Jatkojohto lämppärinjohtoon

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
akyttala
"Hölösuu"

Jatkojohto lämppärinjohtoon

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Millä jatkojohdon saa tuohom lämppärin johtoon kiinni niin, että kukaan ei lämppärijohtoa yön aikana nyysi? Nuo pienipäiset johdot kun näkyvät kiinnostavan ohikulkijoita, jos toinen pää ei ole laatikon sisällä lukon takana. Jatkojohto pitäisi siis saada kiinni tuohon toiseen johtoon niin, että varastaminen ainakin vaikeutuisi niin, ettei ainakaan ilman jomman kumman johdon katkaisemista saa johtoa vietyä.
pevi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja pevi »

Pistä normaali munalukko siten, että jatkojohto ja lämppärin johto menee molemmat lukon silmukan läpi. Tällöin ei ainakaan johtoja saa toisistaan irti ilman sivuleikkureita. Nippusidekin ajaa lukon virkaa, sitäkään ei saa satunnainen kulkija ilman työkaluja auki.

Toinen vaihtoehto on ostaa suoraan pidempi defan johto. Niitä myydään myös 5m ja 10m johtoina. Tosin hinnat alkaen 35 euroa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
akyttala
"Hölösuu"

pevi kirjoitti:Pistä normaali munalukko siten, että jatkojohto ja lämppärin johto menee molemmat lukon silmukan läpi. Tällöin ei ainakaan johtoja saa toisistaan irti ilman sivuleikkureita. Nippusidekin ajaa lukon virkaa, sitäkään ei saa satunnainen kulkija ilman työkaluja auki.

Toinen vaihtoehto on ostaa suoraan pidempi defan johto. Niitä myydään myös 5m ja 10m johtoina. Tosin hinnat alkaen 35 euroa.
Nippuside tosiaankin kävi mielessä, mutta jokaisellahan on linkkuveitsi kuitenkin taskussa. Munalukon sen sijaan tuohon voisi vaikka laittaa..

Nuo pidemmät johdot kyllä ovat hävyttömän hintaisia. Näitä pieniä päitä en ole myöskään nähnyt irtotavarana myynnissä, olisi voinut tavallisesta jatkojohdosta pään vaihtaa. Olisipa tuommonen isompi pää tuossa johdossa, ne kun on yleensä ruuvikiinnitteisiä..

Edit: Saako muuten mistään maailmasta sellaisia ulkokäyttöön sopivia jatkojohtoja, joiden pistotulppa olisi kulmamallinen? Sisäkäyttöön tarkoitettujahan löytyy joka kaupasta, mutta ulkokäyttöön sopivaa en ole eläissäni nähnyt. Menee tuolla sähkölaatikossa vaan pilalle tuommoset suorat pistotulpat, kun kansi pakottaa johdon taipumaan.
stara
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja stara »

kulmallin pistotulpan voi itse vaihtaa helposti ja ihan laillisestikin.
kaapelivaivaasi vois olla sellainnekin kikka, jotta käytät lisäksi erillistä metrin --parin jatkoroikkaa, nyt voi jättää niiden jatkoksen konepellin alle nahnikkaan niiden liitännän
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
saba2,1
"Aero"

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Mimmi kirjoitti:Älkää säilyttäkö tolppajohtoja roikkumassa tolpassa. Ne kiinnostavat ohikulkijoita ja yleensä ne joko häviävät tai rikotaan.
Sitäpaitsi se on muistaakseni jopa sähköturvallisuuden vastaistakin.
joo, todellakin vaarallista, johdot pois tolpista! Lapsiakin aina kiinnostaa kaikki johdot ja jos siihen tulee 230V, niin ajjaj.. :?
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Muksu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Muksu »

saba2,1 kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Älkää säilyttäkö tolppajohtoja roikkumassa tolpassa. Ne kiinnostavat ohikulkijoita ja yleensä ne joko häviävät tai rikotaan.
Sitäpaitsi se on muistaakseni jopa sähköturvallisuuden vastaistakin.
joo, todellakin vaarallista, johdot pois tolpista! Lapsiakin aina kiinnostaa kaikki johdot ja jos siihen tulee 230V, niin ajjaj.. :?
Meillä on jo pari talvea ollut ukaasi, että huoltomiehet saavat kerätä talteen tolppaan jätetyt johdot, jotka voi lunastaa takaisin, en nyt muista oliko 8 vai 20 €:llä. Vielä en ole kuullut, että keneltäkään olisi pois kerätty, ottaen huomioon, että naapuritolpassa roikkui talvesta kesään elikkä noin puoli vuotta johto tolpassa kiinni.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
akyttala
"Hölösuu"

