900 s lucas tyhjäkäyntihäiriö

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

900 s lucas tyhjäkäyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Jep, kohta menee hermot. Jos on yli 0 astetta ulkona niin toimii mielestäni niinkuin pitääkin tyhjäkäynti pysyttelee 850 rpm:ssä, mutta kun ajaa
hetken kaasu pohjassa esim nelosella tai vitosella (joskus kolmosella)
niin tyhjäkäynti jää vähän päälle 1200 rpm, eikä laske vaikka miten kauan
antais käydä paikallaan. Jos sammuttaa moottorin ja käynnistää uudelleen
niin käy vallan mainiosti taas, kunnes antaa täyskaasua pidemmän aikaa.
hmm, kokeilin hakua mutta kun tää muuten toimii normaalisti.
Ja tosiaankin nyt kun on kylmää (-15) niin se tyhjäkäynti jää päälle vaikkei
hirveesti kaasuttaiskaan. Jos esimerkiksi ajaa motarilla tasaisesti 100 km/h kymmenisen minuutin ajan ja kurvaa pois niin liikennevaloissa on taas tyhjäkäynti korkealla. Lämpimällä ilmalla ei tehnyt niin, silloin nousi
vasta kovan ajolenkin jälkeen. Voisko aktiivihiilisäiliön puuttuminen
vaikuttaa asiaan. Imupuolelta on kuitenkin letku tukittu.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Voisiko viallinen lämpötila-anturi imusarjassa olla syynä ?
Kenelläkään ollut samanlaisia oireita?
Kokeilin kytkeä hiilipytyn haistelijan, vai mikä lie kapistus nyt onkaan,
mutta CE syttyi hetken ajon jälkeen. Vaikka check engine syttyi pysyi kierrokset moottoritielenkin jälkeen korkealla,
laski vasta kun sammutti ja käynnisti uudelleen.
Kummallista.. :roll:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Jos ja kun kierrokset hirttää niin heti kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen
niin ovat normaalit, eli ei mielestäni johdu vaijerista.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Entäs imusarjan kaasuläppä? Tahtovat joskus pakkasella jumittaa. Kokeile sitä CRC:llä voidella.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mulla oli kesällä ongelma toisinpäin, ei tahtonut kenkimisen jälkeen pysyä käynnissä, heti kun sammutti niin oli taas normaali tyhjäkäynti.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Niin siis sitä kaasuläpänasentoanturia vai? Voiko sen kuntoa jotenkin tarkistaa? Siinä kaasuläpän mekaanisessa jousessa ei ainakaan mitään vikaa
ole.


Niin ja mikkoimp, oireiden ollessa niin samanlaisia luulisi olevan
kyse samasta komponentista. Sulle ei sitten koskaan selvinnyt
mistä kierrrosluvun muuttuminen johtui?


Nyt, kun räpläsin kaikkia kaapeleita ja ruiskutin sähkö-crc:tä kaikkiin
liittimiin, niin syttyy satunnaisesti CE-valo. Sammu vasta sitten kun
pysäyttää moottorin ja käynnistää uudelleen.
Voihan se myöskin johtua lambdasta...
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aktiivihiilisäiliön puute ei haittaa. CE-koodi kannattaisi lukea, siitä voi tulla hyödyllistä informaatiota. Lambdan sekoilu periaatteessa voi kyllä aiheuttaa tyhjäkäyntiongelmia, koska seosta ohjataan pelkästään lambdalla tyhjäkäynnillä. Yleismittarilla signaalia tarkastelemalla auton ollessa käynnissä voisi selvitä onko lambdassa vikaa. Kaasuläppäpotentiometrin tyhjäkäynnin tunnistuksen voit selvittää mittaamalla sen pinnien 2 ja 3 väliltä jännitettä virtojen ollessa päällä, kaasuläppä kiinni. Arvo saa olla max. 400mV. Säätö tapahtuu ruuveja löysäämällä, tarvittaessa ruuvinreikiä viilaamalla ja kiristämisellä sellaiseen asentoon että näyttää oikein.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

http://www.saab-900.com/techhelp/c900/i ... oblems.php

"The ECU also checks road speed before running the AIC, there's a sensor in the speedometer."

Luin täältä pikkasen, ECU ei näköjään säädä tyhjäkäyntimoottoria
jos se ei saa nopeussignaalia. En kytkenyt sitä nopeusanturia boksille.
tais vika selvitä. Nimittäin jos tukkii imusarjan putken tyhjäkäyntimoottorille
tyhjäkäynti laskee. Tämähän tarkoittaa että tyhjäkäyntimoottori on auki
vaikka pitäisi olla kiinni. Ja jos tyhjäkäyntimoottoria ei ohjata ellei
boksi saa nopeusanturilta tietoa, niin soppa on valmis. :oops:

AIC=automatic Idle Control = Tyhjäkäyntimoottori
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aah, muistaakseni taisinkin veikata jo aiemmin että ongelmia saattaa tulla tyhjäkäynnin kanssa jos et kytke sitä mittariston nopeusanturia ecuun.. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

:oops:
Niin siinä käy kun on itseppäinen. :D
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Vastaa Viestiin