Täristää 100km/h vaudissa, missähän vika?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Täristää 100km/h vaudissa, missähän vika?

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Varmaan tästä löytyy miljoona topicia jos jaksaisi käyttää hakua, mutta laitetaanpa nyt tänne...

Kysehän ei siis ole autosta vaan Renault Meganesta (-04).

Mikä voisi olla pielessä? Rengaspaineet katottu, joten ei ainakaan niissä...

Tasapainotus? Jäätä jossain? Aurauskulmat???

Tärinä on niin kova että kattoverhoilu/hattuhylly/hampaat helisee :?
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tasapainotus vidullaan tai kudosvaurio renkaassa. Kai pyöränpultit on kiinni kunnolla? 8O

Saattaa tietty olla, että vuoden vanhan rellun alustan osat on jo uusimiskunnossa :wink: (vitsi....)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Tasapainotus tai sitten runkovaurio renkaassa. Tosin, tasapainotukseen liittyy sitten selkeästi sekin että onko vanne yleensäkään suora... välillä on nähnyt prätkissä vanteita joilla ei uskaltaisi itse ajaa senttiäkään.

Tsekkaa nuo pari juttua ja olet jäljillä luulisin.

Zand
Saab 9-3 TiD '99
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

9-3:ssa oli peltivanteet sellaiset, että lumen/jään kerääntyminen vanteeseen oli jatkuvaa. Tärinä oli ihan kamalaa, ei voinut ajaa 60 km/h kovempaa.

Kerran piti matka keskeyttää heti alkuunsa ja auto huoltamolle, jossa lämpimällä vedellä ja paineilmalla putsattiin vanteet sisäpuolelta.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

nelipyöräsuuntaus vaikuttaa myös paljon ajettavuuteen.

katso ettei ole jäätä vanteissa, sen jälkeen pulttien kiristys jos ei auta niin renkaiden tasapainotus, jos ei vieläkään auta niin suuntaukseen vaan.

jos auto nykii/väännättää sivulle voi olla vetonivel loppu..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

tevisu kirjoitti:9-3:ssa oli peltivanteet sellaiset, että lumen/jään kerääntyminen vanteeseen oli jatkuvaa. Tärinä oli ihan kamalaa, ei voinut ajaa 60 km/h kovempaa.

Kerran piti matka keskeyttää heti alkuunsa ja auto huoltamolle, jossa lämpimällä vedellä ja paineilmalla putsattiin vanteet sisäpuolelta.

tuo vois vuodenaika huomioon ottaen olla eka syy mikä kannattaa tarkistaa! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Onko vanteet alkuperäiset vai esim. tarvikealut eli onko vanteen keskireikä sopiva pyörännapaan? Millin väljyys aiheuttaa tuossa sovituksessa aiheuttaa tärinän, jota ei saa edes tasapainottamalla pois.

Jää vanteiden sisäpuolella lienee kuitenkin se todennäköisin syy vuodenaika huomioonottaen. Isoissa Volvoissa lian ja jään aiheuttamat epätasapainot ovat kiusallisen yleinen ilmiö - vanteen malli on sellainen, että sinne pääsee kertymään jäätyvää loskaa.
Koistinen
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 28, 2005 14:29
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Koistinen »

Kannattaa myös ne pallonivelet, yms välykset tarkistaa. Ei olis ihme tuon ikäisessä ranskattaressa.
Taas se koistinen kikkailee...
9000 T16 CC M89
Jäsen # 2593
Vastaa Viestiin