turbon alusta / muutoskatsastus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

turbon alusta / muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Moi,

Pitääkö akselit vaihtaa jos meinaa tavis satkusta tehdä turbon? Vai hoituuko iskarit + jouset vaihtamalla-..?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

En ole kuullut että akselit olis vaihtolistalla. Jossain vaiheessa tosin akselin kiinnitys pistettä taidettiin muuttaa ,että pyörä tuli keskemmäs pyöräkoteloa. Taisi olla jossain esittees juttuu.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Alustan puolest riittää että löytyy kaasuiskarit.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Turbon jouset ja korkeapainekaasuiskarit riittää.
Saab suosittelee myöskin vaihtamaan jarrupalat turbon vastaaviksi.
Just kesällä tuli rakennettua -84sta T16.

http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... distus.gif
Tuosta muuten luettelo vaihdettavista osista.

EDIT: ei näköjään tarvi edes jousia vaihtaa.
Suosittelen kyllä kuitenkin vaihtamaan Lesjöforssin madallusjouset
ja etuvakaajan. Auto muuttuu melkolailla ajettavuudessa.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Lain vaatimat muutokset ovat tosiaan melko vähäisiä, ettenkö sanoisi olemattomia.
vjbremer kirjoitti: Suosittelen kyllä kuitenkin vaihtamaan Lesjöforssin madallusjouset
ja etuvakaajan. Auto muuttuu melkolailla ajettavuudessa.
Ööh? Lesjön jouset kyllä ymmärrän, ittelläkin auton käytös parani kolmanteen potenssiin niiden jälkeen, mutta tuo vakaaja... Eikö se muka ole kaikissa samanlainen? (Tietysti niissä joissa moinen ylipäänsä on) Vai tarkoittaako että lisäsit etuvakaajan muttet takavakaajaa? Minusta pelkän etuvakaajan lisäämisessä ei ole kyllä mitään järkeä, satku kun puskee ilmankin kuin pässi, ja vakaaja vain jäykistää etupäätä eli puskeminen senkun lisääntyy. Myöskään pelkän takavakaajan lisäämistä en suosittele, muuttuu ajokäytös siinä määrin omituiseksi että huh. Perästä tulee tosi irtonainen ja niin terävä ettei mukana pysy millään. Eli jos vakaajia laittaa on syytä laittaa ne molemmat. Vakaajat + Lesjöt + Sachsin iskarit niin tulee aika muikea ajettava olematta kuitenkaan mikään kivireki. Radallakin uskomattoman helppo ja mukava ajaa.

-Ville
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Puskeminen lähes olematon omassa satkussa, siinä sitä paitsi
Lesjöforssit pelkästään edessä, vakiojouset takana. Edestä löytyy vakaaja mutta ei takana. Varmasti hyvä ajettava. Itse tykkään kun takapää
pikkusen elää.
Oma mielipide
:wink:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuinkas ja mistä noihin vanhempiin tuplayseihin saisi kaasuiskareita, eli niin vanhoihin joissa on iskarin alapään kiinnitys samanlainen kuin yläpäässäkin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

vjbremer kirjoitti:Puskeminen lähes olematon omassa satkussa, siinä sitä paitsi
Lesjöforssit pelkästään edessä, vakiojouset takana. Edestä löytyy vakaaja mutta ei takana. Varmasti hyvä ajettava. Itse tykkään kun takapää
pikkusen elää.
Oma mielipide
:wink:
Etuvakaajahan jäykistää etupäätä ja takavakaaja takapäätä. Eli etuvakaajan kanssa pitäisi puskea enemmän ja takavakaajan kanssa taas ennemmin heittää perää..

Minulla on omassa (tarkoituksella) vain takavakaaja, jolloin ei kyllä puske juuri millään mutta ennemmin heittää perää sivulle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MadSpark
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 20:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MadSpark »

ng900aero kirjoitti:Kuinkas ja mistä noihin vanhempiin tuplayseihin saisi kaasuiskareita, eli niin vanhoihin joissa on iskarin alapään kiinnitys samanlainen kuin yläpäässäkin?
Omani hain Motonetistä. Toistaiseksi ovat kohtalaisesti toimineet, merkkiä en muista.
99 GLs CC -78, 900 3d -91 "Aero", 9-3 -01, 9-5 -01 Aero
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

"Etuvakaajahan jäykistää etupäätä ja takavakaaja takapäätä. Eli etuvakaajan kanssa pitäisi puskea enemmän ja takavakaajan kanssa taas ennemmin heittää perää..

Minulla on omassa (tarkoituksella) vain takavakaaja, jolloin ei kyllä puske juuri millään mutta ennemmin heittää perää sivulle."

Monet asiat vaikuttavat teoriassa yksinkertaisilta.
Sen voin varmuudella sanoa että juuri nykyisellä
alustaratkaisulla se vaan on niin pirun hyvä ajettavuudeltaan.
Rengasvarustus 205/55 15" aero vanteilla.

Sorry, vähän OT näköjään.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Vastaa Viestiin