Kaikki muut satkut c:t, i:t ja ng:t on vaatinut vastaavassa ajossa luokkaa 8.3-8.5, paitti automaatti vei litran enämpi.
Kajakilla saattas päästä vielä vähemmällä, mutta siinä raskas jalka kostautuu paljon herkemmin
Kajakilla saattas päästä vielä vähemmällä, mutta siinä raskas jalka kostautuu paljon herkemmin

Miten on, laskeeko vakionopeuden säädin kulutusta vai nostaako?
Sen vuoksi kyselen, kun tuohon 8-tielle on laitettu niitä telkänpönttöjä joka toisen mutkan taakse. Ajattelin, että vakkari auttaisi tasaisempaan menemiseen. Eilen muuten huomasin, että nopeusrajoitusten mukaan ajaminen aiheuttaa muissa hermostumista
Varsinkin jos ajaa tietyömaalle annetulla 50km/h-rajoituksella
No, anyway. Muutenkin aika huvittavaa, kun vasta töissä ja taisinkin täällä foorumilla kirjoittaa, että minua ei polttoaineenkulutukset nappaa ku ajan niin vähän vuodessa
Mielenkiinto kuitenkin heräsi siihen kuinka muiden OGturbot hörppii bensaa. Mutta pakko on sanoa, että kyllä tuo Turbo on paljon hauskempi ajaa kuin Anni vaikka esim. maantieajossa kulutus on samaa luokkaa 
Sen vuoksi kyselen, kun tuohon 8-tielle on laitettu niitä telkänpönttöjä joka toisen mutkan taakse. Ajattelin, että vakkari auttaisi tasaisempaan menemiseen. Eilen muuten huomasin, että nopeusrajoitusten mukaan ajaminen aiheuttaa muissa hermostumista


No, anyway. Muutenkin aika huvittavaa, kun vasta töissä ja taisinkin täällä foorumilla kirjoittaa, että minua ei polttoaineenkulutukset nappaa ku ajan niin vähän vuodessa


-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Aina jaksan hämmästellä miten pienellä tuo aeroni kulkee, tiedä sitten mitä teen väärin, mutta keskimäärin kulutus pysyy alle 10l/100km vaikka kuinka pidän hauskaa 
Viimekesän tankkaukset:
10,9 10,1 9,5 10,1 9,5 8,6 9,6 7,5 9,1 9,1 8,3 7,7 8,3 7,8 9,0 8,8 8,8 8,2 8,2 9,7 10,8 9,8 11,2 9,9
keskikulutus siis 9,2l/100km
Tuo sisältää kaikki testit uusilla ruiskulastuilla, alastaron rataajot, nurkkapyörittelyt ja jotain matkaajoakin...
Tekniikkana siis 290tkm ajettu T16 5v.laatikko 6:n enskalla.
Edellinen käyttöauto, 900 T16 automaatti pitkällä askilla kulutti vähemmän mitä enemmän oli tehoa, peruspaineella kulutti luokkaa 13, vakiopaineella n. 11-12 ja varovasti viritettynä 10-11l/100km kaikki samanlaisessa ajossa.
Vertailun vuoksi, edellinen mopo kulutti luokkaa 4,5-5,0l/100km, ja tuo nykyinen kuluttaa melkein saman kun aero, tai ainakin siltä tuntuu... kulutus jotain 6l/100km matkaajossa ja 6,7-7,3 arkikäytössä
Onneksi mopolle sentään kelpaa 95E...

Viimekesän tankkaukset:
10,9 10,1 9,5 10,1 9,5 8,6 9,6 7,5 9,1 9,1 8,3 7,7 8,3 7,8 9,0 8,8 8,8 8,2 8,2 9,7 10,8 9,8 11,2 9,9
keskikulutus siis 9,2l/100km
Tuo sisältää kaikki testit uusilla ruiskulastuilla, alastaron rataajot, nurkkapyörittelyt ja jotain matkaajoakin...
Tekniikkana siis 290tkm ajettu T16 5v.laatikko 6:n enskalla.
Edellinen käyttöauto, 900 T16 automaatti pitkällä askilla kulutti vähemmän mitä enemmän oli tehoa, peruspaineella kulutti luokkaa 13, vakiopaineella n. 11-12 ja varovasti viritettynä 10-11l/100km kaikki samanlaisessa ajossa.
Vertailun vuoksi, edellinen mopo kulutti luokkaa 4,5-5,0l/100km, ja tuo nykyinen kuluttaa melkein saman kun aero, tai ainakin siltä tuntuu... kulutus jotain 6l/100km matkaajossa ja 6,7-7,3 arkikäytössä

Onneksi mopolle sentään kelpaa 95E...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower