Penkinlämmittimen osa#
Penkinlämmittimen osa#
Mikä on penkinlämmittimen istuinosan osanumero? Kuulin "kivijalkaliikkeestä", että lämmittimet saa erikseen istuinosaan ja selkänojaan. Muita kriteereitä oikealle osalle on; kuljettajan istuin, erillinen lämmönsäätö ja verhous on parallel.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Se on jo kerran korjattu. On ilmeisesti taas rikki, kun kertaalleen jo vaihdettu tehosäädin kojelaudassa aloittu armottoman pärinän ja tais tiltatakin vielä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Mie olen kanssa juotellut monesta autosta penkinlämmittimen vastuslangat ehjiksi. Ne katkeilee usein sellaisista paikoista, joissa lanka taipuu pääsääntöisesti joka kerta, kun penkille istuudutaan. 99cc:stäkin tinasin vastuslangat ehjiksi, ja onpas vanhuksellakin kiva hurruutella talvipakkasella, kun ei ahteri jäädy.jus kirjoitti:Meinaat, että viallinen lämmitinelementti pystyisi tappamaan säätimen?
Kyllä minä olen korjannut samaa elementtiä monta kertaa. Ja säätimiä kerran.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kyllä siellä virtapiikkejä tulee, kun johtojen päät koskee toisiinsa. Ja tuleepahan sellainen ettei tarvi olla myötään repimässä penkkiä irti.
Mitä tuohon tilttaukseen tulee niin 1,4-1,8 voltin jännitteen mittasin yhdestä penkinliittimen navasta säätimen asennoilla 0-3, yhteen tuli 13,9 auton käydessä ja kahteen muuhun ei mitään (musta oliki sitten maa, kuten Saabeissa ruukaa).
Niin ja tuo lämpösäädettävä malli parallel-verhoiluun maksaa 139€.
Mitä tuohon tilttaukseen tulee niin 1,4-1,8 voltin jännitteen mittasin yhdestä penkinliittimen navasta säätimen asennoilla 0-3, yhteen tuli 13,9 auton käydessä ja kahteen muuhun ei mitään (musta oliki sitten maa, kuten Saabeissa ruukaa).
Niin ja tuo lämpösäädettävä malli parallel-verhoiluun maksaa 139€.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Onhan siinä hintaa ihan kunnioitettavasti, kun yleismallin elementti maksaa n. 40 €. Mutta sellainen ei taida säädettävässä systeemissä toimia välttämättä oikein.
Mites, kiertääkö tuossa verhoilumallissa vastus myös tyynyn ulkoreunoilla? Varsinkin vasemmasta reunasta tahtoo kuskin jakkaran vastus katketa.
Mites, kiertääkö tuossa verhoilumallissa vastus myös tyynyn ulkoreunoilla? Varsinkin vasemmasta reunasta tahtoo kuskin jakkaran vastus katketa.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Kyllä ne langat aika ulkolaidallakin kiertää penkin sivuissa. Vasemman lonkan kohdalla lienee kaikkein tyypillisin paikka, kuten tässä:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/CS/133_3333_1.JPG
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/CS/133_3334_1.JPG
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/CS
Virtapiikkejä kyllä tulee, kun katkeneen johdon päät hipovat toisiaan, mutta mitäs se nyt sitten haittaa, se iso virta on releen ohjaamaa. Säädin tosin saa käyttöjännitteensä samalta sulakkeelta ja samalla johdolla, mutta lienee kuitenkin kohtuuhyvin suojattu. Operaatiovahvistin siitä säätimestä kai lähinnä voi kärähtää.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/CS/133_3333_1.JPG
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/CS/133_3334_1.JPG
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/CS
Virtapiikkejä kyllä tulee, kun katkeneen johdon päät hipovat toisiaan, mutta mitäs se nyt sitten haittaa, se iso virta on releen ohjaamaa. Säädin tosin saa käyttöjännitteensä samalta sulakkeelta ja samalla johdolla, mutta lienee kuitenkin kohtuuhyvin suojattu. Operaatiovahvistin siitä säätimestä kai lähinnä voi kärähtää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ymmärsinkö oikein noista linkin kuvista, että "tonnari-mallin" penkissä nuo langat ihan vastuslankaa eikä mitään tyyliin takalasinlämmitin. Jos on näin niin pistänpä kolvin, tinaa ja kutistesukkaa hankintalistalle. Nuo ku on paljon helmpompia korjata kuin vanhan mallinen muovimattoon "piilotettu". Vetää vaan kuorta tarpeeksi auki, että saa langat hieman solmuun ja paljon tinaa sekä kolvilla kuumia niin eiköhän se siitä.
Samperi ku luulin, että se on tosiaan vanhanmallinen ja semmoista alkais korjaamaan
Mikähän on ehjän lämmittimen vastus l. resistanssi?
Samperi ku luulin, että se on tosiaan vanhanmallinen ja semmoista alkais korjaamaan

Mikähän on ehjän lämmittimen vastus l. resistanssi?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ihan tavallisenoloista ohutta lankaa se se vastus on, kuten kuvissa näkyy.dimebak kirjoitti:Samperi ku luulin, että se on tosiaan vanhanmallinen ja semmoista alkais korjaamaan![]()
Mikähän on ehjän lämmittimen vastus l. resistanssi?
Istuinosan ja selkäosan vastukset on kytketty sarjaan, yhteensä vastusarvo on pari-kolme ohmia.
Lue tuolla linkitetyt ohjeet:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 069#224069
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pitää nykäistä tuo penkki irti ja katsoa mistä kohtaa on poikki. Tinasitko tuon oman penkkis vai laitoitko liittimellä?
Onko muuten tuo katkaisija semmoinen, että jos penkki on tarpeeksi lämmin niin se ei lämmitä penkkiä turhaan? Tarkoitan siis sitä, että lämpöanturilla mitataan penkinlämpötilaa.
Onko muuten tuo katkaisija semmoinen, että jos penkki on tarpeeksi lämmin niin se ei lämmitä penkkiä turhaan? Tarkoitan siis sitä, että lämpöanturilla mitataan penkinlämpötilaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tinaamalla. Useammastakin penkistä. 370tkm ajetussa kuskin penkissä oli "muutama" katkos: http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/penkki3.jpgdimebak kirjoitti:Pitää nykäistä tuo penkki irti ja katsoa mistä kohtaa on poikki. Tinasitko tuon oman penkkis vai laitoitko liittimellä?
On.Onko muuten tuo katkaisija semmoinen, että jos penkki on tarpeeksi lämmin niin se ei lämmitä penkkiä turhaan? Tarkoitan siis sitä, että lämpöanturilla mitataan penkinlämpötilaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tavallista kuparilankaahan ne tosiaan on, mutta kait ero on ainoastaan siinä pintamuovissa, ettei se sula lämpötilan takia. Lähtee vuolemalla kyllä pois. Miulla meni ensin istuinosasta lankoja poikki. sit menikin seuraavalla kerralla selkänojasta poikki. Kannattaa siis rajata vika-alue. Yleismittarin lisäksi olen käyttänyt apuvälineinä nuppineuloja, joita tökin sähköjohtojen suojavaipan läpi kupariin ja mittaan neulasta resistanssia eri suuntiin. Näin kyllä löytää vika-alueen, vaikka katkoksia olisi useampiakin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01