latausjännitteet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

do dii ... fluke vastaan muu maailma...heh joo mie en viitsi ostaa flukea jos mittaan että onko sulake ehjä vai ei.... siihen riittää halvempikin vehje! 230v mun ei tartte edes mittailla eri ukot sitä varten! ja halpis mittareiden virhenäyttämästä voidaan olla montaa eri mieltä.... se ei kauheasti merkkaa näyttääkö se 12v vai 12,4v.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

nalleolut kirjoitti:do dii ... fluke vastaan muu maailma...heh joo mie en viitsi ostaa flukea jos mittaan että onko sulake ehjä vai ei.... siihen riittää halvempikin vehje! 230v mun ei tartte edes mittailla eri ukot sitä varten! ja halpis mittareiden virhenäyttämästä voidaan olla montaa eri mieltä.... se ei kauheasti merkkaa näyttääkö se 12v vai 12,4v.
Flukella pystyy myös mittamaan laturin antaman Amppeeri määrän...Laturin ollessa paikallaan.....Ei tarvitse arpoa lataako 40 A vai 70 A :ria...
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mimmi kirjoitti:Koestinkynällä saa paljon enemmän vaurioita vahingossa kuin mittarilla.
No sen verta pitää tarkentaa että toi on toki totta, mutta yleensä mitä foorumilla kysellään niin ovat lamppujen tai bensapumpun toimimuutta.
Toki moottorin ohjauselektroniikkaa ei kannata koestinkynän kanssa lähteen sörkkiin, no yleensä kai ketä noita mittailee vähän jo tietää sähköstä.

Itselle on vaan pariin otteeseen lähinnä valojen kytkentöjä ihmetellessä sellainen vastaan että mittari näyttäis että voltteja olis mutta koestinkynä ei ole jaksanu palaa, ainakaan kunnolla.
Toinen tapaus tais liittyä kun takavalojen maadoitus oli pielessä jolloin mittari näytti jännitteen löytyvän ja toisella kerralla oli releessä vikaa, ei yhdistäny kunnolla.

En kyllä muista oliko mulla sillä kertaa halpis mittari vai fluke(tosin ei ihan uusi enää) käytössä. :) Yleensä se missä sattuu oleen patteri iskussa…

Kun nyt jutustelu on menny muutenkin off topikin puolelle niin kuulisin mielelläni perusteluja että miksi tavallisen harrastajan joka tarvii mittaria kerran pari vuodessa pitäisi sijoittaa moninkertainen euromäärä flukeen eikä mihinkään halpismittariin?
Autosähkön puolella kun ei tuota sähköiskun vaaraakaan ole ja lukemistakaan ei ole desimaalitarkkuudella mitään lisähyötyä.
Laturin virtojakaan ei kaiketi saa mitattua kuin jollain Fluken määrätyllä mallilla.

Asiansa osaava mittaaja saa varmasti paljon enempi aikaseksi koestinkynällä kuin tumpelompi hienolla mittarilla, mistä tulikin mieleen että kaipaisin pientä vinkkiä tontun sähköjen kanssa mutta jos niistä tekis uuden topiikin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

nalleolut kirjoitti:do dii ... fluke vastaan muu maailma...heh joo mie en viitsi ostaa flukea jos mittaan että onko sulake ehjä vai ei.... siihen riittää halvempikin vehje! 230v mun ei tartte edes mittailla eri ukot sitä varten! ja halpis mittareiden virhenäyttämästä voidaan olla montaa eri mieltä.... se ei kauheasti merkkaa näyttääkö se 12v vai 12,4v.
Tai 16 V....


Autohommissa käytän Fluken sijasta KAISEA, koska se on viisi kertaa pienempi kooltaan..ja kätevästi kulkee mukana..JA TÄRKEIN OMINAISUUS ON ETTÄ SE VAROITTAA PARISTOJEN VAIHTOTARPEEN NIIN KUIN FLUKEKIN....

PS..Sanalaskukin sanoo, ettei köyhän kannata ostaa huonoa tavaraa.koskee myös mittalaitteita. :idea:
Vastaa Viestiin