Takajarrusatulan irrotus
Takajarrusatulan irrotus
Olen irrottanut ohjaustapit 7mm kuusiokololla ja pidätinjousen. Miten tuon saa putoamaan käteen? Täytyykö varoa jotain peruuttamatonta vahinkoa. Alfamerin korjausoppaan mukaan homma näyttää hiukan helpommalta kuin amatöörillä...
Saab 9000 CS2.3 -92 automaatti
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
Siellä on 14mm kannan alla säätöruuvi, joka tottelee 4mm kuusiokoloavainta. Sitä pyörittämällä vapautat käsijarrun säätöä, niin satula lähtee helpommin pois. Jarrulevyn reunassa voi usein olla levyn kulumisesta tullut porras, ja satula ei tule paloineen niin herkästi sen yli.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sitten seuraava kysymys. Eli miten satulan saa takaisin uusien palojen kanssa. Olen tuon 4mm kuusiokoloruuvin kääntänyt täysin kiinni niin, että jarrupalat ovat niin kaukana toisistaan kuin mahdollista.
Saab 9000 CS2.3 -92 automaatti
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
Kuusiokoloruuvia käännetään vastapäivään = auki, kunnes männän saa painettua täysin sisään. Sitten vaan uudet palat ja satula paikalleen.makinju2 kirjoitti:Sitten seuraava kysymys. Eli miten satulan saa takaisin uusien palojen kanssa. Olen tuon 4mm kuusiokoloruuvin kääntänyt täysin kiinni niin, että jarrupalat ovat niin kaukana toisistaan kuin mahdollista.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14208
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... rpads.html
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=30951
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=655
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Syyksi ahdistukseen paljastuivat 16,5 mm (teräslevyineen) paksut jarrulevyt
Vielä jäi toisen etupyörän jarru laahaamaan. Ei meinannut satula kääntyä takaisin paikoilleen uusien palojen kanssa. Mikä mahtaa olla laahaamisen syy?
Edit: siis ei jarrulevyt vaan jarrupalat

Edit: siis ei jarrulevyt vaan jarrupalat
Viimeksi muokannut makinju2, La Joulu 17, 2005 17:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 CS2.3 -92 automaatti
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
Eihän ne takalevyt nyt noin paksut voi olla. Jos ne taasen on etulevyt, ne on jo liian ohuet. Minimimitta on kerrottu levyssä. Se on jotain 18-19mm luokkaa muistaakseni. Alfamerin korjauskirja puhui 19mm "koneistusrajasta", mutta en ole varma, onko se virallinen minimi?makinju2 kirjoitti:Syyksi ahdistukseen paljastuivat 16,5 mm (teräslevyineen) paksut jarrulevytVielä jäi toisen etupyörän jarru laahaamaan. Ei meinannut satula kääntyä takaisin paikoilleen uusien palojen kanssa. Mikä mahtaa olla laahaamisen syy?
Syy, miksi jarrut jumittuu, voisi olla mäntien korroosio. Jos männän suojakumi on mennyt rikki, mäntä pääsee ruostumaan ja kun vaihtaa jarrupalat, mäntä täytyy työntää sisemmäksi satulaan, jolloin ruostekohta jumittaa männän. Itse olen noita joskus korjannut muun merkkisistä hiomalla ruostekohdan pois ja voitelemalla männän jarruihin tarkoitetulla rasvalla. Uusien kumien vaihto olisi siis suotavaa. Jos vain toinen jarrusatula jumittaa, on siitähuolimatta viisasta huoltaa molemmat puolet. Muutoin saattaa jarrujen puoltaminen vaan vaihtaa suuntaa remontin jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01