koistha kirjoitti:On kyllä liikkeiden katteekin nousseet sitten markka-ajan. Silloin tuntui tyypillisenä katteena olevan 5000-10000 markkaa, nyt taitaa alkaa 2000 eurosta ja kasvaa siitä ylöspäin.
Toki ajat ovat muuttuneet eli kustannuksen nousseet ja uusien autojen myyntikatteet laskeneet. Ja lisäksi tämä jatkuva epävarmuus käytettyjen autojen tulevista hinnanmuutoksista ja autoverosta on vaikuttanut varmaan osaltaan asiaan.
Olen tullut saamaan päätelmään: markka aikana myyjälle riitti 5000-10000mk, kun vaihtoi auton tuoreempaan.
Nyt kun joku per*ele keksi uuden kuluttajasuojalain, niin repii
kauppa 5000-10000€ itselleen, tarjoukset ovat monesti aivan päättömiä.
Tavallaan kokeillaan asiakkaan kiinnostusta .
Jollain tietysti ne lasihallitkin on kustannettava, eräs myyjä kuopion saabilla
teki minulle tarjouksen, jossa minun 9-3:n hinta oli n.5000€:ta alle lista hinnan ja uudemman 9-5 :n n.5000€ :ta yliyleisen hintatason.
Tarjouksen myyjä teki ihan väkisin ja kun kommentoin välirahaa, niin
se oli heidän tarjous, josta ei neuvotella .
Myyjä totesi vielä :ettei voiton tavoittelu ollut kiellettyä .Liike kuopion saab.
Myyjä varmasti nosti jotkut provikat siitä tarjouksesta, kun niin hanakkaasti sitä tuputti.
Kesällä kun vaimolle etsin autoa, niin oli 9-5 -98 3.0 saabi, josta
pyysivät 19800€, kun pelin tutkin niin tarjosin 18000€ "ei vaihdokkia".
Myyjä tuumasi 19400€:lla voin kaupat tehdä, alle sen en itse kostu mitään.
Myyjä siis on provikka palkalla ja jos myy alle tietyn niin jää
palkka tulematta siitä kaupasta .Ehkä myös sanktiota, jos myy alle "neton"
Auto kuitenkin oli 2kk myöhemmin 18400€lehdessä, jonka jälkeen ei näkynyt.
Vuonna 2002 9-3:n ostaessani (vaihdossa vento)oli auton välirahassa 1500€ ilmaa siitä minkä myyjä ensin laski, nyt 3-vuotta myöhemmin enään 500€ .
Saksan autot lieneen pienentäneet tinku varaa.
Kyllä tämä suomen auto politiikka on yhtä hel#*ttiä
