Sisälämppärin tehot ei riitä (selvitetty)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Sisälämppärin tehot ei riitä (selvitetty)

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Mitenkäs muilla tonnari lämpenee?
Mulla on nyt ollut Defan 1700W päällä sallitut 2h eikä tuulilasi sula. Luulin että vika oli Defassa, joten sinksattiin naapurin kanssa lämmittimiä. Kokeilin tänään Defan 1000W ja vain apparinpuolen sivulasit olivat sulana.
Voiko tuo nahkasisustus imeä niin paljon kylmää, ettei paukut riitä isoimmassakaan lämppärissä?
Viimeksi muokannut jarmop, Pe Joulu 23, 2005 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11641
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mega 1.7i keskilokeron päällä penkkien välissä ylöspäin, kohti tuulilasia suunnattuna. Hyvin sulaa kaikki etulasit lyhyelläkin lämmityksellä, pidemmällä lämmityksellä takalasikin.

Näillä reilun 10 asteen pakkasilla DCC ei taida vielä kahdeksi tunniksi lämmitystä kytkeä.

Täysteholla olen tuota käyttänyt. Pidemmillä lämmitysajoilla varmaankin riittäisi keskimmäinenkin tämän lämmittimen kolmesta tehovalinnasta.

Missä sinulla on lämmitin, mihinpäin puhaltaa, onko ilmaviritaus puhaltimelle ja puhaltimelta esteetön?
Viimeksi muokannut jus, Ti Joulu 20, 2005 09:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8101
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Calix joku 1200W, aina ollut lasit sulana, tosin yli 20 asteen pakkasilla takaikkunan joku reuna saattaa olla vähän vielä kuurassa :wink: Lämppäri kelistä riippuen päällä 45min...2h. Niin, ja autossa on nahkasisusta, lämppäri hönkii apparin jalkatilasta hyvin pitkälti suoraan ylöspäin.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Joku, en muista mikä, Prismasta ostettu 1600 watin lämppäri keskellä apparin jalkatilaa n. 40 asteen kulmassa ylöspäin ja hyvin on 2 tunnin lämmityksellä kaikki lasit täysin sulana, toistakymmentä kun on pakkasta, niin takalasin ala reuna vähän kuurassa, mutta auto sisältä niin lämmin, että voi hyvin ajella paljain käsin.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Käytössä Calix K2 (600W/1500W). Näillä pikkupakkasilla tuo pienempi 600W riittää tunnissa sulattamaan lasit. Isommalla teholla autoon tulee melkoinen helle.

Tein itse jalustan apparin jalkatilaan, jossa lämmitin on pystyssä ja puhaltaa suoraan yläspäin.
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

MEGA 2.0it keskikonsolin sivussa puhaltelemassa takaviistoon ylös.
Pienimmällä teholla lasit saa tunnissa kirkkaiksi -10ºC:een paikkeille asti.
Suurinta tehoa ei kovinkaan usein tarvitse, kun tuo keskimmäinenkin lämmittää mukavasti vielä -25ºC:ssa.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarmop »

jus kirjoitti:Mega 1.7i keskilokeron päällä penkkien välissä ylöspäin, kohti tuulilasia suunnattuna. Hyvin sulaa kaikki etulasit lyhyelläkin lämmityksellä, pidemmällä lämmityksellä takalasikin.

Näillä reilun 10 asteen pakkasilla DCC ei taida vielä kahdeksi tunniksi lämmitystä kytkeä.

Täysteholla olen tuota käyttänyt. Pidemmillä lämmitysajoilla varmaankin riittäisi keskimmäinenkin tämän lämmittimen kolmesta tehovalinnasta.

Missä sinulla on lämmitin, mihinpäin puhaltaa, onko ilmaviritaus puhaltimelle ja puhaltimelta esteetön?
Keskikonsolin oikealla puolella, puhaltaa yläviistoon asennusohjeiden mukaisesti.
On ihme homma kun 1,7 kW ei riitä sulattamaan..
Voiskohan johdotuksissa olla häikkää???
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8101
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jarmop kirjoitti:
Keskikonsolin oikealla puolella, puhaltaa yläviistoon asennusohjeiden mukaisesti.
On ihme homma kun 1,7 kW ei riitä sulattamaan..
Voiskohan johdotuksissa olla häikkää???
Onko sulla unehtunut kattoluukku auki? 8O

Aika mystiseltä tuntuu, että puhallin toimii, mutta ei täydellä teholla. Etenkin, kun jo kahdella puhaltimella olet vaivan todennut...Tätä voi toki testata, eli ota suoraan pistorasiasta (eli EI auton omasta sisäpistorasiasta) sähköt puhaltimelle, piuhan voi näin kertaluontoisesesti vetää etuovesta, tiivisteet joustaa sen verran, ettei mene johto piloille, eikä sitä ovea tarvitse pistää täysin kiinni. Jos alkaa lasit sulamaan, niin sitten lohkiksen piuhasarja uusiksi.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

tevisu kirjoitti:Käytössä Calix K2 (600W/1500W). Näillä pikkupakkasilla tuo pienempi 600W riittää tunnissa sulattamaan lasit. Isommalla teholla autoon tulee melkoinen helle.

