900 s lucas tyhjäkäyntihäiriö
900 s lucas tyhjäkäyntihäiriö
Jep, kohta menee hermot. Jos on yli 0 astetta ulkona niin toimii mielestäni niinkuin pitääkin tyhjäkäynti pysyttelee 850 rpm:ssä, mutta kun ajaa
hetken kaasu pohjassa esim nelosella tai vitosella (joskus kolmosella)
niin tyhjäkäynti jää vähän päälle 1200 rpm, eikä laske vaikka miten kauan
antais käydä paikallaan. Jos sammuttaa moottorin ja käynnistää uudelleen
niin käy vallan mainiosti taas, kunnes antaa täyskaasua pidemmän aikaa.
hmm, kokeilin hakua mutta kun tää muuten toimii normaalisti.
Ja tosiaankin nyt kun on kylmää (-15) niin se tyhjäkäynti jää päälle vaikkei
hirveesti kaasuttaiskaan. Jos esimerkiksi ajaa motarilla tasaisesti 100 km/h kymmenisen minuutin ajan ja kurvaa pois niin liikennevaloissa on taas tyhjäkäynti korkealla. Lämpimällä ilmalla ei tehnyt niin, silloin nousi
vasta kovan ajolenkin jälkeen. Voisko aktiivihiilisäiliön puuttuminen
vaikuttaa asiaan. Imupuolelta on kuitenkin letku tukittu.
hetken kaasu pohjassa esim nelosella tai vitosella (joskus kolmosella)
niin tyhjäkäynti jää vähän päälle 1200 rpm, eikä laske vaikka miten kauan
antais käydä paikallaan. Jos sammuttaa moottorin ja käynnistää uudelleen
niin käy vallan mainiosti taas, kunnes antaa täyskaasua pidemmän aikaa.
hmm, kokeilin hakua mutta kun tää muuten toimii normaalisti.
Ja tosiaankin nyt kun on kylmää (-15) niin se tyhjäkäynti jää päälle vaikkei
hirveesti kaasuttaiskaan. Jos esimerkiksi ajaa motarilla tasaisesti 100 km/h kymmenisen minuutin ajan ja kurvaa pois niin liikennevaloissa on taas tyhjäkäynti korkealla. Lämpimällä ilmalla ei tehnyt niin, silloin nousi
vasta kovan ajolenkin jälkeen. Voisko aktiivihiilisäiliön puuttuminen
vaikuttaa asiaan. Imupuolelta on kuitenkin letku tukittu.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Voisiko viallinen lämpötila-anturi imusarjassa olla syynä ?
Kenelläkään ollut samanlaisia oireita?
Kokeilin kytkeä hiilipytyn haistelijan, vai mikä lie kapistus nyt onkaan,
mutta CE syttyi hetken ajon jälkeen. Vaikka check engine syttyi pysyi kierrokset moottoritielenkin jälkeen korkealla,
laski vasta kun sammutti ja käynnisti uudelleen.
Kummallista..
Kenelläkään ollut samanlaisia oireita?
Kokeilin kytkeä hiilipytyn haistelijan, vai mikä lie kapistus nyt onkaan,
mutta CE syttyi hetken ajon jälkeen. Vaikka check engine syttyi pysyi kierrokset moottoritielenkin jälkeen korkealla,
laski vasta kun sammutti ja käynnisti uudelleen.
Kummallista..

9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Jos ja kun kierrokset hirttää niin heti kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen
niin ovat normaalit, eli ei mielestäni johdu vaijerista.
niin ovat normaalit, eli ei mielestäni johdu vaijerista.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Niin siis sitä kaasuläpänasentoanturia vai? Voiko sen kuntoa jotenkin tarkistaa? Siinä kaasuläpän mekaanisessa jousessa ei ainakaan mitään vikaa
ole.
Niin ja mikkoimp, oireiden ollessa niin samanlaisia luulisi olevan
kyse samasta komponentista. Sulle ei sitten koskaan selvinnyt
mistä kierrrosluvun muuttuminen johtui?
Nyt, kun räpläsin kaikkia kaapeleita ja ruiskutin sähkö-crc:tä kaikkiin
liittimiin, niin syttyy satunnaisesti CE-valo. Sammu vasta sitten kun
pysäyttää moottorin ja käynnistää uudelleen.
Voihan se myöskin johtua lambdasta...
ole.
Niin ja mikkoimp, oireiden ollessa niin samanlaisia luulisi olevan
kyse samasta komponentista. Sulle ei sitten koskaan selvinnyt
mistä kierrrosluvun muuttuminen johtui?
Nyt, kun räpläsin kaikkia kaapeleita ja ruiskutin sähkö-crc:tä kaikkiin
liittimiin, niin syttyy satunnaisesti CE-valo. Sammu vasta sitten kun
pysäyttää moottorin ja käynnistää uudelleen.
Voihan se myöskin johtua lambdasta...
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Aktiivihiilisäiliön puute ei haittaa. CE-koodi kannattaisi lukea, siitä voi tulla hyödyllistä informaatiota. Lambdan sekoilu periaatteessa voi kyllä aiheuttaa tyhjäkäyntiongelmia, koska seosta ohjataan pelkästään lambdalla tyhjäkäynnillä. Yleismittarilla signaalia tarkastelemalla auton ollessa käynnissä voisi selvitä onko lambdassa vikaa. Kaasuläppäpotentiometrin tyhjäkäynnin tunnistuksen voit selvittää mittaamalla sen pinnien 2 ja 3 väliltä jännitettä virtojen ollessa päällä, kaasuläppä kiinni. Arvo saa olla max. 400mV. Säätö tapahtuu ruuveja löysäämällä, tarvittaessa ruuvinreikiä viilaamalla ja kiristämisellä sellaiseen asentoon että näyttää oikein.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
http://www.saab-900.com/techhelp/c900/i ... oblems.php
"The ECU also checks road speed before running the AIC, there's a sensor in the speedometer."
Luin täältä pikkasen, ECU ei näköjään säädä tyhjäkäyntimoottoria
jos se ei saa nopeussignaalia. En kytkenyt sitä nopeusanturia boksille.
tais vika selvitä. Nimittäin jos tukkii imusarjan putken tyhjäkäyntimoottorille
tyhjäkäynti laskee. Tämähän tarkoittaa että tyhjäkäyntimoottori on auki
vaikka pitäisi olla kiinni. Ja jos tyhjäkäyntimoottoria ei ohjata ellei
boksi saa nopeusanturilta tietoa, niin soppa on valmis.
AIC=automatic Idle Control = Tyhjäkäyntimoottori
"The ECU also checks road speed before running the AIC, there's a sensor in the speedometer."
Luin täältä pikkasen, ECU ei näköjään säädä tyhjäkäyntimoottoria
jos se ei saa nopeussignaalia. En kytkenyt sitä nopeusanturia boksille.
tais vika selvitä. Nimittäin jos tukkii imusarjan putken tyhjäkäyntimoottorille
tyhjäkäynti laskee. Tämähän tarkoittaa että tyhjäkäyntimoottori on auki
vaikka pitäisi olla kiinni. Ja jos tyhjäkäyntimoottoria ei ohjata ellei
boksi saa nopeusanturilta tietoa, niin soppa on valmis.

AIC=automatic Idle Control = Tyhjäkäyntimoottori
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575