Moottoritie läpi Suomen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Tuossa muuan viikko sitten ajeltiin Oulu-Hki-Oulu väli, ja totta tosiaan ääneen pohdittiin 4-tien muuttamista moottoritieksi. Jo kaksikin kaistaa suuntaansa tekisi tiestä huomattavasti mukavamman ja joutuisamman ajaa.

Niin. Ja jos tuon nyt ensi alkuun saisi vaikka edes Ouluun saakka yltämään.. Mielellään kyllä aina Rovaniemelle asti. Siitä ylöspäin ei nyt ole niin väliksi. :wink: :P

Melkoisesti yhdessä välissä tuon nelostien pohjoisosia tuli ajeltua, ja siellä tosiaan liikenne on aika ajoin vähintäänkin..mielenkiintoista. Etenkin näin talvisaikaan jaksaa ihmetyttää, kuinka ihmiset (ja anteeksi nyt vaan, mutta varsin usein nk. turistit - usein veellä tai beellä alkavat autonistit, ei suinkaan saabistit :wink: ) ajavat mielettömiä nopeuksia suhteessa tiestön kuntoon, ajokeliin ja poro/hirvivaaraan suhteutettuna.

Summa summarum: kyllähän se motari läpi Suomen vaan olisi niiiiiin hieno! :D
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

MtSound kirjoitti:Kysymys kaikille: Paljonko olisit valmis maksamaan Hki-Oulu -moottoritien käytöstä yhteen suuntaan, jos oletetaan, että se olisi ihan normaali 120km/h, mutta vaikka nyt tuo kolme kaistaa suuntaansa? Oletus siis, että liikenne sujuu, ei ruuhkia. Kympin voisin itse maksaa (per ajoneuvo), kun harvoin ajelee ja niitä onnettomia paikkoja tolla välillä kuitenkin riittää.
Hki-Oulu-Hki lentokoneella 1h/suunta ja ~150 euroa (edestakaisin). Autolla nykyään kesällä 6h, talvella 7h/suunta ja ~120 euroa (bensat edestakaisin). Jos olisi se moottoritie niin karkeasti 4,5h/suunta ja bensan hinta ei paljon putoa. Erotusta jää 7 tuntia (edestakaisin) ja 30 euroa, ei tuossa tuntipalkoille pääse ja vielä pitäisi tien käyttämisestä maksaa?!?
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

On jo aivan älytön helpotus tuo Lahti-Heinola motari. Montakohan vuotta sitäkin sai odottaa :x . Suunnitelmathan on jo olemassa ainakin 4 tien oikaisusta Heinola-Vaajakoski(uudelle liikenneympyrälle) välille tai ainakin piirustukset on. Eikös viime viikolla avattu J:kyästä uutta motaria pohjoiseen päin muutama km? Ei taida meidän elinaikana päästä motaria H:ki-Oulu väliä.
Ja todennäköisesti se kyllä vähentäisi onnettomuuksia ensi huuman jälkeen :D
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Nojuu olihan se aika perseestä ajella valmista motaria ensin Heinolassa ja sitten Jyväskylässä yks viikonloppu ouluun mennessä. Ei siellä kummassakaan enää mitään koneita edes ollut, kunhan oli keilat jätetty ja rajoitus 50-80 :evil:

Noh onneksi viime kerralla olikin jo molemmat auki... ja näillä ilmoilla ei kyllä enää yhtään nappaa ajaa itse, vr kuljettaa :)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

tknummelin kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Kuolis muuten porukkaa ihan solkenaan. 8)
Luonnonvalintaa se olisi, ei siis edes mitään kovin merkittävää? :lol:
Niion, Saabistit lähtis todennäkösesti ensimmäisten joukossa. :lol:
Aki Peltola #1132
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Kyllähän tuollaista utopistista kuvitelmaa on joskus tullut mietittyä.
Eli Helsinki-Ivalo välille vähintään se 3 kaistaa ja ulommaisella kaistalla miniminopeus 120km/h.
Rampit tielle ja sieltä pois olisi vaikka 50-100km välein.
8)
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Baas900
"Viggen"
Viestit: 642
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Talvella voisi olla aika koominen tilanne, kun jengi paahtaa moottoritiellä väliä Hki-Ivalo 2mk lasissa armottomassa räntäsateessa. :)