Tein itse jalustan apparin jalkatilaan, jossa lämmitin on pystyssä ja puhaltaa suoraan yläspäin.
Itselläni satkussa myös tuo K2. Viime talvena ostin kun edellinen lämppäri ei enää vaikuttanut kovin luotettavalta. Tuon mukana tuli pirun kätevä jalusta, jolla laite seisoo omin avuin siinä apparin jalkatilassa ja puhaltaa käytännössä suoraan ylöspäin eli tuulilasille. K2:ssahan pitäs vielä olla semmonen termari, joka säätelee ulosantia auton sisälämpötilan mukaan, joka on ilmeisesti lähinnä omakotiasujan mieleen.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Muksu kirjoitti: Itselläni satkussa myös tuo K2. Viime talvena ostin kun edellinen lämppäri ei enää vaikuttanut kovin luotettavalta. Tuon mukana tuli pirun kätevä jalusta, jolla laite seisoo omin avuin siinä apparin jalkatilassa ja puhaltaa käytännössä suoraan ylöspäin eli tuulilasille.
...juu, jalusta oli mullakin mukana, mutta tuppasi kaatuilla helposti. Pikku muutoksilla toimii vieläkin paremmin.
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

defa 1400W ja ainakin täydellä teholla lasit 2h lämmityksen jälkeen sulat ja auto liiankin kuuma. Asennettuna vänkärin jalkatilaan ja puhaltaa noin 45 asteen kulmassa ylöspäin.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7695
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sisälämppärin tehot ei riitä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

jarmop kirjoitti:Mitenkäs muilla tonnari lämpenee?
Mulla on nyt ollut Defan 1700W päällä sallitut 2h eikä tuulilasi sula. Luulin että vika oli Defassa, joten sinksattiin naapurin kanssa lämmittimiä. Kokeilin tänään Defan 1000W ja vain apparinpuolen sivulasit olivat sulana.
Voiko tuo nahkasisustus imeä niin paljon kylmää, ettei paukut riitä isoimmassakaan lämppärissä?
Onko toi sun defas toi mega vai joku vanhempi?
Noissa megoissahan on keraaminen toi lämmityselementti kun vanhemmissa taitaa olla alumiinia tai jotain.

En nyt enää muista wattimääriä mutta kerran tuossa sulattelin oven tiivisteitä tuollasella defan lämppärillä minkä otin ukkon autosta ja siinä sai odotella tosissaan että tuolta tuli edes lehmän hönkäykseen verrattavaa lämmintä. Itsellä on samoihin aikoihin hommattu marketin versio jossa keraaminen elementti niin se rupee puhaltaa lämmintä lähes heti.
Watit oli noissa muistaakseni samaa luokkaa, molemmissa kaksi asentoa.

Mulla on nyt tonnarissa tuollainen vanhempi defa keskikonsolissa puhaltamassa takaviistoon eikä se miltään erikoisen tehokkaalta tunnu täydelläkään teholla, ikkunoiden sulamiseen en ota kantaa kun auto on melkein ollu katon alla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Nonnih, nyt sitten tieteellistä faktaa:
Lämppäri oli suunnattu liian alas, eli Defan etureuna oli samassa linjassa kuin kuin keskikonsolin etureuna.
Defassa on sellainen säädin, joka tarkkailee lämmittimen sisään tulevan ilman lämpötilaa, ja pudottaa tehoa sen mukaan. Nyt kun lämmin ilma kiersi takaisin lämmittimeen, niin k.o. säädin luuli että autossa on jo lämmin.
Käänsin lämppärin noin 45 asteen kulmaan, niin nyt ikkunoiden lisäksi katoltakin lumi sulaa :P

Tein pari testiä, jotka ovat aika mielenkiintoisia: Kummassakin testissä oli samanlaiset olosuhteet ja lämppäri oikeassa kulmassa telineessään. Testilaitteena Defan perusmalli 1000W, jossa ei ole lämpötilan säätöelementtiä, ja sitten nykyinen 1700W lämpötilan säädöllä.
Tieteellisenä testausinstrumenttina käytettiin firman neukkarista pöllittyä elohopelämpömittaria. Mittausalue 0-50 C, +/- tarkkuus: N/A
1. :lol: Mittari kiinnitettynä rautalangalla rattiin, vasempaan reunaan. Kumpanakin mittauspäivänä -10 C ja autossa sisällä ennen testiä +5 C

1. 1000W.
12.20. lämppäri päälle
12.36. +8
13.04. +13.5
13.53. +17
14.38. +18
15.00. +19
15.21. +20
17.31. +20
Eli 1000W lämppäri lämpenee maksimiin +20 kolmessa tunnissa.

2. 1700W
11.39. lämppäri päälle
12.00. +22
12.17. +25
12.45. +28
13.20. +31
13.37. +32
14.40. +33
16.40. +33
Eli 1700W lämppäri lämpenee maksimiin +33 myös kolmessa tunnissa, mutta saavuttaa yli +20 20:ssä minuutissa, johon 1000W:lla meni kolme tuntia.

Jos tällä testillä ei saavuta Saabklubin "turhan tiedon mestarin" titteliä, niin jo on kumma.. :lol:

Hyvää joulua kaikille.
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mulla on 13v vanha billhell joka puhaltaa puolella teholla (600w) ihan irtona lattialla ja pitää kyllä lasit auki täällä oulun korkeudella vielä 10-12ast pakkasella: Juu ja on hankat penkeissä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin