R132 VAI R138

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

R132 VAI R138

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Eli eli,

useissa "miedoissa" viritysohjeissa viitataan muun ohessa tuohon R132:n korvaamiseen n.500ohmin vastuksella, MUTTA jotkut puhuu kuitenkin että se olisi R138 johon kajotaan.
Eli, the final truth, kumpaa lähden vaihtamaan? Vai onko kyse pelkästään piirilevyssä olevasta merkinnästä, eli että ei olisi kuin yksi, joko 132 tai 138?


-J-

Ps; olisiko APC-modaus FAQ for total dummies kova sana... siis jonnekin tänne styling&tuning osastolle. Useammasta lähteestähän noita löytyy, osa lontoon kielellä ja osa toisella kotimaisella, mutta aina samat perusasiat kuitenkin pomppaa esille itse kunkin kysymänä uudelleen ja uudelleen. Sitten asioita saa "keräillä" sieltä täältä kasaan, ja toisaalta taas vanhat ja viisaat saa vastailla samoihin asioihin over and over again. Perstuntumalta sanoisin että APC:n modaus on yksi aika yleinen kyselyaihe ainakin kaikille uusille tulokkaille.
(ja vähän vanhemmille kädettömille kans, allekirjoittaudun ainakin itse tähän kategoriaan :lol: )
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En muista enää mistä tuo R132 on keksitty, mutta "miedoksi" viritykseksi suosittelisin seuraavanlaista modausta:

-R42 ohitus hyppylangalla (R138:n voi vielä poistaa jos haluaa, ei pakko).
-F-potikka tappiin (n. 500Ohm)
-P-potikka ~30kOhm

Näillä asetuksilla pitäisi ahtoja tulla n. 1 bar eikä niiden pitäisi sanottavasti tippua yläkierroksilla.

F-potikkaa kasvattamalla saa maksimiahtoja lisää, jolloin sen tilalle pitää tinata joko isompi 1 kiloinen tai sitten vaihtaa R40 vastus joka on sarjassa sen kanssa isompaan (vakio 909Ohm). F-piirin arvossa vastaa suurinpiirtein 100Ohm noin 0.1 baria.

P-potikalla säädetään ahtojen nousunopeutta, vakioilla peruspaineilla tuo n. 30k sopii tähän modiin. Jos peruspaineita on enemmän, on P:tä syytä pienentää, ja toisinpäin. Myös F:n arvoa kasvattaessa voi P:tä hiukan suurentaa. Loppujenlopuksi parhaan F/P-tasapainon löytää kuitenkin kokeilemalla.

Kokeilua helpottaa huomattavasti kun vetää F:n ja P:n johtojen päässä kabiiniin, samalla voi vetää magn. venttiili ja nakutusledit. Käyttöjännitteen ja maan voi näppärästi ottaa suoraan APC:lta, jos vetää nuo kaikki hieman paksumman kaapelin sisällä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Kiitänpä taas Jcarlsonia hyvistä vinkeistä.
Heitän tuon Ps.osion omaksi otsikokseen, katsotaan mitä mieltä raati on aiheesta...


-J-
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Vastaa Viestiin