Niin, ja sekin vielä että kenellä kestää per*e ajaa 1000km kaasu pohjassa kulutuksen ollessa 20L/100km? :lol:
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Niin, vaikka siellä oliskin vapaat rajoitukset niin tarviiko sitä ajaa koko ajan kaasu pohjassa. Ajaa oman ajotaidon ja lompakon mukaan. Ei ne saksassakaan aja kuin keskimääräisesti 140-160 km/h. Sitä vain pystyis hyvällä kelillä ajamaan vähän reippaammin (kaasu pohjassa) jos on siihen varaa.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Sakari Satku
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sakari Satku »

Svc kirjoitti:Oletkos ajellut Norjassa? Esim Oslo-Trondheim väliä? Tai vaikka Oslosta Ruotsin rajalle. Ei ole tiet siellä kummoisia, vaikka taitaa olla Euroopan ainoa velaton valtio.

...

Pitihän toki itäblokilla olla hyvät tiet länteen. Panssarivaunuja varten.
:twisted:

Kyllä olen käynyt autolla Oslossa, mutta siitä on jo vuosia. Muistelisin, että Norjan puolella oli pääosin mutkaista metsätietä. Onneksi valtaosa väliä Tukholma-Oslo oli Ruotsin hyväkuntoista moottoritietä ja ohistuskaistallista pikatietä.

Saatat olla oikeassa myös siinä Liettuan A1 ja A2 moottoriteiden tarkoitusperässä. En tosin käynyt maassa neuvostoaikoina, joten en tiedä minkänkuntoiset tiet olivat siihen aikaan. Voihan olla, että tiet vasta kunnostettiin itsenäistymisen jälkeen länsimaisten investointien houkuttelemiseksi. Hyvien teiden vuoksi ajaminen siellä tuntuu huomattavasti turvallisemmalta kuin esim Latviassa ja Puolassa, joissa on selvästi huonompi tieverkosto ja todella holtiton liikennekuri. Jos joku kaipaa jännitystä elämäänsä, niin suosittelen perjantai-iltapäivän sisääntuloliikennettä Riikaan tai Varsovaan. :twisted:
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

qaw kirjoitti:Hki-Oulu-Hki lentokoneella 1h/suunta ja ~150 euroa (edestakaisin). Autolla nykyään kesällä 6h, talvella 7h/suunta ja ~120 euroa (bensat edestakaisin). Jos olisi se moottoritie niin karkeasti 4,5h/suunta ja bensan hinta ei paljon putoa. Erotusta jää 7 tuntia (edestakaisin) ja 30 euroa, ei tuossa tuntipalkoille pääse ja vielä pitäisi tien käyttämisestä maksaa?!?
Et kyllä (reitti)lentämällä Helsingistä pääse Oulun tunnissa. Kyllä Hki-Oulu-Hki saa laskea lentokonetta käyttäenkin matka-ajaksi sen 4,5 h.
Ja dieselautolla polttoaineet tuolle matkalle maksaa n. 80e.
Silloin tuo moottoritie tuntuu jo paljon paremmalta vaihtoehdolta. Tosin halvat lennotkin voi saada jo tuolla 80 eurolla, mutta voi niistä joutua pulittamaan sen 250:kin. (+ lentojen hintaan joutuu yleensä lisäämään taksin)

Ehkäpä kuitenkin tulevaisuudessa tuota väliä sahataan vaikkapa luotijunalla...:roll:
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

SAABMikko kirjoitti:Tosin halvat lennotkin voi saada jo tuolla 80 eurolla, mutta voi niistä joutua pulittamaan sen 250:kin. (+ lentojen hintaan joutuu yleensä lisäämään taksin)
Ja auton polttoaineen kulutus ei kuitenkaan tuplaannu vaikka autossa olisi kaksi henkilöa.
Lentoliput pitää yleensä ostaa jokaiselle omat.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Vastaa Viestiin