stara kirjoitti:kulmallin pistotulpan voi itse vaihtaa helposti ja ihan laillisestikin.
kaapelivaivaasi vois olla sellainnekin kikka, jotta käytät lisäksi erillistä metrin --parin jatkoroikkaa, nyt voi jättää niiden jatkoksen konepellin alle nahnikkaan niiden liitännän
Mistäs noita kulmamallin pistotulppia sitten saa? Sisäkäyttöön löytyy näitäkin, mutta ulkokäyttöön en ole nähnyt myynnissä näitäkään. Täytyykö johonkin valaisinliikkeeseen tms. mennä kyselemään?
Itse ajattelin jo tyrkätä sen jatkojohdon konepellin alle. Tässä mun satkussa vaan on niin tiukka väli, että sieltä ei mahdu villalankakaan kulkemaan konepellit alapuolelta mistään puolelta.

Ja johtoja ei tosiaankaan saa tolppaan jättää. Tuossa meiän pihalla oli alkuviikosta kiskottu kaikki tolpassa roikkuneet johdot irti ja heitelty pitkin pihaa. Omituista, että niitä edes jätetään tolppiin, kun tuossa tolpan vuokrasopimuksessa asia nimenomaan kielletään, kuten sisälämppärin käyttökin.
Itse kuljetan johtoa aina autossa mukana, useammassa paikassa kun autoa joutuu pitämään, niin ei tarvitse aina tapella löytyykö sopivan pään omaavaa johtoa.
Pugman
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Pugman »

Meilläpäin tolpan sähköt pistetään itse päälle ja pois asunnosta. Eli voi huoletta pitää puihaa tolpassa yötäpäivää, kunhan muistaa sammuttaa tolpasta sähköt. Säästyvät tyhmät lapsiparat :)
9-3 SC Vector XWD -09
tevisu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mimmi kirjoitti:Itse olen muutaman naapurin tolpan pistänyt kylmäksi, koska niissä roikui johdot jatkuvasti. Sitä ennen poistin johdot ja jätin ne tolpan juureen maatumaan.
Noh...noh...Ari...onneksi en asu sun naapurissa.... :lol: Itse en tosin harrasta piuhan roikottamista tolpassa.
Saavutuksena - jos naapurien omaisuuteen kajoaa - voi olla pandakarhua muistuttava naamataulu.
matti sallinen
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

itellä roikkuu kyllä koko ajan piuha kotona seinästä...on kuitenkin erillisen keskuksen ja kellokytkimen takana...jos siitä nyt joku "säkärit" saa, niin voisinkin kysellä, että milläs luvilla sitä mun tontilla liikutaan...

ei vaan, juur noiden mukuloiden takia ne tolpat PITÄISI olla asennettuna tiettyyn korkeuteen maasta mitattuna, en ny muista paljonko se piti olla, mutta faijan kanssa laiteltiin pari kk sitten 180 cm korkeudelle...ja onneks naapurin muksut on jo niin isoja, ettei ne muutenkaan juoksentele meiän pihalla pahojaan tekemäs
saab 99 -83 GL"S"
AC
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja AC »

Eihän johdon roikuttaminen tolpassa voi olla kiellettyä mikäli johto on irti molemmista päistä. Pysyyhän se tällöin tallessa tolpassa kun ei läpiviennistä mahdu poiskaan tulemaan luukun ollessa lukittu.

Kai olette tarkistaneet johdon jännitteellisyyden ennen kuin olette niitä poistaneet/katkaisseet :?:
BMW 320dA Coupe LCI
jcarlson
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Minä jätän johdon aina roikkumaan tolpan päälle. Enkä ole aikeissa muuttaa tapojani sen suhteen. Johto on jännitteellinen vain silloin kun ajastin on päällä, ja silloin töpseli on myöskin autossa kiinni. Hiplatkoon kakarat sitä piuhan päätä ihan niin paljon kuin huvittaa, mutta jos joku naapuri katsoo asiakseen pölliä sen niin saa saman kohtelun osakseen kuin kuka tahansa muu varas.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
pevi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja pevi »

Itse pidän johdot tolpassa ja jatkuvasti jännitteellisenä. Tolppa on näet omassa pihassa ja vikavirtasuojan takana :lol:
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
JKen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja JKen »

Mahtavaa avautumista ...
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Svc
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Svc »

Juu, Ihan huoletta voi jättää jännitteellisen johdon tolppaan. Eihän kuolemantuottamuksesta saa kuin sakkoja tai pahimmillaan ehdollista. :twisted:

STM-pykäläthän on tehty vain tavallisten sähkönkäyttäjien harmiksi. Eihän se 240 V pienjännite ole vielä vaarallista kenellekään.

Ne vikavirtasuojathan ovat 100% toimintavarmoja. Kokeilkaapa vaikka: kengät pois jalasta ja sormi vaihejohtoon :twisted:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin