Se siitä tupliksesta sitten (vesipumppu kettuilee)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Breadfan86 kirjoitti: Rapsuttelin myös vetaritunneleista paskat pois ja kuinka ollakkaan, pintaruosteessahan ne tietenkin oli. Ei nyt tietenkään mikään suuri yllätys ole. Kovaa se pelti kuitenkin vielä on, mutta kuinka kauan? Massaa tuskin kannattaa laittaa ruosteiden päälle ja ruosteiden poisto näin meisselin avulla ilman suurempia purkamisia on aika mahdotonta. Eli mitäs kannattas tehdä ensiavuksi tuolle??
asiantuntija en ole, mutta minusta rasvaus kuulostaisi aika loogiselta ja yksinkertaiselta ensiavulta pintaruosteelle. vaseliinia pintaan vaan, tai edes jotain rasvaa. vai olisko ensin moottoriöljy pintaan ja vaseliini päälle? ehkä kotelosuoja voisi ajaa kanssa samaa asiaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

enimmät pintaruosteet pois ja massaa/kotelosuojaa päälle..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Breadfan86 kirjoitti:Millaistas nestettä sinne kytkimeen laitetaan. Myydäänkö sitä ihan kytkinneste nimellä?
Ihan normaalia jarrunestettä. Täyttösäiliökin on yhteinen jarrujen ja kytkimen nestepiireillä.
#1970
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Breadfan86 kirjoitti:
Minun tietääkseni kytkimellä on oma "osasto" siellä säiliössä. Ainakin oma korkki ja kyljeestä näkyy läpi jarruneste ja joku toinen vähän tummempi neste. 8O
Osastot on todellakin eriytetty, ettei jarrupiirin päästäessä nesteet pihalle kytkinpiiri pääse kuivumaan ja toisin päin. En sitten tiedä, onko tuplaysissä myös oma täyttökorkki kytkin- ja jarrupuolelle, mutta samaa nestettä ne silti syövät. Tuo tummempi neste on vain likaisempaa tai sitten jopa säiliön seinämiin tai pohjalle on kertynyt kiinteä p*skakerros.
#1970
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Scantech tekee vielä noita b-mallin vesipumppuja mutta alkuperäisistä en tiedä, taisi olla ei enää saa ehtaa Saab-kamaa. Itsellä on tarkoituksena hommata kokonaan uusi vesipumppu jemmaan ja korjaussarja jemmaan. Pahan päivän varalle.

http://tinyurl.com/b5gwd

Annin pumppu on Saabin originaali ja taisi siinä kevään korjauksessakin käytetyn originaaliosia. Kerran sen voi huoltaakin ja mutta hiilitiivisteen vastapinta pitää sorvata, että uusi hiili ottaa paremmin.

Niin, breadfan, älä sitten säikähdä ku saat sen koneen nippuun ettei se pumppu pidä. Siinä saattaa mennä jopa 1000 kilsaa ennen kuin se huolletun pumpun hiili alkaa pitämään.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuossa Scan-techin sarjassa on jengakiinnitys kuten se viimeisin vesipumppumalli oli Saabilla. Eli tuossa vesirattaassa on jengat sisällä ja se pyöritetään x momenttiin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin